De Amerikaanse overheid heeft inmiddels non-stop gesprekken gevoerd over de twee zorgen-kindjes GM en Chrysler. Jammer maar helaas, er is weinig uit deze gesprekken gekomen.
Alle betrokkenen willen hun geld terug zien en blokkeren hiermee eventuele afspraken om de fabrikanten te helpen. Het zou dan gaan om kostenbesparende maatregelen die het mogelijk maken de crisis door te komen. Een faillissement komt daarom ineens heel dichtbij. Natuurlijk, dan zijn veel meer mensen veel geld kwijt, maar dan kan de benodigde grote reorganisatie tenminste beginnen. Op het moment lijkt de boodschap: “Is er aan het eind van komende week geen akkoord, dan is GM 1 Juni failliet”.
Het sterven van GM zou snel gevolgd worden door een kapitaalinjectie van de overheid. Als alles doorgaat injecteert Obama nog eens 30 miljard dollar in General Motors om het bedrijf weer op te starten. In totaal investeert de Amerikaanse overheid daarmee 45 miljard. Voor dat bedrag krijgen ze dan uiteindelijk 50% van het bedrijf in handen en hebben zij het recht CEO’s te benoemen.
Gelukkig heeft de geweldige verkoop van de Camaro hier niks mee te maken. Uiteindelijk worden er ook bij GM, en zelfs Chrysler, weer auto’s geproduceerd. De weg daar naar toe is alleen een beetje moeilijk begaanbaar. Dan maar allemaal een Ford kopen? (bron: autonews.com)
YK zegt
Dood? In dit geval lijkt het meer een zombie… noch levend, noch dood met al die kapitaal-injecties enzo. Of je trekt het infuus eruit of er moet iemand komen om de defibrillator te pakken en keihard “CLEAR” te roepen. :roll:
Lan_Evo zegt
Dus eigenlijk wordt GM semi-genationaliseerd als ik het goed begrijp. Obama is gewoon een verkapte communist. ;)
Arnoud zegt
Boehoehoe!!! :cry:
And stay down!! :evil:
floryn zegt
en de overheid betaalt de rekening van al dit mis management. Wat een kluif gaan ze hieraan hebben en hebben ze er al aan gehad. Ze kunnen beter op andere paarden gaan wedden, want dit is over tien a twintig jaar weer precies hetzelfde verhaal…
astra zegt
maar hoe gaat dat dan met de corvette ?? :o die is toch ook van GM ?
KoenvanD zegt
reken er maar op dat het wel goed komt met corvette
robbie zegt
“het recht CEO’s te benoemen”
Op elk schip is toch maar 1 kapitein? Neem aan dat er bestuurders in het algemeen wordt bedoeld?
Alwood zegt
@robbie
maar als je het nu bekijkt over een grotere tijdspanne, dan kunnen het er best meer zijn ;)
Autojunkenzo zegt
Allemaal apart verkopen dan blijven er toch nog leuke merken bestaan
Relief zegt
@Lan_Evo
Hmmm in Nederland doen we dat ook, maar we noemen onze Regering niet opeens Communistisch. Vs neigt sinds obama meer naar het Europese systeem.
replo zegt
Je kunt zeggen wat je wilt, maar een Chrysler 300 C blijft toch een geweldige wagen. Het zou zonde zijn dat dit model niet meer gemaakt zou worden. Toegegeven: iets meer Europese inbreng ( Fiat ? ) zou dan ook niet verkeerd zijn. Amerikanen kunnnen nu eenmaal niet meer zonder Europa! God save GM !
ThomasBol zegt
Zou zwaar kut zijn voor alle werknemers.. Veel werknemers hebben uiteraard een gezinnetje en het brood moet toch op de plank komen. Als ik het merk bekijk vind ik het niet erg dat GM zal moeten verdwijnen want ik heb echt niks met het merk. Alleen Corvette kan me bekoren, de rest kan me gestolen worden.
