Langzaamaan sijpelt er wat informatie naar buiten over de reden waarom we nog altijd geen Alfa Romeo Giulia in de showrooms kunnen bewonderen. Het laatste nieuws: bovenstaande foto en de crashtests zouden niet goed zijn afgelopen.
Volgens bronnen bij leveranciers van Alfa Romeo zouden de crashtests die het bedrijf intern heeft uitgevoerd met de Giulia, teleurstellend zijn verlopen. Het zou hierbij gaan om diverse tests, waaronder de frontale crashtest, de zijwaartse crashtest en de crashtest die op de achterzijde van de auto wordt uitgevoerd. Er wordt melding gemaakt van zodanige technische uitdagingen, dat er zes maanden extra nodig waren om delen van de auto opnieuw te ontwerpen.
Alfa Romeo ontkent de problemen met de crashtest (uiteraard). Het merk verwacht nog altijd de Giulia QV voor de VS tegen het einde van het tweede kwartaal te introduceren op de markt. Helaas wordt er verder geen uitleg gegeven waarom de Giulia zo verdomd lang op zich laat wachten. Zou het plaatje boven dit artikel op een aanleiding kunnen duiden? Of is dat inderdaad een Photoshop zoals in de comments op Autojunk geclaimd wordt? Hoogstwaarschijnlijk wel.
trustmeiamanengineer zegt
Hmm, lijkt me sterk. Wordt tegenwoordig namelijk allemaal op de computer berekend en gesimuleerd. Dus die praktijktesten zijn eigenlijk gewoon om het nog te valideren voor de zekerheid. En anders is er ergens iets heel erg fout gegaan.
martinus zegt
@trustmeiamanengineer:
Ik geloof hier ook weinig van.
En zelfs al zou de giulia niet vijf maar slechts de helft van de ncap sterren krijgen in de crashtest..
Het maakt die liefhebber waarschijnlijk niet uit,
Die heeft liever een ras-echte sportsedan, dan een zware 100% veilige volvo.
Edge zegt
@martinus: De veiligheidseisen zijn sowieso door de jaren heen strenger geworden. Een auto met 2,5 ster hoeft geen onveilige auto te zijn.
sulobb zegt
@Edge: Dat is waar, maar als een Dacia al 4-5 sterren kan behalen, dan is het gewoon schandalig dat zo’n prestigieuze en dure auto dat niet kan…
super zegt
@trustmeiamanengineer:
FEM software is mooi zolang je de resultaten niet gaat vergelijken met de werkelijkheid. Dat dit een geheel nieuwe auto is waar ze geen ervaring mee hadden zal daar wel een grote rol in hebben gespeeld.
trustmeiamanengineer zegt
@super: Je moet de reslutaten juist wel vergelijken met de werkelijkheid. Het is namelijk de bedoeling om je modellen zo nauwkeurig mogelijk te kunnen maken, zodat je simulaties zo goed mogelijk kloppen. En je dus zo min mogelijk dure praktijk tests nodig hebt.
super zegt
@trustmeiamanengineer:
ooit van sarcasme gehoord?
trustmeiamanengineer zegt
@super: Jazekers, maar kon ik in jouw reactie niet vinden…. ;)
Hubert zegt
@trustmeiamanengineer:
Ik zie dat niet bekend bent met de automotive wereld.
CAE is leuk maar tijdens de praktijk tests komen er altijd onverwachte zaken naar boven die de planning aardig in de war kunnen gooien.
Vooral als grote pers en spuit gereedschappen aangepast moeten worden.
Is helaas gewoon de realiteit.
Niet voor niets dat automotive bedrijven een CAE EN een grote test- en validatieafdeling hebben.
trustmeiamanengineer zegt
@Hubert: ik? Of bedoel je jezelf? Ik ben namelijk zeer goed bekend met de Automotive wereld… Uiteraard kunnen er tijdens tests nog onverwachte dingen tevoorschijn komen. Maar een crashtest kompleet falen is gewoon bijna uitgesloten tegenwoordig. TASS International (onderdeel van TNO), heeft een heel mooi programma (MADYMO) om crashes te simuleren bijvoorbeeld. Uiteraard moet je nog een aantal auto’s tegen de muur zetten om je analyses te verifiëren, maar ze gaan echt geen honderden auto’s platrijden.
super zegt
@trustmeiamanengineer:
madymo zit het fe model van de wagen niet in.
