General Motors riep de afgelopen maanden het ene na het andere model terug, maar gaat er nog steeds vanuit dat we alle vertrouwen hebben in de nieuwe handsfree auto’s hebben.
Je moet het maar durven: miljoenen auto’s terugroepen en vervolgens bekend maken dat je klanten binnenkort met een gerust gevoel de handjes van het stuur kunnen halen. GM’s techniek heet Super Cruise en zal voor het eerst beschikbaar zijn op de Cadillac CTS, die in 2016 op de markt komt. Iets zegt ons dat we heel blij zijn dat die auto hier slechts zelden verkocht zal worden.
Het systeem maakt de Cadillac niet helemaal zelfrijdend, maar zorgt ervoor dat je op de snelweg automatisch de juiste snelheid rijdt, binnen je rijbaan blijft en genoeg afstand bewaart tot je voorganger. GM adviseert nu al zelf wel te blijven opletten en dat willen ook wij onze gewaardeerde Autoblog-lezers op het hart drukken.
De Cadillac krijgt overigens ook vehicle-to-vehicle communicatie. Zo kan de auto communiceren met de voertuigen van andere bestuurders en bijvoorbeeld vroegtijdig ingrijpen als er een ongeluk dreigt te gebeuren.
erce zegt
De BMW i3 heeft zoiets ook al, maar enkel voor in de file: “Traffic-Jam Assistant: Neemt in files het optrekken, afremmen en in de rijbaan blijven van u over. Bij voldoende rijbaanmarkering, breedte van de weg en een voor u uit rijdend voertuig houdt het systeem op snelwegen tot een snelheid van 40 km/h de gewenste afstand aan, regelt in druk verkeer de snelheid zelfstandig tot stilstand en houdt de BMW i3 – zolang u een hand aan het stuur houdt – via corrigerende stuuringrepen in het midden van de rijbaan”
roberto zegt
@erce: Alleen zou ik in een BMW i3 niet dood gevonden willen worden..
erce zegt
@roberto: Ach, dat is een kwestie van smaak en nog wat overwegingen. Ik ga mijn 5serie (F10) zo goed als zeker begin volgend jaar inruilen voor een i3. Ben de bijtelling namelijk meer dan zat. Ik houd vervolgens privé genoeg over om wat leuks voor erbij te kopen.
roberto zegt
@erce: Dan nog overweeg ik een andere optie i.p.v. de i3. Bijvoorbeeld de Toyota Auris Full Hybrid of zelfs de Prius. Ik heb bij de i3 gewoon het idee dat mensen en willen besparen op de bijtelling, wat logisch is, en een BMW willen rijden. Vat het niet persoonlijk op, maar ik vind de Prius nog een verbetering t.o.v. de i3. Maar goed, al met al een kwestie van smaak en andere overwegingen ;-)
erce zegt
@roberto: Heb je al eens in de i3 gezeten en gereden? (ik moet overigens toegeven dat de i3 niet de mooiste BMW van dit moment is, maar ik vind hem niet lelijk en het interieur vind ik zelfs fantastisch mooi), dan ben ik benieuwd of je nog steeds een Toyota Auris of een Prius prefereert boven een i3.
roberto zegt
@erce: Ik heb (nog) niet in de i3 gereden, wel in gezeten. Ik weet niet wat ik van het interieur moet vinden, ieder zijn smaak zeg maar. Ik heb een aantal jaar voor Toyota gewerkt, misschien daarom ook mijn voorkeur, en vind de Auris of Prius een degelijke auto. Vooral om de looks zal ik deze prefereren, maar ik moet zeggen dat ik de rijeigenschappen ook niet verkeerd vind.
laagprofiel zegt
Ik zie terugroepacties op een heel ander niveau…
osmo zegt
Ik kan me niet voorstellen dat je relax achter je stuur zit als je zo handsfree over de autobahn cruised. Ik zie ze al zitten zo zenuwacht met de handjes een paar cm van het stuur af en de voeten boven de pedalen bengelend.
osmo zegt
@osmo: zenuwachtig*
vvti zegt
Ik zie dit systeem wel zitten op recreatieve voertuigen,kun je in je camper onderweg alvast de aardappels schillen.
Hubert zegt
@vvti:
Of met z’n alle lekker in de caravan slapen terwijl de auto je naar je bestemming toe trekt.
fejjie zegt
@Hubert: of tot je zonder benzine valt.
Hubert zegt
Heb ooit eens in een S-klasse met actieve cruise control gereden.
Is een aparte gewaarwording, maar zodra je de techniek vertrouwt, is het heel relaxed rijden.
Lijkt me heerlijk om tijdens lange stukken op de snelweg iets anders te kunnen doen dan alleen maar een beetje dom je auto op koers houden.
fejjie zegt
Ben je dan nog steeds zelf verantwoordelijk als je auto achter op een voorligger knalt?
racerx zegt
Kan het voertuig bij een recall zelfstandig terugrijden. Great forward thinking, GM!
muscledraggin zegt
Lijkt me niks ik rijd liever zelf gewoon de auto feeling
roppp zegt
Ze kunnen nog niet eens een fatsoenlijke auto bouwen die je wel zelf moet bedienen. Ik laat daarom mijn leven niet afhangen van een paar techneuten van GM.
schuimbekje3 zegt
Is er nog iemand die uberhaupt een GM durft te kopen? Een merk terugtrekken van de markt vind ik nogal een achterlijke manier van geld besparen. Maar met een beetje mazzel schuiven ze de rekening van Daewoo en Chevrolet-EU door naar Slopel… Zo zijn die Amerikanen dan toch weer. Bovendien, een GM kopen is aangeven aan de VS dat massaontslagen van (winstmakende) Opel fabrieken okay is.
burninrubber zegt
Wel een toffe naam: Super Cruise!
FIAT127 zegt
Sweet. Want one!
Super Cruise is, net als in de glorie dagen van Cadillac met vinnen etc, weer een referentie naar de luchtvaart. Super cruise is daar supersonisch vliegen zonder naverbrander.