Citrofiel zegt
Het is kiezen tussen twee kwaden… :|
RtB zegt
Thomas: Zou zonde zijn ja, maar de werknemers hebben het ook deels aan zichzelf te danken. Die hele mentaliteit in Detroit is al jaren fucked up. Als werknemer bij een vakbond was je werk gegarandeerd ongeacht de kwaliteit die je afleverde. Resultaat: auto’s die afgeraffeld worden en werknemers die zich uitsluitend met 1 taak bezig houden en te lui zijn om ook maar één schroefje aan te draaien dat buiten hun ”taak” valt.
six-trey zegt
Als Chevrolet en Cadillac blijven bestaan zou ik het niet erg vinden… de naam GM is wel een met de mooiste geschiedenis dus dat zou wel er zijn :( ik hoop het beste voor chevy en caddy
six-trey zegt
@Original_Arnoud
jaloers om dat ze ferrari’s/BMW’s/Porsches eten als ontbijt?
W1ck3D-78 zegt
Ergste van al vind ik dan nog dat het management die de zaak naar de knoppen geholpen hebben, straks wandelen gestuurd worden met enkele miljoenen euro’s op zak terwijl de werkende man het gelag kan betalen.
Ontslag van het management zonder opzegpremie zeg ik dan. Die mensen hebben hun zakken al veel te lang gevuld.
NLBUURMAN zegt
jammer dat de Vette’s daar ook onder vallen… maar dan verdwijnt
deawoochevrolet ook :( ik wil een chevy camaro op de markt hebben, dan wordt er tenminste wat benzine verbrand….Rick-dos zegt
Peggie-Sue! Get me mai sha-gun! I’ll put this little piggie outta its misery!
C6_R zegt
Dit zit er echt al maanden aan te komen, alles is al uitgezet. Eerst moest Chrysler het proces in en volgens de zelfde stappen zou het met GM moeten gaan. Allemaal financiële abacadabra voor mij, maar de bottom line is dat ze blijven bestaan. En dat interesseert mij als autoliefhebber toch het meest!
@Rick-dos: Als je ze op de weg niet meer kan verslaan dan maar hopen dat ze failliet gaan hè? ;)
flappie zegt
Jammer voor ze. Ze moeten het toch wel tamelijk verkeerd aangepakt hebben, Ford heeft niet eens oveheidssteun nodig!
Espace zegt
Hoeveel geld heeft de overheid wel niet? Weer 30 miljard.
Benz.. zegt
En welke Amerikaanse auto’s verslaan de Europese auto’s dan?
Of baseer jij dat alleen op acceleratie…
Tja, over een tunnelvisie gesproken.. :lol:
De Cadillac CTS-V bijvoorbeeld is sneller op de ring dan de RS6, E AMG en M5..
Als je alle voordelen, alle nadelen en alles bij elkaar voegd en naar het totaalplaatje kijkt eindigt de CTS-V hoog?!
I don’t think so boy.. ;)
Benz.. zegt
was gericht aan C6_R..
six-trey zegt
@Benz…
kostprijs, design, motorgeluid, bochtwerk, Ringtijd, acceleratie, veiligheid,.. wat heeft de M5 E AMG dan nog van voordeel?
en de ZR1 is op die punten zelfs nog beter dan de Enzo wat wil je nog meer?
Noem mij een europeese concurent van de Silverado/Ram/F serie…
Ik heb toch ook liever een grote dikke Escalade/Suburban dan een cayenne of ML (of what ever the Benz SUV is called), als je met eens met een Escalade/Suburban en Cayenne zou rijden en je enkel zou kijken naar rijcomfort, acceleratie, en comfort binnen in de wagen ben ik 100% zeker dat je voor de Escalade/Sub kiest.
En ik ben geel milionair maar ik wil toch een dikke wagen met een zware motor met veel pk’s en veel rij comfort dan is een Amerikaan toch het beste wat je kan hebben? voor een goede 35.000 euro heb je al een Mustang/Camaro/ met 400PK noem mij een europeaan die je voor 35000euro kan kopen en die even veel comfort en PKs bied
Rick-dos zegt
@C6_R
Neuh, gewoon een te vet geworden varkentje afslachten. Meer niet. )
Rick-dos zegt
Had een ;) moeten zijn…
Benz.. zegt
@Six trey
Wat je nu loopt te verkondigen klopt totaal niet!