Hubert zegt
@trustmeiamanengineer:
Ga nu mijn 20e jaar in als engineer in automotive development en geloof me, er komen genoeg onverwachte zaken naar boven tijdens de praktijktests.
En zelfs na verificatie van de eerste hardtooldelen en complete auto’s, kan het nog goed mis gaan.
heidekonijn zegt
@trustmeiamanengineer: Geloof er ook niets van. Gepland lek om maar niet te moeten praten over de echte reden : centen zijn op. Schuldenput en alleen Jeep draait nog redelijk wat winst. Dus nu lekker kortzichtig alleen daar nog op wedden.
http://www.autoblog.com/2016/01/27/fca-jeep-ram-production-plans-official/
Hupke zegt
@trustmeiamanengineer:
Die praktijktesten betekenen niet dat je je productiemethoden in de hand hebt.
Om maar een voorbeeld te geven een producent die in belgië wagens produceerde schakelde om naar staal van een veel hogere sterkte, waardoor die veel gewicht kon besparen. In theorie heel leuk maar in de praktijk blijkt dat zijn puntlas machines er een knoeiboel van maakten.
pesu zegt
@trustmeiamanengineer: Hmm. Hoe duur het softwarepakket het ook is, ergens een verkeerde mate of verkeerde aanbrenging van kracht kan al snel leiden tot foutieve resultaten. Vandaar ook de praktest, hoe goed je computermodel ook lijkt, in de praktijk blijkt altijd anders.
Zelfs bij een simpele staaf welke ingeklemd is waar een moment op staat, geeft in een FEM analyse al snel een ander resultaat dan het rekstrookje in de praktijk.
boxergt zegt
Sjoemelsoftware?
nord zegt
@boxergt: deurknop?
pjotr zegt
Ik geloof er ook niks van, zeker omdat er in de basis gebruik gemaakt van het platform van de Maserati Ghibli, en die is allang door de crash tests gekomen.
toniominestrone zegt
Ken die mop van die Giulia? Hij komt niet!
rijnounsdoor zegt
@toniominestrone: De Duke Nukem van de autoindustrie!
mjpamsterdam zegt
Begint allemaal wel erg te lijken ” op einde exercitie ” voor Alfa Romeo.
baap zegt
Bullshitverhaal indd! Des Alfa’s, dat wel..
potver7 zegt
Waar rook is is vuur, zullen we maar zeggen.
Maar het plaatje hierboven ziet er wel wat curieus uit.
Dutchdriftking zegt
Klinkt op zich logisch, en ik ben blij dat ze het fixen. Er zijn wel eens wat Amerikaanse bedrijven geweest die zo`n auto gewoon in productie namen…. Toch een stuk asocialer dan sjoemelsoftware…
bmwtouring zegt
@dutchdriftking: Ik denk aan een blauw ovaaltje…
berlinetta zegt
Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf als Alfa (FCA) het niet voor elkaar krijgt om een auto te bouwen die de crashtests niet doorstaat. Het zal wel gewoon speculatie zijn.
lekbak zegt
@berlinetta: heb je echt zo weinig vertrouwen in alfa? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze niet een auto kunnen bouwen die de test doorstaat.
berlinetta zegt
@lekbak: Het is maandag en ik ben brak. Mijn excuses.
robert110 zegt
Ik verwacht echt nog weinig van deze auto, al komt ie dit jaar nog op de markt, hij zal zeker tegenvallen.
vorsprungdurchbetrug zegt
@robert110:
Want???
kowalsk zegt
Hij komt, hij komt, die lieve goede Giulia! En daarna komt de rest en alles wordt tof en Alfa herrijst uit de assen en all that good stuff :D
Vanochtend nog een Giulia QV mule zien rijden (woon in Turijn), man dat ding heeft presence.
pomoek zegt
“Het zou hierbij gaan om diverse tests, waaronder de frontale crashtest, de zijwaartse crashtest en de crashtest die op de achterzijde van de auto wordt uitgevoerd”. De laatste overgebleven test, de pianodrop van 150 meter, overleefde de Giulia wonderwel…
Specht zegt
Of het verhaal nu wel of niet klopt, dit is echt dodelijk voor de Giulia marketing campagne.
