De twee zouden wel eens serieus met elkaar het bed in kunnen duiken. Worden The Big 3 straks The Big 2?
GM blijkt al ruim een maand om de tafel te zitten met Cerberus, de eigenaar van Chrysler, om over een eventuele gezamenlijke toekomst te praten. Beter dan een faillissement toch? Ze zijn nog wel een paar weken bezig en het is niet zeker of er ook echt iets uitkomt. Bronnen dichtbij de bedrijven zeggen dat de kans op een merger 50-50 is. Mocht het doorgaan, dan hebben we het hier over een automobiele gigant van ongekende proporties. Eat that, Toyota.
Het is wel een feit dat beide bedrijven momenteel niet echt gezond zijn. Het aandeel GM is binnen een jaar gekelderd van $43 naar $5. Betere tijden zijn nog niet in zicht; de brandstofprijzen staan hoog, de economische situatie is zwakjes en alle Amerikaanse banken zijn onderhand stuk, dus niemand kan meer lenen. Dit alles zorgt er nou niet bepaald voor dat de modellen van beide fabrikanten de showrooms uit vliegen. Sowieso was er al niet zoveel interesse meer voor de benzineslurpende SUV’s en pickups die ze tot voor kort nog in groten getale bouwden.
In de trant van ‘samen staan we sterk’ zou een fusie wel een goed idee kunnen zijn – met de gecombineerde kennis, dealernetwerken en productiefaciliteiten zouden er veel mogelijkheden open staan. Een andere kandidaat die Chrysler in het achterhoofd houdt is Renault/Nissan, maar daar schieten ze op hun thuismarkt niet heel veel mee op.
Rollen de Cadillacs en Dodges straks naast elkaar van de band? Het is niet uitgesloten. (bron: nytimes.com)
bp_sti zegt
haha dan die reclmae van toyota daaronder hihi
Rick zegt
Wel leuk idee, maar toch gaat er dan een stukje histroy verloren, misschien gaat het naderhand weer beter en scheiden ze weer ;)
Kermit zegt
ik denk dat renault/nissan veel meer kan opleveren, want zij hebben tenminste voldoende kennis over kleine modellen, al snap ik niet dat GM zulke problemen heeft om die kleine modellen uit europa snel om te bouwen tot amerikaans geschikte kleine wagens
The Honda Spirit zegt
ja gebasseerd op een oude C klasse, SLK of E
Bertus zegt
Ja hoor, lekker fuseren, dat levert uiteindelijk weer geen drol op, kunnen we nog meer GM eenheidsworst vreten, ik dank je de koekoek.
Nee, laten ze bij GM de boel maar opdoeken, GM Europa zelfstandig doorlaten gaan met Opel, Saab en Vauxhall, eventueel Holden er nog bij, Chevrolet voor de koreaantjes, en al die overmaatse amerikaanse zooi gewoon de pers in.
Citrofiel evil twin zegt
Dan later een nieuwe Chrysler Aveo? HAHA :) ;)
AutoInformatief zegt
Of dit genoeg kan zijn om beide bedrijven weer wat bestaansrecht te geven. Beide bedrijven staan er slecht voor dus moeten ze toch wel verdomd goed samen kunnen werken om er iets van te kunnen maken.
Klaas zegt
Het is allang niet meer de ‘Big Three’. Chrysler is een kleintje. GM zit rond de 9 miljoen auto’s per jaar, Chrysler rond de 3 miljoen.
Maar gezien de staat waar beide bedrijven zich in bevinden klinkt het een beetje alsof de lamme de blinde moet gaan helpen.
Klaas zegt
Ter aanvulling: Het zou een ruil moeten zijn. Cerberus heeft 51% van GMAC (de voormalige financieringsafdeling van GM), GM heeft nog 49%. Cerberus zou die 49% willen hebben in ruil voor haar 80% in Chrysler.