Qua comfort, kwaliteit, veiligheid, bochtenwerk, motorgeluid, design en afwerking hoeft een RS6 of E AMG absoluut niet onder te doen voor de CTS..
En noem mij eens een Amerikaanse concurrent voor de S-klasse, CLS of CL65 AMG?
Nou?? :)
En is een ZR1 op ”al die punten” beter dan een Enzo??
I don’t think so. Qua acceleratie, motorgeluid, de rijbeleving, design, bochtenwerk.. bla bla bla, is de Enzo minstens zo goed als de ”Vette”.
En ja, hij is sneller op de ring….
En?? Denk je nu echt of de consument dat belangrijk vind? Als je alleen daarom zegt dat de één beter is heb je er naar mijn mening vrij weinig van begrepen.
En ik ben ook geen miljonair, maar heb evengoed een dikke wagen met een zware motor met veel pk’s, zeer veel (rij)comfort, veel luxe en al wat meer. En een Amerikaan zal vast wel een stuk goedkoper zijn dan de automobielen elders, dat zal niemand ervan weerhouden een Duitser te kopen, want eerlijk is eerlijk. Er worden gemiddeld relatief meer Duitse auto’s verkocht dan Amerikaanse auto’s.. ;)
Benz.. zegt
En dan nog wat.
Als je een ML vergelijkt met een Escalade ”tuinschuur” vergelijkt op de punten die jij noemde, zal de ML het winnen op acceleratie en comfort…
Dat komt omdat de gemiddelde Escalade moeite heeft om binnen de 5 a 6 seconden op de honderd te komen en met zo’n Amerikaan moet je telkens stuurcorrecties uitvoeren omdat die tank gewoon over de weg heen en weer rolt. Een ML500 bijvoorbeeld is gemiddeld sneller van niks naar de honderd en bied veel meer en beter rijcomfort!
En je kunt beter een Mercedes GL vergelijken met de ML, dat is wel net zo eerlijk of niet dan? ;)
C6_R zegt
@ Benz.. Don’t be such a bod loser! Dat je niet wilt geloven dat de CTS-V qua totaalplaatje de duitsche concurrentie de baas is vind ik tot daar aan toe, maar toch op z’n minst hetzelfde niveau, kom op man!
En de dominantie van de ZR1 in zijn klasse ga ik niet eens aan beginnen. Dat is iedereen toch wel duidelijk ondertussen mag ik hopen! (tenzij je tunnelvisie hebt natuurlijk ;) )
six-trey zegt
@Benz..
natuurlijk is er niet voor elke duitse wagens een amerikaanse equivalent (is dit een woord? :P) maar dat een CTS-V een waardige concurent voor de E AMG en M5 is kan je niet ontkennen qua bochtwerk, design en rij comfort is hij echt de top ik heb er al mee gereden heb jij?
en ik bedoelde eigelijk de GL weet niet goed de namen van MB modellen
maar een Escalade zijn 0-100 is echt indrukwekkend hoor
en stuur correcties? op de rechte lijn kan je perfect rijden zonder aan je stuur te moeten komen met gelijk welke amerikaan, en bochtwerken de mooie detroitse “tuinschuur” kan echt goed bochten nemen beter dan mijn ram/impala om eerlijk te zijn :roll: en als er 2 dingen zijn waar amerikanen goed in zijn is het toch hun 0-100tijd en hun rijcomfort?
