Je weet wel, dat merk dat het als eerste presteerde om vijf sterren te halen in een crashtest komt vijftien jaar later met een auto die er precies nul weet te scoren.
Klein verschil, de Laguna II stond gewoon bij ons in de Showroom en de bewuste Kwid is voorbehouden aan de zogenoemde emerging markets en dan met name India. Een kek mini-suv’tje -formaatje Twingo- met een opvallende gelijkenis met de Dacia Sandero. In de comments waren jullie dan ook duidelijk: hij kan én mag als Dacia gerust deze kant op komen. Zeker toen Renault later ook nog een behoorlijk dikke Kwid Racer als concept voorstelde. Maar naar nu blijkt, is dat vooral een nog snellere manier om dood te gaan.
Goed, het is nu natuurlijk heel makkelijk om Renault -dat nogal prat gaat op haar veilige auto’s- tot de grond toe af te fakkelen op het feit dat de Kwid liefst nul sterren haalde in de test van Global NCAP, maar dat is niet helemaal eerlijk. Niet alleen haalden zijn concurrenten precies evenveel sterren, of eigenlijk een gebrek eraan, ook stelt de gemiddelde consument in dergelijke markten andere eisen aan zijn auto en moet er vooral op prijs geconcurreerd worden. Met een prijs tussen de omgerekend 4500-5600 euro is de Kwid dan ook half zo duur als een Twingo en dat is dus niet voor niks. Een airbag is bijvoorbeeld niet standaard, maar ook mét zo’n plofzak is de Renault niet veilig genoeg voor een schamper sterretje.
Toch is het schokkend om te zien hoe groot het verschil in veiligheidsvoorzieningen is tussen verschillende markten. Zeker omdat juist in landen als India het al bepaald niet goed gesteld is met de verkeersveiligheid. Grote vraag is alleen, is dat primair een taak van de overheid, de consument of mogen we ook fabrikanten aanspreken op hun morele plichten? Een discussie die overigens niet alleen over veiligheid, maar evenzo over milieu te voeren is.
ihrte zegt
Deze kleine uitgeklede dingen kunnen mij niet bekoren. Vreselijk hoe ze daar hun best doen om een zo goedkoop mogelijk hok op wielen neer te zetten. Bah bah.
KUYL zegt
@ihrte: Ja echt vies hoe ze een goedkoop product proberen te maken voor opkomende landen. Laat de gemiddelde Indiër met een inkomen van $700 per maand maar doorsparen voor een nieuwe premium Audi ofso want dit kan echt niet, jakkes.
roppp zegt
@KUYL: nee, zo’n tuktuk is lekker veilig. Of die fijne minibusjes waar ze met 20 man ingepropt zitten. Das pas veilig.
bizzarrini zegt
@roppp: jij snapt het niet..
KUYL zegt
@roppp: Hey Sheldon, blijft lastig hè dat sarcasme herkennen.
lincoln zegt
wel een leuk karretje ..
Ik zou er mee durven rijden ..
terazino zegt
@lincoln: met 0 sterren ik niet :-)
rufctr01 zegt
@terazino: die sterren veranderen ook ieder jaar. De meetgegevens veranderen elk jaar. Een auto die in 2000 de maximale score behaalde zal nu waarschijnlijk veel minder scoren. Ik denk dat een Ferrari uit 1970 -4 sterren zal halen. En daar durven we wel mee te rijden.
rw1994 zegt
@rufctr01: Dit moet ik dus ook altijd uitleggen: ik koop geen Dacia want die heeft maar 3 ncap sterren… *koopt een Renault Clio van 5 jaar oud… Dat is dezelfde auto idioot!!
KUYL zegt
@terazino: Het gemiddelde Nederlandse wagenpark zou tijdens de huidige NCAP test weinig tot geen sterren behalen omdat die ieder jaar aangescherpt worden. Wiskundig gezien zou jij dus juist wel in die auto moeten durven rijden omdat er een grote kans bestaat dat jouw auto in de huidige test ook 0 sterren zou halen.
terazino zegt
@KUYL: 2014 5 sterren zal nu toch geen 0 meer zijn mag ik hopen…..
