We kennen Jay Leno als een auto-aficionado en als een talkshow host. Vanwege zijn passie voor auto’s heeft hij samen met de General Motors Advanced Design Studio een supercar met turbinemotor ontwikkeld: de EcoJet. Jay Leno en Ed Welburn (GM vice president of Global Design) hebben de auto vandaag onthuld op de SEMA show in Amerika.
De EcoJet maakt gebruik van een in het midden geplaatste turbinemotor met 650 pk en 540 Nm koppel. En waarom heet ie dan ECOjet? Nou, de motor loopt op biodiesel!
Het aangepaste frame is van een Corvette Z06 met extra aluminum en magnesium chassis componenten. De body van de Ecojet bestaat uit carbon fiber (koolstofvezel) en Kevlar.
Volgens Jay Leno begon het hele project met wat schetsen op een servetje, waarna het enthousiasme begon. “A couple of paper napkins later, Ed had begun to capture the essence of the car,” liet Leno weten. “I’ve admired the work of GM’s Design Studio in North Hollywood, Calif., and asked Ed if the studio’s director, Frank Saucedo, and his guys could continue the design study.”
EcoJet project partners
GM Advanced Design Studio, North Hollywood, Calif.
Alcoa – chassis and wheel engineering
Metalcrafters – body engineering and construction
Honeywell – engine supplier
Intermountain Turbine – engine builders
Dana – chassis supplier
BASF – paint and finishing supplies
GE Plastics – Lexan windows
Viper Technologies – wheel construction
Ecojet Specificaties
Vehicle description: mid-engine, turbine-powered, two-seat supercar
Wheelbase (in / mm): 110 / 2795
Engine: Honeywell LT-101
Horsepower @ % turbine speed): 650 @ 70
Torque (lb-ft @ % turbine speed): 400 @ 70
Fuel type: bio-diesel
Wheels: 20 x 10-in front_22 x 12-in rear
Tires: 255/35R20 front_305/30R22 rear
Track (in / mm): 66.9 / 1698 front_66.6 / 1692 rear
Overall length (in / mm): 184 / 4674
Overall width ( in / mm): 79.4 / 2024
Overall height (in / mm): 46.5 / 1180
Audiman zegt
Kijk, die Leno flikt het hem weer! Wat is het toch mooi om knaken te hebben!
BRAM zegt
Advanced design — gemaakt op servetjes dus — vind ik erg lelijk design.
Pluk (springt) van de petteflet zegt
hmmm… ik vind hem er eigenlijk best wel strak uitzien.
Wordt dit de nieuwe TT concurentie ?? ;)
Straks ook als cabrio……
Marcel Kaptijn zegt
Er stond zeker al een afbeelding van deze Koenigsegg op het eerste servetje …
slk55 amg zegt
Op zicj vind ik het een mooie wagen, maar die hoekige voorkant is erg lelijk, zie dat drukke lijnenspel op de motorkap :S Heeft jay lano eigenlijk die miura nog gekocht? of heeft lamborghini zijn bod afgewezen?
Jesko zegt
@marcel: ik weet niet wat van die ecojet op de koenigsegg lijkt, maar ik zie het niet.
McelloNL zegt
@ Jesko & Marcel Kaptijn:
Ik zie aan de ene kant wel de lijnen van de Koeningsegg, maar ik vind deze auto 10X minder mooi dan de Koeningsegg..
