De gloednieuwe Kia Niro doet dat niet alleen maar met elektrische aandrijving. Alhoewel dat uiteraard óók mogelijk zal zijn.
Je kunt wel zeggen dat de Kia Niro een enorme hit is. In Nederland is dat al helemaal het geval. De auto kwam in 2016 op de markt als compacte crossover met verstandige aandrijving. Aanvankelijk alleen als hybride, later ook als plug-in hybride en volledig elektrisch.
Dat heeft Kia Nederland geen windeieren gelegd. In de zes jaar tijd dat het model op de markt is, is het al de op drie na meest populaire Kia in Nederland aller tijden. Er zijn er al meer dan 40.000 stuks van verkocht in ons land. Dat is een puike prestatie voor een auto die nog niet zo lang op de markt is.
Uiterlijk gloednieuwe Kia Niro
Het enige dat je misschien de auto kon kwalijk nemen, is dat het een beetje een belegen ontwerp was. Het huidige model is niet zozeer lelijk, maar wel een beetje saai. De gloednieuwe Kia Niro zet dat recht. Het is nu meer een uitgesproken auto geworden (zoals Kia beloofde een paar dagen geleden). De voorzijde kenmerkt zich door de zeer aparte koplampen. Het gehele front is een bumper (vinden verzekeringsmaatschappijen fijn) en de motorkap ligt ‘op’ de voorschermen (in plaats van ertussen). Het geeft de auto een stoer voorkomen.
Voor de mensen die van mooie designwoorden houden, de auto is ontworpen volgens de ‘Opposites United’-filosofie en volgt het ‘Joy for Reason’-credo. De voorzijde is een Tiger Face’ en er zit ‘Heartbeat’-dagrijverlichting in. Opvallend detail zijn de C-stijlen in een afwijkende kleur. Het komt ietwat geforceerd over, zoals de tweekleurige Peugeot-modellen. Maar hey, het is wel origineel en als de klanten het gaaf vinden, is het helemaal goed.
Groene zones
De gloednieuwe Kia Niro met PHEV-aandrijflijn is voorzien van een zogenaamde ‘Greenzone Drive Mode’. Met de telkens stringenter wordende milieueisen in binnensteden, kan dat best een handige toevoeging zijn. Het werkt vrij simpel. In samenwerking met het navigatiesysteem bepaalt de Niro wat de beste motor is om op te werken. Als ‘ie bijvoorbeeld kan zien dat de eerste 100 kilometer over de snelweg is en de laatste 15 in de binnenstad, houdt de Greenzone Drive Mode er rekening mee dat je de laatste kilometers elektrisch kunt afleggen.
Kia vertelt met trots dat de auto niet alleen qua uitstoot erg milieuvriendelijk is, maar ook qua bouwwijze. Zo bestaat het interieur voornamelijk uit gerecyclede materialen. De hemelbekleding is van gerecycled behang (echt waar). De stoelen zijn van ‘Bio PU met tencel’, dat volgens Kia gemaakt is van eucalyptusbladeren. Ook is de BTX-vrije lak op de deuren extra milieuvriendelijk.
Over motoren is Kia kort: er is keuze uit een hybride, plug-in hybride en volledig elektrische variant. Inderdaad, net als bij het huidige model het geval is. Meer technische details zijn hopelijk snel volgen.
De auto maakt nu zijn debuut op de Seoul Mobility Show. Die duurt vanaf vandaag (25 november) tot en met 5 december.
Dutchdriftking zegt
De huidige is inderdaad vrij truttig, maar dat vinden Nederlanders juist wel fijn…
tinnemans zegt
@dutchdrifking; Ik vind de nieuwe ook nog best truttig, als je die foto van de zijkant ziet, dan is het profiel voor mij een kruising tussen iets van Volvo en iets van VW met een vleugje Dacia.
Dat er allemaal ‘spannende’ details opzitten kan dat voor mij niet wegpoetsen.
blogie zegt
Gaaf. Best gewaagd maar imo ook geslaagd. Als de prijs oké is, en dat zal wel bij Kia, kan dit weer een succesnummer worden.
karhengst zegt
Van buiten nog altijd en de basis een enorm saai hok. Daar doen de nogal willekeurig misplaatste frutsels en rommelige designzaken op het front niks aan af.
