De Amerikaanse autobouwers zitten in zak en as door de kredietcrisis. Vooral de grote drie (Ford, GM en Chrysler) bedelen om hulp van hun overheid. Washington heeft de bobo’s weer met lege handen naar huis gestuurd om eerst maar eens met een fatsoenlijk plan te komen. Dat is dus flink broeden op creatieve oplossingen.
Een mogelijkheid die General Motors momenteel bestudeert is het dumpen van de merken Saab, Pontiac en Saturn (Amerikaanse Opel) . En kat in het nauw maakt rare sprongen, maar op dit moment staat het water GM aan de lippen en als er nu niets gebeurt, dan haalt men het einde van het jaar niet eens.
In de voortuin van Hummer staat al een tijdje een te koop bord, maar volgens Bloomberg onderzoekt GM momenteel ook wat het zou opleveren wanneer Saab, Pontiac en Saturn van de hand worden gedaan. De verkopen van Saab lopen terug en er is weinig zicht op verbetering. Saturn verkocht dit jaar tot nu toe 19 procent minder dan een jaar eerder en Pontiac zag de verkopen met 21 procent dalen. GM geeft zelf geen commentaar op de berichten.
Floryn zegt
hopen dat saab iemand vindt die het bedrijf onafhankelijk door kan laten gaan of onder de hoede van een beter moederbedrijf.
FFFBBB zegt
Ja dat hoop ik ook vooral voor saab.. die andere 2 maken me niet zoveel uit
Jacco zegt
Mee eens,
Saab verdiend een bestaan. Ze moeten terug naar iconen en lef, karakter, sport, wegligging, techniek zoals met de 99, 900 turbo/aero… modellen!
Zweeds design, turbo techniek, stylish imago, 4wd…de mogelijkgeden zijn volgens mij eindeloos voor Saab, mits het in goede handen is.
Hoop dat Saab blijft bestaan!
Philip zegt
Ik rijdt al jaren Saab. Wel steeds 2e hands, want een nieuwe ligt helaas buiten mijn financiele bereik. Ik rijd nu in een SAAB 9000 uit 1991. Als ik mensen die met me meerijden vertel dat deze auto al 17 jaar oud is geloven ze dat nauwlijks.
Cruise- en climat control, ABS Leder stoelen (voor verwarmd en electrisch in elke stand verstelbaar) verwarmde electrische buiten spiegel enz. enz.
Saabs waren hun tijd al ver vooruit en hopelijk wordt SAAB weer een zelfstandig wweds bedrijf met alle het goede en vooruitstrevende van voorheen.
lazy zegt
Ieder automerk verdient een bestaan… zeker ook Pontiac met hun tijdloze Firebirds. KITT anyone?
vla zegt
Bedoel je GM, Chrysler en Ford? :D
Wollie zegt
Saab… mmm… mischien iets voor BMW? Of voor FIAT, ze gebruiken elkaars motoren al.
JRDN zegt
@ lazy
Nee dankje, zet kitt maar in een leuk museum.
Ik hoop dat BMW een leuk bod doet op Saab! daar gingen toch al geruchten rond een tijdje geleden?
Roadronner zegt
Interessant vind ik de situatie van Ford eigenlijk. Ford-Europa doet het zeer goed, maar Ford-USA maakt er een potje van met enorm slecht-lopende modellen. Als die sjappies in Köln slim zijn proberen ze onafhankelijk te worden van het concern in de USA. Dan zou Ford- Europa in 1 klap af zijn van alle ellende en kunnen ze de winst die ze maken zelf gaan gebruiken.
Eric zegt
SAAB EN VOLVO KUNNEN SAMENWERKEN EN ELKAARS CHASIS EN MOTOREN GEBRUIKEN.
406_v6 zegt
Wellicht zijn de zweedse managers van Scania wijs en kopen ze SAAB terug, wellicht met dien verstande dat ze -voorlopig- gebruik blijven maken van de Opel magazijnen voor onderdelen.