Maar ik heb echt niets tegen duitse wagens ofzo ik kan er gewoon niet goed tegen dat iedereen denkt dat amerikanen er moeten voor onder doen wat niet zo is. oke hun interieur is wel comfortabel maar oogt wat minder maar voor elke simpele schroef in een amerikaan bestaan er 20 aftermarket schroeven voor een paar 1000den euro’s verander je voledig je auto zo als jij hem wilt maar een Benz moet je min of meer stock houden en daar betaal je nog eens 10.000den euro’s meer voor ook “that shit aint right”
Benz.. zegt
@C6_R
Jij hebt volgens mij moeite met lezen? Kom op man!
Ik zeg ook niet dat de CTS-V slecht is..
Ik persoonlijk zou hem gewoon nooit kopen. Ik vind het design niet mooi, de lijnen kloppen niet. Hij is gewoon lelijk als dat van jou mag.
En ja, hij is snel, erg snel, hij kan goed bochten maken. Het interieur is (gelukkig) verbetert. Dat is gewoon zo, en ik ontken dat ook niet!
Maar, een RS6 of AMG is ook heel erg snel, kan ook goed bochten maken, ze zien er ook nog eens prachtig uit. Het design van die twee vind ik althans zeer geslaagd!! Qua totaalplaatje wint de yank het dus niet vind ik.
En over de ZR1 gesproken. Hij mag dan het snelst zijn op de ring, er zijn ook nog een aantal andere factoren die meespelen, dus om te stellen dat de ZR1 het beste is wat je in die klasse kunt kopen is gewoon onzin..
Dat weet jij net zo goed!
(pff.. over een tunnelvisie gesproken zeg.) ;)
@Six trey
Je hebt gelijk dat de CTS-V een waardige concurrent is voor de Duitse M5, RS6 en E63. Dat ontken ik ook niet. En nee, heb er niet mee gereden, met de E 63 AMG echter wel en die reed bijzonder goed. Een supersedan!
Ik heb zelf in een Escalade gereden en ik vond het een regelrechte ramp. Qua sturen is het niet iets wat ik gewend was in m’n Benz. Ik moet je wel gelijk geven dat hij heel soepel veerde. Dat wel. Het bochten nemen was dan weer duidelijk minder, maar dat is opzich wel logisch voor zo’n enorm bakbeest.
En een Benz is het mooist als je hem stock houdt. Je kunt er hooguit andere wielen onderzetten of anders nog een zeer subtiele bumperkit zodat alles mooi in elkaar overvloeid. Kijk maar naar Brabus of AMG! :)
C6_R zegt
@ Benz..: Moeite met lezen? Ik lees “Als je alle voordelen, alle nadelen en alles bij elkaar voegd en naar het totaalplaatje kijkt eindigt de CTS-V hoog?!
I don’t think so boy.. ”
Daaruit concludeer ik dat jij vindt dat ie laag eindigt in die vergelijking. Ik zeg dat ie bovenaan hoort en op z’n minst aan de top. Niet laag.
Als ik dat verkeerd lees, dan mijn nederige excuses! :roll:
En de ZR1: Hangt er vanaf welke klasse je hem wilt gaan indelen natuurlijk, maar ik denk dat er in de klasse supersportwagen rond de 2 ton Euro niet veel beters rondrijd. Een 650 pk monster koop je toch zeker niet om op de boulevard meet te gaan cruisen of vanwege het interieur? Kom op zeg! Die koop je voor prestaties…
Onzin zeg je, kom dan met een beter alternatief en dan niet op een dubieuze factor als mooi/lelijk en of stijl aub.
Benz.. zegt
@C6_R
Dat jij concludeert dat de CTS-V dan als allerlaatst zou eindigen is niet hetgeen wat ik zei. Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen, dat je alleen met een ring-tijd niks kan zeggen over een vergelijk of iets in die aard.
Een supersportwagen koop je idd natuurlijk niet (alleen) om mee te cruisen of vanwege het interieur.. Ik zal je dit zeggen. Als ik een Ferrari F430 koop wil ik geen plastic-fantastic goedkoop interieur. Het oog wil ook wat. En natuurlijk koop je een sportwagen om zijn prestaties. Lijkt me vrij logisch.
Ik zeg helemaal niet dat het onzin is. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat alleen de topspeed of alleen het aantal pk’s niks zegt of de auto daadwerkelijk beter is dan een andere soortgelijke auto.
