Op Twitter durft James Glickenhaus Elon Musk wel uit te dagen in een potje verplassen.
Als je Tesla een beetje kent, zal je weten dat Elon Musk vaak zijn meningen – en feiten die er te melden zijn – deelt op Twitter. Zo gaat dat tegenwoordig. Nieuws, geinige uitspraken of conversaties van bekend persoon tot bekend persoon zijn tegenwoordig prima van Twitter te halen.
Glickenhaus
Dat laatste doet James Glickenhaus nu. Je kunt de Amerikaan kennen van zijn merk Scuderia Cameron Glickenhaus (SCG). Hij maakte een ommezwaai van razendsnelle supercars naar razendsnelle terreinwagens. Zijn laatste project is de SCG Baja Boot. In eerste instantie met een dikke V8 met 650 pk aan boord. Er gaat echter een speciale versie komen en Glickenhaus heeft grootse plannen met het ding, zo groots dat Elon Musk erbij wordt betrokken.
Uitdaging
Glickenhaus wil de Baja Boot namelijk ook maken als waterstofauto. Deze gaat vervolgens meedoen aan de Baja 1000 in 2023. Hierom betrekt Glickenhaus Elon Musk erbij: de Tesla-topman heeft gezegd dat waterstof ‘ongelofelijk stom’ is en dat de Baja 1000 een goede uitdaging zou zijn voor zijn Cybertruck. Glickenhaus nodigt Elon Musk uit op Twitter om twee vliegen in één klap te vangen en zich te bewijzen tijdens de Baja 1000 van 2023. Putting your money where your mouth is, zoals de Amerikanen dan zouden zeggen. Glickenhaus spreekt Musk er hoogstpersoonlijk op aan: “kom maar op. Race tegen ons.”
Een mooi duel: twee Amerikanen, eentje van team elektriciteit en eentje van team waterstof. Of de winnaar van dit potentiële Baja-duel ook daadwerkelijk beter spul maakt is natuurlijk maar net hoe je het wil zien.
Musk heeft nog niet gereageerd op de tweet, of de Tesla-topman er iets mee gaat doen moeten we nog zien. Het is wel een geinige manier voor ‘The Glick’ om weer een beetje in de publiciteit te komen. Boot tegen Cybertruck in 2023, iemand?
adyton zegt
De man heeft goede ideeën en de Baja is een cool ding. Maar worden er eigenlijk ook klantenwagens geleverd, naast die verschillende prototypes en racewagens die er al gepasseerd zijn van al zijn ideeën? Zijn ze goed? Zijn er reviews? Buiten dit PR geneuzel (dat overigens sterk op Elon lijkt) is het verder toch heel rustig. Nuja Elon is nog een persoon om toe te happen op zoiets, maar hij weet ook wel dat de Baja al zowiezo de upperhand heeft in deze uitdaging, anders had hij het wel niet voorgesteld. Ik heb bij Glickenhaus altijd een beetje een Ares gevoel en wil gerust het tegendeel bewezen worden.
joostdetaalnazi zegt
@adyton: sowieso.
z3cabby zegt
@joostdetaalnazi: showiisjoo
flutterby zegt
De Cybertruck red dat niet op één lading. Dat is net zo spannend als de F1 waar Hamilton geen pitstop hoeft te maken.
flutterby zegt
@flutterby: de “Boot” haalt het overigens ook bij lange na niet als de hoeveelheid energie die meegenomen wordt gelijk is zoals gebruikelijk is ik de racerij.
rob5nismo zegt
@flutterby: maar waarschijnlijk wel sneller bij gevuld als de tesla
flutterby zegt
@rob5nismo: Tenzij het stopcontact in de bak bidirectioneel kan laden en ze een aggregaat achterin zetten. Zo gek is de gedachte niet voor een “apocalyps tank” zoals Musk het graag in de markt zet.
Voor professionele gebruikers zou dat ook veel zorgen weg kunnen halen om tot aanschaf over te gaan en er achter te komen dat de accu voldoet.
rob5nismo zegt
@flutterby: dan is het idee van elektrisch rijden om zeep als je een arregaat achterin moet gaan zetten. Want de arregaat draait weer op het o zo foute fossiele brandstof.
JanJansen zegt
“Een mooi duel: twee Amerikanen, eentje van team elektriciteit en eentje van team waterstof.”
Technisch gezien zijn ze beiden van team elektriciteit.
De een heeft een accu, de ander een brandstofcel als bron.
acizane80 zegt
@janjansen: je hebt hydrogen combustion of hydrogen fuel cell. Waar jij het over hebt is hydrogen fuel cell. Hydrigen combustion is vergelijkbaar met viertakt motoren waar je een ontsteking hebt. Ik weet niet hoe die baja motor werkt, maar die hebben het voordeel dat ze nadat hun tank leeg zijn redelijk gemakkelijk kunnen bijtanken. Terwijl de Tesla een tijdje aan de lader moet. Nu kunnen ze een snellader gebruiken die we tot nu toe nog niet gezien hebben, Elon kennende zou hij hier graag indien hij meedoet de nodige aandacht willen, en mogelijk ook zijn doel bereiken.
p993 zegt
@janjansen: volgens mij heb je gelijk…mogelijk ook nog een kleine accu erin
ericc zegt
Als 2 honden vechten voor een been loopt de 3de ermee heen! Ik zie een brandstof aangedreven auto de Baja winnen.
knapzuur zegt
Maar natuurlijk in zijn eigen klasse, elektrisch en brandstof zijn geschieden klasse net als dat een LMP auto met gemak wint van een GT klasse op Le Mans.
Pascal zegt
Dit is net zoiets als 2 voetballers laten uitvechten wie de beste voetballer is, door ze een potje tennis te laten spelen. Aangezien er bij de productie van waterstof al 45% van de energie verloren gaat, kan je haast net zo goed een moderne diesel pakken als je een lange afstandsrace wilt doen. Wanneer het wel om efficiency gaat, verbleekt een waterstofauto tegen elke willekeurige EV, dus wat wil Glickenhaus hier nu eigenlijk precies laten zien?
knapzuur zegt
Een windmolen of zonnepark uitzetten is nog meer onbenutte capaciteit dus dan is waterstof maken nog zo’n gek idee niet.
Pascal zegt
@knapzuur vreemde redenatie….. of je nu groene of grijze energie gebruikt: je kan ‘t beter rechtstreeks in een EV stoppen in plaats van er eerst waterstof van te maken. Zolang waterstof niet efficienter geproduceerd kan worden, slaat het helemaal nergens op om dit te gebruiken voor (personen)auto’s.