De problemen voor de autofabrikanten zijn nog lang niet over. Er wordt nog volop vergaderd en berekend hoe bepaalde merken überhaupt kunnen blijven bestaan. Een van de grootste ‘slachtoffers’, General Motors, lijkt steeds drastischer stappen te willen nemen. Plannen zoals “beter aanbod naar vraag” zijn allemaal van later zorg, eerst het bedrijf redden. Althans… een deel van het bedrijf.
Het is op het moment nog slechts een plan. Een drastisch maar niet heel onwerkelijk plan. Er moet toch betrekkelijk snel en ingrijpend gehandeld worden om het bedrijf weer naar de toekomst toe te kunnen laten werken.
Als GM gaat opsplitsen dan worden er een goede en een slechte helft gemaakt. De slechte, kansarme, verlies lijdende bedrijven worden in het ‘kwade’-GM gestopt en de levensvatbare merken in het ‘goede’-GM. De aandeelhouders worden tevreden gehouden door ze nieuwe opties in het nieuwe GM aan te bieden. De ‘goede’ merken worden niet meer door ‘de rest’ omlaag getrokken. Opel wordt nog niet in de plannen genoemd.
De merken die in ieder geval bewaard blijven zijn: Cadillac en Chevrolet. Ook de bedrijfswagentak van GMC wordt behouden en Buick omdat het merk het goed schijnt te doen in China. Hummer, Saturn en alle overbodige fabrieken en nutteloze kostenposten worden in het ‘slechte deel’ gedumpt. Het slechte deel wordt vervolgens aan stukken gereten en overgeleverd aan de beesten.
Een dergelijk plan brengt echter de nodige risico’s met zich mee. Om te beginnen moet namelijk het hele bedrijf faillissement aanvragen. Alleen als er duidelijke afspraken zijn gemaakt kan de ‘goede’ tak vervolgens weer door. (bron: businessweek.com)
Rinus zegt
Goed nieuws. Dit zijn gewoon de beste oplossingen. Gewoon falliet laten gaan en vervolgens kan je makkelijker doorstarten met goede merken. Zo laat je gewoon de markt het werk doen.
Hadden ze veel eerder moeten doen i.p.v. zinloos geld er in pompen.
Jochempie zegt
Misschien ook tijd om op dat moment aan een nieuwe naam te denken? General Motors geeft ondertussen zo’n negatieve vibe als je het uitspreekt…
cardesigner@USA zegt
Nieuwe naam: Sunshine Automotive :)
EJS zegt
Dit is denk ik uiteindelijk wel een van de betere oplossingen, zo niet de beste, zo door blijven gaan heeft namelijk beslist ook geen zin!
BmwMPower zegt
Jammer dat HUMMER toch weg gaat.
Kunnen ze niet iets van een nieuw model uitbrengen voor het Amerikaanse leger?
VivelaFRANCE zegt
Goed plan, waarschijnlijk een van de weinig methodes die ze nog kan redden.
cardesigner@USA zegt
@BmwMPower, de G-klasse gaat ook al 30 jaar mee. De Humvee kan nog wel even doorgaan.
Esprit_de_Flandre zegt
@BmwMPower: Het bedrijf dat de Hummers in elkaar zet, AM General, blijft bestaan hé. Dus HMMWV’s (de originele, militaire variant) zullen wel nog een tijd blijven bestaan. En ze zullen waarschijnlijk wel bezig zijn met de ontwikkeling van nieuwe militaire voertuigen ook. Alleen de H2 en H3, die eigenlijk toch maar gebaseerd zijn op grote GM-SUV’s, verdwijnen. De H1, wat tenminste nog een echte Hummer kon genoemd worden, wordt al een tijd niet meer gemaakt.
Die_Bart zegt
scheidT :P
Papa zegt
Rising Sun Corp.
cardesigner@USA zegt
Het is trouwens scheiD, want het is gebiedende wijs.
bleegh zegt
waarom hebben ze dit niet eerder gedaan? Welk ander bedrijf komt weg met het houden van verlieslijdende delen?
Race_Kees zegt
@ bleegh heel veel bedrijven hebben verlieslijdende onderdelen. Zoek maar eens op de ‘Boston matrix’, een heel simpel modelletje die je het wellicht duidelijk maakt.
Een betere ontwerper zegt
Of je blijft met legerrangen, niet General Motors maar Commander Vehicles. xD.
Alhoewel, dan heb je meer aan Hummer dan aan Chevrolet…
lincoln zegt
ik heb ook een bedrijfje ..
en ik doe nix anders dan de lusten van de lasten scheiden ..
ben ik nu ook heeeeeeel slim ??
Cantago zegt
Nee… Niet Hummer weg doen!!
ChryslerFan zegt
Dit lijkt mij echt een goed plan.
Ik hoop dat het gaat werken want ik vind dat de dikke cadillacs en de chevrolet corvet moet blijven rondrijden want zeg nou zelf? het zou tog zonder zijn als er geen cadillacs meer rond rijden?
Mikeee zegt
@ cardesigner@USA
Scheidt is hier prima, zij het een tikje formeel.
Bevelend: “Scheidt u!”
audi a5 zegt
Goede van het kwade scheiden?
Ha! Laat me niet lachen!
Zonder miljardensteun was het ‘goede’ deel van GM ook allang failliet gegaan.
Tuurlijk, lekker blijven wijzen op het vermeende grootschalige banenverlies dat optreedt als het gehele bedrijf failliet gaat.
Alsof dit het excuus is om een in en in slecht geleid bedrijf maar niet failliet te laten gaan…
Nu niet failliet laten gaan, maar laten ‘doormodderen’ is een slecht bedrijf belonen voor decennialang wanbeleid.
En het bedrijf laten voortbestaan omwille van een aantal autoliefhebbers die een bepaald Amerikaans merk adoreren, is natuurlijk al helemaal belachelijk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Faillissement is inmiddels onafwendbaar…
GM zit momenteel in een nare spagaat: om te overleven moeten er veeeel mensen ontslagen worden, en intussen vragen ze miljardensteun aan bij de overheid met als reden het behoud van banen!!
De oplossing: na alle miljardensteun toch faillissement aanvragen en alsnog de helft van de mensen eruit…
Dat heet van 2 walletjes eten, en is op dit moment de enige redding voor GM.