Als jij zegt dat je de Corvette stoer, snel en mooi vind: Prima. Ik zou echter kiezen voor een lambo LP640 of een SLR Mclaren 722!
Maargoed, smaak is subjectief.. Laten we dat vooral zo houden!
Gr.
Benz..
Arnoud zegt
@ six trey:
Nee hoor. Maar een fabrikant die al meer dan 30 jaar een niet op de markt afgestemd modellengamma voert, heeft geen bestaansrecht.
Het is al meer dan 30 jaar bekend dat we zuiniger moeten omgaan met energie en de “grote 3” hebben al die jaren geweigerd daarop in te spelen.
C6_R zegt
@ Original Arnoud: niet op de markt afgestemd? De markt zijn toch de mensen die auto’s kopen? Die mensen die massaal de nieuwe Camaro kopen?
En waarom hebben de grote drie jarenlang geweigerd om met de milieuhype mee te gaan? Juist ja: de markt!
Arnoud zegt
@ C6_R:
Zo’n reactie had ik al wel terugverwacht. Maar als je niets beters kan kopen, blijf je zo’n ouderwetse amerikaan kopen. De “grote drie” hebben ook jaren lang de andere aanbieders op alle mogelijke manieren dwars gezeten. Door politici om te kopen. Niet met geld maar met andere privileges. Plus: Wanneer de markt niet zo verziekt werd door alle olieboeren daar, welke alle overige politici in hun macht proberen te houden, dan was de brandstof in de Joe Es of EE op een normaal niveau geweest, was de auto industrie voorbereid op de toekomst en had ze nu niet zulk een grote klappen te verduren gehad. Komt nog bij: De “grote drie” hebben de afgelopen drie decennia ook geweigerd te geloven dat de wereld groter is dan de Joe Es of EE.
Als de politiek in Washington, net als hier in Europa en Azië, in normale auto’s (lees: modern en milieu bewust) zou rijden en op die manier dus diezelfde auto’s promoten, dan zouden ze ook aan de andere kant van de plas nu nog auto’s verkopen.
Ze hebben de consument jarenlang een rad voor de ogen gedraaid. En nu zitten ze op de blaren. Roll over and die.
C6_R zegt
@ Original Arnoud: Ok, dus nu is je stelling dat ze wel voor de markt hebben geproduceerd maar dat ze die markt hebben gemanipuleerd? Heb je daar voorbeelden van? Je hebt het over de prijs van brandstof, nou dan heb ik nieuws voor je: die is in de VS marktconform en bij ons gemanipuleerd door de overheid. Wel eens van accijns gehoord? Dus als ergens de markt is gemanipuleerd dan is dat bij ons.
Verder heb je het over een gebrek aan keus waardoor mensen gedwongen worden om zo’n “ouderwetse amerikaan” te kopen. Dat gebrek aan keus zie ik niet zo aangezien bijna alle Europese en Aziatische merken ook in de VS te koop zijn…
Tenslotte kom ik nog het veelvoorkomende misverstand tegen over de oorzaak van de huidige crisis bij de autobouwers. Het gaat niet om wat ze produceren (want dat is bij de consument nog steeds erg gewild) maar om hoe (dure unionized arbeiders waar de Japanners geen vakbonden toestaan) legacy costs (pensioenen en ziektekosten van werknemers) en het instorten van de markt (door de economische crisis en het feit dat kredieten voor het kopen van auto’s nog maar amper worden gegeven)
Kortom, dat rad voor ogen zie ik niet zo, dus als je wat specifieker zou kunnen zijn?
BananaFlip zegt
Met de Mustang is ook niks mis.
Arnoud zegt
Dat rad, dat is dat ze verkondigen zuinige en economische modellen aan te bieden. Maar zolang het goed gaat met de economie zie je niet dat die modellen helemaal niet zuinig of economisch zijn. Dat zie je pas zodra de broekriem aangehaald moet worden.
