Het is bijna niet te geloven, maar bronnen rondom Saab hebben vandaag aangegeven dat GM bijna de knoop heeft doorgehakt over wie Saab mag kopen. En wonder boven wonder zou dat het Nederlandse Spyker zijn (uiteraard samen met de Russische Convers Group).
Iets meer dan een week geleden maakte Spyker tot verbazen van vele bekend dat ze officieel interesse hadden in het noodlijdende Zweedse merk. De afgelopen week werd duidelijk dat er 4 potentiele kopers waren voor Saab: Merbanco, Renco, Spyker en het Chinese BAIC. Investeringsmaatschappijen Merbanco en Renco zijn inmiddels aan de kant geschoven/afgehaakt en BAIC zou naar verluid alleen interesse hebben in de oude productielijnen van de 9-5 en 9-3. En dus blijft alleen Spyker over om de boel in zijn geheel over te nemen.
Oorspronkelijk wilde GM wachten tot eind december met het vinden van een koper, maar de Zweedse overheid heeft de boel op scherp gezet door te stellen dat er deze week een potentiele koper gekozen moet worden. Vervolgend kunnen de partijen dan om de tafel gaan zitten om alle details uit te werken. GM heeft al aangegeven dat ze Saab willen blijven financieren tot januari (of langer), want het sluiten van een definitieve deal zal zeker een maand en wellicht zelfs nog langer in beslag nemen.
Dan rest natuurlijk nog de vraag waarom Spyker samen met de Russische Convers Group (eigendom van Vladimir Antonov) het zwaar verlieslijdende Saab over wil nemen. Beide automerken hebben elkaar (zeker op de korte termijn) verdomd weinig te bieden, maar boze tongen beweren dat het Spyker/Convers voornamelijk te doen is om de lening van 400 miljoen die de EIB ter beschikking stelt aan Saab. Dat geld kan Spyker zelf ook goed gebruiken natuurlijk.
Victor Muller en andere mensen van Spyker zijn de afgelopen dagen overigens wel meerdere malen gespot bij de Saab fabriek en Victor Muller heeft vandaag bevestigd dat Spyker nog steeds interesse heeft in Saab. (via: reuters.com)
Flamingo zegt
In lange tijd niet zulk goed nieuws gehoord! Ben heel blij als het doorgaat! duimen maar
Jacco zegt
Als Saab verkracht gaat worden door Hr. Muller moet hij zich diep schamen, zo’n inovatief(history), sportief(Ralley Saab 95 & 96) en super merk(Saab 900 FPT) verdient veel beter dan leeggezogen te worden door een poldergangster en een Russische gringo!
Jurrian zegt
Blijkbaar hebben die russen dus een hoop vertrouwen in Victor, maar dat gelul over “dna” is natuurlijk een truckload of bullshit, daarvoor koop je geen autofabrikant.
Bruno zegt
since wanneer doen grannies autonieuws?
slappehap zegt
@Bruno: Besides being the first female race car driver to ever win a Dutch FIA Championship in The Netherlands, Henny Hemmes is one of Europe’s most prolific and well-regarded autowriters. She can boast 30 years of experience as a race driver, race instructor and anti skid instructor.
autoblogger zegt
@Bruno: sinds ze bij autoweek werken?
Daantje zegt
Goed nieuws! Saab is een prima merkt en zal zich in de toekomst zeker weer kunnen bewijzen..
Patrick zegt
Toch zie ik het niet gebeuren…….
Relief zegt
Als Spyker voortaan net zo mooie autos als de aileron produceert komt het wel goed :D
8 zegt
Sorry maar de naam spyker staat voor mij garant als hopeloos liefhebbers project.
Toch teveel negativiteit rond het merk als je het mij vraagt.
Bovendien heeft spyker hier weinig mee te maken als de aandeelhouders het kopen.
Ik wens ze veel plezier en hoop dat ze het opel rijgedrag uit de saabs weten te krijgen . Naar mijn idee zijn de laatste paar series 9-3 / 9-5’s alleen maar opels met iets andere bodypanelen .
(sorry ik ben niet de grootste opel liefhebber)
sauerpraum zegt
Als ik naar de huidige en afgelopen financiële positie van Spyker kijk, zie ik niet in hoe deze overname fout zou kunnen gaan……… FAIL
Chriss zegt
Spyker en de overname van Saab staan los van elkaar. Spyker wordt als bedrijf naar voren geschoven, maar de deal wordt gedaan door de heer Antonov van de Convers Group. Dus de financiele situatie van Spyker staat er compleet los van, wordt er alleen bijgehaald als bedrijf om het te mogen kopen.
robbie zegt
@Chriss: true, Spyker zal geen euro in Saab steken, als het geld is afkomstig van de Convers Group.
