Beetje boter op zijn hoofd heeft ‘ie wel, die Glick.
James Glickenhaus verscheen op het netvlies van de meeste autoliefhebbers in 2006. In dat jaar nam hij namelijk zijn inmiddels fameuze Ferrari P4/5 by Pininfarina in ontvangst. Inmiddels zijn we al bijna weer gewend geraakt aan extra speciale modellen van Ferrari Special Projects, maar deze one-off op basis van de Enzo was destijds echt een sensatie, ongeacht of je ‘m nu mooi vindt of niet.
Glickenhaus wilde later meer dan alleen Ferrari’s verzamelen en/of Ferrari een bak geld geven om iets leuks te maken. Met Scuderia Cameron Glickenhaus is hij nu een heuse concurrent van de supercar bouwer uit Italië, soort van. Nou ja, de SCG003 deed de afgelopen jaren in ieder geval leuk mee in de 24 uur van de Nürburging, laten we het daar maar op houden. Hoewel The Glick met dank aan zijn P4/5 namelijk de nodige street cred heeft in de autowereld, valt het niet mee om een heel nieuw sportwagenmerk uit de grond te stampen. Many have tried, many more have failed…of zoiets.
Er zijn altijd kapers op de kust die er ook van dromen hun eigen auto op de markt te brengen. Zo stond in Goodwood afgelopen weekend de DeTomaso P72 te shinen. Letterlijk te shinen, want met alle rosé gouden details is het nogal een bling bling ding. Dat gezegd hebbende vind ik ‘m persoonlijk stiekem wel gaaf. James Glickenhaus daarentegen vindt het maar een slappe kopie van ‘zijn’ P4/5, zo laat hij weten via Facebook:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157175252912348&set=a.381391292347&type=3&theater
Ooh, arty-farty burn! Die doen het meeste pijn. Natuurlijk valt niet te ontkennen dat de twee auto’s de nodige overeenkomsten hebben. Aan de andere kant, de P4/5 was op zijn beurt letterlijk een ‘hommage’ aan de 330 P4. Oké, er staat dan ook een Ferrari-logo op, dus het is in die zin geen ‘kopie’, maar dat zijn semantics. Tevens hebben Scuderia Cameron Glickenhaus’ eigen creaties ook duidelijk invloeden van andere auto’s. Moet James dus maar zijn mond houden, of ben je het toch met ‘m eens?
pielemuis zegt
Als je de bouwtekeningen over genoeg auto’s legt, lijkt die vanzelf op een fiat panda.
Glickenhaus maakt toffe dingen, maar een miepert is het altijd wel geweest.
ghost zegt
Hahaha ik zei het toch onder het artikel; en iedereen maar roepen maar het is geïnspireerd op wat anders. ??♂️
lincoln zegt
Wat een supergaaf ding ..
Knapper dan dat er ooit van de Ferrari lopende band is gerold ..
En met Vargas-girl heeft ie gewoon gelijk ..
mikje90 zegt
De de tomaso, is veel mooier dan die Ferrari. Dat ding moet snel in productie, en Glickenhaus mot nie zeike.
maferick74 zegt
De 330 is een kunststuk net als de 250GTO maw, beide in de schredder, want Ferrari wil dit toch niet? Hmm ik vind beide auto’s prachtig. En ik ben nog steeds benieuwd hoe de f50gt het op t circuit zou afbrengen. Ik ben n groot fan van t merk uit Italië maar ze beginnen me iets teveel te miepen. Grapje natuurlijk want voor ik t weet mag ik geen Ferrari bestellen als ik die 18 miljoen win bij de staatsloterij.
papa zegt
@maferick74: check YouTube over de f50gt, er staat niet veel maar wel wat op. 950 pk minder 1000kg en meer dan 10k rpm.. geweldig
joosstra zegt
Blijkbaar is hij gewoon stikjaloers. En hij vergeet dat je als je iets lelijk vindt, je er geen aandacht aan moet geven. Wat hij doet genereert alleen maar media-aandacht. Verder kan ik deze man niet serieus nemen. Typische Amerikaan. Grote bek, geen inhoud.
lincoln zegt
@joosstra:
Mwah ..
Als de hele Ferrari directie op hangende pootjes komt bedelen om je eigenbouw voertuig toch maar officieel Ferrari te mogen kronen ..
Dan doe je toch iets goed ..
davelepeef zegt
@joosstra: hij past naadloos in het rijtje met Trump en Musk. Twittertranen….
svdv zegt
Hij heeft wel gelijk, maar dat neemt niet weg dat het een bloedmooie auto is
breakingpoint zegt
Nee joh, deze heeft toch bling-velgen? Is niet te vergelijken dit…
galverink zegt
Die P72 is retrokitsch van het ergste soort. Bij Ferrari kan je nog zeggen dat ze hun eigen geschiedenis gebruiken, maar DeTomaso heeft die niet.
Hier wordt Ferrari gekopieerd, niet DeTomaso.
Een tweede probleem met retro is dat het leent uit de tijd dat Le Mans nog werd gewonnen op het recht stuk. De motoren hadden weinig vermogen, de banden waren smal en van een diffuser had nog nooit iemand gehoord.
Daar hoort een laag glad design bij, uit met de hand gevormd aluminium.
Die kenmerken worden vertaald naar iets met brede banden, downforce aero, koolstof en koeling voor 800 pk. En dat laat zich niet vertalen.
lincoln zegt
@galverink:
History is (more or less) bunk ..
papa zegt
@galverink: de p72 is een revisited p70
kniesoor zegt
‘t Heeft iets sneus als iemand met de statuur van Glickenhaus zich in dit soort kleingeestige kinnesinne verliest.
breakingpoint zegt
@amghans: wie is Glickenhaus dan? Ik dacht dat ie enkel wat bekendheid op autoblog genoot
jorden zegt
Ik vind die James maar een zedendelinquent. Ik beticht hem er van op grove wijze een Enzo te hebben verkracht.
ericd zegt
Beide zijn gaaf. Maar de laatste DeTomaso heeft weinig meer met wat het merk indertijd voorstelde te maken. Meer op “hoe kunnen we geld peuren uit een illustere brand name?” Een beetje zoals Victor Muller als nieuw merk op slag kon teren op een millennia lange legacy van fighter planes en bijbehorende hellebaarden. ;-)
Dutchdriftking zegt
Laat hem de plaatjes maar kraken, wie het laatst lacht lacht het best….