Net nu we een beetje aan het idee gewend begonnen te raken dat Porsche straks de nieuwe eigenaar van VW zal worden tovert GM een konijn uit de hoge hoed. We weten dat er gesprekken zijn geweest tussen GM en Daimler Chrysler over de overname van Chrysler door GM, maar stilletjes is er gewerkt aan een stap die je gerust spectaculair mag noemen. Gelukkig is tegenwoordig weinig nog geheim, dus lekte er op zaterdagavond via de website van GM aandeelhouders weer eens wat uit…
De overname van Porsche zal gefinancierd worden door een aantal grote namen. Eén daarvan is het bedrijf van Kirk Kerkorian die we onder andere al kennen van de overname van het MGM hotel in Las Vegas en die zich een tijd geleden sterk heeft gemaakt voor de fusie met Renault/Nissan, een andere partner zou ESL Investments Inc. van Edward Lampert zijn. Lampert is niet zo’n hele bekende voor ons Europeanen, maar hij is onder andere de man achter de fusie tussen Kmart en Sears en heeft in het verleden forse aandelenpakketten van GM opgekocht. Door gebruik te maken van een aantal verschillende werkmaatschappijen is het werkelijke kapitaal waarover Lampert kan beschikken nogal onduidelijk. Een derde partij is Citygroup (Lampert en Robert E. Rubin hebben in het verleden samengewerkt bij Goldman&Sachs) die zonder al teveel problemen de resterende miljarden op tafel kan krijgen.
De redenen voor de overname zijn de uitstekende winstgevendheid van Porsche, maar gek genoeg ook het belang dat Porsche heeft opgebouwd in VW. Door dit aandelenpakket in fases af te bouwen kan GM een deel van de schulden aflossen. Tot de aandelen verkocht worden kan GM natuurlijk ook nog mee profiteren van de winst van de Volkswagen group. Dat GM het aandelenpakket van Porsche zal gaan gebruiken om VW op te kopen lijkt niet erg waarschijnlijk, maar theoretisch is het wel mogelijk! Om de plannen toe te lichten zal er de komende week (op 4 april) tijdens de Morgan Stanley Global Automotive Conference in New York een persconferentie worden gehouden.
Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Ja, dat was dus de autoblog 1 april grap, dank voor uw aandacht ;)
MarcO zegt
De hoge heren van GM hebben vast alle commentaren op autoblog gelezen over de wegligging van amerikaanse bakken. Kijk… en zo los je dat probleem dus op.
Loe zegt
bizar.
B zegt
hahahahah tuurlijk…1 april grap
Lexus zegt
snap niet zo hoe ze hun schulden kunnen aflossen, als ze een miljarden bedrijf moeten financieren. Dan kunnen er mischien externe inversteringen zijn, maar GM zal toch die schulden ook weer moeten aflossen.
B zegt
nogmaals…dit is een 1 APRIL GRAP
petervanhtev zegt
Ik heb gehoord -via via- dat die persconferencie morgen word gehouden, en dat een ieder die dit interessant vind morgen om 11uur bij de RAI moet verzamelen. Ga zelf natuurlijk ook.
mercedesfan zegt
wat!
gaat dit echt gebeuren of is dit maar een speculatie?
w0o0dy zegt
Doordat Porsche veel winst maakt is het wel een aantrekkelijk bedrijf voor een overname en door het aandelenpakket van VW is het alleen maar aantrekkelijker….
Als je een bedrijf koopt met vermogen van derden dan gaat er een deel van het aandelenpakket van het bedrijf naar de derden maar komt er kapitaal binnen. Dat kun je gebruiken voor de aankoop van (in dit geval Porsche) een bedrijf. Porsche heeft veel aandelen van VW en dat is in feite ook weer kapitaal. Je kan het vergelijken met het kopen van een kluis waarvan je weet dat er geld in zit….. dat geld kun je in feite van je aankoopprijs afrekken want zo gauw je de kluis hebt kun je het geld eruit halen en gebruiken. Natuurlijk moet je leningen terugbetalen, maar bij aandelen ligt dat anders….
mercedesfan zegt
of is dit een vroege 1 april grap?
Rossi zegt
Koop nooit meer een VW als dit gebeurt! Flikker op met die opels en GM’s! GM is bijna failliet! Willen ze VW erin meenemen ofzo? Gekken!!
w0o0dy zegt
Morgen? Check de kalender op de GM site… Klik op het woord persconferentie.
Rossi zegt
Klopt niks van, leuk geformuleerd maar wat denken jullie nou echt?? Een persconferentie op Zondag?
Yeah Right! ;-P
Btw is dit wel een goed onderwerp! Dit is serieus iets waar VW of porsche voor op moeten passen!