De Giulia moet namelijk niet zozeer de liefhebbers aanspreken, maar de massa. Kortom de mensen die nu nog Audi, BMW of iets anders semi sportiefs rijden, en ook mensen die eigenlijk geen fuck om autos geven maar is wat anders willen.
Aangezien de massa dom en beinvloedbaar is, zie ik de paarse broeken van de concurentie zich al de ballen uit de broek lachen. Één subtiel en grappig reclame filmpje tijdens de superbowl van 2017 van een BMW die een rokende cq uit elkaar vallende Alfa voorbij rijd, en Marchionne kan echt de stekker eruit trekken gok ik.
Als de Giulia geen succes wordt dan gaan de rest van de plannen ook weer in de ijskast… Of eerder in de doodskist.
desjonnies zegt
De 159
Was te zwaar
Omdat ‘ie te zwaar was.
Want was toen de beste van zijn klasse in de crashtests.
En wat is er dan gebeurd bij Alfa?
Is Dottore Enzo Caramboli dell Accidente met pensioen?
Of is dit een laster campagne ?
Of hear-say?
Of dat Italianen niet te vertrouwen zijn ?
Of dat wij het auto journaille blind geloven
super zegt
@desjonnies:
journalisten…
dat zijn toch die figuren die ons wijs proberen te maken dat we racisten zijn als we er moeite mee hebben als onze dochters worden verkracht door “vluchtelingen”.
knipperlichtje zegt
@super: als je zedenzaken die je op je vingers kunt tellen als justificatie ziet voor kreten als: ‘vluchtelingen verkrachten onze dochters’ dan neigt dat wel naar racisme ja. Die paar vluchtelingen die ontucht (of enig ander misdrijf) hebben gepleegd mogen natuurlijk wel op de eerste boot terug, zo ben ik dan ook wel weer ;)
super zegt
@knipperlichtje:
weet niet precies hoeveel vingers jij hebt? In elk geval, de manier waarop de media om gaat (verzwijgen, vergoeilijken, of van racisme beschuldigen) met de reele problemen die mensen ondervinden na het opvangen van bevolkingsgroepen die vrouwen veelal als vee beschouwen vind ik uitermate stuitend.
awesome zegt
@super: wat voor problemen ondervind jij zelf nu precies van het bieden van opvang aan vluchtelingen? Dat is een serieuze vraag.
Heel veel mensen zijn er tegen, maar ik heb nog niemand echt gehoord dat ie beroofd, bedreigd of wat dan ook is door een vluchteling.
Ja, bij mij in de buurt is een opvang (hemelsbreed 300m van mijn huis) en toch heb ik alleen last van Nederlanders.
Oh wacht…. Dat zijn er natuurlijk véél meer dus dat is logisch!
super zegt
@awesome:
het gaat me primair om de rol van de media in het gekleurd weergeven van feiten.
Wat betreft ervaring; mijn moeder heeft lang als vrijwilligster gewerkt bij een azc, maar is er uiteindelijk mee gestopt omdat ze vondt dat er te veel mensen tussen zaten die het systeem misbruikten (e.g. “vluchtelingen” die op “vakantie” gingen in het land waar ze uit waren “gevlucht”). Ik heb zelf als student een tijd in een gebouw gewoond waar veel somalische asielzoekers (die al een verblijfsvergunning hadden) woonden en heb daar een vrij nare smaak aan overgehouden, de bereidheid om een nieuw leven op te bouwen straalde er nou niet echt van af, laat staan enige vorm van dankbaarheid.
knipperlichtje zegt
@super: tot nu toe zijn er binnen en buiten de asielzoekerscentra 55 zedendelicten gemeld, dat kunnen er overigens binnen de centra wel eens meer zijn. In ieder geval zijn er maar enkele gevallen buiten de centra gemeld, van een verkrachting is zelfs nog helemaal geen sprake geweest. Verder veroorzaken ze niet echt overlast, dat is in grote mate een verzinsel, de enige overlast wordt veroorzaakt door het niet kennen van de Nederlandse gebruiken (het mooiste voorbeeld is het fietsen over de vluchtstrook). De beeldvorming in de media vind ik trouwens net als jou niet helemaal kloppen, de onrealistisch linkse goeddoeners en de ongeïnformeerde ’tokkies’ komen constant in beeld, waardoor het debat polariseert tot een punt waarop het debat niet meer te voeren is. Al heeft RTL nieuws wel een enkele keer een gefrustreerde werkloze man gevonden die wel goed uiteen kon zetten waarom hij zich zo benadeeld voelde ten opzichte van de vluchtelingen, toch een positieve uitzondering.
super zegt
@knipperlichtje:
ik bracht het inderdaad een beetje gechargeerd, dat is denk ik vanwege een hoop frustratie. Ik woon overigens niet in Nederland dus de situatie in nederland kan ik alleen beoordelen op wat ik hoor/lees en eigen ervaring van een jaar of 15-20 terug en die is niet bijster positief.
