Het lijkt erop dat GM niet heel erg veel geluk heeft bij het verkopen van ‘overbodige’ merken. Pontiac en Saturn bleken onverkoopbaar en werden door GM naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. Het verhaal rondom de verkoop van Saab is inmiddels ook wel uitgebreid bekend gok ik. Met de verkoop van HUMMER aan een stel Chinezen gaat het echter ook niet heel erg vlotjes.
In oktober vorig jaar dachten we nog dat deal voor 100% rond was, maar inmiddels is wel duidelijk dat er nog wat hobbels genomen moeten worden. Oorspronkelijk zouden GM en Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Co. Ltd uiterlijk 31 januari 2010 de overname definitief rond maken, maar vandaag is bekend gemaakt dat de deadline verschoven is naar eind februari 2010.
Het Chinese ministerie van handel moet Tengzhong toestemming geven voor de overname, maar het ministerie zegt dat ze nooit een verzoek hebben ontvangen. Inmiddels ligt de productie bij HUMMER al stil sinds 19 januari en als ik de gang van zaken zo bekijk zou het mij niks verbazen als de deal uiteindelijk helemaal niet meer doorgaat. GM wil overigens zo’n $150 miljoen vangen voor HUMMER. (via: reuters)
lincoln zegt
kocht ooit eens een brood bij de bakker ..
7 weken over gedaan ..
Cardesigner zegt
lol@lincoln
Maar waarom moet dat toch zo nodig gekeurd worden. Alsof de overheid daar zelf zo milieuvriendelijk is…
meneersander zegt
nspyker had moeten regelen dat ze hummer er gratis bij kregen toen ze saab kochten,…
Kyanite zegt
Naast het verhaal Saab, Hummer, Saturn en Pontiac vergeten jullie het drama rondom Opel….
Volgens mij is de directie van GM zo incompetent als het maar zijn kan.
carpicture555 zegt
eigenlijk best jammer vind ik…
ons pap heeft ooit een hummer h3 voor een weekend gehad.
je kan er op het brandstofverbruik na en zo echt een hoop lol mee beleven!
jorn_v_v zegt
en, hadden ze Victor Muller al gebeld ?
Ahura zegt
@jorn_v_v: goh origineel hoor.. OT: misschien kunnen ze er daar nog wel wat slijten maar van mij mag het wel failliet gaan. Ik zou het niet missen
Lan_Evo zegt
Ja, hier is nou niet echt een groeiende markt voor, zeker in deze tijd niet. Lijkt me dan ook sterk dat ze dit merk makkelijk kwijt gaan raken.
GTRSPEED zegt
Volgens mij wilt Sichuan Tengzhong, Hummer niet eens kopen. Maar was het meer een publiciteit stunt… want wat moet je nou immers met een Hummer.
larskayak zegt
vijf euro
thmn zegt
ik bied een tientje :)
Hennep zegt
Net nog een repotage gezien (programma Tegenlicht) waarin te zien was hoe triest Detroit er nu bij staat. GM is nu van plan om kleinere auto’s te gaan maken, maar er werd gezegd (door een werknemer zelf) dat Amerikanen niet op zulk soort auto’s zitten te wachten. Ooit werden Chevy’s in grote getale gemaakt maar daar is nu niet veel meer van over. Zelf vind ik het best jammer, want er zitten best mooie auto’s tussen.
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/42792373/
jantje zegt
12.5 ??
tosti zegt
Gewoon opdoeken die handel, er zijn nooit goede auto’s gemaakt dus daar moeten ze dan ook maar de tol voor betalen.
Cantago zegt
Das veel geld voor een merk dat auto’s bouwt die hobbels kunnen nemen, maar zelf geen hobbels kan nemen!
JPM zegt
Dat moet toch pijn doen, de auto die staat voor alles wat Amerikaans is, de auto waar elke amerikaanse soldaat wel eens in rond gereden heeft, de auto waarmee elke Amerikaanse artiest z’n succes mee wilde laten zien, diezelfde auto kan niet eens verkocht worden voor de bodemprijs aan de chinezen. We’ve come a long way…
bennyb zegt
tosti heb je zelf ooit een hummer gehad ,….of is het weeral van horen zeggen
hummer weg uit het straatbeeld zou toch een verlies zijn
dan moet de audi q7 ook weg samen met de mb g klasse
of de x6 van bmw
waar zijn wij mee bezig, laat iedereen toch vrij in zijn keuse
jpm prachtig wat je schrijft, zeker het einde
bakkerst zegt
het kan aan mij liggen maar ik vind 150 miljoen voor een automerk toch niet echt veel, ik weet niet wat er allemaal bij de deal is inbegrepen, en wat niet (fabrieken etc) maar 150.000.000 dollar voor een compleet automerk is toch niet veel? ontmantel het hele zaakje, fabrieken plat, interieur verkopen, restanten tot oudijzer verwerken en volgens mij hou je dan een aardig zakcentje over.
bakkerst zegt
en anders bouw je een pretpark in één van de voormalige HUMMER fabrieken.. HUMMER THE RIDE, en dan alleen over asfalt en alleen rechtuit..
jongens wie doet er even een “Hennie van der Most-je”
sauerpraum zegt
@bakkerst:
soms is het duurder om een bedrijf failliet te laten gaan dan het te verkopen. Dat was ook al het geval bij Saab. Denk aan sloopkosten, contracten afkopen en zeker ook personeel (ontslag) kosten. Daarbij wil gm vaak nog een hoop aandelen in het nieuwe bedrijf, zodat als het weer beter gaat, zij daar ook aan meeprofiteren.
AlfaAlex zegt
@JPM:
GM’s “Hummer” staat heel ver van het militaire origineel (ook wel Humvee). In 91 in Irak heb ik ooit meegereden. Wel indrukwekkender dan onze LaRo’tjes (LandRover) inderdaad!
mc zegt
@bennyb
Heb je zelf wel eens een Hummer gereden of gezien? die is nog wel een tikkeltje lomper dan de Q7 en qua rijeigenschappen komt een Hummer niet verder dan een tractor. Hier missen we niks aan…
jorden zegt
@ MC
helemaal mee eens…
een topsnelheid van 160 whaha
pietje zegt
Laten we hopen dat Hummer een zachte dood sterft !
Weg met die zooi !
Mc heeft gelijk, we missen hier inderdaad helemaal niets aan en dat geldt voor heel wat meer van die gedrochten van GM in de USA.