Niet overal op de wereld blijkt de Italiaanse sedan een succes.
De Giulia moe(s)t samen met de Stelvio (rijtest) dé verkooptopper van Alfa Romeo worden. De Italianen doen het niet onaardig in ons land met de Giulia en ook in China verkoopt het model. In de Verenigde Staten is er echter nog werk aan de winkel. De Amerikanen voelen weinig emozione voor de D-segmenter als we een blik werpen op de verkoopcijfers.
Tot en met mei 2017 wist Alfa 2.482 Giulia’s te slijten in het land van The Donald. De Giulia is in Amerika enkel verkrijgbaar met benzinemotoren, inclusief de 510 pk sterke Quadrifoglio (rijtest). Daarmee loopt Alfa mijlenver achter op de concurrentie. Ter vergelijking: Audi wist tot nu toe 15.379 exemplaren van de A4 te verkopen, BMW 22.584 stuks van de 3-serie, Mercedes 35.436 exemplaren van de C-klasse, Jaguar 4.528 XE’s, Lexus 10.225 IS’en en Cadillac 6.024 exemplaren van de ATS.
Wellicht dat de Amerikanen zitten te wachten op de Stelvio. De eerste SUV van Alfa Romeo beleefde zijn debuut op Amerikaanse bodem tijdens de New York Autoshow, afgelopen april. In Nederland wordt de Alfa inmiddels geleverd aan klanten. Amerikanen moeten nog even geduld hebben. De Stelvio arriveert dit najaar bij de Amerikaanse dealers. Of dit model wél een succes gaat zijn voor Alfa Romeo in de USA is afwachten. (via GoodCarBadCar)
BmwMPower zegt
Waarom kan / mag de dieselvariant niet verkocht worden?
Zijn in de genoemde aantallen van de concurrenten ook dieselmotoren opgenomen?
RubenPriest zegt
@bmwmpower: Omdat Amerika absoluut geen dieselland is. De 3-serie heb je er wel als diesel (328d), maar zowel de Audi A4 als de Merc C zijn er niet als diesel verkrijgbaar.
jasperlisse zegt
@RubenPriest: en de pick-ups met dikke dieselmotoren
bennieokkels zegt
@jasperlisse: dat zijn er maar weinig. De meesten zijn benzine. Want in amerika vind men diesel nog steeds truck-brandstof.
sjeppie156 zegt
@jasperlisse: diesel is daar voor paupers of voor trucks(pickups) en vrachtwagens. Je word er letterlijk gek aangekeken als je met zo’n jetta diesel aan komt zetten. (Jetta wordt daar gewoon nog verkocht)
defl8 zegt
@bmwmpower: zeer goedkope benzine en vrij dure dieseltechniek maakt de keuze eenvoudig. Plus allerlei kosten voor de importeur, slecht imago (niet alleen door VW) maken het voor een kleine debutant geen aantrekkelijke optie.
lincoln zegt
@bmwmpower:
Waarom zou je in Amerika voor een diesel kiezen ??
ThomasBol zegt
@lincoln: Powerstrokes, Cummins en Duramax’en <3
gekketurbo zegt
Niet verbaasd, de Giulia doet het alleen maar goed in de coulissen van Autoblog. Want daadwerkelijk kopen doen Autobloggers niet eens…
ibssr zegt
@gekketurbo: Wel ben ik auto liefhebber, lezer van autoblog en koper van een nieuwe Giulia. Over drie weken is het zo ver!
baklava zegt
@ibssr: Ik moet de eerste Giulia zelfs nog tegenkomen.
viezefreddyw zegt
@baklava: Serieus? Kom je dan nooit buiten of heb je gewoon pech?
oxymoron zegt
@viezefreddyw: Hangt wss van de omgeving af, maar ik heb er hier in Drenthe ook nog maar één gezien, en dat alleen omdat de dochter van mijn buurvrouw er in rijdt. Is van buiten ook niet echt “wow”. De neus is onmiskenbaar, maar de rest tamelijk Koreaans.