Het beeld dat jij schetst dat er geen overlast wordt veroorzaakt door asielzoekers(centra) lijkt mij niet juist, door heel europa zijn er veel problemen (e.g. massale vechtpartijen e.g. in griekenland, zedenzaken in oa duitsland, zweden) etc.
Het gaat me er niet om om alle vluchtelingen/migranten als verkrachters over te laten komen, het enige wat ik wil is een media die ongekleurde feiten presenteert. Nu is het enige wat ik zie op tv filmpjes van zielige kinderen, terwijl ik zelf (ik woon bij een grensovergang) veelal jonge mannen zie die af en toe vrouwen (in lichte mate) lastigvallen op bijvoorbeeld het station.
awesome zegt
Dat is inderdaad wel een beetje racistisch. 90% van de zedendelicten word door directe familie gepleegd. Als je het echt zo erg vind dat er iemand aan ‘onze dochters’ zit, moet je je daar op richten. Maar vluchtelingen zijn natuurlijk een veel makkelijker doelwit. Spreken je taal niet en zo…
super zegt
@awesome:
het gaat me primair om de rol van de media in het gekleurd weergeven van de feiten. Wat jij zegt klopt deels, maar als je de statistieken per grootte van bepaalde groeperingen zou nemen zou je zien dat er nogal uitschieters in zitten. Om dat te verzwijgen en diegenen die dat benoemen (of erger nog er slachtoffer van zijn) te bestempelen als racisten vind ik verachtelijk.
Edge zegt
@super: Ik snap wat je bedoelt ja. Het feit dat de politie in Keulen, ondanks de vele ooggetuigenverklaringen, de specifieke opdracht kreeg om niet te vertellen dat een groot gedeelte van de aanranders mannen met een Noord-Afrikaans uiterlijk zonder verblijfsvergunning waren zegt eigenlijk al genoeg. Er waren ook enkele linkse mediakanalen die het woord vluchteling niet in de mond namen of zelfs helemaal niet erover berichtten om ervoor te zorgen dat de anti-vluchtelingenopvang mensen niet nog munitie kregen. Andersom gebeurt het ook. Rechtse media grijpen elke gelegenheid aan om vluchtelingen in een kwaad daglicht te zetten en af te schilderen als een stel gelukszoekers die misbruik maken van de Europese systemen. Ook dat is niet juist, want hoewel beide kanten een kern van waarheid bevatten, ligt de waarheid ergens in het midden. Het is echter media eigen om er een draai aan te geven die ofwel voor de meeste lezers/kijkcijfers zorgt, ofwel past bij de politieke agenda van het medium.
stationcar zegt
We zullen wel nooit tot in detail weten waarom de Giulia zo lang op zich laat wachten, dat hoeft op zich ook niet, maar het zou Alfa sieren als ze in elk geval íets communiceren én als ze zichzelf een keer aan hun deadlines zouden houden.
Het begint er steeds meer op te lijken dat de QV’s die we op onder andere de IAA hebben mogen zien alleen maar lege hulzen waren, en dat deze auto dus eigenlijk gewoon twee jaar te vroeg is geïntroduceerd om het volk en de pers even rustig te houden.
Jammer voor ze, maar ik begin die Giulia steeds meer te wantrouwen, het lijkt steeds meer een haastklus te worden, en dat kan alleen maar slecht uitpakken voor de betrouwbaarheid en kwaliteit.
e36thuglife zegt
ja ja mensen daarom moet je geen alfa kopen want ze gaan alemaal kapot dus koop maar gewoon een duitse of jappanse auto dan weet je dat ie het doet
spec zegt
@e36thuglife: ik hoor het al, jij hebt er verstand van…
87sandyd zegt
@CasperH: Alfa Romeo is met een statement naar buiten gekomen waarin ze vermelden dat de eerdere berichtgeving “niet nauwkeurig is en niet de waarheid vertegenwoordigt”
CasperH zegt
@87sandyd: lees jij, voordat je reageert?
