De occasion van vandaag is een gloednieuwe Mazda youngtimer uit 1986!
We gaan vandaag verder met een lekkere verse youngtimer. Eentje die nauwelijks kilometers gelopen heeft. Normaal gesproken zien we dit soort auto’s wel vaker.
Zonder uitzondering gaat het om een dure, sportieve auto waarbij het nogal de moeite waard kan zijn om ‘m goed te preserveren. Dus een 911, Ferrari of een echte exoot zien we vaak genoeg met de zogenaamde ‘delivery miles’. Natuurlijk is dat gaaf om te zien, maar stiekem is een reguliere youngtimer veel leuker.
Mazda 626 GLX
Het voorbeeld van vandaag is deze Mazda 626 van de zogenaamde GC-generatie met een 2.0 ‘FE’-viercilinder. Als je deze vroeger van je baas mocht uitkiezen, nou, dan had je het gemaakt. Het is namelijk niet zomaar een Mazda 626, maar een heuse GLX met automaat. Tegenwoordig denken we aan opties als panoramadaken, groot navigatiesysteem en LED-lampen om ons bijzonder, speciaal en gewaardeerd te voelen. Maar dat is bij deze gloednieuwe Mazda youngtimer heel anders.
14″ kruisspaak velgen
Vroeger was het namelijk veel makkelijker. Dan werden de potentiële klanten verleid met kruisspaak-velgen (14 inch!), een rode bies op de bumpers, een glazen klapdakje en een chromen uitlaatsierstuk. Of wat dacht je van het interieur: rode velours bekleding met splinternieuwe rode vloermatten. Mocht je denken, is het hele interieur rood? Jazeker, ook het dashboard, de deurpanelen en de hemelbekleding zijn vaalrood.
Prijs
Uiteraard gaan we de prijs benoemen, waarop sommigen reageren dat dat veel te duur is. De auto kost namelijk 13.900 euro. Houd er rekening mee dat de auto nog nooit op kenteken heeft gestaan. Dus mocht je dat nu wél willen doen, dan zul je een CO2 taks moeten betalen. Gezien het feit dat we in de jaren ’80 nog niet eens van zure regen hadden gehoord, kan het een stevig bedrag worden.
Tijdmachine
Sowieso, je wilt niet met een auto elke dag gaan rijden. Daarom doen we eigenlijk ook een oproep aan een van de 53 Mazda-dealers in Nederland. Koop deze gloednieuwe Mazda youngtimer en zet ‘m pontificaal in de showroom. Want bijna 14 mille is veel geld voor een auto waar je niets mis mee kan, maar het is een spotgoedkope tijdmachine. De advertentie kun je hier bekijken!
Met dank Dré voor de tip!
ty5500 zegt
Ocharme degene die al meer dan 30 jaar die velgen moet kuisen
Hubert zegt
Niemand dus!
grasvreter zegt
Ik ben bij een autoshow achtig iets geweest in apeldoorn, ik dacht een kleine 2 jaar geleden. Daar heb ik deze auto al zien staan, volgensmij vroegen ze er toen zelfs 15k oid voor. Maar kan ik mis hebben.
SpiderIV zegt
@grasvreter: eens. Concours D’elegance laatste keer op het Loo. (Was afgelopen jaar op Soestdijk).
thomasthomas zegt
Echt fabrieksnieuw. :-) niet Stipt P. opgeknapt
jer81 zegt
Super gaaf. Maar zijn die velgen wel origineel? Kan me herinneren dat toen mijn vader en oom een Mazda hadden (323 en 626) er nog geen echt logo was. Gewoon het woord Mazda. En volgens mij had de mazda van mijn vrouw (323 uit ’92) een ander logo.
Dutchdriftking zegt
@jer81 De velgen zien er uit als aftermarket, al is de kans wel aanwezig dat deze nieuw leverbaar waren via de dealer. Ze zijn ‘period correct’ zoals men dat noemt. Maar de naafkapjes zijn inderdaad van een veel nieuwer type. Ik meen dat deze van de vroege jaren “0 is.
mc96 zegt
@jer81: ik denk dat ze van twee modellen later zijn.
vodgen zegt
-Edit: dank u, is inmiddels gefixt.-
Ik heb dit model in de jaren 80 zelf 2 maal in mijn bezit gehad. Fijne wagens voor die tijd.