viezefreddyw zegt
@oxymoron: Ik woon in Friesland en ben er hier al een aantal tegen gekomen. Ikzelf vind het een fraaie auto. Het zou mij alleen meer Duits overkomen dan Koreaans. Dat heb ik nog niet eerder gehoord…
ibssr zegt
@baklava: De verkopen in Europa van Alfa Romeo:
Alfa Romeo posted May sales of nearly 8,200 vehicles, an increase of 47.8% year-over-year, with market share 20 basis points higher at 0.6%. The brand outperformed the industry in nearly all major markets with May sales up 31.9% in Italy, 42.3% in Germany, 121.1% in Spain and 58.4% in France.
Year-to-date, sales were up 40.5% to 37,000 vehicles with market share at 0.5% (+10 bps).
Driving this result were the Alfa Romeo Stelvio and Giulia. The Stelvio, the brand’s first-ever SUV, is already segment leader in Italy and continues to climb the rankings across Europe with nearly 1,800 vehicles sold during the month (nearly 50% outside Italy). With more than 2,500 vehicles sold, the Giulia is also first in its segment in Italy and rapidly positioning itself among the European leaders, even without a station wagon version as offered by its premium competitors.
London, 16 June 2017
gekketurbo zegt
@ibssr: Gefeliciteerd, is een fantastische auto. Na de Mazda 6 mijn favoriet in het D-segment. Helaas in de rest van Nederland en wereld niet zo geliefd als hier op Autoblog.
allesmetturbo zegt
@gekketurbo: zeker niet alleen kijken kijken niet kopen. Op de Stelvio staat inmiddels al meer dan 3000km :)
mobieler zegt
Volgens mij heeft de gemiddelde Yank nog nooit van Alfa gehoord. Die geven hun poen dan liever uit aan Duits, Japans, Amerikaans of Koreaans spul.
lincoln zegt
@mobieler:
New Yorkers zijn idd over het algemeen niet zo met auto’s bezig ..
Amerikanen zijn meestal wel goed op de hoogte ..
mobieler zegt
@lincoln: en die kopen dan een Ford F150 :D
moveyourmind zegt
Ik denk dat het aan de naam van de Amerikaanse website ligt…
Alfaromeousa.com
Dat klinkt totaal niet uitnodigend en doet eerder denken aan een website van één of ander vage Griekse zuivelfabriek met achter de schermen een Russische eigenaar die restpartijen Griekse yoghurt aanbiedt waarvan de houdbaarheidsdatum al drie jaar terug ruim verstreken was.
yajouri zegt
@moveyourmind: ???? you sir, made my day
E34M5Touring zegt
Geen V6 speelt daar ook een rol in. Daar kent men Alfa van, brullende 6 pitters en gillende 4 pitters. Geen turboblok wat nipt de 5500rpm aantikt. En voor de prijs van een Q koop je daar ook een ZO6 bijvoorbeeld. Krijg ook niet het idee dat ze nou enorm veel reclame etc maken daar. Eigenlijk zou je als dealer zo’n Veloce ff goed aan moeten kleden, mooie wielen etc. En dan lokale Cars and Coffee evenementen af etc. Dan komt ie in het straatbeeld. Div merken doen dat soort dingen.
lincoln zegt
@e34m5touring:
Misschien is het een nix toevoegend voertuig ..
Zou zomaar kunnen ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Hij heeft het segment zeker niet voor zichzelf inderdaad.
w0o0dy zegt
@lincoln: het aantal verkooppunten speelt waarschijnlijk een grotere rol.. zomaar wat plaatsen/staten bekeken en in veel grote steden kun je geen dealer vinden… Ik bedoel Miami? New York? Per verkooppunt kon het aantal nog best eens meevallen.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: dat je geen dealers vind ook al bestaan ze wel met die geweldige website gaat ook niet helpen…
roppp zegt
@E34M5Touring: de laatste Alfa die je in de vsva kon kopen, was bij mijn weten de 75 (ik geloof dat er daarna nog drie 164’s zijn verkocht). Dat is in de jaren ’80 geweest in een tijd dat Alfa nou niet bepaald een betrouwbare reputatie had.