Alexke zegt
@KUYL: klopt niet , de nieuwe regelingen worden verscherpt voor de actieve veiligheid uitrusting
Knie airbag
ESP TEST
voetganger impact score
Bots waarschuwing en vermindering.
de meeste goede wagens vanaf 2001 zijn zeer veilig
Mercedes Benz E Class (2002) W211 5*
Mercedes Benz C Class (1997) 2*
Mercedes Benz C Class (2001) 4*
BMW 1998 E46 score: 4*
BMW 1995 E39 score: 4*
Audi A4 1995 B5 score: 3*
Audi A4 2001 B6 score: 4*
Peugeot 406 (1997) score: 2*
Peugeot 406 (2001) score: 3*
vanaf 4* op de offset crash kun je je al redelijk veilig voelen…
Alexke zegt
@Alexke: eventjes nog toevoegende informatie:
Zelfs Volvo gaf al eerder aan dat wagens in een crash aan een hoogtepunt zijn gekomen kwa veiligheid. Natuurlijk kun je het beter maken , maar dat gaat te koste van de binnen en buitenruimte.
Tesla doet het hier echt brilliant: vanvoor erg grote kreukelzone , en onderaan zitten de batterijen als bescherming bij een side impact.
talladega zegt
@terazino:
Dan pak jij lekker de fiets, veel veiliger.
Citrofiel zegt
@lincoln: Iedereen die in een meer dan 15 jaar oude auto durft te rijden, zou hier geen probleem mee moeten hebben.
jzaero zegt
@Citrofiel: https://www.youtube.com/watch?v=qkL_XXPGMy8
Valt toch wel mee? Mijne komt uit ’98 ;)
dutchcorvette zegt
@lincoln: wie weet wordt jij dan ook een “ster”
marijkes zegt
In india geven ze geen reet om sterretjes
vtechlover zegt
@marijkes: ligt er natuurlijk aan wat je bedoeld met sterretjes.
marijkes zegt
@vtechlover: waar sterren zijn schijnt de zon nooit
lexusfan zegt
Geef hem ook nul sterren voor zijn uiterlijk
hummer95 zegt
Ik vind eigenlijk niet dat Renault een auto als deze moet produceren. Dat ze in India niks geven om de verkeersveiligheid. Betekend dat nog niet dat Renault hier in mee moet gaan..
berlinetta zegt
@hummer95: Vanwege de marktwerking moet Renault wel. Maken ze de auto’s veiliger dan worden ze ook duurder en verkopen ze daar niks. De enige manier om dit dus te bewerkstelligen, is dat de overheden van die landen alle autofabrikanten verplichten de auto’s veiliger te maken. Dit betekent dan dat alle autoprijzen omhoog gaan. Hier zal de bevolking weer niet blij mee zijn en de regering van zo’n land zal dat ook weer willen voorkomen. Dit is dus een probleem dat niet zomaar valt op te lossen.
jippie zegt
@hummer95: Nee, een Twingo van 10k op de Indiase markt brengen dat schiet op.
lambo4all zegt
@hummer95: inderdaad, laat die andere fabrikanten maar geld scheppen daar..
riddertevoet zegt
Maakt niet uit, je kan toch geen snelheid maken op die karrensporen in India. Dan kun je zo’n ding wel met 120 km/h tegen het beton klappen, maar dat zegt precies weinig over hoe veilig de auto is in de praktijk.
phate zegt
@riddertevoet: “In the full-scale test, the car is driven at 64km/h. he test replicates a crash between two cars of the same weight, both travelling at a speed of 50km/h. ”
Zo snel moet er helemaal niet gereden worden.
potver7 zegt
@riddertevoet: Ga jij nog maar ff die TopGear-special over India kijken, wellicht krijg je dan een idee over de verkeerssituatie.
