Vroegen we ons vorig jaar nog serieus af wanneer General Motors failliet zou gaan, dit jaar gaat het een stuk beter en maakt de grote Amerikaanse autobouwer weer winst. Wellicht in strijd met het credo “never change a winning team”, heeft GM een nieuwe designbaas aangesteld voor zijn Europese tak. Ik zeg “wellicht” omdat de problemen van GM zich toch vooral in de VS zelf afspeelde. De Amerikaan Phillip A. Zak zal hier in Europa verantwoordelijk zijn voor de ontwerpen van Opel/Vauxhall en Saab, maar blijft zich daarnaast nog wel bemoeien met een aantal Amerikaanse Saturn modellen.
Phillipe A. Zak studeerde in 1988 af van de Cleveland Institute of Art. Bij GM was hij reeds verantwoordelijk voor de ontwerpen van de Chevrolet Cobalt, de Pontiac G6 en de Pontiac GXP performance line. Voor zijn overstap naar het Europese continent was hij al design director bij GM’s global compact utility studio in het Noord Amerikaanse Design Center. Nu maar hopen dat Zak zich er goed van doordrongen is dat de Europese en Amerikaanse smaak compleet verschillend zijn. Dat lijkt een open deur, maar zelfs Volkswagen heeft zich hier lelijk in vergist. (via: edmunds)
CLOWN zegt
Wat een Zak :p
3-Serie zegt
GM’s strategie lijkt erop dat Saturn, Vauxhall achterna gaat. Oftewel rebadged Opels. Zo is de Saturn Aura technisch een afgeleide van de Vectra maar dan met langere wielbasis. En rara wat wordt de volgende Vectra, ja deze krijgt een langere wielbasis. Daarnaast is het interieur van het GTC concept en spyshots van de nieuwe Vectra qua layout goed te vergelijken met het interieur van de huidige Saturn Aura. Er zullen wel wat liflafjes hier en daar veranderd worden, maar goed.
Saturn spint er op dit moment garen bij met ‘European sofistication’, maar in hoeverre dat comprimies gaat meebrengen voor de Opels is koffiedik kijken. De Alterra was alvast geen succes.
mercedesfan zegt
Is A. de familienaam van Phillipe A.
want A. is nochal een vreemde naam
3-Serie zegt
waarschijnlijk is ‘A’ een afkorting van een tweede voornaam, vinden ze sjiek klinken daar.
Of om af te leiden van de achternaam natuurlijk. Zal wel Nederlandse voorouders hebben gehad.
Peter zegt
Wat een …zooi zeg . Haal dan een italiaanse designer . Die Amerikanen baken niks van een auto design .
Rick dos zegt
That´s the American way! Laten we het laatste beetje hoop voor GM ook om zeep helpen! Want we weten allemaal wat voor tijdloze designs de Chevrolet Cobalt, de Pontiac G6 en de Pontiac GXP wel niet waren. Nee? Weten jullie dat niet meer? Precies mijn punt……
Mairsil zegt
In het artikel staat zowel Phillip als Phillipe…
Klinkt verder niet als veelbelovend nieuws. Wel goeie voedingsbodem voor flauwe woordgrappen natuurlijk, elke keer als GM hier met een brak design komt.
STEEFGTI zegt
OeijJoei…. Zulle wel extreem lelijke auto’s worden….
Firefly zegt
Amerikanen en design, dat belooft weinig goeds voor GM in Europa.
Rick zegt
Die Amerikanen leren het ook nooit he, zelfs een ezel stoot zich nimmer 2 maal aan dezelfde steen :/.
lincoln zegt
amerikaans …. oooeeehh dat klinkt negatief zeg .. dus ik ga ook maar iets lelijks schrijven .. want ik ben maar een hollander (meeprater) dan kom ik er vast goed vanaf.
Willem zegt
Mannen…… Er zijn modellen van Amerikaanse bodem waarvan ik denk…tjonge jongen…. Das mooi!
Dan droom ik van een BPM vrij Nederland aangezien je die Amerikanen dan voor een wel heel leuke prijs kunt krijgen.
En de Pontiac G6 vind ik toch wel heel erg leuk! Komt bij dat er wel zeer veel aantrekkelijke standaard zaken in die auto’s zitten.
Een af fabrieksprijs voor een Pontiac G6 met alle opties…. 29.000 Dollar.
Of een GMC Acadia (Buick Enclave, Saturn Outlook) Omgerekend naar de Euro een af fabrieksprijs van 31000 Euro voor de meest luxe uitvoering en veel opties inbegrepen! Tja. Voor de meest luxe Acadia wordt je hier 74000 eurie in rekening gebracht. En geloof me, het transport, RDW keuring en de winst voor de dealer is maar een fractie van het verschil van die 43000 Eurie!
Smaken verschillen. Dat wel natuurlijk.