De gloednieuwe Peugeot 3008 van de derde generatie doet het weer helemaal anders.
De tijd vliegt voorbij. Gevoelsmatig is het niet zo lang geleden dat Peugeot de eerste 3008 lanceerde. De auto komt uit een jaar dat Fernando Alonso en Lewis Hamilton Formule 1 reden, Zlatan Ibrahimoviç voor Inter Milan uitkomt en er iPhones waren. Klinkt nog vrij recent, toch?
De eerste generatie – de T84 – ging van 2007 tot 2016 mee. In 2016 komt de tweede generatie 3008, de P84 voor intimi. En nu in 2023 (voor modeljaar 2024) is hier de gloenieuwe derde generatie Peugeot 3008.
Derde generatie Peugeot 3008
Het is grappig om te zien dat Peugeot geen voorkeuren heeft als het aankomt op de specifieke invulling van de 3008. De eerste 3008 was een soort kruising tussen een crossover en een MPV, de tweede generatie was een meer marktconforme crossover. Met name die P84 is enorm belangrijk geweest voor Peugeot.
Het is namelijk het model waarmee Peugeot enorm veel ‘vreemd merk’-rijders kon binnenhalen. In totaal zijn er al 1.320.000 3008’s verkocht van deze generatie. Het nieuwe model doet het weer helemaal anders, want het is een ‘Fastback SUV’ volgens Peugeot.
STLA Medium platform
De auto lekte al een beetje afgelopen week, dus je kon al een beetje wennen aan de vorm van de auto. We hebben nu meer afbeeldingen en alle informatie. Belangrijk is de bodemsectie van de gloednieuwe E-3008, want de auto staat op het ‘STLA Medium’-platform. Sterker nog, dit is de eerste auto die op het gloednieuwe platform staat waar veel meer Stellantis-producten in de toekomst gebruik van zullen gaan maken.
We zeggen E-3008 en 3008 door elkaar. Hoe ziet het nu eigenlijk? Nou, dat gaan we je vertellen! De Peugeot 3008 komt met drie soorten motoren: volledig elektrisch, plug-in hybride en hybride. Afhankelijk per markt wordt er dan gekeken welke aandrijflijnen geleverd gaan worden. Peugeot zal hier binnenkort nog meer duidelijkheid over geven.
Diverse elektrische varianten van de Peugeot 3008
Wel weten we het een en ander over de aandrijflijnen van de E-3008. Want het is niet dat er maar één elektrische versie van is. De instapper heeft tweewielaandrijving en 210 pk en 343 Nm. Op een volle accu haalt deze al 525 km volgens de WLTP.
Een stapje hoger staat de Dual Motor met vierwielaandrijving en 325 pk en 509 Nm. Ook deze haalt 525 km op volle een accu. Het topmodel – de Long Range – heeft dan weer tweewielaandrijving en 230 pk en 343 Nm, maar een grotere accu. Daardoor is een actieradius van 700 km mogelijk!
De accu en het laden van de e-3008
De 400V- hoogvoltage lithium-ion batterij – met een chemische samenstelling van NMC (nikkel, mangaan en kobalt) – zit in de bodem van de Peugeot e-3008.
Er komen drie varianten/ aandrijflijnen: (WLTP-cijfers zijn nog niet 100% definitief):
- 73 kWh met een actieradius van 525 km
- 73 kWh Dual Motor met actieradius van 525 km
- 98 kWh Long Range met actieradius van 700 km
Voor de batterij geldt een garantie van 8 jaar (of 160.000 km) waarbij Peugeot een laadcapaciteit van 70% garandeert.
AC laden kan via de 3-fase onboardlader van 11 kW, welke optioneel naar 22 kW kan worden geupgrade. Voor het opladen met gelijkstroom (DC) via snelladers zijn laadsnelheden tot 160 kW mogelijk, waardoor de standaardbatterij van de E-3008 in 30 minuten kan worden opgeladen van 20 tot 80%. Het is niet slecht, maar ook weer niet baanbrekend. Zo kennen we Stellantis weer, voorop lopen qua EV’s doen ze zeker niet.
Wel prima is dat er diverse wat slimmere laadmogelijkheden zijn. Via V1G- of Smart Charging-functie kan het tijdstip en het vermogen aan waarop de accu van de nieuwe Peugeot E-3008 wordt opgeladen. Zeker als je dynamische energietarieven hebt, kan dit heel interessant zijn. , om de laadkosten te optimaliseren. Plug&Charge mogelijkheden maken het swipen van je laaddruppel of laadpas overbodig.
