GM (General Motors) viert vandaag haar 100ste verjaardag. Het merk, dat op 16 september 1908 werd opgericht door William C. (Billy) Durant, verkocht in de voorbije honderd jaar wereldwijd meer dan 450 miljoen auto’s. Met productiefaciliteiten in 35 landen en bijna 24.000 dealers in de hele wereld, is GM volgens eigen zeggen ’s werelds grootste autofabrikant.
Terwijl GM de eerste honderd jaar afsluit met een erfgoed om trots op te zijn, wil de groep zijn tweede eeuw in gaan als een wereldwijde marktleider op het gebied van design en innovatie. Deze tweede eeuw begon vandaag met GMnext Day om de toekomstvisie op persoonlijke mobiliteit kracht bij te zetten. De GMnext Day begon met een wereldwijde live-uitzending vanuit het hoofdkwartier van GM in het Renaissance Center in Detroit, waar General Motors Chairman en CEO Rick Wagoner het productiemodel van de Chevrolet Volt onthulde, een revolutionaire elektrische auto waarmee men zonder benzine en zonder schadelijke emissies zestig kilometer kan rijden. Daarna doet een verbrandingsmotor dienst als zogenaamde ‘range-extender’ om de actieradius met enkele honderden kilometers te vergroten.
In de voorbije eeuw lanceerde GM heel wat innovaties die de auto en persoonlijke mobiliteit van vandaag mede vorm gaven, zoals:
* de elektrische startmotor
* de volautomatische transmissie
* de katalysator
* breukvast glas en de energieabsorberende stuurkolom
GM doet trouwens nog veel meer dan auto’s fabriceren. Zo bouwde de constructeur ’s werelds eerste mechanische hartpomp, ontwierp en produceerde GM het Lunar Roving Vehicle dat de astronauten van Apollo 15 gebruikten en droeg het bij aan de ontwikkeling van ’s werelds eerste computerbesturingssysteem.
Jaws149 zegt
GEFELICITEEERD!!! :D
omg zegt
congratz :D
victor zegt
van harte gefeliciflappert, en ga nu is mooie auto’s maken daar werd het na 100 jaar wel tijd voor
Emile_Benz zegt
@ victor: uhm, ben jij corvette vergeten ofzo? :roll:
En wat te denken van al die GM-producten uit de jaren 50 en 60… :wink:
six-trey zegt
Congratz ;)
@Victor ga eens op zoek naar 80% van alle GM modellen tussen 1940-1970
en den zo als Emile_Benz al zij de Corvette en de Camaro, de Silverado, de Escalade, de nieuwe CTS, de G8, enz…..
Brian zegt
GM heeft heel veel puik werk geleverd, en voor sommige mensen ook een way of life.
Wel jammer dat het nu net nu is, want volgens mij is GM op haar dieptepunt.
Gefeliciteerd
victor zegt
@ de commentaar hebbers op mij!
denk even aan alle opels de suzuki baleno enz!
lincoln zegt
gefeliciteerd hoor ..
blijf het toch spijtig vinden dat Oldsmobile dit niet mee kan vieren ..
Emile_Benz zegt
@ victor: zoals jij je post had geformuleerd, leek het alsof GM nog NOOIT mooie auto’s heeft gebouwd. Daar ging ’t mij om. Want dat klopt dus niet.
@ lincoln: idd jammer. ff ’n minuut stilte voor Oldsmobile.
….
….
AutoInformatief zegt
gefeliciteerd. En nu nog eens eenmalig zo’n mooi ouderwets slagschip uitbrengen, gewoon voor de fun!
Rob USA zegt
Hurray, and the only way is up!
Bedankt voor 100 jaar ontwerpen van de mooiste auto’s !
MATSS zegt
hopelijk zullen ze nog lang mogen bestaan
Turbo zegt
De kans dat het 200 jaar wordt lijkt inmiddels even groot als 102 jaar.
C6.R zegt
Gefelicitaart!
Midas zegt
Lol@turbo!
W!d zegt
Arnoud zegt
Time for a wind of change… Ik kan geen enkele auto verzinnen die GM in de afgelopen jaar geproduceerd heeft welke ik begerenswaardig vind. Incluis alle Corvette’s en andere muscle cars die bij de generaal vandaan komen.
Esprit_de_Flandre zegt
Misschien tijd om terug op de sporen te springen, want anders gaan ze geen 100 jaar meer mee.
9000cse zegt
Ik zie geen enkele serieuze reden om GM te feliciteren, dan die, dat ze het 100 jaar hebben kunnen volhouden. Met name in Noord-Amerika. De laatste 20 jaar zijn ze gewoonweg aan het klooien geweest. Het gehele beleid wordt bepaald door boekhouders, die slechts één ding hebben gebracht: Een grote, trage, lome kolos, die steeds te laat het roer wist om te gooien en zich niet dan wel te laat aanpaste aan nieuwe trends.
Degenen die ervan profiteerden waren en zijn de Japanse autobouwers, die steeds meer marktaandeel van in hoofdzaak GM, maar ook van Ford en Chrysler en niet te vergeten de Europeanen wisten af te snoepen.
Kijk naar wat er bijv. van Cadillac is geworden. Tot einde 80-er jaren dè toplimousine (met Ford Lincoln) in Noord-Amerika. Prachtige “sleeën” van auto’s. Hun nieuwe modellen moeten nu met Europeanen als bijv. de BMW M5 kunnen concurreren, wat alleen in het aantal pk’s lukt, maar geheel voorbij gaat aan de wensen van hun “oude” doelgroep.
Wat hebben ze aan Hummer? Wat gebeurt er met Saab? Hoeveel miljarden aan verlies hebben ze al geleden? Alleen door nieuwe Amerikaanse boekhoud methodes zijn ze nog niet failliet. Waar zijn hun redenen om trots te (kunnen) zijn? Ik zie ze niet. Echt niet.
Ik hoop alleen maar voor ze, dat ze met nieuwe, innovatieve modellenreeksen in staat zullen zijn, om nog lang en winstgevend door te kunnen gaan.