Het is alweer een half jaar geleden dat we voor het laatst keken naar Giulia’s op Marktplaats. Wat doet deze begeerde Alfa nu nog als okkazie?
De auto die eigenlijk iedereen op de redactie wil hebben, is de Alfa Romeo Giulia. Achterwielaangedreven, Italiaans, stuurt als een malle. Wat wil je nog meer? Nou ja, een zespitter zou leuk zijn, maar dan zit je vast aan de Q. Is het ook allemaal meteen weer een stuk duurder. Daar stukjes schrijven geen ongekende vetpot is, kijken we daarom toch eerder naar een dieseltje of een 2.0 turbo.
Lange tijd bleef de Giulia hangen op een bepaald prijsniveau. Zo rond de 22-25K. Verder wilden ze niet zakken. Op zich heb je er dan nog steeds een epische deal aan natuurlijk. Maar ja, als je ook nog een andere auto wil hebben en uitgaven hebt, is het altijd een beetje kiezen en/of delen. Inmiddels zijn de eerste Giulia’s echter alweer een tijdje uit de lease en naderen ze de tien jaar oud. Het worden dus fraaie oude garnalen. Precies het moment dus om toe te slaan voor de liefhebber.
Op Marktplaats hebben we dus maar gewoon de goedkoopste gezocht. Die is inmiddels verkocht, maar ach, dit is dus ‘de markt’ op dit moment. Het is een exemplaar uit 2016 met de 180 pk diesel en iets meer dan twee ton op de teller. De spec is best wel lekker met de grote navi, het Super-pakket en verschillende andere pakketten. De kleur-combo van Grigio Lipari over zwart volleder is eveneens niet te versmaden. Het lijkt een beetje saai, maar dit kleurtje is in het echt erg fraai. Ook de bi-xenon koplampen zijn een belangrijke optie. De standaard halogeenpitten zijn namelijk echt ondermaats.
Een van de vorige drie eigenaars heeft er nog wat carbon details tegenaan gegooid om de auto nog wat ‘sportiever’ te maken. Echt snel is ‘ie echter niet met de 180 pk diesel. Het is ‘gewoon prima’ in combinatie met de handgeschakelde zesbak. En 1:16 gemiddeld is gewoon realistisch, aldus Spritmonitor. Ook daar loop je dus niet op leeg (op de MRB helaas wel).
Koop dan? Nou ja dat kan dus niet meer, maar de vraagprijs van 11.996 Euro…Dus dan weet je dat. Wie scoort de eerste onder de 10? Of wil jij een Alfa Romeo 156? Laat het weten, in de comments!
Gele Koplamp zegt
Yes, ze worden betaalbaar :)
kniesoor zegt
Heb de nodige oudere Alfa’s gehad (en een nieuwe 156), dus er zou iets van een Alfist in me moeten huizen. Maar kan op de een of andere manier weinig enthousiasme opbrengen voor deze Giulia, ondanks de achterwielaandrijving. Kan niet goed verklaren waarom. ‘t Is vloeken in de kerk hier, maar liever een 3-serie uit hetzelfde tijdsgewricht.
Robert zegt
Weet je wat pas echt vloeken in de Autoblog kerk is? Zeggen dat je helemaal niet warm loopt voor een Giulia. Maar in tegenstelling tot een oude GTV, scherp gesneden 155 of 164,, de zo geroemde 156 (en zelfs nog de 159), wordt ik er niet koud of warm van.
There, I said it.
jaapiyo zegt
@michaelras, geef jij deze twee even een ban?
Robert zegt
♥️
Dutchdriftking zegt
Het zelfde probleem als de 159. Je wilt alleen de ‘dikke’ dus nog even sparen. Kunnen ze mooi zakken. De sportstoelen, (in pindakaasleer) ZF bak en dan blauw, rood, of groen. Benzine of diesel maakt niet uit.
vetnek zegt
Heb er in m’n tijd bij de importeur 2 gereden, top wagen!
twinnyspark zegt
Ik mag tegenwoordig eigenaar van zo’n schitterende Giulia zijn.
Elke dag is een feest met dit fijn sturende en brute apparaat.
Gelukkig wel een benzine uitvoering.
Thomas20vt zegt
Hij is 9 juli geëxporteerd… Gaan we dus niet meer tegenkomen.
AudiRS zegt
Mooie wagen, absoluut. En het rijdt geweldig. Als een 3 serie. Maar bouwkwaliteit, materiaalgebruik en afwerking zijn Italiaans…
willeme zegt
@audirs:
Dat vind ik op zich wel meevallen, eigenlijk. Met name in vergelijking met de F30 vond ik er niet heel veel tussen zitten. De Giulia is aantoonbaar betrouwbaarder en rijdt (veel) beter dan een F30, in beide gevallen de viercilinders. Dat hele ‘op zijn Italiaans’ is dus niet echt correct maar een oud stigma, naar mijn beleving :-D
LaLancia zegt
Zijn dat je eigen bevindingen, of roep je maar wat? Ik rijd in een Giulia Veloce, en kan je vertellen dat de Giulia op die drie gebieden in niets onderdoet voor een 3.
dijan zegt
Ik snap een ding niet : geweldige auto en word bijna NIET verkocht. Willeme zegt ook dat het veel beter rijdt als de F30 ,maar dat is dan gewoon zijn mening .
Gele Koplamp zegt
Klopt, maar de meesten willen gewoon graag een Duits logo op de sleutel. Want tja, geen idee waarom
Stiggy zegt
Ik heb er net 2 gekocht (nou ja, één 4mnd terug en daarna alweer ingeruild op een nieuwer exemplaar; nog fijner 😄)
Maar echt betaalbaar worden ze niet hoor. Sure, de diesels, of Super uitvoeringen met heel veel km’s. Maar als je als liefhebber een mooi Veloce wil, met weinig km’s en in goede staat, dan betaal je de hoofdprijs voor een Giulia. Ik geloof dat de afschrijving echt minder is dan op een BWM 3.
BMW interieurs kunnen me zelden bekoren, dan is het interieur van een Giulia toch echt zoooo veel mooier. De versie die ik nu heb is een late 2021 variant. Die voelt qua snufjes nog redelijk modern ook, met connectiviteit, app en alle adas level 2 shizzle, Enigszins tot mijn verbazing werken dingen als adaptive cruise control, traffic jam assist, lane assist eigenlijk beter dan in de meeste nieuwe auto’s waarin ik gereden heb. Da’s best een verassing eigenlijk!
Timo zegt
Zowel de Giulia als de BMW 3-Serie gehad. Beiden in Diesel en nagenoeg gelijke PK’s en dezelfde ZF automaat. De Giulia reed veel scherper en eerlijk gezegd voor dagelijks gebruik vond ik hem iets te nerveus rijden. Als je echt lekker wilde sturen wint de Giulia idd maar voor woon/werk ga ik toch voor de 3serie.
Afwerking en looks steekt de Alfa er natuurlijk met kop en schouders bovenuit.