Dus als je anno 2017 geld gaat uitgeven aan een auto, zou ik dat ook niet zo snel doen bij een nieuw merk met een wat mindere reputatie als je ook een Audi of BMW zou kunnen kopen.
En inderdaad, de voorkant is best aardig, de rest is flauw en niet onderscheidend genoeg.
E34M5Touring zegt
@roppp: Ja goed, de Alfa Spider is tot midden jaren 90 gewoon geleverd daar. Snap je punt wel hoor. Ze zijn te lang weg geweest. De ‘feeling’ met het merk is helemaal weg daar. Zelfde verhaal met Fiat en de 500 in de US.
BaRa zegt
@e34m5touring: Ik was vorig weekend op een cars & coffee in Annapolis, en de lokale Alfa-dealer stond er met en 4C spider en een Giulia Veloce. In ieder geval het juiste publiek om de auto onder de aandacht te brengen :)
E34M5Touring zegt
@bara: Precies, ken een dealer in Texas die dat ook doet. In samenwerking met Madness Autoworks (Fiat/Abarth/Alfa tuner daar).
pietertjep85d zegt
Het niveau van de fotoshops wordt steeds hoger. Goed bezig mannen!
doublechevron65 zegt
Geen emotioneel design, een website waar over “spirit” gesproken wordt, niets gevonden wat dat betreft, paar leuke Tuscany plaatjes, welke eerder een holiday destination promoten. Het is het gewoon niet… Mijnheer pullover is volgens mij radeloos. Ja dan kijk ik eerder graag naar de Stinger pre- test op de Nordschleife vandaag; times are changing
autodrop zegt
@doublechevron65: zoo wat een bak he! Werner Budding had er ook al een vlog over. Hulde voor KIA hoor
lincoln zegt
Alfa Romeo doet het absurd goed in Amerika ..
cantuccini zegt
Veel te kleine instap voor in Murica
rufctr01 zegt
Als Donald zijn zin krijgt dan is het binnenkort toch afgelopen met Europese merken.
lincoln zegt
@rufctr01:
Alweer joh ..
Nou nou .. Tis me wat ..
c-greg zegt
@rufctr01: zal het niet schelen dat alfa bij fca hoort? en dat is een Amerikaans-italiaans concern tegenwoordig. merken als BMW en Audi hebben dat “geluk” niet
mashell zegt
Het kan natuurlijk zijn dat het merk Alfa Romeo de Amerikanen nog niks zegt.
lincoln zegt
@mashell:
Laatst geleverde waren jaren 80 roestbakken ..
seicilindri zegt
Ik vind het eerlijk gezegd nog wel meevallen als ik het bv met Audi vergelijk.
Dat merk kennen ze al jaren en Alfa is voor veel yanken toch relatief nieuw.
De vraag zou moeten zijn wat de targets waren en of ze daarop voor of achterliggen.
kees66 zegt
Het zal toch ook wel een de prijs liggen…
Alfa Romeo Guilia US instapper met 280pk: $38k
Ford Mustang V6 met 300pk: $23k
Dodge Challenger V6 305pk: $27k
Zie die Amerikanen dan maar eens in een Guilia te krijgen. Zelfs de instapper BMW 3 serie is in de VS nog 4k goedkoper (ok, je krijgt dan maar een schamele 320i)
Calimero zegt
@kees66: Voor omgerekend € 34.000,= is het een koopje in vergelijking met de prijzen in Europa (Nederland)
Jaloers
jobberns zegt
@kees66: Mustang kost $25.000… nog steeds belachelijk weinig!
