Zoals je ongetwijfeld weet konden partijen die interesse hadden in Saab tot gisteravond 23:00 hun bod indienen bij GM. Er zijn zeker 3 biedingen binnengekomen (Spyker, Genii Capital samen met Bernie Ecclestone en Jan Nygren samen met Hakan Samuelsson) en GM gaat in de komende dagen deze biedingen beoordelen. Maar aan de andere kant maakt GM vandaag ook bekend dat ze het AlixPartners de opdracht hebben gegeven om Saab te ontmantelen. Het lijkt er dus op dat Saab in een rare spagaat terecht is gekomen.
GM stelt het als volgt in hun persbericht:
The wind down process is expected to take several months, and will ensure that employees, dealers and suppliers are adequately protected. As stated previously, Saab customers can be assured that warranties will continue to be honored and that service and spare parts will continue to be available.
GM also confirmed that it has received several proposals for Saab and is continuing to evaluate these proposals. This evaluation is not affected by the appointment of AlixPartners.
Aan de andere kant heeft het management van Saab vandaag bekend gemaakt dat ze aanstaande maandag de productie weer gaan opstarten. Ze zijn van plan om de 9-3 en nieuwe 9-5 weer te gaan produceren. De fabriek heeft stilgelegen vanaf 11 december om de fabriek om te bouwen voor de nieuwe 9-5 en om de 9-3 cabrio voortaan zelf te bouwen.
Ik moet nog maar zien of GM werkelijk Saab wil verkopen. En blijkbaar ben ik niet de enige die er zo over denkt want de voorzitter van IF Metall heeft het volgende over de acties van GM en toekomst van Saab te zeggen: “irresponsible of GM to act in two separate directions, both toward a sale and liquidation, I can only interpret this as GM doesn’t want to sell Saab”
Mijn voorspelling is dat GM uiterlijk maandag bekend zal maken dat ze toch geen geschikte koper voor Saab gevonden zullen hebben en dat de stekker eruit getrokken zal worden. De (ongeveer) 1.000 bestellingen die Saab momenteel nog heeft liggen zullen misschien nog gebouwd worden, maar daarna is het volgens mij over en sluiten. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten. (via: bloomberg.com)
Flapkees zegt
Dit begint een echte soap te worden..
tom smits zegt
tja, mooi spelltje spelen ze daar :P
York zegt
Als je ontmantelt steek je toch niet eerst zoveel geld in de ombouw van die fabrieken?:o Nee ze gaan Saab echt wel verkopen. Alhoewel ik dan nog niet snap waarom ze die fabrieken hebben laten ombouwen.. Geldverspilling?
robbie zegt
@York: het besluit voor het ontmantelen is al maanden en maanden geleden genomen. Ooit van sunk cost gehoord?
York zegt
@robbie: Verkoop het dan. Dan smijt je niet al dat geld weg en ethisch verantwoorder. Nu geven ze mensen hoop en pompen er geld in.
timberleek zegt
het blijft een raar verhaal allemaal.
ik denk aan de ene kant dat GM saab maar wat graag ontmanteld. dan kunnen zij de modellen en techniek zelf gebruiken voor de rest en verliezen ze een concurrent.
maar waarom bouwt saab dan nog wel de fabriek om? het lijkt me dat dat gebeurt met geld en verantwoording van GM. als ze al zo zeker zijn dat saab weg gaat. waarom dan nog geld erin steken voor ombouwen?
bpc zegt
@timberleek: een concurent weg ? als ze zelf eigenaar zijn kan je dat toch geen concurent noemen…
RickB zegt
In plaats van dat ze het nou aanpakken, hebben ze tenminste nog wat geld… stelletje sukkels >_>
robbie zegt
@RickB: je moet niet vergeten dat als GM Saab verkoopt ze ook (in)direct hele moderne techniek (Saab 9-5 = Opel Insignia, Saab 9-4X = nieuwe Cadillac SRX) in de uitverkoop doet. Er is GM veel aan gelegen om die techniek niet in handen te laten vallen van verkeerde partijen.
Niet verkopen kan GM op de lange termijn dus meer geld opleveren.
RickB zegt
@robbie:
Vanaf die kant had ik het nog niet bekeken. ;)
fubar zegt
gm houd t graag zelf voor de verkoop van onderdelen denk ik
matthias zegt
Eerst de halve autowereld opkopen om dan ieder merk dat onder hun vleugels komt te verpesten. Wat een wanbeheer! Saab heeft een ongeloofleijk potentieel met voldoende middelen, maar dankzij de verwaarlozing van GM is het merk helemaal ten onder gegaan. En dan hebben ze nog de pretentie om eventueel het bod af te slaan!
Gnermo zegt
Ja dit krijg je dus van de SUV-rage in Amerika sinds de 90’s..
Thijsj zegt
Maken/maakten ze nog steeds die 9-5 van die foto? dat is echt wel een heel oud ontwerp…
robbie zegt
@Thijsj: dat model 9-5 is nog gemaakt tot 11 december 2009. De productielijnen van dat model zijn inmiddels verkocht (en verscheept) aan het Chinese BAIC.