SAAB is een van oudsher prachtig product uit land van Ikea, ABBA en Pippi Langkous, zou zonde zijn als het net als die laatste 2 verdwijnt… (ja, draait nog regelmatig ABBA in de auto… :D )
Roger zegt
Saab en Volvo samen? Lijkt me sterk; Volvo is van Ford en die zijn bijna net zo arm. In ieder geval staat de Duitse Staat garant voor Opel (eveneens GM), wellicht willen ze dat ook voor Saab doen. Zie
http://www.beurs.nl/nieuws/artikel.php?id=278301&taal=NL
Geen wonder dat de Deutsche Bank dan ook sell-advies geeft op aandelen GM.
w0o0dy zegt
In slechte tijden verkopen auto’s van een budget merk het toch logischerwijze beter dan bijvoorbeeld die grote lompe trucks? Verkoop vooral wat nog echt wat opbrengt+saab wat al een decennium of meer slecht draait? Rare keuzes maken die lui,nog steeds….
Laurens zegt
Een gebadge engineerde Toyota IQ iets om het merk Saab te redden? Zijn ze in een keer weer vooruitstrevend. Zo’n ding heeft zelfs wel iets van een vliegtuig, maar alleen de schietstoel dan.
Esprit_de_Flandre zegt
@406_V6: “Wellicht zijn de zweedse managers van Scania wijs en kopen ze SAAB terug”
Dat betekent dat Saab dan onder de controle komt van VW, want die hebben een kleine 40% van Scania in handen. Als Scania Saab koopt, wat niet onmogelijk is, kan dat alleen gebeuren met de goedkeuring van VW. En ik weet niet of ze daar veel mee opschieten. Zou regelrecht concurreren met Audi.
Christian Adriaensen zegt
Dumpen die pontiac en saturn … !!!
Door hen worden merken als Opel en Saab beperkt in R&D !
Peter Bos zegt
Het zou leuk zijn als SAAB zou blijven bestaanmaar GM kan wel eens gelijk hebben. De markt die SAAB bedient is wel erg klein. Tandartsen met wit haar, hoeveel zijn er daar van?
chrizzzie zegt
Nee mooi plan GM! Het enige merk (Saturn)van hun in de US die kleine zuinige auto´s maakt te gaan verkopen. Dat is nog eens long-term thinking.
Klaas zegt
Aandoenlijk hoe veel mensen hier denken dat Saab nog bestaat. Het is defacto al over met Saab. Het productaanbod is verouderd, de verkoop holt achteruit. Het moederbedrijf heeft geen geld meer en elke partij die wel geld heeft gaat dat heus niet investeren in een kwakkelend merk. Daarvoor is het risico te groot.
Misschien dat een Chinees of Indiër nog wil, maar ik betwijfel het. Dan maar wat dieper in de buidel tasten en Volvo kopen.
Citrofiel zegt
Saab gaat moeilijke tijden door, maar ik hoop echt dat ze het redden, en dat GM ze niet meesleurt. Probleem is dan echter de verkoop… :?
Saturn lijkt me een vreemde verkoop, ten eerste omdat het in de VS zuinige auto’s aanbiedt, en ze daar om te springen staan, ten tweede omdat het in feite Opels zijn. Verkopen en dan moet de koper de auto’s betrekken van Opel? Vreemde zaak. De ontwikkelingskosten worden ook al gemaakt voor Opel, nog een reden om het gewoon te houden…
Pontiac vind ik ook nog heel aardige modellen aanbieden. En als een Europeaan het goed vindt, vind een Amerikaan dat ook. ;)
robbie zegt
@Roger, Deutsche Bank heeft juist gezegd dat er hoop is voor GM en Ford. En als reactie daarom zijn de aandelen omhoog geknalt (+35,1% en 29,5%).
Trango zegt
Mmm… rij vandaag met een Saab. Saab sprak me aan omdat het net anders was, en helemaal niet zo saai als Volvo. De wagen is comfortabel en ruimer dan de Duitsers. Maar… de 9-3 waarmee ik rij (bouwjaar 2004) is al lang geen Saab meer. Je rijdt met Opel. Jammer genoeg. Saab was lekker atypisch en eigenwijs.
Maar dat is het al lang niet meer. Mochten ze autonoom verder gaan, dan overweeg ik Saab opnieuw. Straks nieuwe E-klasse gaan oppikken. Op veilig spelen en voor een Duits merk gaan.
CooperDriver zegt
wel lol de reactie van de US overheid nadat 3 bestuursleden van GM elk in hun eigen private jet in washington aankwamen: verkoop eerst maar je jet voordat je om geld komt bedelen!
Franco zegt
“De markt die SAAB bedient is wel erg klein. Tandartsen met wit haar, hoeveel zijn er daar van?”