Overigens hoef je geen 120 te rijden om de auto zo in de kreukels te krijgen als hierboven afgebeeld. Ik kan zo snel even geen info vinden op de website van Global NCAP, maar Euro NCAP doet de frontale botsingen met een snelheid van iets meer dan 60 k/u. En als je Renaultje dan al zó in de prak zit… Dan wil je dus echt geen grassprietje tegenkomen bij snelheden boven de 80.
tvklarenbosch zegt
Ben vorige week in India geweest, en ik kan rapporteren dat de locale auto’s waarschijnlijk hetzelfde resultaat halen. They don’t give a fuck
jippie zegt
Je kunt een heleboel landen nou eenmaal niet vergelijken met landen als Nederland! In een land als India behoort deze Kwid ongetwijfeld tot een van de veiligere manieren van vervoer. Veel mensen rijden krakkemikkige fietsjes, scootertjes, brommertjes en auto’s die veelal echt levensgevaarlijk zijn. En kijk ook eens hoe vaak er ernstige trein- en busongelukken plaatsvinden. In Nederland kwamen 50 jaar terug ook veel meer mensen om in het verkeer.
Conclusie: de Kwid is een hele vooruitgang (in India)!
super zegt
@jippie:
In india is het idd waarschijnlijk veiliger om met een nul sterren auto te reizen dan met de bus. Voor een vrouw althans.
Edge zegt
Ik kijk er niet raar van op als deze Kwid uiteindelijk alsnog (als Dacia?) naar Europa gaat komen. Kijk eens naar Suzuki. De laatste generatie Alto die wij hier hebben gehad was in feite een op de Indiase markt gerichte Maruti-Suzuki A-Star en kende (omgerekend) een vanafprijs iets meer dan €5400,-. Nu, met de Suzuki Celerio doen ze het weer, en in India staat die wagen zelfs voor omgereekend €100,- minder in de showroom dan de Alto/A-Star. Als Suzuki het voor elkaar kan krijgen om een auto voor de Indiase markt ondanks alle extra veiligheidsvoorzieningen nog steeds goedkoop in Europa op de markt te brengen, moeten ze dat bij Renault ook wel kunnen.
pomoek zegt
Wow! Een moreel appèl op de verantwoordelijkheid van autofabrikanten voor hun product op autoblog? wass ist loss?
naamloos3 zegt
Lekker belangrijk
trustmeiamanengineer zegt
Je bent waarschijnlijk toch minder snel dood dan op je brommer, voor India dus vooruitgang.
berlinetta zegt
Misschien moeten ze er een koeienhuidje omheen wrappen voor de Indiase markt. Dan krijg je alle ruimte in het verkeer.
desjonnies zegt
Het doet me denken aan de textiel industrie in Bangladesh, of de scheepsloperijen in Pakistan.
Wij, verderflijke Westerlingen, wij de alwetenden, DE moraal van deze wereld zullen deze mensen wel eventjes helpen !
Omdat wij übermenschen zijn ! (tenminste dat vinden er een heleboel hier in het Westen)
De gemiddelde Hindoe is -als ik het goed heb- niet in de dood geïnteresseerd, dit omdat hij of zij onmiddellijk gereïncarneerd zal terugkeren op deze planeet als insect, dan wel varken dan wel in een hogere of lager kaste als mens. En daar helpt geen ene airbag of kreukelzone tegen !
Daarnaast hangen andere culturen het leven op een andere manier aan, Pakistaanse scheepslopers die hun baas voeten kussen omdat ze werk hebben en dat geldt evengoed voor de inwoners in Bangladesh die in de sweatshops werken om onze kleding te maken
Moeten wij ons daarvoor schuldig voelen, op die vraag moet ik het antwoord schuldig blijven, omdat ik het simpelweg niet weet, maar als zijn naar onze regels zouden moeten werken en betaald moeten worden, komt er geen t-shirtje meer uit Bangladesh.
