GM riep vanaf het begin dat de Volt (of Opel Ampera) alleen een verbrandingsmotor aan boord had om de batterijen op te laden als ze bijna leeg waren. Dat blijkt dus helemaal niet waar te zijn.
Wat er gebeurt is het volgende. Ongeveer 60 kilometer nadat je van huis bent raken je batterijen uitgeput en schakelt de 1.4 benzinemotor (de Range Extender) in om de batterijen bij te laden. Echter, als je op snelwegsnelheden rijdt gebruikt de Volt een slim systeem om wat vermogen van de Range Extender zonder tussenkomst van de batterijen naar de wielen te leiden. De reden is simpel: elektromotoren hebben het moeilijk op hogere snelheden en de verbrandingsmotor zou keihard moeten werken om de energievoorraad in de batterijen snel genoeg bij te vullen. Dat keiharde werken heeft als gevolg dat de elektrische circuits en accu’s van de Volt zwaarder belast worden en er meer koeling nodig zou zijn, wat als gevolg zou hebben dat de Volt vele malen duurder zou zijn geworden.
Maar dat is wel de reden waarom er een enorme rel ontstond in de Amerikaanse media vandaag. GM ontving staatssteun om te overleven en één van de argumenten waar die steun op gebaseerd werd was de enorme innovatie die in de aandrijving van de Volt stak. De kranten kopten vandaag dan ook “GM Lies!” in de Verstatigde Eenden. De pers dook er vandaag op als een stel uitgehongerde bloedhonden die een open achterdeur ontdekten bij de lokale slagerij. Feit is dat het systeem gewoon slim is: de Volt werkt efficiënter op het moment dat het écht nodig is. Is de Volt dan een elektrisch voertuig? Dat was het sowieso al niet, de correcte naam was “plug-in hybrid electric vehicle” oftewel PHEV. Maar in tegenstelling tot “gewone” hybrides kan de Volt wel snelwegsnelheden rijden zonder hulp van de verbrandingsmotor en rijdt hij dus de eerste kilometers ongeacht de snelheid alleen op stroom. Behalve als het écht niet anders kan, want dan verandert de Volt in een soort supermilde hybride.
De enige vraag die blijft rondspoken is waarom GM dit niet gewoon eerlijk gemeld heeft vanaf dag één.
Citrofiel zegt
Media overdrijven. Aandacht vangen, daar draait die hele tak op. Ik ben het met je eens dat GM dit gewoon goed bekeken heeft, milieutechnisch en commercieel gezien.
Btw, lol @ Verstatigde Eenden. :mrgreen:
floryn zegt
Verstatigde eenden en de bloedhonden laten weer zien dat Casper er van houdt om stukjes te schrijven. Goed bezig!
floryn zegt
@CasperH
Omdat dat nu eenmaal niet zo leuk klinkt. Je wilt liever vertellen wat je product allemaal wel kan, dan wat het product af en toe moet en waardoor het product eigenlijk bijna hetzelfde is als zijn concurrenten… Mij hadden ze er ook wel een beetje mee. Ik dacht dat de Volt ook cooler was dan een Prius. Op de looks na, niet dus.
roy zegt
Dus als ik het goed begrijp rij je bij 120km gewoon op de 1.4 verbrandingsmotor? Ik dacht dat dat ding alleen stationair kon draaien?
CasperH zegt
@roy: nee, op het moment dat de accu’s niet meer genoeg pit hebben pas, en dan slechts deels op de kracht van de benzinemotor en verder gewoon elektrisch. Tot die tijd rijdt het ding volledig elektrisch.
Tim zegt
Nou, “slim” is toch wat anders, eerder sluw dan slim. Maar kop op, ik bergijp het niet: pomp je zoveel miljoenen dollars (miljarden misschien wel) om een systeem te ontwikkelen wat A) zuinig is, en dan heb ik het over Europees termen van zuingheid, B) zo min mogelijk milieubelastend is, C) zo voordelig mogelijk is voor de consumenten. En toch komen die GM lui er niet uit? Het moet niet gekker worden!!
Wat mij echt verbaast is dat de overheid niet de universiteiten aanspoort of juist uitdaagt om een innovatieve manier te bedenken om een voordelige en zuinige aandrijflijn te bedenken die de natuur weinig aantast. Ik denk dat er eerder een oplossing uit voortkomt dan van de auto-industrie zelf.