Porsche Fan zegt
GM koop nooit porsche over
als het slecht zou gaan misschien wel
ik zie geen enkele reden dat porsche niet meer zelfstandig wil blijven
dekster zegt
je moet nog 4uurtjes wachten tot 3april, w0o0dy
petervanhtev zegt
Heb die agenda van GM ff gechekt (link onder aan de website) maar is werkelijk morgen op de RAI die persconferentie alleen niet om 11 uur maar om 09.30 al. Dit ivm bereikbaarheid! Had gistermiddag al snel nog even aandelen GM ingekocht dan kan ik tenminste zitten.
Patrick zegt
1 april!!!! hahahaha….
2 reden waarom dit onzin is:
1 Porsche is een familiebedrijf, gaat zo goed die denken er niet eens aan om zichzelf te verkopen.
2 Waar haalt GM het geld vandaan…. ze zijn practisch failliet…laat staan dat er geldschieters zijn die zo’n risico durven te nemen, je geld verdwijnt dan als sneeuw voor de zon…en je ziet het nooit meer terug.
Business zegt
Ik had de grap leuker gevonden als niet GM maar Nikolai Smolenski Porsche pwnde, het aandeel in VW gebruikte om VAG-productiefaciliteiten allemaal onder te brengen in China en Chery daarom ineens EOS-achtigen van de band liet rollen. Dit allemaal natuurlijk wel met de nodige lege BV’s, faillissementen en fatwa’s.
mark zegt
Dit kan gewoon niet!
Porsche blijft een Duits bedrijf!!!
Markus zegt
Ik snap er geen reet van.
faststofke zegt
Inderdaad geen slechte aprilgrap …
Citrofiel zegt
Ik vertrouw niets rond deze tijd…
hertog van alfa zegt
Leuke 1 april grap. Alleen wat onwaarschijnlijk gezien de financiële positie van GM en de onafhankelijke positie van Porsche.
dekster zegt
@Citrofiel
Het bericht dateerd van maart; denkik :roll:
Citrofiel zegt
@ dekster; DateerD?! ;) Nou en, ze brengen wel vaker grappen naar buiten, om op 1 april te vertellen dat het een geintje was… Mss dit ook?
dekster zegt
ik zal jou eens mooi nederlands laten typen achter 2irish coffee’s
Philip zegt
Probeer morgen nog es een keer ;).
DD zegt
€ 1000,= per aandeel….staan ze voor op de beurs…
goeie 1 april grap…
snelste zegt
onzin
Orichinals® zegt
Leuk grapje, just kiddin’
Alwood zegt
w0o0dy! je bent echt té hard! :o :P je moet ook aan de bloeddruk van de lezers denken hoor!.. ik bedoel… je kan altijd nog als medeplichtig worden gezien als iemand mij hier voor mijn scherm ziet liggen met een bleke kop ;)
Friedrich zegt
Vandaag is het 1 april hoor.
Patrick zegt
dit is volgens mij helemaal niet grappig, de beurs is gevoellig op zulke berichten?
Business zegt
@ Patrick:
Dus? Of je nou stiekem speculeert of openlijk speculeert, onze hele economie drijft op speculaties.
Hooo, wacht even: analisten spraken zojuist over het voornemen van de USA om Hummers te laten lopen op Iraanse kernenergie terwijl Daimler Benz alleen nog auto’s die op steenkolen rijden zal produceren! *plop* Beurskoersen omhoog, omlaag, populariteit presidenten omhoog, omlaag, TVR voor de zoeelste keer failliet, Chevrolet Matiz Sport op nummer 1 in de Nederlandse verkooplijsten en Bavo Galama verkoopt 1 miljoen Daihatsu Copens en andere cabrio’s dankzij opwarming aarde!
ruben zegt
mag ik er op wijzen dat de 1 april grap gepost word op 1 april? kijk maar is juist onder de titel. anyway, toch denk ik dat dit hem is hoor.
hupke zegt
als dit waar is en ik snap het goed word porsche de nieuwe eigenaar van vw. maar dan word tegelijk gm eigenaar van porsche. word mercedes weggecijfert.en komen audi vw porsch lamborgini enz. onder amarikaans bewind of begrijp ik het helemaal verkeert??? DAn zou er iet meer overblijven van onze auropeese trots
karlo zegt
Ik hoop echt dat dit een grap is. GM staat op de rand van het faillisement. Hoe gaan ze dan een bedrijf als Porsche overnemen? Op de site van autoweek las ik ook al een vreemd bericht. Het ging over een crossphaeton?! @autoblog, wat is nu de ware toedracht van deze berichten?
Greg zegt
Relax everyone…. Dit is een joke.
