GM is onlangs met een schone lei begonnen. Bob Lutz terug, vervelende merken weg, en alles zal weer koek en ei zijn. Dat is tenminste de bedoeling, en daarom zoekt het concern meteen naarstig naar manieren om hun klanten voortaan zo goed mogelijk te bereiken. Wat dacht je bijvoorbeeld van nieuwe auto’s op eBay zetten en een vers model eerst loslaten op Twitter?
Dat eerste klinkt best leuk. In Californië bood GM maar liefst 16.228 voorraadauto’s op eBay aan voor duizenden dollars onder de normale verkoopprijs. Het leek dan ook een groot succes te worden: de eerste week bezochten 630.000 mensen de website en werd er 960.000 keer gezocht binnen het aanbod. Maar hoeveel auto’s verkochten ze daadwerkelijk? Slechts 45 stuks in de afgelopen negen dagen. Dat valt nog eens vies tegen. (bron: automotive news)
Nog zo’n leuk idee was het om de reacties op een nieuwe Buick SUV te peilen via Twitter. De auto was op 6 augustus aangekondigd, waarna de Twitteraartjes er helemaal op los gingen. Tom Stephens, vice chairman van GM North America, zegt er het volgende over:
“We were all struck by the consistency of the criticism. It didn’t fit the premium characteristics that customers have come to expect from Buick.”
Met als gevolg dat er slechts een week later een streep door het project werd gezet. De kleine Buick SUV, in feite een Saturn Vue Opel Antara met wat aanpassingen, komt er dus gewoon niet. Omdat potentiële kopers hem niet mooi vonden. Dat is nog eens naar je klanten luisteren. Het is maar goed dat niet alle merken zo te werk gaan; aan de reacties op Autoblog te zien zouden er anders alleen nog maar Duitse auto’s geproduceerd worden.
Met dank aan Bob voor de tip!
MattCurlew zegt
“potentiële kopers hem niet mooi vonden”
Volgens mij alleen omdat ze hem niet bij Buick vinden passen. Foto’s van een kleinere SUV is nog nergens te vinden..
robbie zegt
@MattCurlew: klanten kregen de auto op besloten evenementen wel te zien. Het feit dat er geen beelden publiek gemaakt zijn hoeft nog niet te betekennen dat er geen beelden zijn.
MattCurlew zegt
@robbie: ja maar dat staat er niet. Er staat dat via Twitter het werd gepeild. Twitter lijkt me vrij openbaar..
robbie zegt
@MattCurlew: maar in werkelijkheid is het niet alleen via Twitter gepeilt, maar ook op andere manieren:
MattCurlew zegt
@robbie: thanks, dat is al gelijk een stuk duidelijker
WieAndersDasAuto zegt
Laat ze eerst eens mooiere en kwalitatief betere auto’s bouwen. En hun imago werkt ook niet bepaald mee…
C6_R zegt
@WieAndersDasAuto: http://www.leftlanenews.com/cadillac-nabs-top-spot-in-customer-satisfaction-survey.html
http://www.jdpower.com/corporate/news/releases/charts/2009043a.gif
En mooie auto’s doen ze natuurlijk al. Goed het zijn niet de inspirerende designs van polo’s of golfjes, maar veelal zeker het aanzien waard!
Rick dos zegt
@C6_R:
“Automotive News (sub. req.) quotes Claes Fornell, the director of the MSU’s National Quality Research Center as saying the great leap in customer satisfaction is, oddly enough, at least partially due to a huge drop in sales. Fornell says that the few people buying American cars are hardcore American car drivers, and are more likely to respond as satisfied to a survey.”
Heb je gelijk je uitleg van het resultaat…Fanboys dus…
C6_R zegt
@Rick dos: Inderdaad, het goede resultaat in die survey zal ongetwijfeld het gevolg zijn van fanboys en niet van een daadwerkelijke verbetering van het product… :roll:
JDM__Wotevajjjj zegt
tjah zo los je ook niets op natuurlijk.
als je niets nieuw gaat maken omdat er misschien iemand is die hem niet perfect vind…
Benz.. zegt
225 van de 250 GM-dealers schenen mee te doen aan de proef om auto’s op de veilingsite eBay te zetten. Men had schijnbaar veel vertrouwen in het plan. Jammer voor GM dat het allemaal wat anders loopt, want het ”nieuwe GM” heeft (ook op imago-gebied) het een en ander recht te zetten wil men weer echt verkopen.