Dat interieur is daarentegen best netjes ontworpen. Kan over de materialen geen uitspraak doen maar het oogt al een stuk fraaier dan wat de Playmobil afdeling Wolfsburg levert.
tinnemans zegt
@karhengst; Precies. Het is wel heel erg braaf, met frutsels.
christian85 zegt
@karhengst: enorm saai hok? Waar wil jij de lampen hebben? Op het dak?
karhengst zegt
De horizontale LED lijn gaat nog wel, oogt modern en in lijn met de rest van het ontwerp. Maar vind je dat steelpannetje werkelijk een geslaagd design element? De lijnvoering er van sluit nergens aan op lijnen in de carrosserie, in zover daar überhaupt van lijnvoering te spreken is. Het hele koplampcluster oogt als een op zichzelf ontworpen element wat er maar ingeprakt is.
Het Audi R8 plaatwerk oogt “interessant”, maar is een op zichzelf staand element wat ook weinig aansluiting vindt bij de rest van het design. Contrast voor het contrast.
Dus ja, in de basis een saai hok, waar men op een verwoede manier designelementen tegenaan heeft gesmeten om maar te kijken of er nog iets blijft plakken.
ar156sw zegt
@karhengst: Er is iets met de verhoudingen/dimensies waardoor de Niro gewoon saaiheid uitstraalt, dat is bij deze nieuwe inderdaad niet veranderd…
Nemus zegt
Erg knap interieur! Voor een middenklasser erg netjes. Ook de buitenkant is fraai en stijlvol. Niet zo basic als de vorige.
Kia is goed bezig!
Maar euh, Tiger nose? Wie geeft daar iets om, buiten Joe Exotic misschien?
PunicaOase zegt
Druk en rommelig design. Interieur is beter gelukt.
Loek zegt
Een mooi modern interieur maar wel met fysieke knoppen voor de airco: kijk VAG, zo moet dat.
En het exterieur, tsja. De vorige was ook niet echt mooi maar je zag wel gelijk dat het een Niro was. Dat zal bij deze zeker makkelijk zijn. Men roept vaak dat elke B-segment crossover eenheidsworst is, daar heb je met deze geen last van. Ik denk dat ‘of het mooi is’ compleet irrelevant is voor de designers.
Doen ze echt goed daar bij Kia hoor.
berlinetta zegt
Interieur vind ik goed gelukt, exterieur is niet mijn smaak. Maar ach, het is wel weer wat anders en dat doet Kia gewoon goed. Ik twijfel er niet aan dat dit weer een succesnummertje gaat worden. En eerlijk gezegd zou ik ook liever hierin rijden dan in een ID.4.
adyton zegt
Deze is heel goed gelukt! Ik vind het een beetje vergelijkbaar aan Peugeot qua designfilosofie. Net wat anders, wat scherpe lijnen, laar al bij al een heel goed geheel voor een compacte budgetvriendelijke auto. Zal weer een succes zijn en dit keer ook met een mooi ontwerp.
bernoulli zegt
Veel EV6 van binnen. Duidelijke vooruitgang. Alleen die deurpanelen in de stijl van de Yaris uit 2005-2011 ben ik niet kapot van.
Buitenkant is netjes. Denk je alle frutsels weg, dan is het vrij standaard. De bovenkant doet zelfs denken aan de T-Roc. Weet niet of het design er echt beter van wordt met die Audi R8-achtige achterschermen.
ghini zegt
Alleen dat paneel aan de zijkant in afwijkende kleur vind ik niks. Die zou ik gewoon in carrosserie kleur willen, lekker saai jaja maar dat paneel ziet er nu gewoon vreemd uit.
lekkerdwars zegt
Best gedurfd om vandaag de dag nog een nieuw multiplatform model te introduceren. Voor VAG en anderen lang en breed gepasseerd station..
raoufff zegt
Saai truttenhok, ik ga liever voor een IONIQ 5.
flatsix010 zegt
Vreemd dat er geen fatsoenlijke foto is van de achterkant.
bernoulli zegt
Bij de concullega’s van Autoweek:
https://media.autoweek.nl/m/sofyfrqb2611.jpg
Gulli zegt
Als ze die groene zones willen laten werken mogen ze het onboard navigatiesysteem wel een deftige update geven. Na twee keer gebruiken ben ik overgestapt naar Google Maps op Apple Carplay.
Collega’s met een Tesla weten mij ook te vertellen dat de navi ze perfect kan vertellen welke laders waar op de route liggen en dat de auto daar volledig rekening mee houdt. Kia kan dat nog niet (zelfs niet in combinatie met Ionity, waar de Hyundai groep mede oprichter van is), en kan alleen maar melden wat je reikwijdte is en dat je het niet gaat redden als je doel daarbuiten ligt.
aschja zegt
Waar gaan ze die E-Niro positioneren? Zover zitten die niet van elkaar toch?