Atenza zegt
GM is toch al overrated. Opels zijn teringzwaar, de compacte turbomotoren (daardoor) niet echt snel en zuinig, de automaten zijn traag en de 2.0 diesels ouderwets qua geluid…
Jochempie zegt
@Atenza: Agreed.
Laue zegt
@Jochempie:
agreed, Als huidige opel eigenaar doe je alleen goed als je minstens een 2.0 turbo in je bak heb. lekker onzuinig but who cares.not me. Voor de rest goed autos.
Ralph zegt
Zo zie je maar weer, Hybride is FAIL!
En een leugen in de auto industrie is normaal… so what else is new?
Leuk toch zo’n melkkoe!
@CasperH.: als je vanuit huis gelijk de snelweg opgaat dus ook. Accu en systemen raken oververhit!
besaram zegt
onbetrouwbaar die blanke amerikanen.
lincoln zegt
@besaram:
niet alleen blanke amerikanen hoor ..
eigenlijk elke blanke ..
de blanke heeft uberhaupt nog nooit iets uitgevonden ..
en zeker de amerikaanse niet ..
Laue zegt
“De pers dook er vandaag op als een stel uitgehongerde bloedhonden die een open achterdeur ontdekten bij de lokale slagerij.”
Deze zin onthoud ik :D
-ontopic:
someone is gonna get fired!
TMon zegt
Heel goed dat ze het zo doen. Een auto is vooral onzuinig op de binnenwegen en files. Op de snelweg is met zo’n motortje ontzettend zuinig te rijden, dus dikke prima GM.
BaySideBlueBoy zegt
Had ook niets anders verwacht gezien de enkeltrapsautomaat gecombineerd met een elektromotor. Bij omzetting van energievormen vind er altijd energieverlies plaats, ik verwachtte dan ook dat er in een bepaalde situatie enkel de verbrandingsmotor efficiëntst zijn werk zal doen.
Met een beetje fysica van een havo-leerling was dit ook wel te voorzien. Maar goed een afgestudeerde Hollandse HBO’r is dan ook internationaal, vooral Amerikaans, gezien een universitair persoon.
MarkieS zegt
“De enige vraag die blijft rondspoken is waarom GM dit niet gewoon eerlijk gemeld heeft vanaf dag één.”
Het antwoord staat in het door jezelf gelinkte artikel van thecarconnection.com, om de concurrentie niet wakker te maken voor de patentaanvraag rond was.
Tuned zegt
Volgens mij beginnen de meeste mensen door te krijgen dat zelfs de elektromotor continue geen geweldig rendement heeft. Komt nog bij dat zolang de accu’s technisch gezien niet veel veranderen de verbrandingsmotor een van de betere manieren is om ons te verplaatsen. Dat de pers in Amerika hier een ‘schande’ van spreekt is al niet meer opmerkelijk. Ze weten alles daar op te blazen, behalve dat ze zelf al jaren dik in de schulden zitten en de boel mooi verkloten zo nu en dan.
Raptor zegt
Met een verbrandingsmotor stroom opwekken om accu’s op te laden om een elektrische motor te doen draaien. Om van inefficiëntie te spreken… Hoeveel verliezen treden daar in op? Winst komt er zeker niet uit, er kan nooit meer energie uit komen dan dat wat je er in stopt. In dit geval zelfs vele malen minder door o.a. de warmteverliezen.
lincoln zegt
so what,s the freaking point ??
rijden ze nu met een 1.4 rond ipv een V8 ..
KaCh1ng zegt
-=edit: dubbel=-
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: sorry dubbel post :p , een veel te dure hybride? het kan wel 60km.. dat is wel genoeg per dag , mrja GM heeft idd iedereen misleid
lincoln zegt
@KaCh1ng:
misleiden/subsidie .. op een gegeven moment heb je een soort van patroon ..
realhustler zegt
Er is niks dommers dan via een accu een elektromotor proberen te laten draaien op het zelfde moment. Accu’s zijn om energie op te slaan.
Dus logisch dat het ding ook rechtstreeks de motoren van stroom kan voorzien.
De ingewikkelde transmissie van een prius zal ook verliezen opleveren, en erg duur zijn, dus ik denk dat de GM manier beter is.
