De Giulia Quadrifoglio Super Sport is een goede reden om geen BMW M3 te kopen?
Over 30 jaar ofzo – wanneer we allemaal in vormloze rijdende zetpillen rijden – gaan we hier nog wel op de juiste manier op terugkijken. Een sportsedan ontwikkeld door het brein achter de Ferrari 430 Scuderia met een relatief laag gewicht, een bijzondere 2.9 zescilinder met meer dan 500 pk en achterwielaandrijving. Oh, en hij ziet er nog geweldig uit ook.
Om ons Europeanen te overtuigen om tóch zo’n premium blepper te kopen, heeft Alfa Romeo een namelijk een smakelijk speciaaltje voor jullie in de aanbieding in de vorm van de Giulia Quadrifoglio Super Sport. Kijk, dat is het woordje Super én Sport erbij. Is dat niet gaaf?
Giulia Quadrifoglio Super Sport
Het is een hoedtik naar de Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport waarmee in 1928 de Mille Miglia werd gewonnen. Ook werd toen het logo – het klavertje vier – geïntroduceerd. Natuurlijk is het een ordinaire Special Edition, maar daar is niets mis mee als de auto zo smakelijk is als deze.
Je kan de Giulia Quadrifoglio Super Sport krijgen in drie kleuren, namelijk Bianco Alfa, Rosso Etna (drielaags) of Nero Vulcano. Daarnaast kun je de modellen herkennen aan de 19 inch Teledial-velgen in het zwart. Het meest afwijkende aspect is het klavertje vier-logo, want dat is nu een zwarte achtergrond in plaats van een witte.
Dat is het voor het eerst in de historie en dus een heugelijk feit! Daarnaast zijn de remmen hoogglans zwart afgewerkt en is er een Akrapoviç-sportuitlaatsysteem standaard gemonteerd. Verder is er natuurlijk wat carbon afwerking voor de genoemde sportuitlaat-eindstukken, de achterspoiler en de frontsplitter.
Ook als Stelvio
Bijzonder is het interieur van de Giulia Quadrifoglio Super Sport, want daar is iets unieks aan de hand. Dat is namelijk voorzien van rood carbon! Bij een Mansory, Mercedes of Porsche is het een beetje fout en knakig, maar een Alfa Romeo komt er goed mee weg. Catherina Zeta-Jones in een rood badpak werkt nu eenmaal iets beter dan Angela Merkel.
Overigens is niet alleen de Alfa Romeo Giulia leverbaar als Quadrifoglio Super Sport, dat geldt (uiteraard) ook voor de Stelvio. Er zijn wel een paar kleine dingen anders bij de crossover-versie. Zo kun je deze níet in wit krijgen en zijn de wielen geen 19 inch, maar 21 inch.
Uiteraard zullen deze Quadrifoglio Super Sport-modellen lekker zeldzaam zijn, want Alfa gaat 275 stuks bouwen van de Giulia en 175 van de Stelvio. Nu weten we overigens niet hoeveel exemplaren ze wegzetten in Europa van deze auto’s, maar het zou ons niet verbazen als alle Quadroglio’s die dit jaar verkocht worden dus zo’n speciaaltje zijn. Ter referentie, de Nederlandse importeur heeft dit jaar 6 Giulia’s verkocht en 3 Stelvio’s.
Meer lezen? Dit zijn 9 bijzondere hardcore sedans!
Dutchdriftking zegt
Het blijft een dijk van een wagen, wel is het gat tussen de 2.0 turbo en de 2.9 V6 mij wat groot. Had daar geen 350pk V6 van Maserati tussen gepast? Verkoop technisch was een hybride wellicht nog beter, maar dan mis je de essentie van de Giulia een beetje. Ik hoop er ooit nog een te bezitten. Desnoods als diesel.
