Boehoehoe, cry me a river! General Motors moet iemand de schuld geven van de mislukte deal om Opel te verkopen aan Magna/Sberbank en dat is dus Europees Commissaris Neeli Kroes geworden. Omdat Nikkelen Neelie in oktober vroeg om nog eens goed naar de deal te kijken zou GM er vanaf hebben gezien. Yeah sure…
Feit is dat GM Opel eigenlijk nooit heeft willen verkopen, zonder Opel wordt het namelijk heel erg moeilijk voor GM om een globale speler te zijn. Uiteraard moesten ze wel eventjes de schijn ophouden dat ze Opel wilden lozen (anders kregen ze geen geld van Obama). Maar zelfs in dat verkoopproces bleek al dat ze liever de boel zouden verkopen aan het Belgische RHJ International. En waarom juist die partij? Die partij was bereid om de boel na enkele jaren terug te verkopen aan GM.
Het enige probleem was dat de Duitse overheid alleen maar staatssteun wilde geven aan Magna/Sberbank. En dat is concurrentievervalsing en dat vond onze eigen Neelie niet helemaal in de haak (terecht). Hadden Duitsland (en GM) gezegd dat iedereen vrij was om Opel te kopen dan was er niks aan het handje geweest. Nu biedt dit een mooie vluchtroute voor GM om Opel toch binnenboord te houden.
Je moet overigens niet denken dat Opel nu in rustig vaarwater terecht is gekomen. Er moeten nog steeds zo’n 10.000 mensen ontslagen worden en GM heeft ook al aangegeven dat Opel vooral een regionaal (lees Europees) merk zal blijven. Het globale merk van GM zal Chevrolet worden. (via: autonews.com)
Esprit_de_Flandre zegt
Ze zal wel van haar afbijten. Ik denk dat GM meer bang moet zijn van Neelie dan andersom…
BasRotterdam zegt
Opel is ook de enige kans voor GM om ooit nog een keer misschien eens een winst(tje) te maken…
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Neelie for president. Toch?
lincoln zegt
gezellig mens ..
heeft een maand geleden nog toegegeven dat ze haar positie enkelt en alleen te danken heeft om het feit dat ze een vrouw is ..
en tja .. tijdens de verkoop de kopers (behalve die uit china) bergen subsidie geld te beloven .. zodat Opel zelfs als ze nix doen nog geld oplevert helpt ook niet echt he ..
DD zegt
Ze moeten ergens proberen geld vandaan te halen! ;)
Bob zegt
Slim gedaan van GM .. zo dus je dus zaken op hoog niveau ;)
Sharp zegt
Dus iets van;
Neelie: Hé, GM, kijk nog eens een keer.
GM: Verrek, ja!
10.000 mensen op straat.
Benz.. zegt
Tja, van mismanagement was natuurlijk geen sprake.. ;)
lincoln zegt
@Benz.. ..
ouwe logge dinosaurussen behoren uit te sterven ..
net zoals pandabeertjes ..
humane interventie zorgt altijd voor on-balans ..
(crue gezegd dan) ..
ben heel erg benieuwd naar hoe het eruit zou zien als zo,n Opel fabriek zou vallen ..
zonder geharrewar van “zieligvinders dus geld belovers” ..
denk dat een gezonde overname in 2 dagen beklonken had kunnen worden ..
Benz.. zegt
@lincoln: Als mensen hun baan verliezen is dat gewoonweg klote.. Zoiets wens je niemand toe. (Zeker nu niet in tijden)..
“humane interventie zorgt altijd voor on-balans ..”
Jammer genoeg wel. :(
lincoln zegt
@Benz.. ..
als mensen hun baan verliezen dan zijn ze waarschijnlijk overbodig ..
en als Opel hun producten niet verkoopt zijn ze ook overbodig ..
easy peasy ..
Engeland heeft ook eens zo,n dom kortzichtig dingetje gedaan ..
gewoon 1 grote sociale werkplaats gemaakt van de auto-industrie ..
hebben ze nog spijt van ..
op 1 of andere manier brengt een infuus altijd ellende met zich mee ..
van sommige dingen moet je geen zombie maken ..