Probeer je moralistische Westerse bril af te zetten, ook een jonge @desjonnies werd bij een publieke onthoofding in Saoedi -toevallig- naar voren gewerkt door de locals zodat ie alles goed kon zien, en dat beeld zal ik nooit vergeten ! De moraal toen : verkracht als buitenlander geen Saoedische vrouw !
’s lands wijs, ’s lands eer, als de Indiërs zo hun auto’s willen, wijs ik niet met het vingertje, vergeet niet : vijftig jaar geleden reed je Grootvader in een nog gevaarlijker auto : Een Volkswagen Kever met zijn knie als kreukelzone en de benzinetank praktisch op schoot !
FieRo zegt
@desjonnies: dan was je in Saoedi vrijdagmiddag op de verkeerde plek.. In Riyadh had je “chopchop square” en je zorgde wel dat je daar dan uit de buurt was…blij dat ik dat nooit heb hoeven zien.
desjonnies zegt
@FieRo:
jong en onervaren toen !
lincoln zegt
@desjonnies:
Dat Ncap ding is idd een blanke mannen uitvinding ..
Zoals vrijwel elke uitvinding ..
gop1 zegt
@lincoln: Dan vergis je je aardig, zonder wiskunde die zijn oorsprong in India heeft waren er hier geen auto’s. Veel goniometrie en meetkunde is door Indiase wiskundigen bedacht.
lincoln zegt
@gop1:
Yeah right ..
gop1 zegt
@lincoln: google is je vriend ..
super zegt
@desjonnies:
In de 19e eeuw werkten europese arbeiders ook 14 uur per dag onder erbarmelijke omstandigheden met geen enkele dag vakantie of vrij, dat is dus geen kwestie van cultuur maar gewoon van kapitalisme/corruptie/nepotisme gone wild. In europa zijn die praktijken nu terecht verboden maar de regels worden dus gewoon omzeild door outsorcing aan lage lonenlanden waar alles nog “mag”, en ondertussen vinden we het gek dat veel maakindustrie hier kapot gaat…
pomoek zegt
@desjonnies: Natuurlijk. Maar als wij nu vinden dat auto’s in principe veilig moeten zijn. en dat ze het in India zelf moeten weten, maar we eigenlijk vinden dat ze het niet goed doen. Maar we vervolgens wel onze auto’s daar naartoe slepen om er geld aan te verdienen. Een beetje vergelijkbaar met oorlogen in Afrika veroordelen maar wel de wapens leveren. Wat mij betreft ietwat hypocriet.
oxymoron zegt
@pomoek: Wij slepen onze auto’s daar niet heen. De Kwid is speciaal voor India bedacht en gecalculeerd, wordt daar ook gebouwd en voldoet aan de plaatselijke eisen. Niks morele verplichting of zo, gewoon conform wetgeving. Als Renault het ding hier ook wil verkopen moet het aan onze eisen voldoen en dat betekent een prijs die minstens op het dubbele uitkomt van de Indiase. Zoals desjonnies schrijft: vroeger reden we in Kevers met de contactsleutel voor je rechterknie, geen kreukelzones of plofzakken, met een stuur dat afbrak aan de rand en een benzinetank op schoot. En iedereen was trots op dit grote bezit.
pomoek zegt
@oxymoron: Er vanuit gaande dat er winst wordt gemaakt op deze auto: Deze gaat natuurlijk naar Frankrijk toe. Het maakt mij verder niet uit, maar het is gewoon hypocriet.
rea1guurder zegt
Gloednieuwe Renault met 0 sterrem, altijd -1.
victornator95 zegt
@rea1guurder: het is hier geen dumpert
Maarten123 zegt
Eens met veel comments. Het is niet aan ons om te bepalen hoe veilig een Indiër z’n auto wil hebben en daarnaast zal het veel veiliger zijn dan een scooter met 4 man erop. De goedkoopste Mahindra vrachtwagen heeft overigens een cabine van bamboehout, dus deze Renault zal z’n mannetje wel staan bij een frontaaltje.