Jochem zegt
Zo zonde, mijn tweede eigen wagen was een Saab 9-5 turbo. Wat een geweldige wagen was dat!!!! Eeuwig zonde, een stuk cultuur gaat weer verloren. Bedankt GM
lincoln zegt
Saab is het snob-merk bij uitstek ..
cabrio,s zijn leuk voor vrouwen in de overgang .. that,s it ..
voor de rest is het nix meer dan een badge ..
leuk voor de emo-krokodillentraners hier .. that,s all ..
mrtn zegt
@lincoln: Pas op wat je zegt hier, voor je het weet heb je de Saab groupies op je nek.
Reginald zegt
Ik vrees het ergste.
BaRa zegt
@lincoln: gebrek aan aandacht, beste jongen? Er zijn andere manieren om dat te krijgen, hoor.
Timmie zegt
Wederom is excessieve geldlust het probleem. Ze houden iedereen aan het lijntje om elke eurocent eruit te slaan. De 3 instanties die plots een bod hebben uitgebracht vind ik ook vreemd. Ik denk eerder aan een onderling spelletje om de prijs omhoog te krijgen, dus om elke eurocent eruit te slaan.
Kyanite zegt
Kijk naar het verhaal Opel… verkopen, nee toch maar niet of toch wel verkopen, nee toch maar niet…
Ahura zegt
@robbie leuk dat je de foto veranderd hebt maar zou je niet eens dat Mini bericht aanpassen? Lijkt me wat belangrijker..
Junkreader zegt
wat een komedie van GM…. afbouwen kost geld…verkoop dan aan elke prijs hé… “puur winst”, voor de rijstkakkers erop springen…en ja dat is zo bedoeld voor de betrokken personen…btw, ik heb een aziatische vriendin…
ik hoop nog steeds op koënigsegg of spel je’t….
betaalbare topsportwagens, het wordt tijd…
Patrick zegt
Uiteindelijk denk ik dat een zweedse investeerder aan de haal gaat…let maar op!!! het blijft in Zweden…wedden?
wagapapa zegt
Waar blijft de Zweedse regering? In Duitsland deden ze er alles aan toen Opel dreigde om te vallen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
De Wind Down procedure bestond alleen nog in de plannings-fase. Nu is het met het aanstellen van een partner Alixpartners in een volgende fase terechtgekomen. Deze partij moet nog wel goedgekeurd worden door de Zweedse overheid, dus de echte wind down zal nog wel even op zich laten wachten…
Het schofterige van GM is natuurlijk dat ze dit gewoon in gang zetten, terwijl er 5 bieders zijn die graag willen kopen. Ze zijn die biedingen wel aan het evalueren, maar ieders vraag is natuurlijk of dat wel serieus is.
Time will tell, maandag weten we waarschijnlijk meer. Maar nu weet echt niemand meer welke kant het opgaat. Gisteren nog erg positief (loslaten van de deadline was volgens insiders puur om het maximale bod op tafel te krijgen) en nu dit weer.
’t is een ingewikkeld en zoals het er nu uitziet smerig spel…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lincoln: niet zo jaloers he…
;)
gekke-turbo zegt
@Lincoln; ik zou maar oppassen, Saab fanboys zijn wat ouder en blijkbaar ook directer in de aanval. ;) Iets wat je niet kan zeggen over fanboys van andere merken….
CP van Driel zegt
Wakker worden!!!!
Dit is een typische Amerikaanse mannier van keihard zaken doen. Het lijkt ook hier weer dat heel de wereld en de pers er met open ogen intuint. Kijk maar naar Opel, je zegt gewoon dat je stopt, en heel Duitsland/Europa staat op zijn kop. Vervolgens komt er van overheidswege geld en GM heeft precies wat ze wilde hebben. De Zweden willen Saab niet kwijt, GM zegt we stoppen en begint alvast met afbouwen. Of één de bieders moet een zodanig goed bod doen, of de regering gaat garant staan. Gevolg GM heeft zijn zin verkoopt de helft van de aandelen, die als gevolg van het open blijven zullen stijgen. Als vervolgens blijkt dat het goed gaat hebben ze dan in elk geval de helft van de aandelen nog, gaat het toch minder, dan halen ze weer het zelfde foefje uit! Leer mij de Amerikanen en hun mannier van zaken doen kennen. Saab blijft, mogelijk krijgt Spijker of een ander wel een belang van 50%, dat ligt aan het bod.
timberleek zegt
@bpc
intern wel. saab concurreert met hun eigen merken (op de amerikaanse markt). dat blijft wel binnen hetzelfde bedrijf, maar het kost ze veel meer geld voor die extra productielijnen.
als ze saab ontmantelen kunnen ze de modellen en techniek gebruiken voor hun andere merken om zo minder, maar sterkere merken te krijgen.
ze hebben dan liever een paar goed lopende merken, dan heel veel slecht lopende omdat ze van elkaar afjatten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?dag=8&maand=1&jaar=2010&tijd=17:20:20&lengte=10&titel=
Svenska_Aeroplan_AB zegt
PS: @ gekke-turbo: zie mijn reactie op lincoln, dat valt toch wel mee??
Nette mensen hoor, Saab-volk…
;)
Cantago zegt
Ik schat zo dat Saab gewoon blijft bestaan, en dat er niks verkocht wordt!