Porsche is geen onderneming met verhandelbare aandelen. Je kan dus geen bod doen op de aandelen van het bedrijf. Alle aandelen van het bedrijf zijn op naam. Pas als de aandeelhouders van Porsche vrijwillig afstand doen van hun belangen kan het bedrijf in handen van GM vallen. En dat zie ik zelfs over 200 jaren nog niet gebeuren, want er wordt goud geld vedient met Porsche en een bijna bankroet bedrijf als GM zou dat nooit beter kunnen doen.
joejojo zegt
Nee geen 1 April grap!!
GM probeert op deze manier positief in het nieuws te komen en zo hun aandelen te zien stijgen. Zo daardoor ook Porsche en VW…..uiteindelijk is het allemaal een HOAX!!…..of toch een 1 april grap?????
Robin zegt
het intubeert, introduceert…. uuhhh interesseert me gewoon ff niets nu… autoweek heeft ook al zo’n geweldige 1 april grap met hun VW CrossPhaeton
autoblogger zegt
UPDATE: 1 april! Met dank aan W0o0dy voor zijn levendige fantasie ;)
slk55 amg zegt
had hem al lang door ;) autoweek heeft heeft ook een 1 april grap, de VW pheaton cross! haha hoe verzinnen ze het.
alleen heeft autoblog.it dit nog niet door, zij hebben het nieuws van de nieuwe VW crosser regelrecht overgenomen :P
w0o0dy zegt
Eén van de leukere 1 april grappen wat mij betreft: die van http://www.Nu.nl (dacht ik) het verhaal was dat ze het signaal van de sonde/sateliet die beelden gemaakt had op Mars gingen versterken met behulp van duizenden mobiele telefoons….. kinderen op scholen werd gevraagd om twaalf uur met het mobieltje in de lucht te gaan staan…. erg grappig gezicht als je mensen dat ziet doen.
En de beste vind ik die van het tracken van je partner (zonder zijn of haar medeweten) via het signaal van de mobiele telefoon. Ik geloof dat ze duizenden aanmeldingen hadden voor die nieuwe service…. mega goeie grap.
Overigens vond ik mijn verzinsel van vorig jaar iets beter en stukken geloofwaardiger (beetje vergelijkbaar met deze en toen erg actueel) maar Autoblog wilde het personeel van Nedcar niet kwetsen. Dus die hebben we toen maar niet gedaan. Dit jaar was er iemand (te) snel bij, maar reacties weghalen is te flauw. Eenmaal gewaarschuwd trappen er nog maar weinig mensen in het verhaaltje.
Noid zegt
Kikker in je bil… erg droge grap :(
Johan zegt
Whhaahahaha,
Chief_S5 zegt
Goeie, d8 dat er weer een automerk verkloot zou gaan worden. GM kan zelf niet eens een lekkere Europese wagen bouwen…
Armada zegt
Dit zijn geen grapjes waar ik om kan lachen.
mercedesfan zegt
grapjassen :-)
Jan zegt
Was het niet duidelijk dan? 1 april was me duidelijk!
Speedlimit zegt
Dacht meteen al dat ’t om ’n grap ging…alhoewel ik ’t wel jammer vind.
Dat GM zit nu erg diep in de put en dan nemen ze porsche ook nog eens mee.
Het zou toyota daarentegen niet hebben tegengehouden om ze (GM) aan ’t eind v/h jaar v/d troon te stoten ;)
Citrofiel zegt
Ha! Dekster, ik had toch gelijk! :D ;)
woutertje zegt
@Greg…praat geen poep….Porsche aandelen zijn gewoon te koop hoor. check deze link maar: http://tool.boerse.de/index.php3?WKN=693773
Greg zegt
@woutertje
Gast.. jij weet niets van de structuur van een bedrijf als Porsche. Het is een familiebedrijf met preferent kapitaal en aandelen die meer stemrecht hebben. Die link die je stuurt betreft certificaten van aandelen en als je die koopt heb je niet het stemrecht dat je wel zou hebben met de aandelen die in handen zijn van de machthebbers van het bedrijf. Dus al investeer je als GM alles wat je hebt in die stukken waarvan jij de link gaf, je kan nog steeds geen vuist maken in de vergadering van aandeelhouders.
Greg zegt
En met familiebedrijf bedoel ik niet dat de ondernemingsvorm geen AG is, want dat is het wel. Alleen de grootaandeelhouders zijn mensen als Piech en andere erfgenamen van Ferdinand Porsche…. Die lui hebben ontzettend veel macht door hun aandelenkapitaal.
Jan zegt
Dit is echt een knap uitgewerkte grap
maar toen ik dat las van Citigroup dacht ik van wat komt een bank hier nu bij meedoen.
Maar heel mooi uitgewerkt mannen
nick_vw zegt
haha wel een grap
ok we trapten er in
aleen het idee al: een vw die onderdelen deelt met een opel :S
C30CDIAMG zegt
jezus, dat zou er eens bij moeten komen dat zowat de GEHELE duitse automarkt in Amerikaanse handen zou komen. Dan rijd ik liever nog Japans!!