GM, is dat niet een Amerikaanse autobouwer die in leven werd gehouden dankzij een geldinfuus van de overheid? Helemaal correct. Toch zijn ze alweer zover dat ze gerust een autoleningen-verstrekker kunnen opkopen. Ze maken immers weer winst, maar of dit een verstandige zet is?
Opvallend is dat General Motors voor 61 procent nog steeds in handen is van de overheid. Toch zijn ze bereid 3,5 miljard dollar neer te tellen voor AmeriCredit, een bedrijf dat garen spinde toen andere banken massaal leningen weigerde te verstrekken, en veel klanten overstapte naar het bedrijf dat nu wordt overgenomen door GM.
Toevallig aandeelhouder van AmeriCredit? Dan krijg je voor elk aandeel nu $24.50 van GM/de overheid. De waarde lag voor het nieuws van de overname op 20 dollar, dus tel uit je winst. Nu ze dit bedrijf in handen krijgen wil GM meer “lease deals” gaan aanbieden. Nu wordt 7% van alle GM-auto’s via een leaseconstructie verkocht, terwijl het gemiddelde op 21 procent ligt. In het vierde kwartaal hoopt GM de deal af te ronden. (bron: CBS5)
biggie zegt
toch zijn ze verstandiger dan volkswagen
opel en chevrolet blijven mooie nieuwe autos maken
volkswagen stopt zoveeeeeeeeel geld in bugatti en bentley (en ze maken zeker geen winst) dat alle volkswagen die je nu ziet eignlijk totaal niet nieuw zijn
autoblogger zegt
@biggie: toch verkopen ze bij VW meer auto’s, doen ze dus goed.
DannyHoff zegt
@biggie: Is het verstandig om een een groot deel van je merken falliet laat gaan en geen winst te boeken?
autoblogger zegt
PS: misschien kan GM ook in de hypotheek-business stappen?
robbie zegt
@autoblogger: daar zaten ze vroeger in, via GMAC. GMAC was vroeger hun kredietafdeling (en melkkoe), maar die afdeling hebben ze in 2006 voor 51% verkocht aan Cerberus.
Nu is GMAC (heet tegenwoordig Ally) in handen van de volgende partijen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gmac
de sjonnies zegt
@autoblogger:
Maar hoezo verkoopt de VW groep meer auto’s, ik bedoel tel je met GM ook Opel en Daewoo erbij ?
robbie zegt
@de sjonnies: je hebt helemaal gelijk en autoblogger zit er blijkbaar even naast. Hierbij de verkoopcijfers over 2009:
GM: 6,503 miljoen auto’s
VW: 6,29 miljoen auto’s
autoblogger zegt
@de sjonnies: check, ik was me blijkbaar niet bewust van de huidige stand van zaken ;)
zoals robbie al aangaf, GM is net iets groter dan VW. En Toyota blijkt op nummer 1 te staan…
GM officially ranks as the world’s second largest manufacturer as measured by OICA in 2008. In 2009, it was widely reported that the Volkswagen Group had bypassed General Motors as the world’s second-largest auto maker. However, this was not the case. According to data published by all three companies, the Toyota Group did lead in 2009 with 7.23 million units. GM ended the year in second place with 6.503 million units. Volkswagen was third with 6.29 million units delivered to customers. Official OICA numbers for the preceding year are published in summer of the following year. In the first quarter of 2010, according to data provided by all three manufacturers, this trend continued. Volkswagen remains in third place with 1.73 million units delivered. GM is in second place with 1.99 million units sold. The Toyota Group ranks number one with 2.31 million units sold.
erik zegt
ik vind het een goede keus, ze moeten natuurlijk ook aan de lange termijn blijven denken.
cliff15 zegt
Het gaat helemaal niet om hoeveel auto’s je verkoopt. Het gaat erom hoeveel winst je erop draait.
@biggie
Ze pompen er zoveel geld in puur voor het imago ;).
cliff15 zegt
OT:
GM gaat gewoon weer proberen om de hele productie op te kopen. Wel zo verstandig. Maar of dat zo verstandig is om dat op dit moment te doen betwijfel ik.
lincoln zegt
wat een armoede ..
maak een product .. en ruil het voor geld ..
en alles wat daar tussen zit snap ik niet ..
firefly zegt
Het is toch schandalig. Eerst beginnen ze GMAC, die vervolgens van de ondergang moeten worden gered door de overheid met kapitaalinjecties van in totaal 12,5 miljard.
En nog geen 2 jaar later stappen ze doodleuk weer in de kredietverlening alsof er niks gebeurd is. Gaan ze als het mis gaat alles opnieuw afschuiven op de belastingbetaler?
Erik zegt
12.5 Miljard? fag is dus 40 € per amerikaan. ik denk dat gm de amerikanen veel meer oplevert dan geld kost
Buyck zegt
Amerika en de vrije markt…
Luitzen de Graaf zegt
VW zijn leuke auto’s en misschien kan GM er een positieve draai aan geven.. Maar mijn hoop ligt nog meer in het ontwikkelen van duurzame producten en minder uitstoot..