Alleen is het in het huidige beursklimaat absoluut onduidelijk wat GMAC (die ook in rommelhypotheken doen) waard is. Cerberus heeft dus een hoop troep en wil wat van die troep tegen andere troep ruilen. Ik weet niet…
JPM zegt
GM heeft momenteel grote problemen aangezien ze hun bestaan voortzetten op krediet en dat momenteel stil staat. Ik maak me grote zorgen daar.
Laurens zegt
Dacht dat Toyota in Amerika al groter was dan Chrysler, qua aantal locaal geproduceerde auto’s?
Bob zegt
Toyota heeft een mega verlies geleden qua verkoop en GM verkoopt nog steeds de meeste auto’s .. ook in dit klimaat. Zie
http://www.autoblog.com/2008/10/01/by-the-numbers-september-2008-nobody-wins-edition/
Jandepandaman zegt
GM + Chrysler=…
Gryslem…?
General Chrysler…?
Chrysler Motors…?
General Chrysler Motors…?
Oooooooh dear— Wat gaan dan voor Monsters van Frankenstein aan modellen uit komen…
Bertus zegt
Chrysende motors.
Lamaar…
Esprit_de_Flandre zegt
@Laurens: Nee, maar wel qua verkochte auto’s en qua winst, en daar draait het toch om zeker? En niet om het inlands geproduceerd zijn ervan.
@Bob: Ze hebben allemaal grote dalingen in de verkopen geleden. Dat heb je nu eenmaal met een kwakkelende markt. En ja, GM verkoopt nog altijd het meer dan Toyota, maar ze hebben dan ook meer merken (die allemaal dezelfde auto’s verkopen met een andere snoet).
Dat maakt echter allemaal niet uit. Een bedrijf staat of valt met zijn vermogen om winst te maken. Toyota maakt winst, GM niet. Als dat lang genoeg blijft duren, zal GM ophouden te bestaan. Hoe hoog de verkopen nog steeds mogen zijn.
Jochempie zegt
De big 2? Je bedoelt zeker blijven de big 3 soms de big 3, want de grootste 3 zijn GM Toyota en Ford. Chrysler zit daar niet bij.
Pieter zegt
“SUV’s en pickups die ze tot voor kort nog in groten getale bouwden.”
Verkocht GM Hummer niet? Ik ben zeker van wel.
En even geleden las ik ook dat GM meer en meer op de zuinigheid begint te letten. Het is een duurzaam geen proces, niet van dag op dag.
Of de fusie zin zal hebben, geen idee, Chrystler doet het nu toch ook niet zo schitterend in Europa, wel?
Bob zegt
@Esprit de Flandre ja.. maar Toyota heeft dat ook met Scion en Lexus. Als je dan de nummers optelt dan komt Toyota er nog steeds niet bij in de buurt. Verkoopt bijvoorbeeld ook nog gewoon de Land Cruiser met een andere smoel zo kun je nog wel doorgaan.
Als je de getallen naast elkaar legt .. dan verkocht Chevrolet meer modellen dan Toyota (heb je wel op de link geklikt en echt naar de getallen gekeken?? .. volgens mij niet aangezien had je dat niet geschreven)
@Pieter .. Chrysler verkoopt bijna net zoveel autos als Ford in de VS … dus echt klein zijn ze niet.
Klaas zegt
@Bob: giganten worden gemeten in wereldwijde productie, niet in wat ze in de VS verkopen. Chrysler zit in diepe shit omdat ze vrijwel geheel van de Amerikaanse markt afhankelijk zijn, een markt die een ongekende neergang doormaakt.
Bob zegt
Chrysler mag dan wel niet zo groot zijn buiten de VS .. ze verkopen echter nog steeds meer auto’s dan BMW en Mercedes.
Qua wereldwijde productie was Toyota met 40,000 auto’s meer verkocht in 2007 de grootste, maar GM was dus daar niet ver vanaf. Het kan dus best stuivertje wisselen worden.
De markt zal altijd op en neer gaan … in 2009 zal alles weer hosanna zijn overal.
