Zelf een nieuwe versnellingsbak ontwikkelen is duur, vandaar dat veel fabrikanten hun bakken bij gespecialiseerde derden (bijvoorbeeld ZF of Aisin) inkopen. GM en Ford willen het echter zelf doen, en hebben het op een akkoordje gegooid.
Als er in de autowereld iets belangrijk is, dan zijn het de economies of scale. Dus ook al zijn het dan keiharde concurrenten, als er een paar 100 miljoen in R&D bespaard kan worden, dan zijn GM en Ford (samen goed voor zo’n 14,5 miljoen verkopen in 2012) best bereid tot elkaar te komen.
Voor auto’s, crossovers, SUV’s en trucks gaan de bedrijven nu samen 9- en 10-traps automaten ontwikkelen (ter vergelijking: ZF onthulde pas een 9-bak en Hyundai is bezig met een 10-bak). Dat betekent dat ook de Amerikanen (eindelijk?) vallen voor de veelschakelarij. Weg met die luie vier- en vijftraps automaten, want ook verbruik en uitstoot worden in de VS belangrijker.
Het is overigens niet de eerste samenwerking tussen beide partijen: al twee keer eerder dit decennium werd er samen geknutseld, waarvan bovenstaande zesbak een resultaat was.
Wil je meer weten over de recente stand van zaken in transmissieland, dan kunnen we dit artikel aanbevelen.
norge zegt
Toch knap als je dit als merk alleen kan (noem geen naam) bekostigen, lijkt me dat je als merk over een paar jaar alleen nog maar aan het uiterlijk te onderscheiden bent.En zelfs daar laten sommige merken het aan een badge over.
autobart zegt
@norge: Wat ben je toch ook weer lekker voorspelbaar hè…
norge zegt
@autobart: Omdat dat ook mijn mening is, juist in het verschil in techniek herkende je vroeger de auto’s voor de liefhebber.
autobart zegt
@norge: Dat is helemaal waar, maar dit is wat de consument wil. Kijk maar eens goed rond hier in Nederland, 90% van de auto’s zijn zwart of grijs, als het al niet meer is. De meesten hebben angst zich te onderscheiden.
mout zegt
@autobart: ‘dit is wat de consument wil’ is wel minder waar dan ooit in auto-land.
Die 50 tinten grijs worden niet door de particulier, maar door de krijtstreepjesbaas gekozen. De 10-bak komt er niet omdat de consument het jammer vindt zo weinig in de benzine te roeren, maar omdat overheden een (papieren) afspraak hebben om (papieren) uitstoot terug te dringen. Geen consument vroeg erom dat VAG Skoda zou kopen. Of Bentley. Of Lamborghini. In hun zelfstandige jaren waren dat drie merken met echt onderscheidende technische keuzes. Nu is Porsche gesneefd. Straks Alfa Romeo.
Allemaal gaan ze dezelfde weg van dezelfde onderdelen. Van ‘gedeelde ontwikkelingskosten’ die je in de showroom keuze geven uit een A3, Golf, Leon of Octavia. In hatch, sedan, station, cabrio of MPV – meestal met een andere typenaam. Verschillen die zo diep gaan als de breedte van een carrosserienaad of de kleur van de instrumentenverlichting.
Je gelooft toch zelf ook niet dat het de consument is die daarom vraagt?
fiets zegt
@mout:
Kom op zeg. Meeste mensen geven geen fuck om hoe hun auto er uit ziet. Zolang er maar een duur merkje op staat. Vaak worden de ‘spannende kleuren’ aangeboden, maar kiezen veel mensen liever voor een supergeyle kleur als grijs.
En LOL technische keuzes waarmee Skoda zich onderscheidde? Skoda was net als Lada vriendt. En laten we niet over oude Alfa’s beginnen.
In je comment staan meer dingen die minder waar zijn in auto-land dan ooit.
mout zegt
@fiets: Dus de luchtgekoelde motor achterin van Skoda was niet onderscheidend?
De boxer van Alfa ook al niet?