406_v6 zegt
@vodgen: oh ja? Er was een 1.6, een 1.8, een 2.0, een 2.0 turbo en een 2.0 diesel. Versies met carburateur of met injectie.
vodgen zegt
De 1.8 was in het model erna met die lagere koplampen. Daarin werd pas de 1.8 geleverd naast een 2.0-8V en een 2.0-12V en later nog een 2.0-16V. Dit was de situatie voor Europa. Elders in de wereld werd wel een 1.8 geleverd maar dus niet in Europa.
posthumus zegt
Dit is zo’n beetje exact de uitvoering die m’n vader eind jaren ’80 had. Alleen het “spoilertje” ontbreekt. Wow, jeugdsentiment!
timdawg zegt
Mijn pa had een lichtblauwe sedan. PX-49-GS als ik me niet vergis ?
raoufff zegt
Helemaal origineel is tie niet dus laat maar staan!
alfaman zegt
Mijn vader kocht deze nieuw in 1984, eerst fl 30.000 ophalen bij de bank en dan cash afrekenen. Licht groen metallic met teddybeer bruine velours bekleding, heel erg plastic van binnen maar alles was beter dan de twee Austin Princesses die ervoor kwamen….
vaakbenjetebang zegt
Ja, een Princess was nou ook niet bepaald de maat der dingen zeg…
frank2b zegt
Was dit niet die wagen die allerlei verschillende alarmdeuntjes speelde? Een deuntje als je het licht aan had staan, een ander deuntje als je de deur open deed, weer een ander muziekje als je de gordels niet om deed …..
mc96 zegt
Van dit model had je ook een 2 deurs/coupé uitvoering. Dat vond ik toen een heel mooi ding ?
karaya zegt
Auto staat all over the internet.
Wordt geadverteerd als 1986 en 1987.
Die velgen zijn volgens mij niet OEM. (beetje dom als je een fabrieksnieuwe klassieker verkoopt)
crosske zegt
@karaya: https://www.autoscout24.de/angebote/mazda-626-2-0i-gt-benzin-braun-bae6dbb8-e555-4aea-a23a-dfdf7ac8b2a9. Deze heeft dezelfde. Met correcte center caps. Waren wellicht een OEM accessoire. En heel tijdscorrect
karaya zegt
Ik buig nederig m’n hoofd.
mashell zegt
Het is wel een zeer smaakvol exemplaar, in de jaren hoefde zelfs een grijze japanse auto niet nog niet saai te zijn.
Robert zegt
Nooit op kenteken gezet? Dan gaat je dat nu dus ook nooit meer lukken. Uitstootnormen, passieve en actieve veiligheidssystemen, enz., die moeten dus allemaal in lijn zijn met 2020. En dat zie je pas hóe groot de ontwikkeling van de auto is geweest in de afgelopen vier decennia.
mark383 zegt
Is het op kenteken krijgen echt zo lastig? Uit de informatie van RDW begrijp dat als deze een certificaat van overeenstemming (CVO) heeft, dat de auto gewoon wordt beoordeeld op basis van de eisen van destijds. Van rest BPM is ook geen sprake meer, omdat de auto ouder is dan 25 jaar.
Of heb ik het fout? Iemand dan wel de juiste informatie kan vinden op de website van RDW?
mgmgb zegt
Precies, een afschrift van Mazda Nederland moet voldoende zijn om hem op kenteken te zetten.
durashift zegt
Nope, omdat er nooit een eerste registratie heeft plaatsgevonden.
Was dat er wel, dan had een CVO je kunnen helpen.
Niet voor niks dat in de afgelopen jaren diverse automodellen met techniek die niet langer aan de (op dat moment nieuwe milieunormen voldeden) een eerste (kenteken)registratie kregen ondanks dat die voertuigen nog niet verkocht waren. Deed de importeur/dealer dat niet, dan was de kans op het verkrijgen van een registratie verkeken en dus een potentiële verkoop.
Wellicht dat een individuele keuring via DLD een mogelijkheid is. Maar dat zal niet goedkoop zijn.
Nee, dit model is leuk voor een statische verzameling. Een dealer(groep) kan een potentiële kandidaat ter aankoop zijn.. want dan af en toe op handelaarsplaten even de auto ‘uit laten’. Dat verdiend die wel.
Ik vind het wel een absurde vraagprijs. Rond de 10 mille is dik betaald, naar mijn mening.
nikk zegt
Ooit een witte op gas gehad. Was een prettige degelijke auto. 14K voor deze is veel maar je hebt er maar eentje nodig die het om wat voor reden dan ook neer wil tellen.
arhanso zegt
Dat was een mooie auto toen der tijd. Mijn Pa reed toen in Fiat Aregatta zoals wij hem noemden. Deze 626 stond er wel eens naast geparkeerd. Mazda 6(26) altijd mooi gevonden. Ook de huidige Mazda 6 is gave stoere bak. En betrouwbaar. En die velourse bekleding zit verdomd lekker…