jeppie zegt
Leuk wagentje. Als ze even wat meer aandacht er aan besteden kan het zeker wat moois worden
beefcake zegt
@jeppie: meer aandacht=meer geld. Dat gebeurt dus niet. Hier moet je het mee doen.
clarkson zegt
Voor dat geld mag je ook niet veel verwachten. Ik denk dat hij nog best zal verkopen hier voor die prijs. Dan verstevig je hem zelf maar met wat balken.
beefcake zegt
Ik had niet verwacht dat ik me zo kon ergeren aan iets eenvoudigs als deurgrepen, maar die zijn op dit ding echt lelijk!
martijn11 zegt
Alsof het veilig is in een andere renault
henkp1 zegt
@martijn11: Ja. Even voor jouw informatie, Renault hoort al meer dan 15 jaar tot de meest veilige merken. Geloof het of niet.
xavierwest zegt
Dit is echt geen verrassing hoor want tonijn blik is steviger! Ik weet bijna zeker dat mijn Polo er precies zo zou uitzien als ik hem met 50 of 60 km/h tegen een betonwand zou parkeren.
desjonnies zegt
Ze zijn daar werkelijk gek van Franse auto’s, da’s voor hun primijum, kijk maar :
https://www.youtube.com/watch?v=No26JKQKZNE
henkp1 zegt
@desjonnies: haha, ha zo is het!
kennone zegt
Past wek bij het merk. Troepbakken
henkp1 zegt
@kennone: lul niet.
sbelali zegt
Jakkes Dacia, vanaf dag 1 een pokkehekel aan dat merk. Ik koop wel een tweedehandsje als ik geld te kort kom.
Orichy zegt
Het maakt eigenlijk niets uit hoe veilig een auto is, het is voor het grootste deel de bestuurder en zijn medeweggebruiker, die de veiligheid bepalen.
Zie dat meiske in Ontario maar, die d’r bijna nieuwe Yaris het water instuurt, omdat zij volledig op de navigatie vertrouwde en zij niet zelf corrigerend en handelend optreedt.
Bij wijzen naar een ander, wijzen er altijd een paar vingers in je eigen richting, kijk maar naar je hand, als je het probeert.
Jammer dat deze Renault de mensen in Azië, Rusland en Zuid-Amerika niet iets beter beschermt, net als onze westerse auto’s dat net wel meer doen. Hier dragen auto’s bij, aan de mogelijke grotere overlevingskansen en mogelijke beperkte schade, bij ongevallen, of ongelukken.
Dutchdriftking zegt
Tja, in de regio’s waar deze verkocht worden doen ze sowieso toch al niet zo moeilijk over verkeersdoden..
davelepeef zegt
Kortom, een natuurlijke selectie-stimulant… Niets mis mee
jochempie zegt
Niet zeiken, je moet gewoon niet crashen, doe ik ook niet.
henkp1 zegt
Inderdaad zoals diversen hierboven al aangeven, is de situatie in India heel anders dan hier in west Europa, daar wordt meestal stapvoets gereden, niet harder dan een kilometer of 40 per uur. Op een enkele snelweg na, daar wordt wel 60 gereden! Daarnaast is het meest gebruikte vervoermiddel tot nu toe de brommert…..
En de Kwid kost daar vanaf € 3.000,– !!
En de Kwid is erg populair in een maand of negen meer dan 100.000 van verkocht.
mellie zegt
Persoonlijk zou ik het nog wel aandurven om hier in NL met zo een kwid te rijden hier,in NL is er namelijk een veel lagere verkeersdrukte dan in India waar ik voor het gevoel in een hummer zou willen zitten bij wijze van spreken.
Esprit_de_Flandre zegt
Kek ding. Leuk snoetje, leuk kontje…
En wat verkeersveiligheid in India betreft, dat ze eerst wat regels maken, die regels uitleggen aan de bevolking, en ze handhaven. Daarmee krijg je het aantal doden, mits hard genoeg werken aan bovenstaande, op 10 jaar tijd naar de helft. Das iets wat geen enkele luchtzak of elektro-systeem kan…