De knuppel in het hoenderhok gooien, zo doe je het.
Op andere media zou je wellicht verwachten dat de titel klikbeet is, maar bij autoblog doen we daar uiteraard niet aan. Bovenstaande zijn namelijk letterlijk de woorden die General Motors’ director of autonomous vehicle integration Scott Miller overheeft voor Teslarati-strongman Elon Musk. Tegen de Australische publicatie Car Advice zegt Miller dat de claims van Tesla dat de benodigde technologie voor Level 5 autonoom rijden al in hun auto’s zit totale nonsense betreffen:
The level of technology and knowing what it takes to do the mission, to say you can be a full level five with just cameras and radars is not physically possible. I think you need the right sensors and right computing package to do it. Think about it, we have LIDAR, radar and cameras on this. The reason we have that type of sensor package is that we think you need not be deeply integrated in to be level five, you should have redundancy.
Do you really want to trust just one sensor measuring the speed of the car coming out of an intersection before you pull out? I think you need some confirmation. So, radar and LIDAR do a good job at measuring object speed, cameras do a great job at identifying objects. So, you can use the right sensor images to give you confidence in what you’re seeing, which I think is important if you’re going to put this technology out for general consumption.
Could you do it with less and be less robust? Probably. But could you do it with what’s in a current Tesla Model S? I don’t think so.
Een duidelijk en hard oordeel dus. Level 5 autonoom rijden is volgens Miller niet mogelijk met de huidige hardware in Tesla’s, of in ieder geval niet betrouwbaar genoeg. Mocht je je trouwens afvragen wat de verschillende levels van autonoom rijden nu precies betekenen, dan kan je een kijkje nemen op deze tabel van de Society of Automotive Engineers (SAE)
GM denkt zelf binnen afzienbare tijd op de proppen te komen met Level 4 autonome auto’s. Dit was onlangs reden genoeg voor een analist van Deutsche Bank om te stellen dat je keihard moet investeren in aandelen GM in plaats van TSLA.
trustmeiamanengineer zegt
Ik ben het eens met de GM Honcho. Tesla overdrijft behoorlijk met wat ze nu kunnen. Bovendien nemen ze een aanzienlijk risico door een soort beta programma op de weg verder te ontwikkelen. Het zou me ook niks verbazen als straks merken als Nissan (met aan het hoofd een ex NASA Nederlander) en bijvoorbeeld Audi en Volvo opeens verder blijken te zijn dan Tesla. Of in ieder geval een robuuster (= veiliger) systeem hebben.
JanJansen zegt
@trustmeiamanengineer: en wat een spannende tijd leven we!! Welke autofabrikant gaat de geschiedenisboeken in?
Er is zo ontzetten veel geld mee gemoeid dat we nog veel van deze fitties zullen zien.
lincoln zegt
Ik geloof alleen nog maar in auto’s met zonnecellen en Wubbosuperbussen en Savage Rivale roadyachts ..
De rest is onzin ..
tge1 zegt
@lincoln:
Trappers, dat is de oplossing
2wheeler zegt
@lincoln: ik hoop gewoon dat Spyker binnenkort met een autonome watercell auto komt
shalomleon zegt
Sommige mensen weten duidelijl niet waar ze het over hebben. Iedere nieuwe Tesla heeft lidar/radar/6 camera’s hardware. Daarbovenop nog 12 parkeersensoren…. Iedere nieuwe Tesla is hiermee uitgerust. Er is zojuist een intern bericht dat er weer uitbreidingen zijn in de software
hplh zegt
@shalomleon: zozo.. wel 6 camera’s? ??