Hmm, interessante vraag… :mrgreen:
six-trey zegt
Mensen WTF? Jullie zien saab liever dan Pontiac? Een zweeds auto merk dat kwaliteitsloze wagens bouwt verkiezen boven een merk dat al altijd top autos heeft gemaakt? denk maar aan de GTO, Gran Prix, Fire Bird en Trans Am.
ik zou het echt spijtig vinden moest GM pontiac verkopen.. Saturn en Saab ok maar Pontiac?
Of haat je Pontiac nog om dat bewezen is beter te zijn dan BMW?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/14/video-pontiac-g8-vs-bmw-m5
Tripple zegt
dan wordt het zelfde als daimler crysler.. die het aan cerberus verkocht, en bijna cerberus ook failiet maakt.
avdb zegt
Jullie geloven ook alles! Als één of andere mallot van een journalist uit Amerika wat roept zonder kennis van zaken te hebben, moet iedereen daar dan een mening over hebben? Deze onzin wordt alleen maar verkocht door Amerikanen.
@Trango: waaraan merk jij eigenlijk dat je Opel zou rijden? Omdat Opel de Saab-versnellingsbak gebruikt? Of ook de turbomotoren van Saab? Wijs me eens een zichtbaar onderdeel aan dat gelijk is (en dan bedoel ik dus niet het koelvloeistoftankje of zoiets). De Vectra kan nog heel wat leren van de 9-3.
Wollie zegt
Ach, de Zweden staan al klaar met bakken geld om de overname van Volvo Cars door Volvo AB/Renault mogelijk te maken. En het zou me niks verbazen als ook Saab opgenomen wordt in die deal. Hou het maar in de gaten !
Trango zegt
@avdb: Het platform van de Vectra misschien? Het feit dat de kwaliteit erop achteruit gegaan is. Het design mainstreamer geworden is. Maar concreter: heb je het interieur van een echte Saab al eens vergeleken met een “nieuwe” Saab. Vandaag vind je zelfs geen mooi leer meer bij Saab. Het hardnekkige, atypische is er volledig af.
Maar zo gaat dat in de corporate world. Saab heeft ideeën, maar die krijgen geen budget of uiteindelijk komt er iets tussen zodat er een freeze is en het idee niet verder kan uitgewerkt worden. Onderdelen moeten hergebruikt worden. Saab moet aan de andere kant van de oceaan bedelen voor budget. En R&D kost véél. En beancounters zitten in de US. Niet in Zweden. Waar Saab vroeger een efficient bedrijf was, maakt het nu onderdeel uit van een logge machine. Niets aan te doen. Saab got acquired. Game over.
Maar… let op mijn woorden. Als Saab opnieuw een kans krijgt. Autonoom, of onder Europees beheer, dan zal je TERUG ECHTE Saabs zien. En dan geef ik ze opnieuw een kans. Ik hield van Saab (heb gekeken naar Mercedes, BMW en Audi, en toch gekozen voor Saab), maar wat ze de laatste 5 jaar maken is al lang geen Saab.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ De critici: Ik snap niks van jullie kritiek op de kwaliteit van Saab…
Feit is dat bij een recent Leaseplan onderzoek Saab (samen met BMW) op nr. 1 staat wat betreft kwaliteit. Saabs komen van ALLE merken het minste terug met problemen!!
Dus kwalitatief is Saab gewoon beter dan bijv. Audi, Lexus, Mercedes en noem alle mindere goden maar op…
@ algemeen: Wat ik mooi vind is dat je ook hier nog kunt zien dat Saab een eigenwijs merk is (en hopelijk nog even blijft…): je bent of Pro of Contra!
Zo hoort het
Laurens zegt
@Svenska Aeroplan AB
hoe kunnen ze een conclusie trekken als er maar een Saab geleased wordt. En die staat waarschijnlijk ergens te verstoffen op lang parkeren?
Shit, ik zou aan Saab geen woorden meer vuil maken ;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laurens: in 2005 nog de nr. 1 in de klasse hoor! In vergelijk met A4/C/3 etc.
Wat de 9-3 betreft zijn er absoluut geen problemen met de aantallen!
Zit hm meer in de 9-5, en het feit dat er uberhaupt maar 2 modellen zijn…
Laurens zegt
Op classic lemans reed er zo’n 92 racer mee, wat een ongelofelijke herrie maakte dat ding in de pit. Op de baan viel het mee, reed wel achteraan.
autoblogger zegt
Speciaal voor Svenska, prettige kerstdagen ;)