Weer zon onzinnige amerikaanse auto :P Heel leuk, maarja wat heb je r in Amerika aan he ;) je mag m niet uitlaten…
Ruben zegt
@Marcel: eerder hun eigen Cadillac Cien…
sabberjoch zegt
het lijkt wel een beetje een le mans racer maar dan vierkant en de grill is iets te groot nou ja iets veel te groot @marcel kaptijn ik vin dat je een beetje gelijk heb met de koeningsegg vooral de ramen
CSL zegt
Wat een ontiegelijk lelijk auto zeg. En ik dacht dat de koplampen van Porche erg ver naar boven kwamen!
http://www.vogelennatuurfotopekela.nl/amf_zoog/amfibie/groot/Groene%20Kikker%20mei%2003.jpg
Carfreak zegt
de nieuwe TT concurrent ? wat zeg jij nu :s:s:s wat heeft dat kleine TT’ke met dit spul te maken man
Bas zegt
huh?! 650 pk bij 70% turbine snelheid?? dus 100% is 929 (928.57) pk!! Ik weet verder weinig af van turbine engines maar bij het optrekken krijg je dan zo’n vliegtuig lawaai!?! Hoor toch liever een hoogtoerige straight six! :D
Verder ben ik wel benieuwd hoeveel deze auto zal wegen!
Zou iemand mij kunnen vertellen wat de voordelen turbine motoren zijn. Ik heb nu een beeld van dat ze veel brandstof nodig hebben, zwaar zijn en veel lawaai maken!!
Rick dos zegt
Ik ga er van uit dat dit onder de naam Cadillac gepresenteerd gaat worden?!
De voorkant ligt namelijk in lijn met de Cadillac design…..
luc zegt
wie kan me helpen ik ken een auto die hier heel erg op lijkt volgens mij is dat een cadillac suv
Raging Whabbit zegt
Ik kan ook lullen als brugman en hou ok van auto’s. Gm kom je ook even met mij babbelen?
the real stig! zegt
als iemand hier al de cadillac cien heeftgezien ziet ie een bijna perfecte kopie op de afwerking na , zoveel hoeken!!!!!
SummerSky zegt
Innoverend idee, turbine op biodiesel. Maar ik zou weleens het verbruik van dit karretje willen weten – turbines staan bekend als de meest krachtige maar ook meest gulzige motoren…dus dat ECO hmmm
Jurrian zegt
Die grote opening in de voorkant zal wel nodig zijn voor de turbine.
ik vind hem niet bepaald mooi, maar ik denk dat het erg gaaf is om er een keer in te rijden. deze zal vast ook wel alleen voor Leno zelf bedoeld zijn.
http://images.leftlanenews.com/content/2-gm-ecojet-jay-leno.jpg
auto-maat zegt
Als jay Leno met al zijn centen nou eens zou investeren in een auto op duurzame energie. biodiesel mag dan vriendelijk op te wekken zijn, de uitstoot blijft troep.
maak iets dat lekker scheurt op waterstof. of verzin met je servetten iets waar nog niemand aan gedacht heeft. dit is net zo’n verspilling als zijn tank car
kiko zegt
Lelijker bestaat niet!
Floef zegt
sjonge jonge, net alsof als ie ‘m heeft dat ‘ie er dan mee gaat rijden op de straten met z’n te grote collectie auto’s. Nee ik vind het maar overdreven!
sorry jay
Antoon zegt
De grill ziet er uit alsof ie niet alleen op bio diesel rijd deze “auto”. Volgens mij kan er vanalles aan organisch materiaal in die veel te grote grill.
Typisch Amerikaans overdreven.
Erg jammer
Armada zegt
Dit ding heeft zoveel hoeken dat ie nooit de Europese weg op mag vanwege de voetgangers veiligheid. Maar goed ook, want wat een abominatie. laat Leno het maar lekker bij sparen houden, en zich niet met ontwerpen bezig gaan houden.
Amerikanen zullen het wel slikken als zoete koek aangezien hij is ontworpen door Leno. Maar ja, dat zijn Amerikanen.
JANUS zegt
De enige Cadillac waar ik de afgelopen jaren warm van ben geworden is de “sixteen” en dan eigenlijk alleen nog omdat die zo heerlijk over de top is.
Dit is gewoon een kruising tussen de Cien en de Koeningsegg.
(Waarbij gezegd dient te worden dat de Koeningsegg duizend maal mooier is.)