ThomasBol zegt
Ik werd twee weken terug ingehaald door een diep donkerrode Guilia met dealerstickers. In de VS zit er volgens mij standaard een fraai sportpakket op, schitterend.
http://imageshack.com/a/img923/7814/fbLpw0.jpg
2wheeler zegt
@thomasbol: god wat hou ik toch van die Amerikaanse sfeer op dergelijke afbeeldingen
desjonnies zegt
Logisch als je beseft dat Alfa in 1995 het beloofde land met de staart tussen de benen heeft verlaten en iedereen heeft laten stikken. Amerikanen vergeten niet zo snel, in tegenstelling tot het slaafse Nederlandse volk.
lincoln zegt
@desjonnies:
Onzin .. Amerikanen zijn over het algemeen early adopters ..
En kopen echt wel iets om wie dan ook een kans te gunnen ..
Zelfs die teringzooi die het voornamelijk van “passie en emotie” moeten hebben ..
Dat Maserati Alfa Romeo en Zastava in het zelfde hoekje zitten is opzich niet helemaal onterecht ..
ibssr zegt
Alfa Romeo hoeft in het eerste jaar géén verkooprecords te breken in het premium D-segment. Alfa Romeo moet een positieve indruk maken op de Amerikaanse consumenten en ze langzaam maar zeker zien te winnen, door het laten ervaren van de speciale ervaring, want dat is het rijden in in een Alfa Romeo. Dat is de missie in de USA in 2017. Ze zijn net begonnen, uiteraard hebben ze nog veel werk te doen, maar Reid Bigland, CEO Alfa Romeo & Maserati, is erg blij met hoe het tot nu toe gaat. Alfa Romeo richt zicht op degenen die in de race zijn voor auto’s in Premium-segment en op zoek zijn naar een alternatief voor Duitse premiummerken. Alfa Romeo is niet Duits. Alfa Romeo wil de ferrari zijn in zijn segment. Met het laagste gewicht en beste gewichtsverdeling (50/50) van zijn segment. Met prachtige details als een accu in de kofferbak, een Carbon aandrijfas, van Ferrari afkomstige schakel flippers en startknop op het stuur. Alles draait om de bestuurder. Noord Amerika is een markt die premium merken waardeert en in het bijzonder de Italiaanse premium merken. Denk in dit kader aan het succes van Ferrari, Maserati en Lamborghini. Alfa Romeo ’s worden ook altijd in Italië gebouwd en komen niet zoals bij Audi & Co uit Mexico (nieuwe Audi Q5). Alfa Romeo is ook voor een veel groter publiek bereikbaar dan Ferrari en Maserati. Brand awareness is inderdaad nu nog een probleem. Echter stap voor stap gaan ze dat verhogen. Hoeveel Alfa Romeo’s ze verkopen, is nu nog niet de barometer van succes. Ze moeten trouw zijn aan de belangrijkste kenmerken van Alfa: het bouwen van goede rijdersauto’s, met best in class rijdynamiek, ongelooflijke prestaties, prachtig Italiaans design en stijl. Laten we beoordelen of ze in drie of vier jaar succesvol zijn of niet.
Neen, ik heb géén connecties met Alfa Romeo. Wel ben ik auto liefhebber, lezer van autoblog en koper van een nieuwe Giulia. Over drie weken is het zo ver!
utregcity zegt
@ibssr: Prachtig detail hoor, een accu in de kofferbak.
ibssr zegt
@utregcity: om juist meer gewicht naar achteren te verplaatsen (50:50 gewichtsverdeling).
545e60 zegt
@ibssr: ik denk dat hij wil zeggen dat oa bmw en mercedes dat al jaren doen en het niet meer dan normaal is. Echt niks bijzonders hoor.
