General Motors heeft een belang van 50 procent in de Italiaanse producent van dieselmotoren VM Motori S.p.A genomen. Deze aankoop wordt gezien als een onderdeel van het beleid van GM om de verkoop van dieselmodellen in de VS te stimuleren.
De Amerikaanse markt begint zich langzaam maar zeker meer open te stellen voor diesel. Vanaf volgend jaar introduceert GM een 2,9 liter V6 dieselmotor die in samenwerking met VM is ontwikkeld in de nieuwe Cadillac CTS en in het Amerikaanse equivalent van de Opel Vectra/Insignia, de Saturn Aura.
Ook maakte GM’s CEO, Bob Lutz, vorige week bekend dat het bedrijf ook zijn crossovers en SUV’s met diesels zal gaan uitrusten.
Dan Hancock, de global engineering Vice-President van ‘GM Powertrain’, ziet het aandeel van diesel in de automarkt groeien en is daarom blij met de aankoop: “This purchase builds upon our commitment to diesel technology and builds upon a relationship we already have with VM Motori“.
VM Motori werd in 1947 in het Italiaanse Cento opgericht, en produceerde de eerste Italiaanse dieselmotor met directe injectie.
Sinds 2000 was het bedrijf volledig in handen van DaimlerChrysler, dat in 2003 een belang van 51% aan de ‘Penske Corporation’ verkocht. Onlangs nam Penske de resterende 49% over van DaimlerChrysler, om vervolgens 50% als joint venture aan General Motors te verkopen (snapt u ’t nog?).
De motoren liggen in allerhande automodellen, van Hyundai’s tot Londense Taxi’s (een volledige lijst is hier te vinden). Het persbericht staat hieronder:
General Motors Corp. meldt dat het een joint venture-overeenkomst heeft gesloten met Penske Corporation om een aandeel van 50 % te kopen in VM Motori S.p.A. Deze ontwerper en fabrikant van dieselmotoren is gevestigd in Cento, Italië.
De investering bouwt voort op de bestaande relatie van GM met VM Motori, op GM’s expertise in GM Powertrain Europe – met het hoofdkantoor in het Italiaanse Turijn – en op de sterke band van GM met Isuzu.
“Dieselmotoren spelen een erg belangrijke rol in de wereldwijde geavanceerde aandrijvingstrategie van GM”, zegt Tom Stephens, Group Vice President, GM Global Powertrain and Quality. “We maken expertise en middelen vrij binnen ons bedrijf en via technologiepartners, om ervoor te zorgen dat we de beste aandrijvingen ter wereld ontwikkelen.”
GM kondigde op de Autosalon van Genève aan dat het in samenwerking met VM Motori een nieuwe 2,9-liter V6 turbodieselmotor zal ontwikkelen. Deze wordt in 2009 in Europa gelanceerd in de nieuwe Cadillac CTS. GM Powertrain Europe concentreert zich op de ontwikkeling van de eerste industriële toepassing van een schoon verbrandingsproces genaamd closed-loop combustion control (verbrandingscontrole in gesloten kringloop), op de elektronische motorsturing en de nabehandeling van uitlaatgassen, en daarnaast ook op de calibratie en integratie in GM-voertuigen.
VM Motori is van plan de nieuwe unit te bouwen in zijn fabriek in Cento, Italië, en is verantwoordelijk voor de mechanische aspecten van het ontwerp, de ontwikkeling en het testen van de motor.
Penske Corporation, gevestigd in Bloomfield, Michigan, is een dienstverlener in de transportsector en is actief in autoverkoop en service via dealers, leasing van vrachtwagens, toeleveringslogistiek, fabricage van transportonderdelen en in de topklasse van de autosport.
VM Motori, opgericht in 1947, is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van motoren voor uiteenlopende toepassingen, waaronder lichte bedrijfsvoertuigen.
GM biedt momenteel 17 dieselmotorvarianten aan in 45 voertuigreeksen over de hele wereld. GM verkoopt jaarlijks meer dan een miljoen dieselmotoren in een gamma dat een ruime keuze biedt: van de 1,3-liter viercilinder dieselmotor van de Opels Agila en Corsa, tot de 6,6-liter V8 Duramax-diesel die wordt ingebouwd in grote vans, zware pick-ups en middelzware trucks in de Verenigde Staten.
de sjonnies zegt
Logisch, ze komen uit het land wat de moderne TDI heeft uitgevonden, iedereen denkt dat dat VW Audi is maar Alfa is de ‘uitvinder’van de common rail.
De Vs lopen duidelijk achter wat moderne diesel techniek betreft, dus dit lijkt een goede zet !
Chrizzzie zegt
Penske Automotive is ook wel een leuk bedrijf. Zijn eigenaar van zo´n 275 automotive leveranciers en van ontelbaar aantal autodealers. (daar heeft Roger Penske zijn kapitaal mee verdient)
Vergeet ook niet dat Penske de SMART gaat leveren in de VS, je kunt dus ook wel zeggen dat die kerels daar lef hebben.
Maestro zegt
Bij mijn weten komt de direct ingespoten diesel uit de bedrijfswagenindustrie (vrachtauto’s) en als ik het juist heb produceerde Iveco de eerste direct ingespoten dieselmotor. In de personenauto’s is de Fiat Croma (1e uitgave) de auto die de eer heeft als eerste met een direct ingespoten dieselmotor te zijn geleverd.
smoke zegt
Om bovenstaand verhaal nog maar eens te bevestigen: Autoblog-Green verwacht een diesel invasie in 2010:
http://www.autobloggreen.com/2007/07/16/diesel-invasion-coming-to-the-us-in-2010/
en volgens J.D. Power vlakt de interesse in hybride auto’s af:
http://www.jdpower.com/corporate/news/releases/pressrelease.aspx?ID=2007109
H.J. Vaesen zegt
@ Smokalot
Ik trek je tweede punt in twijfel. Althans, de suggestie dat de interesse in Hybride auto’s afneemd. Klein nuance verschil;
De toenemende interesse neemt af.
Armada zegt
Goede zaak. Diesel motoren zijn het laatste decennium flink vooruitgegaan en de rek is er nog niet uit.
smoke zegt
@H.J. Vaesen
Afvlakkende interesse betekent niet afnemende interesse. Als je een berg opgaat en de berg vlakt op een gegeven moment af, dan neemt je stijgingspercentage af. Althans, zo interpeteer ik het.
Best accuraat weergegeven dus, als je ’t mij vraagt :)
Us zegt
Als ze ook de motoren in de Chrysler Voyager hebben gelegd maken ze echt schijt motoren.
Bij 150.000KM overal lekken en piesen..