General Motors zet een record voor omzet en netto inkomsten in Q2 2024. Dat alles dankzij het succes van hele grote pickups en SUV’s op benzine.
Het is de tijd dat bedrijven de resultaten van het tweede kwartaal bekendmaken. Tesla is vandaag aan de beurt, maar bij GM kennen we de cijfers inmiddels. En het is allemaal een goed nieuws show. Nog nooit waren de omzet en de netto inkomsten bij GM zo fors als in het tweede kwartaal van 2024. Natuurlijk ligt dat ook deels aan de waarde van de Dollar (en Euro). Maar grote zwarte cijfers zijn uiteindelijk ook grote zwarte cijfers.
De omzet van 48 miljard Dollar was zelfs nog iets groter dan analisten verwacht hadden (45 miljard). Ook de netto inkomsten van 2,9 miljard Dollar zijn een meevaller. General Motors weet wel waar de winst vandaan komt: sterkere verkopen van Fullsize SUV’s en pickups in Amerika. Fuck yeah.
Er wordt wel lip service gegeven aan EV’s. Hoewel GM eerder heeft erkend de investeringen in EV’s terug te dringen, is dat immers wel het policor onderwerp om het over te hebben. Verkopen van de Equinox EV zijn sterker dan voorheen. In Q2 werden er 22.000 verkocht, 34 procent meer dan in Q1. Er komt een goedkopere versie aan die in Amerika slechts 35.000 Dollar zal kosten en dan ook nog voor de 7.500 Dollar tax credit in aanmerking komt.
Ook van Cadillac en andere merken in de paraplu komen er meer EV’s op de markt. Maar die doen allemaal kleinere aantallen. Ter referentie: van de Silverado alleen al verkocht GM er vorig jaar 555.000. En in tegenstelling tot die EV’s, verkoopt het concern die giganten wél met dikke winst. Waarvan akte…
MarcoM zegt
En als Trump de chef wordt, kick out EV, oh wacht, Elon heeft een forse donatie gedaan.
slowland zegt
Als je niet in Noord Amerika woont, snap je hier niks van….
Ik woon in Rural Canada, en heb heel serieus zitten zijken naar een EV.
Ik heb alleen wel de voorkeur voor een truck. Dit om meerdere redenen:
1. Ik heb 4×4 nodig met high-clearance. (ik woon aan een gravelweg die in de winter niet sneeuwvrij gemaakt wordt.
2. Ik moet dus zelf sneeuw schuiven
3. Ik moet zelf het bos in mom haardhout te kappen
4. Ik campeer graag in de backcountry, en dan heb je voertuig nodig dat goede off-road eigenschappen heeft
Mijn enige serieuze optie was dus een F150 Lightning. Probleem is de range…. Ik kan niet extra accu’s meenemen, wel extra benzine….
En dan hebben we het nog niet over de prijs gehad; 30% duurder dan de benzine versie. Dat duurt ff voordat je dat hebt terugverdient….
Bovendien zijn de afstanden hier groot. En in vergelijking met NL; heel groot!
Als ik naar een grotere stad wil heb ik 2 opties: Calgary of Kelowna. Resp. 420 of 606 kilometer rijden (enkele reis)
Onderweg passeer je alleen een paar kleine dorpen, en de laadinfrastructuur daar is ronduit slecht of in zijn geheel niet aanwezig….
Onderhoud kan niet bij mijn locale dealer, maar een dealer is gespecialiseert is in EV’s; 300km verder op!
En dat zijn de ‘problemen’ hier. Er wonen veel mensen in buitengebieden, en die hebben (nog) geen betrouwbaarheid aan EV’s
William zegt
Als je iets online bestelt, krijg je het dan wel aan de deur afgeleverd?
Dutchdriftking zegt
En daarom is het ook onzin dat in Noorwegen zogenaamd zoveel elektrisch verkocht wordt. Ze hebben allemaal nog een oude diesel 4×4 voor in de winter. Wanneer je buiten de stad komt zie je bijna alleen maar voertuigen op ‘grijs’ (dat is groen in Noorwegen) kenteken, en die tellen we niet mee in de verkoopcijfers. Je raadt het al, allemaal betrouwbare 4×4`s, verhoogde Volvo’s Transporters 4×4, dat werk. Met natuurlijk het setje verstralers op de bumper.
pomoek zegt
Dat begrijpen we wel hoor.
pomoek zegt
Jawel hoor, dat begrijp ik best. Maar het wonen op een dergelijke locatie, wat me overigens heerlijk lijkt, is alleen mogelijk door de range van benzine auto’s maar ook door goedkope fossiele energie. Als benzine 3-4 euro per liter zou kosten is een dergelijke levensstijl enkel nog voorbehouden aan de rich and famous en niet meer voor de gewone man. En die laatste bepaalt nu eenmaal wie er in regering wordt verkozen.
Wolflow zegt
Er is werkelijk helemaal niemand die vrijwillig in een elektrisch hok gaat rijden. Die dingen worden ons door de strot geduwd door politici die zelf met vliegtuig naar Brussel gaan
italned zegt
Bam! Niks aan toe te voegen!
pomoek zegt
Jawel hoor, ik doe het graag.
Jantje_555 zegt
natuurlijk verkopen ze nu nog heel goed. Als die linkse teef van een Harris straks wint is het over en out met de normale wagens.
pomoek zegt
Nice, een vrouw een teef noemen. Zou je dat ook normaal vinden als een willekeurig persoontje zo over je moeder sprak?