Die V8’s uit de US rijden met een enthousiaste rijstijl 1 op 5. En met een zuinige rijstijl 1 op 5,5.
Een Europese V8 rijdt met een enthousiaste rijstijl ook 1 op 5. Maar met een zuinige rijstijl 1 op 10. En dan presteert de Europese variant gelijkelijk of beter met een kleinere motorinhoud.
Dan ga je in tijden dat de benzineprijs skyhigh is die Europeanen ineens waarderen met hun auto’s die wat duurder zijn in aanschaf maar zichzelf weer terug verdienen door het lagere brandstofverbruik.
Of neem de door USA fanboys zo verafgode ZR1, dat deze met z’n 7,1 liter supercharged V8 redelijk op de hielen wordt gezeten door een 3,6 liter cilinder turbocharged 6 cilinder boxer motor is toch wel een behoorllijke schande. Dat is met de helft aan slagvolume, 2 cilinders en ruim 100pk minder!! Getting my point?
C6_R zegt
@ Original Arnoud: Als ik je goed begrijp is je klacht nu dat ze onzuinige wagens maken, dat bestrijd ik niet, maar wat gewoon een feit is is dat dat nu voor Amerikanen geen belangrijke reden is om GM producten niet te kopen. Oftewel: GM is gewoon op de markt afgestemd. Dat ze geen modieuze priussen maken klopt maar verbruikscijfers zijn geen reden om GM links te laten staan. ALLE merken verkopen minder!
FF wat quotes van leftlanenews:
Chevrolet, down 26.7 percent to 115,265 (GM als geheel, dus inclusief Hummer en Pontiac down 34%)
Ford, down 30 percent to 116,263
Toyota, down 42.2 percent to 112,345
BMW, down 29.4 percent to 70,606
Mercedes-Benz, down 28.1 percent to 14,565
Sales of the Smart fortwo were down an incredible 49.9 percent compared to the same time last year
Toyota Prius sales were down 61.5 percent, reflecting lower inventories ahead of the all-new Prius’ launch in May, as well as reduced demand for hybrid cars as gas prices hover under $2.00 per gallon.
Dus ja, het gaat slecht, maar om nou te zeggen dat de “markt” massaal voor de “zuinige” buitenlandse auto’s kiest…
Over de ZR1: ik weet even niet zeker welke Porsche je op doelt, maar die kost ongetwijfeld stukken meer dan de ZR1 en is toch trager. Dat noem ik een behoorlijke schande inderdaad! Dat de ZR1 marginaal (G label blijft G label) onzuiniger is, so what!?!? Is dat de reden dat het slecht gaat met GM? Kom nou toch!
C6_R zegt
Oh en het is trouwens een 6.2 liter in de ZR1, try to get your facts straight!
Arnoud zegt
Mijn punt is niet dat het slechter gaat met GM omdat de ZR1 low tech is. Mijn punt is dat het slechter gaat met GM omdat GM low tech is. En dat al jaren..
Die verkoop cijfers die jij opnoemt passen helemaal niet bij het punt dat ik probeer te maken.
Want mijn punt is dat een niet-Amerikaans bedrijf vrij gemakkelijk de markt heeft weten te penetreren en evenzo gemakkelijk marktaandeel afsnoept van een Amerikaans bedrijf. Je zou toch zeggen dat een inheems bedrijf beter weet wat de lokale consument wil. Maar kennelijk niet.
Ja alle merken verkopen op het moment minder, maar dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld Toyota een zeer stevige poot aan de grond heeft in de VS, op het moment dus zelfs steviger dan GM.
Dat ze ten onder zijn gegaan aan afspraken met de bonden zal ik niet ontkennen. Maar dat is niet het complete verhaal. Ze hebben ook verrekt kosten besparend te werken. Hebben geen wereldauto’s ontwikkeld niet aan platform delen gedaan, geen fabrieken gebouwd waarin meerdere modellen gebouwd kunnen worden, enz. enz. Ze zijn al jaren dief van eigen portemonnee.