carmasterr zegt
@545e60:
Mijn Audi heeft hem zelfs onder de achterbank. Maar om nou te zeggen dat dat de gewichtsverdeling verbetert…
BaRa zegt
@carmasterr: klopt, om dat bij een Audi recht te trekken moeten ze hem achter de achterbumper monteren. Flauw, ik weet het… ;-)
siemi zegt
@ibssr: ik heb een touareg gehad met 2 accu’s. Dan krijg je pas perfecte gewichtsverdeling
bennieokkels zegt
@ibssr: maar Alfa is helemaal niet premium hoe goed die Guilia ook rijdt. (voor nu)
Boomer zegt
@ibssr: speciale ervaring? Whaha Ok. Ben wel heel benieuwd hoe een startknop op het stuur bijdraagt aan een speciale ervaring. De lat ligt hoog bij alfa dan…
gekketurbo zegt
@ibssr: Speciale ervaring door perfecte gewichtsverdeling en dan komt Alfa met een zeecontainer genaamd Stelvio. Ik proef een klein beetje tegenstrijdigheid…
kempenaer zegt
@ibssr:
Laat die zuurpruimen maar zeuren. Jij rijdt in een Alfa Romeo. Jij rijdt in iets bijzonders dat plezier verschaft. Respect!
Capibaro zegt
Niet zo heel vreemd als je uit het niets een merk moet bouwen. Als de auto uitgeleverd wordt zal dat zeker helpen als amerikanen de auto in het echt gaan zien. Verder is het iets van een langere adem
jaapiyo zegt
@capibaro: nou ja, vanuit het niets opbouwen…Het is natuurlijk nog erger dan dat voor Alfa in ‘Murica. Ze hebben geen beste naam overgehouden aan de producten die ze in het verleden in de VS aanboden.
amersfoorter zegt
Aldus de alfa verkoper….
PunicaOase zegt
Amerikanen rijden veel en hebben aardig verstand van auto’s, daarom kiezen ze ook voor een MB C-klasse en niet voor een Alfa.
grandmasterb zegt
@punicaoase: Nou een MB C-klasse rijdt niet zo geweldig (eigen ervaring), maar ze hebben natuurlijk wel Mercedes erop staan, dat zien amerikanen liever dan hun eigen nationale merken, die vaak minstens even goed zijn en een stuk goedkoper. Wil je je daar onderscheiden dan koopt men liever een duurdere auto die niet iedereen heeft, vandaar dat europese auto’s daar nog steeds gewild zijn, hoewel Joe Sixpack vaak een aziaat koopt, in die kleine europse autootjes past hij vaak niet.
siemi zegt
@grandmasterb: Amerikaanse merken die even goed zijn als een Mercedes? Us auto’s zijn erg goedkoop gebouwd en daar gaat dus na verloop van tijd alles aan stuk. Maar als ze rijden, rijdt het erg lekker :-)
bennieokkels zegt
De guilia is hier ook al veel te duur. Tamelijk arrogant om als Alfa Romeo de prijzen op hetzelfde niveau te gooien als de priemium BMW 3 serie… die gaat weinig verkopen…
Verder rijdt hij erg leuk maar heeft zeker wat minpunten…
arias zegt
2.482 stuks in 5 maanden, verwacht dat ze het jaar zullen afsluiten met 7-8.000 stuks. Is voor een nieuwe premium sedan aardig wat, USA is geen makkelijke Markt voor de nieuwkomers, en is de SUV nou eenmaal populairer. Maar willen ze toch echt meer ‘units’ slijten? Zullen ze meer moeten inspelen op Californië. Daar is de Markt voor premium sedans in verhouding tot de andere staten veel groter. Lexus bijvoorbeeld verkoopt bijna de helft van het totaal aantal IS’en in Californië.
grandmasterb zegt
Alfa had de Giulia ook als stationwagen moeten aanbieden, die is veel praktische en meer gewild dan een sedan in veel landen, waaronder Nederland.
c-greg zegt
@grandmasterb: niet in Amerika na mij weten daar is de station een unieke verschijning. wat mede de reden is dat alfa geen sw uit gaat brengen.