Richmond zegt
Denk dat verkooptechnisch 20k van de prijs af nog beter zou zijn. Alfa kan niet concurreren met bmw
Dutchdriftking zegt
Tja, dan moet je in Den Haag zijn, in 2016 was de prijs zeer concurrerend.
Richmond zegt
En ook toen was het geen verkoop topper. Er worden meer Ferrari’s verkocht dan Alfa
rwdftw zegt
Dat is omdat de doelgroep de BMW 3 serie rijder is. En die krijg je niet uit zijn BMW. Ja, ze vinden de Giulia prachtig. Ja ze vinden hem geweldig rijden. Ja ze mogen hem waarschijnlijk leasen.
Maar nee, er zit geen BMW logo op en dat is wat ze willen.
Richmond zegt
Rijder of rijker?
991TurboS zegt
Denk je dat Den Haag BMW heeft ontzien?
Een Alfa mag zoals @richmond aangeeft best wat goedkoper zijn dan een BMW wil die enigszins kunnen concurreren. Het tegendeel is echter het geval. Hij is zelfs iets duurder dan een M3.
JelmerS zegt
In de tussentijd is BMW 2 modellen verder en Alfa een facelift.. de noodzaak om te blijven kopen om ‘bij’ te blijven voor de buurman is er minder bij de Alfa.
Paul58 zegt
Alfa kan niet concurreren op het gebied van verkoop en marketing. De Giulia Q daarentegen is een dijk van een auto. Ik zou de persoonlijk preferen boven de M3 gezien de Giulia iets lichter is en ik deze optisch met wat mooier vind. Dat het multimedia wat ouder is vind ik geen probleem. Vind het juist een prachtig interieur en met Apple CarPlay helemaal prima.
Richmond zegt
Tsja van alleen een handjevol Liefhebbers kan de schoorsteen niet roken
ttr6 zegt
Precies dat dus: ik heb > 5 jaar in een Veloce gereden en had super graag een 6 cylinder gehad, maar de stap naar een Q werd mij te groot. Die Masi motor was idd een leuke geweest. Ander nadeeltjes van de Q zijn meer van praktische aard. Ik meen dat de achterbank niet neerklapbaar is (ik weet, heel burgelijk maar wel zeer praktisch) en er kan geen schuifdakje in ivm carbon dak. Geen enorme dealbreakers, maar die prijs van zo’n € 130 K wel.
Mini Joe zegt
Je kunt natuurlijk gewoon een BMW kopen en meegaan met de kudde…….. of je gaat je onderscheiden. Ik zou het wel weten.
Richmond zegt
Als het zo simpel was verkocht ieder merk evenveel
Mini Joe zegt
Het is werkelijk zo simpel, kudde drang heet dat…..
Richmond zegt
Zeker, maar dat is ook de taak van marketing
Gele Koplamp zegt
Maar van Marketing gaat je auto niet leuker rijden
Richmond zegt
Het gros is daar niet in geïnteresseerd.
Stefje zegt
Ik heb serieus gekeken naar de Giulia, en de realiteit is dat ik liever Duits rij omdat de afwerking en bouwkwaliteit simpelweg veel beter is. Dat interieur was echt een afknapper.
Paul58 zegt
Het interieur van de Giulia is echt super goed gebouwd, weet niet hoe je daarbij komt. Vast gereden in een slecht exemplaar. Bekijk anders letterlijk alle gebruikersreviews van de giulia op autoweek en let op het bijzonder op de alinea’s over de kwaliteit van het interieur. Zeker vanaf het 2020 model, check ook de foto’s in deze post?
Stefje zegt
Het ziet er allemaal veel te simpel en plastic uit. Ook bij deze nieuwe. Leuk dat rode carbon, maar nog steeds fysieke knoppen uit het jaar nul en een scherm waar ik gewoon niet zo lekker en ergonomisch mee kan werken als in een moderne Audi of BMW.
GJZ zegt
Altijd de Gulia Q kiezen ipv een RS, 63 AMG of M model, hier zit zoveel meer beleving in👍