Met de GM EV600 kunnen de bezorgers in alle stilte hun pakketjes bezorgen. Daarnaast is het ook duurzaam en connected. Super 2021, dus.
De sterkste, snelste en betrouwbaarste auto’s zijn bedrijfswagens. Althans, dat is de indruk die je af en toe krijgt. De relatief bescheiden motoren worden altijd op hun staart getrapt door diverse bestuurders die in veel gevallen liever thuis waren gebleven.
Ze zitten onder de deuken door ‘inschattingsfoutjes’ en hebben abbonement op de linkerbaan. Het maakt niet uit hoe hard je rijdt, bijna altijd duwt een busje je naar de rechterbaan. Het grootste nadeel aan de bezorgdiensten is de geluidsproductie van die diesels. Net als bij een bezorgbrommer voor de pizza ligt de geluidsproductie van een bedrijfswagen met viercilinder diesel niet zo lekker in het gehoor.
GM EV600
Gelukkig heeft General Motors daar een oplossing voor. Althans, voor de busjes. Dit is namelijk de EV600. Het is een elektrische bedrijfswagen dat gebruik maakt van het Ultimum-accupakket van General motors. De actieradius van de geruisloze bus is ongeveer 400 km. Snelladen is mogelijk tot 150 kW, waardoor je zo’n 270 kilometer kunt bijladen in een uurtje tijd. De ruimte in het ‘busje’ is enorm: bijna 17 kubieke meter.
Productieversie GM EV600
De EV bestelwagen is voorzien van een infotainmentscherm en diverse veiligheidssystemen. Ondanks dat er paydrivers in de F1 zijn die minder getalenteerd zijn als bestuurders van een busje, is het altijd een veilige gedachte. Items als Emergency Braking en Pedastrian Alert zijn erg handig. De auto op de foto’s is nog een concept. Volgens GM kan de productieversie van de GM EV600 nog iets afwijken.
Marktintroductie
Echter, de auto komt al snel op de markt. Aan het einde van het jaar wordt de eerste lading afgeleverd aan FedEx. Aan het begin van volgend jaar moet de auto beschikbaar zijn voor alle consumenten en bedrijven.
Bright Drop
De GM EV600 is de eerste auto die als GM wordt verkocht na de eveneens elektrische GM EV-1. De GM EV600 is onderdeel van het Bright Drop-programma. Dat is een geëlektrificeerd bezorgings-ecosysteem. Naast de bus is er ook een elektrische trolly, de GM EP1. Hiermee kun je maximaal 650 liter (of 91 kilogram) meeslepen met een snelheid van maximaal 5 km/u. Handig, toch?
fanboy zegt
Volgens mij zit hier een serieus accupakket in. Als je 120 of 150kW kan snelladen (vaak tot 60 of 80%) en hij na een uur nog niet vol is, dan betekent dat hier minimaal 100kWh in zit maar waarschijnlijk nog een stuk meer.
Dat betekent dat de range makkelijk gehaald gaat worden, vooral als je denkt aan het vele starten en stoppen, en weinig langdurig op de snelweg.
Dit is tenminste een serieuze poging, net als die Rivian bus en de Arrival bus.
Aan al die Europese merken die een 50kWh accu in een grote al bestaande bus stoppen, schaam je! Genoeg voorbeelden hoe het wel moet.
basman147 zegt
De Europese merken kunnen het wel, maar als je op de Europese markt wil verkopen is het verrekes handig als je nog een beetje laadvermogen over hebt binnen de 3500kg totaalgewicht, daar heeft de Amerikaanse markt geen last van. Als het eigen gewicht 2700/2800kg of hoger is denk ik niet dat het veel gekocht gaat worden door besteldiensten in Europa.
Daarnaast is 400km voor veel bezorgdiensten niet nodig, waarom geld uitgeven aan een dikke accu voor range die je niet gebruikt?
fanboy zegt
@basman147: 400km is veel al niet nodig nee.
Maar er is bijzonder weinig vooruitgang sinds de eNV200 van Nissan.
En door een klein accu pakket in grote bussen als de Sprinter, Crafter en Ducato te stoppen, dan blijft er weinig bereik meer over.
Gezien het vele pakketbezorgen zou ik toch verwachten dat het prima uit kan hiervoor iets specefieks te maken. Zoals Rivian, Arrival en nu dus ook GM doet. Maar dan voor EU, rekening houdend met de 3500kg. Dat gaat met die Arrival waarschijnlijk wel goed.
Esprit_de_Flandre zegt
@fanboy: Maar Arrival is Brits toch? Vraag me af hoe moeilijk het wordt voor ze met de Brexit…
Dutchdriftking zegt
Goede zaak, van dit soort initiatieven wordt de stad een stuk fijner. Als we nu ook nog allemaal een nieuw soort brievenbus krijgen waar standaard een doos formaatje schoenendoos door past dan hoeven de bezorgers ook een stuk minder aan te bellen. Geen gek idee toch? Lagere verzendkosten voor pakketjes die daar in passen, en voor grotere een hogere prijs of ophalen bij een afhaalpunt.
Henkie zegt
Dat, of gewoon om centraal in een wijk bezorgkluizen te hebben. Is je pakket bezorgd dan kan je daar naar toe en via een App of code jouw kluis openen. Geen gezeik met ik ben niet thuis. En als het 24/7 geopend is geen gedoe met dat de winkel dicht is als ik het pakketje wil ophalen. (al zijn de punten in supermarkten wel vaak erg lang open.)
Of nog mooier dat die auto’s kluizen uitwerpen op diverse locaties in een wijk. Zie het als een omgekeerde glasbak legen.
Esprit_de_Flandre zegt
Dus na het nieuwe logo is er nu ook het nieuwe merk “gm”? Dit kon toch gewoon ook als Chevy of GMC verkcoht worden?