JPM zegt
@ Klaas
De Amerikaanse markt is geen neergaande markt het is gewoon een markt die opzoek gaat naar zuinige alternatieve auto’s. De markt voor SUVs ja dat is een neergaande markt.
@Jochempie
De term the big 3 wordt gebruikt voor de drie grootste amerikaanse producenten, niet wereldwijd.
magret zegt
leuk die fusie, lopen ze ook de kans dat de aandelen nog verder dalen.
Kan Toyota straks in 1 klap 2 vliegen vangen.
Voor GM/Chrysler een droom optie, worden ze eindelijk weer gezond.
Ook Tata staat op de loer, dus…
Bertus zegt
@Bob: welke indicaties heb jij dat het in 2009 allemaal weer hosanna zal zijn? Ik geloof er namelijk helemaal niks van, alle indicatoren wijzen op een recessie die zijn weerga niet kent, en aangezien de auto industrie enorm conjunctuurgevoelig is denk ik dat we enorme veranderingen in deze tak zullen zien.
magret zegt
@bob
“Als je de getallen naast elkaar legt .. dan verkocht Chevrolet meer modellen dan Toyota”
Huh?
2007 US Market:
Chevrolet/Daewoo –6.5% at 2,265,641 (2006: 2,415,428)
Toyota/Scion 2.9% at 2,291,648 (2006: 2,220,090)
Lexus 1.8% at 329,177 (2006: 322,434)
COMPANIES 2007 US:
BMW Group 6.7% at 335,840 (2006: 313,603)
Chrysler Group –3.4% at 2,076,650 (2006: 2,142,505)
Ford Motor Co –12.1% at 2,572,599 (2006: 2,918,674)
General Motors –6.5% at 3,866,620 (2006: 4,124,645)
Honda America 2.5% at 1,551,542 (2006: 1,509,358)
Nissan North America 4.5% at 1,068,238 (2006: 1,019,249)
Toyota Motor Co. 2.7% at 2,620,825 (2006: 2,542,524)
Momenteel staat Honda blijkbaar op kop?.
Recente opgave: ‘Top 10 most popular cars in the US’
(per merk):
1) Honda
2) Chevrolet/Daewoo
3) Toyota
4) Ford
5) Pontiac
6) Dodge
7) Mazda
8 Nissan
9) VW
10) Hyundai
juli 2008
Klaas zegt
@JPM: over de hele linie zijn de verkopen met meer dan 30% gekelderd. SUV’s dalen sneller dan Priussen, maar alles daalt. Dat blijft ook wel even zo, want krediet om een nieuwe auto te financieren is schaars.
magret zegt
Nog een lijst: (Yahoo)
Top 10 Contenders for Yahoo! Autos Excelerator Award:
1. Ford Focus
2. Ford Mustang
3. Honda Accord Sedan
4. Honda Civic
5. Honda Fit
6. Kia Rio
7. Toyota Camry
8. Toyota Corolla
9. Toyota Prius
10. Toyota Yaris
The Yahoo! Autos Excelerator Award is an annual award designating the #1 car on Yahoo! Autos, a leading independent automotive web site. The award criteria are based on user interest, intent, and satisfaction as measured by search queries, leads submitted and ratings and reviews. This award is not sponsored by any automotive advertiser on Yahoo! Autos, and Yahoo! is not being paid for this initiative.
Highest Rated Pickup Trucks (Appearance) on Yahoo! Autos
1.2008 Ford Truck F-450 SD C …
2.2008 Chevrolet Truck Avalanche
3.2008 Nissan Truck Frontier …
4.2008 Toyota Truck Tundra D …
5.2008 Chevrolet Truck Silve …
Timmie zegt
Nu wachten tot de eerste consumenten- of bedrijfscontrole-orgaan stokken in de wielen gaat steken (net zoals bij fusie GDF en Suez)
Arnoud zegt
Samen het zinkende huwelijks bootje in? Ach ja, gedeelde smart is nog altijd halve smart, niet?