LaLancia zegt
Beetje raar artikel. Alfa Romeo is pas net in de VS gelanceerd. Alles bevindt zich nog in de opstartende fase. Denk dat 2500 stuks helemaal niet gek is, zeker niet in vergelijking met dat andere Europese niet-Duitse automerk, Jaguar. Dat merk kent bijna elke Amerikaan wel, en dat verkoopt nog geen twee keer zoveel XE’s.
w0o0dy zegt
In context: Alfa Romeo verkocht in Mei meer Giulia’s dan Jaguar XE’s in de VS. 883 in een maand is bovendien meer dan 30% toename in een maand. Dan zouden ze er toch zo’n 10.000 in een jaar kunnen verkopen. Dat was in 2012 ondenkbaar.
gamma81 zegt
Beetje voorbarig artikel. Zie net de verkoopcijfers op bscb, een stijging in mei van 1988,6%, en 883 Giulia’s verkocht. Kan altijd meer, maar wellicht ff wachten voordat er conclusies getrokken worden?
focusrs1 zegt
Wordt zelf ook niet echt warm van deze slee – koop ik nog liever een bmw.
santheman zegt
En de Honda Accord al 130.300 stuks… dus de aantallen van al die wagens bij elkaar stellen nog steeds amper wat voor… Camry doet vast ook dezelfde aantallen als de Accord…
seicilindri zegt
@santheman: ja maar die vallen in de categorie weggooikoelkasten met een heel amder prijskaartje dus dat is geen vergelijk
ericd zegt
Alfa heeft, behalve onder liefhebbers, geen echte positieve vibe onder de Yanks. Daarbij is naar verluidt het vooruitzicht dat het merk zu haben ist via de locale Chrysler Fiat dealer niet bepaald een verkoopargument. Vooral Fiat bungelt steevast onderaan in consumententesten daar. Marchionne kan gevoeglijk de Amerikaanse markt vergeten op een manier die GM kan doen wat betreft Cadillac voor de Europese markt.
hdla zegt
Bij de meeste serieuze rijtesten die de Amerikanen doen zijn ze juist zeer enthousiast en wordt de Alfa zeer hoog gewaardeerd. De GTA is duidelijk de meerdere van de M3 en Audi speelt daarbij niet eens mee. Het grote publiek gaat voor de badges en is niet echt geïnteresseerd in de rest van de auto.. Het is in mijn visie een top prestatie om als kleine fabrikant een auto te maken die zo goed is op alle vlakken. Nu alleen de marketing nog. En vergeet niet dat in de jaren zestig BMW zoals Alfa wilde worden.
jorden zegt
Toen Maserati de legendarische “Boomerang achterlichten” van de 3200 GT verwijderde, omdat deze bij de Amerikanen niet in de smaak vielen, wist ik het al… Amerikanen zijn europese autocultuur-barbaren
Esprit_de_Flandre zegt
“Wellicht dat de Amerikanen zitten te wachten op de Stelvio.”
Misschien zitten ze daar gewoonweg niet te wachten op een Italiaanse auto. Onbekend, onbemind, onvertrouwd.
Ik zou nog niet durven garanderen dat de Stelvio het zoveel beter zal doen daar. Ook in SUV’s hebben de luitjes daar een ruime keuze, dus waarom zouden ze voor een Alfa kiezen, als ze ook een merk kunnen kiezen dat zich al bewezen heeft?
kempenaer zegt
Alfa Romeo is een prachtig merk voor echte autoliefhebbers. De aantallen van een Camry of Accord haalt hij niet, is ook nergens voor nodig, die bedienen de massa.
De Giulia en de Stelvio zijn voor sportieve fijnproevers. Jaguar en op een zekere manier das Haus ook, bedienen ook de smaakvolle niches van de markt in tegenstelling tot VW, Audi en BMW.
JanC zegt
Alfa Romeo is toch jaren weggeweest uit de VS? Lijkt me logisch dat men niet direct Alfa gaat rijden. Het zou zoiets zijn als Cadillac dat een Mercedes-Benz E-Klasse concurrent maakt dat officieel in Europa ingevoerd zou worden. Het is dan toch ook niet zo dat er binnen een jaar net zoveel Cadillacs verkocht worden? Mensen kijken eerst de kat uit de boom. Het duurt jaren voor je een reputatie hebt. Kijk ook eens naar de Jaguar XE en dat met een merk dat nooit echt weggeweest is uit Amerika.