Victor Muller zegt daarover het volgende:
Ahura zegt
@robbie: gelukkig maar. Vond het al vreemd te denken dat een Spyker dat flink verliezen draait een ander merk dat verlies maakt zou kopen.. ben benieuwd verder
robbie zegt
Ik vraag me toch af wat voor potentiel mensen zien in Spyker. De productielijn van de nieuwe 9-5 is nog niet opgebouwd. Momenteel ligt de volledige productie namelijk compleet stil. Zowel van de 9-3 als van de 9-5. Dit zal een maand lang zo blijven. In die tijd wordt de productielijn van de ‘oude’ 9-5 afgebroken en wordt de productielijn voor de nieuwe 9-5 sedan opgebouwd. Die zullen ze dus vanaf januari kunnen gaan bouwen (als er geld is). Ook de productie van de 9-3 ligt stil, want de productielijn van dat model moet ook aangepast worden. De 9-3 cabrio moet namelijk ook in de Zweedse fabriek gebouwd gaan worden.
Ook moeten we niet vergeten dat de productie van Spyker dit jaar 50-60% lager ligt dan in 2008 en in 2008 lag de productie ook al 20-25% lager. En Saab maakt al 20 jaar(!) lang verlies. Dit jaar zal dat verlies uitkomen op zo’n 350 miljoen euro en voor 2010 wordt eenzelfde verlies verwacht. Een nieuwe 9-5 (en 9-4X) kunnen daar weinig aan veranderen.
Flamingo zegt
Dan wordt deze auto dus oa van “ons” ;) YEAH!
Baan1980 zegt
@Bruno
Sinds die oude doos Henny Hemmes is. En als je dan niet weet wie dit is: Ze is tweevoudig Nederlands kampioen toerwagens (in een Chevrolet Camaro Z28) in de jaren ’80 en autojournalist voor o.a. autoweek en GTO geweest.
de sjonnies zegt
@Baan1980:
Leuk om onze Henny weer eens te zien!
400 miljoen van de EIB en dan over een jaartje zeggen: Sorry ging toch niet !
Ze kunnen de naam SAAB beter veranderen in Struikrover; de mensen hebben dus helemaal niets geleerd van de crisis :twisted:
GM een global player kunnen SAAB niet overeind houden en Victor Muller wel ? Laat me niet lachen !
Joost zegt
Wat heeft die Victor Muller toch een ongelooflijk overdreven amerikaans accent, zelfs wanneer hij nederlands praat, blegh. Hij zit er ook bij van “Kijk mij eens”. “I Lovvvvvvvvve the new 9-5!” Man doe normaal, goede wijn behoeft geen krans!
Flamingo zegt
Straks gaan Spyker en Saab er nog allebei aan.
Henk zegt
al de deal door gaat wordt een Saab dus onbetaalbaar (overheid)
Ahura zegt
Typisch trouwens dat de Japanners tot nu toe de enige zijn die hun kop boven het water kunnen houden. Mazda zelfs voor een groot deel geheel zelfstandig
henk zegt
Quote: “Oorspronkelijk wilde GM wachten tot eind december met het vinden van een koper, maar de Zweedse overheid heeft de boel op scherp gezet door te stellen dat er deze week een potentiele koper gekozen moet worden.”
Klopt niet. –> Het gaat niet om een eis (er is dus geen sprake van moeten) maar om een advies. De oorspronkelijke datum blijft gewoon staan.
olivier zegt
Dit kan onmogelijk goed uitdraaien. Saab kan als onafhankelijke constructeur enkel winstgevend zijn in het hogere premiumsegment door een hoge winstmarge te nemen (wat bijvoorbeeld Jaguar probeert), terwijl ze nu eigenlijk subpremium zijn (zoals Volvo of Alfa Romeo). Ook de nieuwe 9-5 zal daar niets aan kunnen veranderen. Dat wordt ongetwijfeld een bescheiden succes, maar daarmee houd je geen merk overeind.
Esprit_de_Flandre zegt
Ach wat. Saab wordt niet gekocht door Spyker, Saab wordt gekocht door de eigenaars van Spyker. Gewoon een façade, net zoals Koenigsegg. Er zijn echter wel voordelen voor Saab en Spyker samen. Spyker kan bvb z’n modellen aanbieden in Saabgarages (dat bespaart) en daarmee ook meteen Saab naar een wat hoger niveau tillen. Motoren kunnen gedeeld worden, uiteindelijk ook chassis, er zijn wel wat mogelijkheden (als ze niet gewoon weer verkocht worden, een bank is nou niet echt een betrouwbare partner in een producerend bedrijf)
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: “motoren kunnen gedeeld worden”. Hoe zie je dat precies voor je? Denk je dat Saab plotseling motoren gaat inkopen bij Audi? Of denk je dat Spyker hun Audi V8 eruit knikkeren om 4 cilinder turbomotoren te monteren? Denk toch eens na!
