Maar goed nieuws, de Giulia Quadrifoglio is nipt van de ondergang gered en mag blijven!
Als we ooit voldoende centjes hebben, komt er een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Dat is een blauw tegeltje op het toilet van ondergetekende. Het is de ultieme sportsedan voor de petrolhead. Bloedmooi, blubberdik, bizar snel en lekker exclusief.
Die exclusiviteit zou alleen maar groter zijn geworden als de milieumeneren en mevrouwen van de Europese Unie hun zin hadden gekregen. Want het had weinig gescheeld, of de Giulia Quadrifoglio moest voortijdig uit productie gehaald worden.
Giulia Quadrifoglio van de ondergang gered
Afgelopen week werd bekend dat de ministers van de EU hebben besloten om de Euro7-uitstooteisen te versoepelen. De autolobby protesteerde heftig. Het zou namelijk wéér een maatregel zijn die extreem veel geld zou kosten, die men moest doorberekenen aan de klant. Verder waren sommige motoren niet geschikt om te laten voldoen aan de originele – superstrenge – uitstooteisen.
Een van die motoren is de 2.9 V6 van Alfa Romeo. Deze pretmachine pompt er tegenwoordig 520 pk en 600 Nm uit, wat uiteraard zorgt voor een bepaalde uitstoot. Gelukkig is de Giulia Quadrifoglio van de ondergang gered. Dat meldt Alfa Romeo-baas Jean-Philippe Imparato aan Autocar.
In principe is het goed dat de EU ervan af heeft gezien. De enige manier voor grote motoren om te overleven is in combinatie met een elektromotor. Dat levert niet altijd een zuinigere auto op, want die waarden van 1 op 50 tot 1 op 100 zijn zuiver theoretisch en slechts in zeer specifieke gevallen haalbaar. Tevens kun je je afvragen of die paar duizend Quadrifoglio’s het verschil gaan maken.
Meer modellen kunnen overleven
Het versoepelen van de Euro 7-regels zorgt er tevens voor dat auto’s in het A- en B-segment ook kunnen overleven. Waar de PHEV’s die 1 op 6 lopen bij normaal gebruik, kun je met zo’n compacte hatchback daadwerkelijk 1 op 20 rijden. Als je daarbij 1 op 50 gaat eisen wordt een auto voornamelijk duurder, waardoor de fabrikant ‘m simpelweg overslaat.
Dat gebeurt nu al, want het A-segment bestaat bijna niet meer. In B-segment zijn auto’s als de Fiat Punto, Ford Fiesta, Alfa Mito en Nissan Micra van de markt gehaald, zonder dat ze een opvolger kregen.
het is de bedoeling dat de Euro 7-emissieeisen vanaf de zomer 2025 ingaan. Dus ook daarna kun je nog een Giulia Quadrifoglio kopen. En daar zijn we allemaal blij!
Robert zegt
Ik denk dat er nu heel wat Autoblog lezers vanavond met een gerust hart zullen gaan slapen. Om te dromen van zo’n groen klavertje vier.
petroldrinker zegt
De prefacelift was sws een stuk mooier, vind die nieuwe koplampen maar niks voor de giulia en stelvio
geelbarrel zegt
Vooral op de Juul
jippie zegt
Sorry hoor, maar eigenlijk is het toch gewoon tuig wat daar in die EU-gebouwen in Brussel rondloopt. Ik geef geen moer om pindaatjes en pandaatjes en al die andere kleine gebakjes maar het is toch belachelijk dat mensen met een kleine/gemiddelde beurs geen nieuwe auto meer kunnen betalen? Dat allemaal door de regeltjesdrift van de EU. En de klimaatverandering houden ze er echt niet mee tegen.
maotje zegt
Het is ook niet de bedoeling de klimaatverandering tegen te houden. Zoals je zelf al aangeeft kan dat niet
erce zegt
Blijft een schitterende auto, maar het verbaast me hoe weinig je ze ziet op de weg. Inclusief de “normale” Giulia.
denx zegt
Het is zeker een mooie auto, maar wel veel te duur (ook in lease) t.o.v. de concurrentie. Ook geen hybride techniek aanwezig. Dat is de reden waarom je ze helaas niet ziet.
ar166 zegt
Ik draag m’n steentje bij! Geen QV welliswaar, daar heb ik de portemonnee ook niet voor helaas🙈
vaakbenjetebang zegt
De suggestie wordt gewekt dat Euro7 (of welke Euronorm dan ook) iets zegt over het verbruik/CO2-uitstoot en dat je van een Euronorm geen zuipchuit van een auto zou mogen maken. Dat is niet het geval. Tenminste: voor zo ver ik weet staat nergens in de Euro-zoveel: gij zult een auto bouwen met een verbruik van 1-op-zoveel of beter. Kijk maar wat je vandaag de dag nog kunt kopen aan auto’s met een schabouwelijk verbruik, gewoon binnen de grenzen van Euro6. Ik bedoel, Bugatti Chiron, iemand? Doet volgens mij een litertje of 20 per 100km in de WLTP. Niks aan het handje. Het gaat om de uitstoot van schadelijke stoffen (CO, NOx, PM en zo nog wat). Dat is echt wat anders.
Je auto mag best 1 op 3 lopen en navenant CO2 uitstoten, dat boeit grappig genoeg niet. Hoogstens hangt een land daar een CO2-taks aan (hallo BPM). Tuurlijk, dat doet pijn als je er eentje wilt kopen, maar Euro-zoveel zegt er niks over.
De fabrikant moet ‘alleen maar’ een flinke chemische fabriek aan een verbrandingsmotor vast knopen om de schadelijke stoffen, genoemd in de Euronorm, te katalyseren, op te slaan, om te zetten in pindakaas of wat dan ook – zo lang er maar niet meer in de omgeving terechtkomt dan is toegestaan. En ja, dat is moeilijker in een auto die veel verbruikt dan in eentje die weinig verbruikt, want brandstof die er niet in gaat, levert geen uitstoot op. De meest voor de hand liggende oplossing om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken is dus om het verbruik te beperken, want daarmee ontloop je dus ook dingen als een CO2-taks – maar strikt genomen dwingt Euro7 je daar dus niet toe. Het is gewoon de weg van de minste weerstand.
* Disclaimer: Ik vind, net zoals @willeme, ook dat de set aan regels zoals die er nu is, vreemde voertuigen oplevert die niet bepaald doen wat ze volgens de verpakking zouden moeten doen. Loodzware, technisch complexe en kwetsbare PHEVs die in de praktijk 1 op 8 lopen in plaats van 1 op 60, om maar eens wat te noemen. Dat is waanzin. Maar dat komt vooral voort uit puur CO2-gedreven (vaak ook fiscale) regelgeving, en niet zo zeer uit de Euronormen.
MarcoM zegt
En hoe zit dat met de uitstoot van, eh laat maar. Gelukkig mag de Alfa nog blijven.