Misschien ging zo’n Alfa gauw stuk, en had zo’n Skoda weinig kracht en geen handige gewichtsverdeling, maar anders waren ze wel. Nu is er misschien niets tégen Skoda of Alfa, maar vooral erg weinig vóór.
oxymoron zegt
@mout: Als “onderscheidend” onpraktisch of te duur is verdwijnt het vanzelf omdat er geen klanten voor zijn. Een autofabriek moet geld verdienen. Een enkeling kan dat door onderscheidend te blijven met een bijbehorend prijskaartje, maar de meerderheid heeft baat bij schaalvergroting. Is voor de klant ook handiger: exclusieve reserve-onderdelen zijn niet te betalen.
autobart zegt
@fiets: Dat is ook niet helemaal waar, laatst zat ik te kijken naar de kleuren die op een Golf 7 beschikbaar waren, rood en wit waren de enigste ietwat leuke kleuren… Ik snap echt niet wat iedereen ziet in die 100 verschillende tinten grijs…
fit4fun zegt
En Honda blijft gewoon stug antieke 5 traps automaten monteren :-)
Hubert zegt
@fit4fun:
Met motorkarakteristieken (koppelkrommes) zo vlak als de tafelberg, heb je niet veel aan tig versnellingen.
redbeams zegt
@fit4fun:
Hey psst…Acura rdx,rlx…zoek maar eens op ;)
Vincegail zegt
Automaten beginnen steeds meer en meer op een CVT te lijken.
wimmm zegt
@Vincegail: Als ze dan per sé trappen moeten hebben… volgens mij is het dan goedkoper om gewoon een cvt-bak elektronisch te sturen zodat die 10 trappen krijgt…
Als de markt rijp is voor 15 traps pas je gewoon de software aan :P
trolle zegt
Binnenkort heb je evenveel versnellingen in je ford ka als een vrachtwagen
Simpson zegt
Dat betekent ook standaardisatie qua aansluiting & ophanging. Kun je straks misschien wel een aftermarket bak in je auto laten gooien.
Ik denk dat zoiets wel zou aanslaan bij Citroen & Peugeot eigenaren met zo’n gare esg / 2-tronic bak.
superfred zegt
@Simpson: wel eens met zo’n bak gereden? Niet alles geloven wat er wordt geschreven he! Zeker de EGS doet het prima. DS5 e-HDi met die bak is echt uitstekend!
Simpson zegt
@superfred: jaaaaren geleden, toen die bak nog anders heette, in een C4 picasso. Ik werd zeeziek.
collega’s met een nieuwe 507 e-hdi klagen ook, zeker als ze eens in mijn renaultje met getrag bak hebben gereden.
jawi94 zegt
Echt wel vet man dalijk 330 Km/u in zn 10 2000 toeren haha XD
redneckdarian zegt
als je zoveel versnellingen hebt is het niet gewoon beter (en minder leuk) een cvt toepassen?
The_12oach zegt
@redneckdarian: volgens mij juist niet, omdat een cvt veel meer “rendement” verliest ten opzichte van de bakken die hun aan het ontwikkelen zijn.
wimmm zegt
@The_12oach: tja.. maar na duizend tantwielen lijkt mij dat zo’n automaat op een gegeven moment wel erg zwaar wordt… gaat dat nog opwegen tegen het rendementsverlies van een CVT?
Daarbij is een CVT waarschijnlijk ook een veel goedkopere oplossing..
wimmm zegt
@wimmm: omg… tanTwielen… hoe bedenk ik t.
lamborgfan zegt
Ik rijd regelmatig in een 7 traps DSG (ja, sommige doen het nog echt ook..) en dan kan ik prima begrijpen dat bij zon 1.6tdi 7 verzetten zitten. Je hebt dat koppel nog wel eens nodig met versnellen, bovendien is het zooo lekker cruisen op de snelweg.. 130 kmh 1500rpm easy peasy
En 2 keer in een 8 traps bak gereden, dat vind op zn zachst gezegd redelijk irritant.. Het trekt allemaal wel lekker door, maar continu dat geschakel..
Verlang weer naar de 5 automaat bakken die mercedes vroeger in de 320cdi had. Ding trok tenslotte altijd!
civicfk3 zegt
@lamborgfan:
Heb weleens in een E 320D met 4versnellingen gereden en dat rijd een stuk lekkerder dan die zenuwachtige 8 versnellingsbakken.
salberts93 zegt
ik heb een idee: waarom maken we niet een versnellingsbak met 200 versnellingen?
ronin1130 zegt
Nog even en de CVT wordt opnieuw uitgevonden…
toyotafortuner zegt
En ooit was er de tijd dat er aan je 7.5L V8 met 211pk en een shitload aan laagtoerigekoppel gewoon een 3-traps hing… Damn… het lijkt me echt niet fijn om als een vrachtwagenbestuurder te rijden met je 10-bak.
nissangtrr35 zegt
20 jaar later zitten we op de 20 versnellingen.
roadrebel123d zegt
Een echte bak bestaat uit 24stuks, dat weten we in belgie al langer.
Simpson zegt
@roadrebel123d: ik heb idd ook liever zo’n 24-bak :)