Via de V2L-functie (Vehicle to Load) functie kunnen elektrische apparaten met maximale 3 kW en 16A worden gevoed/ opgeladen.
Twee uitvoeringen
Qua uitvoeringen is de keuze beperkt tot een ‘Allure’ of een ‘GT’. Die laatste is iets sportiever qua aankleding en heeft standaard een zwart dak. Er zijn zes kleuren, de wielen meten minimaal 19 inch en maximaal 20 inch. Dus het standaardmodel zal niet ‘iel’ ogen met zulke flinke patta’s.
Interieur Peugeot 3008
Qua interieur heeft Peugeot ook alles naar een hoger niveau getild. De stoelen bijvoorbeeld, die zijn AGR (Aktion für Gesunder Rücken) gekeurd (net als bij de nieuwe Opel Astra). Op de GT krijg je er ook ventilatie en massage-functie bij. Een ander toffe feature is het Focal Premium Hi-Fi System.
Focal is een (uiteraard) Franse fabrikant van toffe stereo’s. Speciaal voor de 3008 hebben ze een systeem ontwikkeld met vier tweeters, 3 woofers, een polyglass cone centre en een ‘Power Flower’ subwoofer. Middels een 12 kanaals versterker met 690 Watt moet het allemaal geweldig klinken.
i-Cockpit
Peugeot heeft gekozen voor een evolutie van het i-Cockpit layout voor het dashboard. Dat betekent een relatief compact stuurwiel en een hoog instrumentarium met een diamater van 21 inch in dit geval. Deze is iets gebogen en gericht op de bestuurder.
Nu moeten we er wel bij bekennen dat dit scherm alleen standaard is op de GT, de Allure lijkt eenzelfde scherm te hebben, maar daar bestaat het uit een 10 inch instrumentarium plus 10 inch infotainmentscherm die optisch één scherm lijken te zijn. Ook mooi. Tenslotte hebben alle 3008’s standaard stuurwielverwarming!
Peugeot gaat de E-3008 in Sochaux produceren. Vanaf februari 2024 staat ‘ie te schitteren bij de dealers. Tegen die tijd weten we ook wat de auto gaat kosten.
Allison Burgers zegt
Nog even en in elke Franse showroom staat in de basis dit model met een andere badge. Citroën, Peugeot, Renault, Het lijkt nu allemaal op elkaar. Tot en met de idiote wielen aan toe.
rollingstoned zegt
Nou inderdaad. Stellantis heeft blijkbaar het kopieerapparaat syndroom van Audi overgenomen.
https://autobahn.eu/artikel/12471/waarom-lijken-alle-audi-s-op-elkaar
Johanneke zegt
Yup, is wat de markt wil. Mensen worden ouder, en steeds meer mensen hebben obesitas. Dus hup die hoge zit. Dat een MPV ruimer is boeit niet, want dit ziet er stoerder uit. Ofzo.
mashell zegt
Elke keer dat je met een MPV de straat in rijdt zingen de spelende kinderen “busje komt zo, busje komt zo”. Dat ben je wel een keer zat.
rollingstoned zegt
Alsof een SUV of crossover geen verkapt seniorenbusje is 😜
cdlop01 zegt
Enorm accupakket en klaar is de EV, geeft weer perfect aan hoe fout de Eu EV’S zijn. Ice’s met enorm pakket, traditioneel ontworpen auto’s, dit terwijl gigacasting toch echt enige mogelijkheid is te overleven tegen het Chinese en Tesla geweld. Toyota heeft dit door, Stellantis, Ford, Gm, Vw nog niet helaas.
mashell zegt
Gigacasting is de enige manier om te overleven? Het is een productie methode. Vrij irrelevant, geen klant zoekt de auto uit de op productie methode. De auto wordt niet veel goedkoper van maar wel lastiger in het schade herstel. Toyota loopt in EV techniek behoorlijk achter, die weten het ook niet meer.
Als het over EV’s gaat zijn 800V techniek en solid state batterijen op langere termijn veel belangrijker zaken dan gigacasting. Hier gaat de bekende regel op: als het een mooie naam moet hebben dan is het eigenlijk niks bijzonders: skyactive, senior vice president, op een bedje van rucola met een crème fraîche, gigacasting, etc.
cdlop01 zegt
Gigacasting is enige manier om te overleven en geld te verdienen aan een EV. Een Tesla heeft 600 onderdelen minder en productiekosten 50% lager dan een Europese auto…. . Ford, Gm, Vw, Stellantis kunnen niet concurreren met de Chinezen en Tesla, verdienen niets aan elke vekochte bev. Ford legt 35k toe op elke Mustang EV, dat hou je niet vol.