Alsof dat ook maar iets zegt.
trustmeiamanengineer zegt
@shalomleon: 8 camera’s en zeer zeker geen Lidar. En inderdaad 12 ultrasone sensoren. Maar maar 1 naar voren gerichte radar. Dus recht van voren is er een overlap van zowel de radar als de camera’s maar naar achter dus niet. Dus voor situaties als inhalen/van rijstrook wisselen met achteropkomend verkeer en een kruispunt oprijden is de informatievoorziening gewoon matig. Die ultrasone sensor werkt alleen op korte afstand, dus elke situatie wordt feitelijk alleen met camerabeeld bepaald… En dat is waar de GM dude op doelt.
De achter camera kan maximaal 100m ver zien. Dus een Tesla op de autobahn die met 130 km/h van rijstrook wisselt terwijl er iemand met 250km/h achterop komt gaat een enorme klapper opleveren.
shalomleon zegt
@trustmeiamanengineer: dat klopt, maar je wordt als bestuurder dan ook nadrukkelijk gewaarschuwd dat het een systeem is wat dient als hulp middel. De hardware is er, de software is in ontwikkeling. Van rijbaan wisselen op autopilot moet je wel even meekijken. Je bent nog steeds bestuurder
hplh zegt
@shalomleon: dus geen level 5.
Gm meneer heeft dus gelijk.
phevtreb zegt
@shalomleon: bij level 5 autonoom rijden is het de bedoeling dat je een dutje kunt doen/een boek kunt lezen/je vrouw of vriendin een beurt kunt geven (wie zegt er dat er alleen nadelen aan autonoom rijden zitten..) onder het rijden. Je bevestigd nu dus zelf dat dit nog niet kan met de huidige techniek..
lincoln zegt
@shalomleon:
12 sensoren is zoooo 2016 ..
13 sensoren .. dat is pas vet ..
viertakt zegt
@shalomleon: Fanboy alert.
Camera’s falen al bij slecht weer.
Radars en sensoren is het enige waar je kan op vertrouwen in veel omstandigheden.
Ik vind Tesla eigenlijk weinig hebben. Ze zijn fantastisch in hun marketing en in hun actieradius. Maar daar stopt het toch denk ik.
shalomleon zegt
@viertakt: blijf jij maar gewoon 4takt goed. Lees eens de handleiding van autopilot/autosteer/summon
viertakt zegt
@shalomleon: Laat het anders gewoon
sracert zegt
Die zgn. sensoren gaan vaak stuk, ook als ze nog relatief nieuw zijn!. Heerlijk autonoom rijden, ik kan niet wachten.
slickrick zegt
@sracert: als je autonoom wilt rijden moet je gewoon de trein pakken, ga lekker knallen over de autobahn zolang het nog kan.
Over pakweg 50 jaar zullen alle auto’s met elkaar communiceren en in treintjes achterelkaar rijden…..zelf rijden wordt gezien als dood riskant en waarschijnlijk verboden of onmogelijk…..dus voor mij hoeft het niet
pietertjep85d zegt
Zolang ze bij GM niet beter weten waar ze mee bezig zijn dan Jaapiyo wanneer hij gaat fotoshoppen moeten ze niet zeuren dat ze achterlopen op Tesla.
hplh zegt
@pietertjep85d: aardige zin.
Lekker duidelijk ook wel.
pietertjep85d zegt
@hplh: haha, in las hem over en ging spontaan huilen. Mijn excuses.
robert110 zegt
Tja, de praktijk heeft natuurlijk al laten zien dat de systemen van tesla niet 100% werken.
rvvm zegt
En heel toevallig nam GM een LIDAR startup over daags na deze uitspraak
pomoek zegt
@rvvm: klopt!
https://www.wired.com/story/gm-cruise-strobe-lidar/
fiestacruizer zegt
GM.. is dat niet de club die defacto eigenlijk failliet is gegaan in Europa?
ral9010 zegt
Een beetje zoals @lincoln daar komt ook veel stront uit..
galverink zegt
Audi A8: 5 radars, 5 camera’s, 1 infraroodcamera, 1 lidar, 12 ultrasone sensoren. (nu) geschikt voor Level 3. Over to you, Tesla