87sandyd zegt
@CasperH: mijn excuus, dat deel heb ik dus niet gelezen
reistje zegt
Het is het Italiaanse merk Alfa, die zullen hun auto echt niet uitstellen omdat hij het slecht doet bij de crashtest.
roppp zegt
Ik denk niet dat er een leverancier is die met dergelijke berichten naar buiten komt. Uiteindelijk is dat ook nadelig voor hen. Waarschijnlijk zijn deze geruchten door een concurrent de wereld in geholpen (BMW, VAAG, Jaguar?)
Edge zegt
Het zal allemaal wel zwaar overdreven zijn. We hebben het hier immers wel over Alfa. Zelfs als de knappe koppen bij Alfa de know-how niet in huis hebben, kunnen ze nog altijd leentjebuur spelen bij een van de andere FCA merken waar wel de kennis in huis is. Dat er dus een auto gebouwd is die slecht door de crashtests komt kan ik mij niet voorstellen.
petergranturismo zegt
Met een Duitse topman aan het roer zal zoiets als NCAP echt niet over het hoofd zijn gezien, dus dit lijkt mij niet aannemelijk.
Volgens mij zijn er twee redenen voor vertraging: 1) Het merk Alfa Romeo was op sterven na dood en moet nu opeens een nieuw platform, nieuwe motoren en een hele reeks premium modellen uit de grond stampen. Dat doen ze met hulp van Maserati, maar praktisch is het zo ongeveer gelijk aan een nieuw bedrijf opstarten. 2) De ambities vragen om miljarden euro’s en binnen FCA is een dusdanig geldgebrek dat men zelfs het tafelzilver (Ferrari) ten gelde aan het maken is. En reken erop dat de ambities van Alfa grotendeels betaald moeten worden van nog te verdienen geld. Weinig geldt betekend weinig voortgang in de opbouw van het modellenprogramma. Met zoveel vertraging kun je dit dus niet zoals ergens in een reactie staat een ‘haastklus’ noemen. Gelukkig hebben ze de wijsheid om vertraging te accepteren en echt voor een topproduct te gaan.
Ik heb de aanschaf van mijn nieuwe auto ruim een jaar uitgesteld om deze Giulia te kunnen kopen.
Ciao!
petergranturismo zegt
Met een Duitse topman aan het roer zal zoiets als NCAP echt niet over het hoofd zijn gezien, dus dit lijkt mij niet aannemelijk.
Volgens mij zijn er twee redenen voor vertraging: 1) Het merk Alfa Romeo was op sterven na dood en moet nu opeens een nieuw platform, nieuwe motoren en een hele reeks premium modellen uit de grond stampen. Dat doen ze met hulp van Maserati, maar praktisch is het zo ongeveer gelijk aan een nieuw bedrijf opstarten. 2) De ambities vragen om miljarden euro’s en binnen FCA is een dusdanig geldgebrek dat men zelfs het tafelzilver (Ferrari) ten gelde aan het maken is. En reken erop dat de ambities van Alfa grotendeels betaald moeten worden van nog te verdienen geld. Weinig geld betekend weinig voortgang in de opbouw van het modellenprogramma. Met zoveel vertraging kun je dit dus niet zoals ergens in een reactie staat een ‘haastklus’ noemen. Gelukkig hebben ze de wijsheid om vertraging te accepteren en echt voor een topproduct te gaan.
Ik heb de aanschaf van mijn nieuwe auto ruim een jaar uitgesteld om deze Giulia te kunnen kopen.
Ciao!
petergranturismo zegt
Het zou trouwens ook zo kunnen zijn dat het huidige uitstel deels verklaard wordt door tegenslagen met de crashveiligheid en dat dit geen nieuw uitstel betekend.
eelco74 zegt
Inmiddels staat op het over het algemeen goed geïnformeerde alfablog.nl al interieur foto’s van de gewone versie. De introductie is echt al aanstaanden
FB_100002177943068 zegt
” Sergio Marchionne: met alfa romeo gaan we miljarden winst maken, het wordt een echt premium merk” Mhuhahahaha