Toyota is niet laat maar slaat Bev 1.0 over en gaat voor bev 2.0 en verkoopt meer auto’s dan ooit ondertussen ook in Nederland zeer succesvol.
mashell zegt
Zucht, gigacasting gaat alleen over het metaal van de carrosserie. Of je dat nou in 1x perst of in vier stukken aan elkaar laat lassen door robots maakt niet zoveel uit. Hoewel dat laatste wel voordelen heeft bij schadeherstel en differentiatie (stationwagens, schuifdaken etc). Je lijkt met je gigapress gedram wel een vertegenwoordiger van Idra.
Tesla gebruikt minder onderdelen, omdat je er veel minder kan kiezen en ze veel minder ECU’s gebruiken. Ze gebruiken een centrale computer. Je kunt er aan twijfelen of dat wel legaal is maar dat is aan de rechter om te beoordelen. De andere merken kunnen prima concurreren want Tesla maakt helemaal niet zoveel marge, Tesla heeft de investeringen laten betalen door telkens nieuwe aandelen uit te geven (met die koers een heel zinvolle strategie) en de andere fabrikanten betalen de investeringen uit winsten op auto’s met verbrandingsmotoren. Ga je die kosten omrekenen naar alleen de EV’s dan krijg je verliezen van 35k per auto maar dat is een vertekend beeld en zegt dus ook niets over de toekomst van de klassieke fabrikanten.
Als we zien hoe lang er tussen concept car en het op de markt verschijnen van de Cybertruck zit en dat Tesla vanwege het bestaande supercharger netwerk niet snel naar 800V techniek kan. maak ik me meer zorgen over het voortbestaan van Tesla dan van Ford of Stellantis.
jensoffbutton zegt
Weer zo’n kakhond.. euhm fastback SUV. Wie heeft er ooit tegen die designers gezegd dat dit mooi is?
Een fastback is mooi als mustang; een lage coupé auto.
Een SUV kan ook cool zijn, maar combineer toch niet die dingen. Je doet toch ook geen Parmezaanse kaas in je champagne, ook al zijn beide apart lekker.
lekkerlinksrijden zegt
Als je er BYD op plakt gelooft iedereen het
rikus zegt
Wie had het briljante idee om er verschrikkelijk lelijke velgen onder te plaatsen? Zeg op!!
leaper035t zegt
Pierre Boudet.
2/10, boulevard de l’Europe – 78300 POISSY, Frankrijk.
4e verdieping, bureau links voorbij de koffiehoek.
Nog snel snel ontworpen voor hij aan een wilde staking begon
mashell zegt
Dit is wel naar mijn smaak. Waarom er zo’n hangardeur formaat tankklep op zit weet ik ook niet? Maar nu Peugeot, AGR stoelen toepast kwalificeren ze weer voor een proefrit.
leaper035t zegt
Die klauwen. Kinderlijk.
JelmerS zegt
Het ontwerp ziet er prima uit, en dit zal vanwege de merknaam nog wel even kunnen opboksen tegen de Chinezen. Ik hoop dat het STA platform ook goede dingen gaat doen voor de rest van de merken van stellantis
Bij de 208 moesten de achterlichten van verticale strepen naar lelijke horizontale strepen, nu staan ze hier maar diagonaal als de gulden middenweg?
PrettyAwesome zegt
Is dit hetzelfde platform waar binnenkort de nieuwe Alfa Romeo op wordt gebouwd?
mashell zegt
Volgens de controllers mag je daar wel op rekenen.
dree16v zegt
Om te janken wat een hok, sorry maar ik vind het maar niks die designtaal van Peugeot. Citroen en Renault maken er ook weinig van momenteel. Laat ze maar wijn maken en stokbrood daar ;-)
bluebluered zegt
Ik veronderstel dat ze de 1.2 puretech achterwege laten?
boriske zegt
Wat een gedrocht zeg, die wielen alleenl. Het interieur is verschrikkelijk, dat tapijt waar is dat goed voor? En dat mini stuurtje. Fransen en auto’s gaat echt nooit goedkomen.
drtim zegt
Het interieur vind ik echt wonderschoon. Het exterieur daarentegen overgedetailleerd en het heeft last van het “poepende hond syndroom”. Maar met mijn cross-over/suv intolerantie behoor ik toch niet tot de doelgroep.