Maar, de Camaro wordt toch redelijk goed verkocht.. Hetzelfde geldt volgens mij voor de Corvette modellen.
da-vinci zegt
De Buick miniSUV zou een afgeleide van de Opel Antara worden. Daar zit niemand op te wachten…
Gaapie'' zegt
Over Opel wordt morgen pas definitief beslist.
Roberto zegt
Oplossing = Sergio Marchionne
cardesigner@USA zegt
@Rick dos, dan heeft GM een grote schare fans achter zich, aangezien GM het grootste marktaandeel in de VS heeft. De mensen die bijv. een review op internet zetten of aan dit soort onderzoeken meedoen zijn bijna altijd wel autofans, anders bezoeken ze die sites niet.
JPM zegt
Ok voordat ze ook maar iets doen laat hun in godsnaam dat lelijke, ouderwetse, saaie, jaren ’80 logo vervangen! Ze moeten kijken naar GE dat succesvol is getransformeerd het nieuwe millenium in. GM is oudbollig omdat er teveel conservatieve zakenlui werken die nog steeds met hun gedachten bij de prachtige jaren ’80 zitten. Oprotten, jong, hip en cool zijn de nieuwe woorden.
9000cse zegt
Ik vind GM eenvoudigweg gereduceerd tot een zielig zooitje, dat met oude wijn in nieuwe zakken probeert, om voort te borduren op een te oud imago. Het is stoffig, maar probeert d.m.v. nieuwe, niet bij hen passende, communicatiemiddelen, de verkoop aan te zwengelen.
Op mij komt het over als stuiptrekkingen van een stelletje zakkenvullers (want dat waren het al in de oude constellatie, die als voormalig grootste bedrijf ter wereld door hen zelf naar de kloten is geholpen en waaraan tot op heden weinig is veranderd), dat alleen maar hoop koestert naar oude glorie, zonder effectief iets te veranderen aan de oorzaken van hun failliet.
Ik ben er zeer van overtuigd, dat Amerikanen, die zich echt focussen op het “buy american”-principe, de fanboys dus, veel eerder een Ford-produkt zullen kopen, dan iets van GM.
Amerikanen WETEN en ondervinden (omdat in veel gevallen hun dealer is verdwenen), dat GM-producten het produkt zijn van een doorstart met (héél véél) staatsubsidie, iets waaraan Amerikanen een bloedhekel hebben.
En alleen al de gedachte, dat Buick als een premium merk gepresenteerd wordt! Als exponent van een uitstervend (SUV) autoras en óók nog eens als afgeleide van een Antara? Hoeveel overmoed wil je in Gods naam in de autowereld nou werkelijk bewijzen?
In vergelijking met menig Europees en Aziatisch autoproducent heeft GM nog heel wat te doen om te verhinderen, dat ze eindigen als pover meespelertje, dat niet meer serieus kan worden genomen.
Flikker die oude garde er desnoods met staatssteun uit! En laat talentvolle jonge mensen met innoverende ideeën, die de wil hebben er iets van te maken en die écht willen slagen de boel leiden. Talent is er. Daar ben ik zeker van.
Timmie zegt
Zo zie je maar: veel mensen kijken, maar kopen niks.
JanJansen zegt
Luisteren naar je klanten is niet altijd garantie voor succes.
Henry Ford zei al eens:
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
Bob zegt
@9000cse. Buick is al tijden als een meer ‘premium’ merk geplaatst bij GM. Op zich heeft Buick wel een of 2 aantrekkelijke autos die onder Caddilac maar boven Chevrolet geplaatst zijn.
Dit was natuurlijk een blunder eerst klas. Ik hou niet zo van dat rebadgen en Ford doet daar trouwens ook heel erg aan met hun Mercury en Lincoln lijn. Met rebadgen gaat veel van de indentiteit verloren.