Ook zit Spyker volgens mij niet te wachten op Saab dealers om hun auto’s te verkopen. Kijk eens bij wat voor dealers ze momenteel hun auto’s verkopen, dat zijn allemaal dealers die Lamborghini’s, Bentley’s en ander duur spul verkopen. Daar wil je als (wannabe) sportwagen merk tussen staan, je wil niet naast een paar verbouwde Opel’s staan in de showroom.
Ook het delen van het chassis is compleet onzinnig. Ik neem aan dat je geen idee hebt hoe het chassis van een Spyker eruit ziet, maar dat staat zover af van wat Saab gebruikt dat het nooit overeen zal komen.
Ook moet je niet vergeten dat zowel Spyker als Saab zelf (bijna) geen onderdelen ontwikkelen, ze kopen alles in bij andere merken. Saab is heel sterk afhankelijk van GM techniek en Spyker leunt zwaar op Audi (motoren, airbags) en Lotus (chassis, onderstel, stuurinrichting).
Misschien wil Spyker wel het nieuwe VW worden: Spyker + Saab + Lotus en dan uiteraard ook nog even het Lotus F1 team erbij…
Jo-zef zegt
@robbie: je hebt er alweer veel tijd en moeite in gestoken, maar volgens mij blijf je toch de Hollander die droomt van een Nederlands Spyker-imperium. Denk toch ook maar even zelf na, alvorens je de geest van Vlaanderen in het Frans nog eens de mantel meent te moeten uitvegen, want als Spyker zelf geen voordelen zou zien in het inlijven van de gehele Saab-infrastructuur, waarom zouden ze dan kandidaat-koper -op de 1e rij dan nog wel- zijn?? Akkoord hoor, bepaalde (onder)delen zijn niet te delen, maar andere toch iets meer dan jij wil doen geloven… ;)
Citrofiel zegt
We zullen wel zien wat eruit rolt. Ik ben al het speculeren zat.
@Ahura: VAG neemt een belang in Suzuki, PSA wil hetzelfde met Mitsubishi. Dan zal het die fabrikanten toch niet helemaal voor de wind gaan, of zie ik dat verkeerd?
Ahura zegt
@Citrofiel: tja een belang is wel even wat anders dan complete overname met alle gerommel er omheen. Zover ik weet zit Suzuki niet flink in de problemen. Mitsubishi weet ik eigenlijk niet
JPM zegt
Bizar, je zou toch denken dat ze iets geleerd hebben van de hun F1 avontuur. Ik mocht Spyker altijd wel, zelf Victor Muller kon ik ergens wel waarderen maar wat ze nu allemaal denken te bereiken is gewoon idioot.
Apache zegt
DENK. Wat is het dat Spijker en Saab gemeen hebben? Denk eens goed na, vooral in de geschiedenis… VLIEGTUIGJES! Spyker koopt saab om zo weer Vliegertjes te kunnen bouwen! hahaa! Dat zagen jullie niet aankomen hé :D En Spyker kennende worden dat premium propellorvliegtuigjes.
en nu julie mening :D
Ikkuh zegt
Godnondeju, als je geen engels kunt, ga dan !@$&(@!) ook niet interviews in ’t engels doen MET EEN NEDERLANDER!
Ahura zegt
@Ikkuh: Henny woont volgens mij in de VS en het interview is sowieso voor een Amerikaans programma over een Amerikaanse autoshow. Niet zo raar dus.. vond haar tests in de AW trouwens altijd behoorlijk saai
Maarten zegt
het zal vast op het laatste moment niet doorgaan dat gaat altijd zo
Lustigson zegt
@ robbie
“… tot verbazen van vele…” moet zijn “tot verbazing van velen”.
Verder ben ik heul benieuwd hoe Mülllers nieuwste avontuur gaat verlopen. Bij Spyker gaan ‘r mensen uit, productie verhuist naar Engeland, maar d’r wordt wel een min of meer volumemerk gekocht. Vaag, hoor.
johnny m zegt
Spyker moet eens leren autos te maken ipv met allerlij patserig randgebeuren het meetst interessant te vinden.
Zie Donkervoort ! : autos maken krengen ! ( en een keer winst maken..)
BE-100 zegt
En dan produceren in de fabrieken van Opel Antwerpen? ;)
LeonPG zegt
@Ahura: Ik las zelfs dat Mazda alweer in de zwarte cijfers terecht is gekomen. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat die Japannners over het algemeen snel reageren op veranderende situaties en hoogstwaarschijnlijk hun zaken beter op orde hadden in het verleden dan de Amerikanen.