Alexx zegt
helemaal klaar met dat GM, ene fout naar de andere. een topfunctie die veels te veel geld kost, miljarden investeren in dat bedrijf. ze hadden het gewoon falliet moeten laten gaan
autogek123 zegt
Ten eerste: Electromotoren hebben geen moite om op hoge snelheden te draaien. Inderdaad zal de motor het moeilijk hebben om de accu bij te houden met vullen als deze op topsnelheden aan de andere kant worden leeggetrokken door de electromotor. Daarom zal de brandstofmotor dus waarschijnlijk regelrecht de aandrijving doen.
Daarnaast kan een Prius ook op 70 a 80 km/u tijdelijk volledig electrisch rijden. Ik zie vaak genoeg op mijn display dat de electromotor alleen het werk doet in wisselwerking met de brandstofmotor. Ga eens een keer in een Prius rijden voor je onzin blijft schrijven over hoe een Prius werkt AB.
Of de Volt zo ie zo zijn verbruiken waarmaakt moet nog blijken. Want met dit systeem vraag ik me af hoeveel mensen daadwerkelijk de accu’s opladen thuis ( of ergens anders) en dan stijgt het werkelijke verbruik enorm ( je mist 60 km zonder brandstofverbruik).
Laurens zegt
Als goedkope methode om CO2 te besparen, is het zuiniger maken van gewone ICE auto’s het meest efficiënt. En dan is het makkelijk scoren met een diesel. Hoogste rendement, geen enkel nadeel behalve een iets hogere kostprijs, maar dat verdient zichzelf (ook zonder subsidies) terug.
En er dan niet van die zielige sportvelgjes onder zetten, uiteraard…
Poll zegt
Haaaahahaha zie je wel, dat ding loopt gewoon 1 op 16, zoals ik een half jaar geleden al zei. Moeten ze d’r geen Big Block V8 in leggen om die batterij op peil te houden? Trouwens, wie zegt dat ‘ie al opgeladen is als je van huis gaat? Of moet ‘ie ’s nachts weer heel groen aan het stopcontact?
sonett zegt
Krijg ik eindelijk gelijk
zonder Saab halen ze het niet
pedro zegt
@sonett:
gm speelt het slim
spycker zit nu in moeilijk heden met saab en ik zie gm saab terug kopen maar dan hebben ze spycker er wel bij …
robbie zegt
@pedro: dream on… Wat zou GM met Spyker moeten? Een nichemerk dat zwaar verlies maakt.
mashell zegt
@robbie: je kunt precies het zelfde ook over Saab zeggen…
duckje zegt
waarom GM dit niet vanaf dag 1 gemeld heeft?
puur om comerciële reden.
+anders bestonden ze nu misschien niet eens meer!
robbie zegt
De reactie van GM op dit verhaal:
http://www.chevroletvoltage.com/index.php/Volt/clearing-up-confusion-about-the-chevrolet-volt.html
Esprit_de_Flandre zegt
OH! Wat een snoodaards! Een marketingafdeling die LIEGT tegen z’n potentiële klanten? Ik kan het maar niet geloven…
Duppie zegt
Uhm, ik meen toch echt al zeker een jaar geleden een interview gezien te hebben met een engineer van het Volt drivetrain team, die dit systeem gewoon uitlegt zonder geheimzinnig te doen. Er is inderdaad een direct drive modus voor hoge belasting. Het in in principe de bedoeling dat je de accu oplaadt met een stekker, niet met de brandstofmotor. Dat is het vernieuwende aan de Volt / Ampera.
Vroegwakker zegt
Dat ze terug moeten komen op hun schreden, is jammer.
Helemaal elektrisch is het dus nog niet.
Ondanks alles, wanneer wat ze nu beweren wel waar is, de eerste 60 km en ook op de snelweg volledig elektrisch kunnen rijden dan is dat toch een prestatie.
In deze opzichten zelfs beter dan de Prius, die tot nu ver boven alles tot ca 50.k euro’s verheven staat.
En, maar dat is mijn mening, hij is mooi, bijna net zo mooi als een Prius 3
Cantago zegt
GM had niet moeten liegen, punt. Verder is er gewoon echt niks boeiends aan dit hele verhaal:P
jp zegt
ektrische auto;s zijn voor mietjes
Jokke zegt
Een volt heeft maar een brandstoftank van 10 l, dus erg zuinig zal hij eender hoe wel zijn als je daar 650km mee rijdt…