DS trapt af met de DS 4 ‘La Première’, wat Frans is voor First Edition.
Van saaie ontwerpen kunnen we de Fransen niet beschuldigen. De Franse fabrikanten hebben een traditie van eigenzinnige ontwerpen. Dit staat echter niet altijd gelijk aan fraaie ontwerpen. Het meest recente voorbeeld daarvan is de nieuwe Citroën C4. Dat het ook anders kan bewees de luxetak van Citroën met de nieuwe DS 4. Deze auto heeft ook een lekker Frans ontwerp, maar het ziet er nog wel fraai en chique uit. Precies hoe je het wilt hebben bij een premiummerk uit Frankrijk.
De introductie van een nieuw model wordt vandaag de dag vaak luister bijgezet met een special edition. Zo ook bij de DS 4. Normaal gesproken heet zoiets een First Edition of Launch Edition, maar de Fransen hebben daar uiteraard hun eigen benamingen voor. Deze DS 4 heet daarom ‘La Première’. Dat bewijst maar weer eens dat alles in het Frans sexier klinkt.
De DS 4 La Première is te herkennen aan de kleur ‘Glos Grey’ en de zwarte accenten. Met accenten bedoelen we dan het dak, de raamlijsten, de grille en de strip tussen de achterlichten. De wielen zijn 19 inch diamond cut-velgen. De La Première-editie is verder te herkennen aan het logootje met de ‘1’ op de neus. Ondergetekende vindt de vuilniszakkenkleur wel wat hebben, maar mocht het niet je ding zijn: deze uitvoering is er ook in Crystal Pearl. Dat is de parelmoerachtige kleur die je bij de introductie zag.
Bij een special edition als deze mag je verwachten dat de auto uitpuilt van de opties. De DS 4 La Première beschikt dan ook over nappalederen bekleding, voorstoelen met stoelverwarming en massagefunctie, een head-up display, gebarenbediening, Matrix Led-koplampen en de nodige rijhulpsystemen. Toch is deze DS 4 niet ‘FULL OPTION’. Voor 20 inch velgen, een panoramadak en een upgrade van de audio moet je alsnog bijlappen.
De DS 4 La Première is alleen te krijgen als E-Tense 225. Dit is topversie van het model, die 225 pk heeft en een plug-in hybride is, mocht dat nog niet duidelijk zijn geworden uit de naam. Je zou denken dat DS nu ook de prijzen van de DS 4 paraat heeft, maar op dat punt moeten we jullie helaas teleurstellen. Dit topic moeten we dus bewaren voor een volgend artikel.
rogerzz zegt
“Precies hoe je het wilt hebben bij een premiummerk uit Frankrijk” – ik verslikte mij enigszins in de espresso. Premium prijzen vragen voor design meuk kunnen de Fransen zeker. Maar om het nou een premiummerk te noemen.. 😅
Ik ben wel benieuwd naar de afmetingen, en wat vergelijkbare concurrentie is. Premium Opel Grandland X of een premium Seat Ateca?
Stellantis rules the sky zegt
Ik zou niet weten waarom DS geen premium merk is.
Smaak is persoonlijk, maar ik vind dit een zeer geslaagd model.
mashell zegt
@rogerzz: premium zegt alleen maar iets over de prijs. De kunst is om klanten te overtuigen de meer prijs te betalen. Dat kan met mooie kunststoffen, met hoogwaardig infotainment of met design. Als de klanten het kopen dan is DS echt een premium merk.
karhengst zegt
Zolang men Audi nog als premium merk beschouwt zie ik geen reden waarom Citroën geen premium modellen op de markt kan gooien. Uiteindelijk betekent het sowieso niks anders dan een net wat luxere afwerking en beleving in ruil voor minder ruimte en een hoger prijskaartje.
Bijzondere en exclusieve aandrijflijnen hoef je niet meer te verwachten anno 2021. En infotainment is een dusdanig belangrijk punt geworden dat men de niet-premium badges binnen hetzelfde concern ook zelden nog tekort wil doen.
rogerzz zegt
Ik zou zeggen, ga eens in een Audi A4/A5/A6/A7/A8/Q8/E-tron zitten en daarna in een Citroën, dan snap je wel waarom Audi ‘premium’ is en Citroën niet.
Erik zegt
‘La Première’, wat Frans is voor First Edition.
Ehhm, wat is ‘First Edition’ in het Nederlands?
:-) :-)
lekkerlinksrijden zegt
Als je naar de zijkant kijkt zou het ook een Opel kunnen zijn
bischero zegt
@lekkerlinksrijden: je zou bijna denken dat beide merken tot hetzelfde concern behoren
lekkerlinksrijden zegt
@bischero: bijna
bischero zegt
@lekkerlinksrijden: sarcasm my love
lekkerlinksrijden zegt
@bischero: i know
ramshoek zegt
Over het algemeen weten ze bij PSA heel goed hoe ze platformen kunnen delen en toch onderscheidende auto’s kunnen bouwen. Hoewel het verschil tussen deze DS en de andere producten van PSA hier niet zo groot is als het ooit was tussen XM en 605, vind ik dat je nog zeker kunt spreken van onderscheidende auto’s. Daar kunnen ze een paar honderd kilometer ten oosten van Parijs, daar bij dat andere 3-letterige autoconcern, nog wat van leren…
marinepower zegt
@ramshoek: bedoel je niet 4-letterig?
moveyourmind zegt
Mooie strakke auto geworden. Op de één of andere manier doet de c-stijl me een heel klein beetje denken aan die van de BMW M1.