Ahura zegt
@LeonPG: precies. Ze hebben de zaken gewoon beter voor elkaar. En idd Mazda maakt ook verlies zoals heel veel merken op dit moment. Maar blijkbaar niet levensbedreigend zodat ze overgenomen móeten worden en zo snel mogelijk. Al vraag ik me af hoe lang ze zelfstandig denken te blijven
Vincenzo zegt
wat is dat nou weer voor gezever…motoren kunnen gedeeld worden. Alsof spijker die zelf maakt….die kopen ze gewoon in net als de rest van dat gepopnagelde gedrocht.
Ze willen Saab alleen voor de leningen….want spijker krijgt die niet meer :)
Dennis zegt
Spyker verkoopt 4 auto’s ( Kitcars ) per jaar, het is allemaal gebakken lucht en inderdaad aast men op de 400 mil subsidie. Spyker heeft nooit 1 Euro winst gemaakt en Saab de laatste 18 jaar niet.
Muller heeft wel verstand van marketing zeg maar …… Maar zo’n grote is het ook niet, en al helemaal geen tovenaar ……Zonde van Saab dat ze in genoemd worden met zo’n zooitje ongeregeld
ChryslerFan zegt
Iedereen bij spyker zit vol met passie voor auto’s alleen het is jammer dat ze de auto’s in Engeland gaan bouwen. Als Saab weer winstgevend wordt onder de vleugels van Spyker laat ze dan ook maar een fabriek in Nederland bouwen dan gaan wij er ook nog op vooruit.
marc zegt
Quote Robbie:Ook moet je niet vergeten dat zowel Spyker als Saab zelf (bijna) geen onderdelen ontwikkelen, ze kopen alles in bij andere merken. Saab is heel sterk afhankelijk van GM techniek.unquote
Jongen, ik vind dat je kritische houding prima. Ook ik vind het een onwaarschijnlijke deal en vertrouw die Muller voor geen cent maar jeeezzzzzzz ga je huiswerk eens doen.
Het is zoooo simplistisch om te zeggen dat Saab leunt op GM techniek. Saab heeft op een aantal gebieden zoveel expertise in huis dat het eerder andersom is. Je hebt geen idee hoeveel onderdelen en expertise toegepast in de Insignia bij Saab vandaan komen. Je hebt geen idee hoeveel van de expertise voor het Ypsilon platform bij Saab vandaan komt. Je hebt geen idee wat Saab’s invloed is op de motoren van GM. Er is teveel kruisbestuiving om te zeggen dat de 1 op de ander leunt.
Daarnaast heeft Saab altijd(!) motoren van andere leveranciers gebruikt zoals DKW en Ford. Niets nieuws. Ze maakten het alleen beter. Historisch gezien zou het gebruik van audi motoren voor de hand liggen met DKW als 1 van de ringen van Audi
burka zegt
400 Miljoen? Dat is genoeg voor een Saab Formule 1 team!
GOD zegt
Ik snap niet dat BMW Saab niet wil hebben.
zou goed zijn voor beide merken.
kane_sting zegt
BMW en Saab? die duitsers zijn niet zo stom, die weten dat saab altijd een lastig pakket was (en blijft). Spyker zal het inderdaad alleen maar voor het geld doen, vraag me alleen af hoe leuk zweden het vindt als HUN lening naar nederland gaat:p voel je je ook wel genaaid (beetje als die duitsers met opel lening die GM naar amerika wou nemen)
Mao zegt
@kane_sting:
Idd kost veel te veel geld om Saab over te nemen en in leven te houden, kunnen ze beter in hun zelf stoppen levert veel meer op. Bij Audi is bvb de Q5 een behoorlijk succes, die verkoopt meer dan heel Saab bij elkaar en die was denk ik iets goedkoper om te maken dan wat die overname gaat kosten.
BMW heeft ook liever wat kleinere auto’s erbij en om nou met Saab kleine zuinig stadsauto’s te gaan maken is ook weer zo zielig voor Saab.
keeezzum zegt
Laten we even duidelijk zijn ,het NEDERLANDSCHE Spyker bestaat niet meer!!!
annoniem zegt
laten we even nog duidelijker zijn het NEDERLANDSE Spyker bestaat nog wel degelijk, mischien wel meer als ooit tevoren
en victor is gewoon een vent met stalen ballen en een plaat voor zn kop , GENIAAL !!!!!
Jopie zegt
The soap goes on!
De blinde helpt de dove….
jorden zegt
volgens mij wordt de naam spyker alleen voor show aan de deal gehangen…
Als Saap liefhebber klinkt je dat beter in de oren als dat “jouw” merk door een russiche inversterings maatschappij wordt gekocht, maar komt het dus feitelijk wel op neer! :P
geer zegt
geniaal filmpje. vooral de laatste vraag