Ben inderdaad heel erg benieuwd naar het verbruik van dit ECO-monster.
slk55 amg zegt
hier zij nog wat foto’s:
Nick zegt
@JANUS:
De Cien was ook behoorlijk over the top, en niet echt een rasechte Amerikaan, maar meer de subtiele Amerikaan met V12 waarvan je dacht dat het een Europeaan was.
En dan nog een 7,5 liter!! V12 motor, ik vond de 7,3 liter van Mercedes-Benz al extreem…
De enigste waardige moderne Amerikaanse bak. Naast Saleen misschien.
Nick zegt
Dit vind ik echter niks. Lijkt wel op Opel meets Cadillac.
Ruben zegt
Hij heeft ook trekjes van de Vizón concept car uit 2001, de auto die aan de SRX vooraf ging. @Luc: da’s waarschijnlijk de Cadillac SUV die je bedoelt.
Markus zegt
Idd. Koenigsegg en Cien.
db zegt
ik dacht direct dat het een cadillac was
Stan zegt
Zie in de zijkant en voorruit ook veel van de nieuwe skyline terug.
sabberjoch zegt
ik vind hem gewoon ontiegelijk lelijk wat mag het eigenlijk voorstellen die koplampen nou die hele voorkant is te hoekig het loopt gewoon recht omhoog
Vincent#1 zegt
Sorry hoor maar dan kun je elke sportauto wel ECOjet noemen. Alle benzine motoren kun je alcohol instellen. Wanneer deze ethanol milieuvriendelijk geproduceerd is is het dus eco. Je krijgt nog een bonus ook, je auto levert meer vermogen als je er alcohol ingooit.
Ps. wat een gedrocht
Citrofiel zegt
Oef… Wat een gedrocht. Durft iemand nog te zeuren over de grote grilles van Peugeot na dit gezien te hebben? Ik dacht dat Cadillacs lelijk waren, maar dit is een nog heftiger versie daarvan, nog lelijker dus. Snel weg hier…
Deon zegt
Ik denk dat Jay Leno het toch maar beter bij het verzamelen van auto’s kan houden… is hij stukken beter in. (want OOOH wat heeft die man een paar belachelijk mooie auto’s in zijn garage staan!)
De gekopieerde delen van dit model zijn wel mooi, zoals de “koepel” die lijkt op die van de Koenigsegg, maar voor de rest is het niet veel soeps. Helaas voor Jay!
sabberjoch zegt
ze wouden er volgens mij eerst een muscle car van maken kijk maar vlak achter de ramen die verhoging
japie zegt
tis meer het design van een servetten houder :S
dekster zegt
Ik denk dat jay het servetje niet goed effen heeft gemaakt toen hij het in z’n scanner stak om de tekeningen door sturen naar de carrossier
autoblogger zegt
Filmpje…
http://www.youtube.com/watch?v=yz7GTS4Xosc
R3D zegt
Ik vraag me af hoe eco deze eco-super-amerikaanse-batmobiel is….
V8 master zegt
Te gekke kar echt ziet er lkkr snel uit en goed voor het mileu!!
Jay ga zo door!!
sabberjoch zegt
goed voor het milieu jawoor weet je hoeveel die straalmotor zuipt
meer dan een hummer of Viper of iets dergelijks
Ewout zegt
walgelijk design
PHENOMENON zegt
saaie amerikaanse humor erbij :S
de voorkant van de auto lijkt op z’n gezicht ( alle2 even vierkant)
Dimon zegt
design is shit
KEN DA SPEED FAN zegt
Gewoon een ingedeukte Caddy Cien.
C8 Competizione zegt
ik ben niet weg van die voorkant….
car freak zegt
een zuinige turbine? oei dat lijk mij onmogelijk
Albert zegt
leuek ding en dat op bio diesel ik denk dat op deze manier tunen met een kanllend pot der onder toch niet dodo wordt met bio diesel en enthahol
lijkt me wreeder dan ene electro bak te heben waar allen gezoem uit komt xD
greets mij