robbie zegt
@lincoln: ben het helemaal met je eens. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Het klinkt hard, maar soms is het beter om bedrijven gezond te maken voordat je kan denken aan de toekomst. Beter een gezonde voedingsbodem om uiteindelijk gezond op verder te groeien dan een verrot fundament dat uiteindelijk compleet instort. Kijk maar eens naar de ellende bij British Leyland, GM, AvtoVAZ etc…
toyota prius zegt
@lincoln: Nu ik je stukje lees, heb ik weer flashbacks over Fokker.. Iedereen op zijn achterste benen, dat de toko dicht ging… maar wat waren de reeele overlevingskansen??? Stel je voor als Rover voor de 65e keer was gered. Wat zou er dan zijn gebeurd met het merk? of beter gezegd, zombie merk.. Keuzes, zware keuzes, maar kies je voor een economie waar de overheid bepaald, wie er overleeft. Of kies je voor een dynamische markt economie. Waar er zware klappen zullen vallen. Bedrijven der mate dienen te functioneren dat de organisatie en producten, diensten van een hoge kwaliteit zijn, dat het dalen kan overleven..
lol, ik zal wel eens willen zien hoe een voor een 34e keer ge-updaten over 25 er uit zal zien..
de sjonnies zegt
@lincoln: Die engelse club van hobbyisten, heette de toevallig niet British Leyland?
Wist je dat ze wel 53 goede wagens gemaakt hebben!
toyota prius zegt
@de sjonnies: Toch nog 53?
lincoln zegt
@de sjonnies:
da,s ook toevallig .. hadden ze daar ook niet 53 directeuren ??
toyota prius zegt
@Benz..: Is het altijd inhumaan om 10 000 banen te schrappen. Maar als er geen markt is. Pomp je geld in een dood paard. Als je dan x miljard als overheid zijnde in een dood paard stopt. Vind ik het vele malen inhumaner. Met het geld hadden andere projecten gefinancieerd kunnen worden, waarmee grote bevolkingsgroepen direct kunnen profiteren..
Ik noem afschaffing van BPM, plezier taks en stink taks op auto’s… Oh en de hoge accijns, op brandstof natuurlijk! ;)
Timmie zegt
Nou, velen denken vast dat Kroes hier de crimineel is!
frank zegt
Neelie heeft gewoon aan GM gevraagd om even op schrift te bevestigen dat de keuze voor Magna een vrije keuze was en op geen enkele wijze gerelateerd was aan het geld van de Duitse regering. Toen kon GM kiezen uit twee kwaden. “Ja” zeggen en liegen, of de deal afblazen. Blijkbaar was liegen niet gedekt in de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering en deals afblazen wel. Toen was de keuze snel gemaakt.
Toet toet zegt
Niet teveel aandacht aan geven. Dit is zooo 2009 ……. en 2009 is bijna verleden tijd…
toyota prius zegt
@Toet toet: Kan niet wachten op 2010!
robbie zegt
Toch zit het scenario van een faillisement/doorstart volgens mij zeker nog in de planning voor Opel.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/22/faillissement-van-opel-is-onvermijdelijk
Guan zegt
Bij het afblazen van deal die niet de goedkeuring had gekregen van de overheid kan je onmogelijk naar de overheid wijzen als de schuldige; je had gewoon een slecht voorstel.
Doet me denken aan de situatie rond DSB en de opperarbeider zijn reactie; ‘Als je verdrinkt is dat niet omdat je niet gered wordt, maar omdat je niet kunt zwemmen.’
Harold zegt
In iedergeval worden de ontslagen nu eerlijker verdeeld. Dus ook in Duitsland.
Vincenzo zegt
Neelie is ook een trol natuurlijk. Hoop dat er een hoop Duitsers uitgaan voor die grap van verkapte staatssteun.
Benz.. zegt
@lincoln: “Is het altijd inhumaan om 10 000 banen te schrappen. Maar als er geen markt is. Pomp je geld in een dood paard. Als je dan x miljard als overheid zijnde in een dood paard stopt. Vind ik het vele malen inhumaner. Met het geld hadden andere projecten gefinancieerd kunnen worden, waarmee grote bevolkingsgroepen direct kunnen profiteren..”
Dus indirect eigenlijk hetzelfde wat de overheid deed toen GM in zeer zwaar weer zat..
lincoln zegt
@Benz.. .. niet helemaal ..
niet zoals bij Fiat al 100 X gebeurt is iig ..
dat is een grapje geweest van Obama/Gore ..
inruil voor zuinigere auto-fabrikage ..
voorgaande presidenten hebben de auto-industrie altijd laten tobben ..
Rick dos zegt
Antwoord van Neelie: Nietes!
Gummen zegt
Niemand binnen GM zal het Neelie kwalijk genomen hebben, dus titel is een beetje verkeerd