De Giulia opvolger gaat een maatje groeien. En ja, hij wordt elektrisch,
Het is een merk dat we allemaal een warm hart toedragen: Alfa Romeo. De reden is simpel, de fabrikant uit Arese maakt auto’s waarbij rijeigenschappen en design het belangrijkst zijn. Precies zoals de petrolhead dat graag ziet. Maar met ‘petrol’ alleen ga je het tegenwoordig niet meer reden.
Dat betekent dat ook Alfa Romeo over moet stappen naar elektrische aandrijving. Nu klinkt dat allemaal veel enger dan dat het is. Een mooie auto die geweldig rijdt mag van ons ook gewoon elektrisch zijn. Zelfs een verstokte benzinehoofd als @jaapiyo ziet een achterwielaangedreven Audi e-tron GT wel zitten.
Giulia opvolger
Maar hoe gaat Alfa Romeo dat dan doen? Gisteren konden we mede delen dat de Italianen eerst nog even een Alfa supercar met verbrandingsmotor op de markt willen brengen. Daar is niet veel logica achter, tenzij ze zo de kosten van de Maserati MC20 kunnen spreiden door Alfa Romeo een eigen uitvoering van die auto te geven.
Maar daarnaast komt er een elektrische sedan van het Italiaanse merk. Deze auto zal gepositioneerd worden als concurrent van de Mercedes-Benz EQE en de nog te introduceren Audi A6 e-tron en BMW i5. De laatste keer dat Alfa Romeo in het E-segment actief was, was met de 166 die in 2005 uit productie ging.
Vervanger Giulia
Volgens Alfa Romeo-honcho Jean-Philippe Imparato zal dat de opvolger van de Giulia worden. Dat verklaart ook wellicht waarom de Maserati Ghibli (een E-segment sedan) geen opvolger krijgt. Dat wordt dan de nieuwe Giulia. Deze auto hoeft overigens niet per se een traditionele sedan te worden. Volgens Imparato kan het van alles zijn: een sedan, crossover, liftback. Zolang het maar sportief is.
Dat klinkt bijna als een soort Kia EV6: volgens Imparato moet de nieuwe auto erg praktisch en ruim worden, zonder dat de aerodynamica daar onder gaat lijden. Het zal niet de eerste keer zijn dat Stellantis zo’n soort auto maakt, want ook de Citroen C5 X en Peugeot 4008 zijn gebouwd volgens dat recept. Ook doet het idee wat denken aan de eerste schetsen van de Stelvio.
STLA-Large
Het wordt overigens sowieso géén Alfa-versie van die twee auto’s. Die staan namelijk op het STLA Medium-platform en de Nuova Giulia komt op het STLA-Large-platform te staan. Qua accu’s en motoren deelt die nieuwe Alfa techniek met andere Stellantis auto’s, maar het chassis zal puur en alleen Alfa zijn.
Naast de ‘sedan’ komt er ook nog een lading SUV’s. Naast de Tonale en Stelvio, komt er een model onderaan de range (de Brennero) en een geheel elektrische SUV daarboven, die met de BMW iX moet concurreren. Er zijn in elk geval voldoende plannen!
Via: Auto Express.
Meer lezen? Alfa-facelift: vier epic fails op een rij!
racerx zegt
Zal wel weer zo’n hondslelijke crossover worden, de meute schijnt dat leuke auto’s te vinden.
knapzuur zegt
een auto van 2,5 meter breed en/of 6 meter lang is minder handig dan een opgehoogde sedan/hatchback/station om zo te voorzien in ruimte voor accu’s.
racerx zegt
Het lukt Porsche, Tesla en Dodge (Charger Concept) ook prima…
w0ut zegt
Tegen 2035 in de showrooms!!
leaper035t zegt
Jij bent optimist!
cloverleaf zegt
Het is nu van Stellantis. Die gasten kennen best doorpakken
Dutchdriftking zegt
De plannen zijn mooi. Wat ik als nieuwbakken Alfist graag zou zien is onderstaand modellengamma. Dan krijg je een soort Italiaans Porsche. Je kan met slechtere merken vergeleken worden. Ondanks dat ik ze niet hoef mag Alfa (om eindelijk geld te verdienen) op basis van de platformen per segment prima een SUV/Crossover bouwen. Zolang er ook maar een station komt.
Sportwagen
6C (op basis van MC20) als HALO
5C, samenwerking met Lotus, Alpine of DS, deze zou ik uitsluitend elektrisch doen, en ook als cabriolet aanbieden.
E-segment
166 opvolger (elektrisch lijkt handig, graag dit keer rwd en 4wd) uiteraard een sedan welke óók als station komt.
D-segment
Giulia opvolger (elektrisch lijkt handig) uiteraard ook hier een sedan welke óók als station komt.
C-segment
Een elektrische hatchback welke ook als sedan (neem de A3 sedan als voorbeeld) en als station geleverd wordt. Uitmelken die ontwikkelingskosten.
B-segment
Ik kan mij voorstellen dat de marges hier te klein zijn, maar als je toch een Crossover (Brennero) gaat bouwen, gebruik dit platform dan ook voor een mooie B-segment Hatchback. Een waardige (elektrische) Mito opvolger welke wellicht ook als Fiat Punto in de markt gezet kan worden. Dit kan een praktische 5 deurs variant zijn. Mocht het een drie-deurs worden, maak er dan een beetje een coupé van zoals de drie deurs varianten destijds van de Astra en Mégane.
kniesoor zegt
Da’s een mooie line-up. Met één bemerking : die E segment stationcar gaat er gegarandeerd niet komen, dat wordt in het gunstigste geval een crossover.
tmenges zegt
Wat je opnoemt klink goed! Echter tegen de tijd dat alfa Romeo zo’n Line up voor elkaar heeft mag jij waarschijnlijk alleen nog een rollator besturen.
lithiumion zegt
Een AR B segmenter kan misschien mooi op het platform van de 208/208e
Dutchdriftking zegt
@lithiumion: Dat is een goed idee, was ik zelf helemaal vergeten. Maar het Corsa/208 platform gebruiken voor de nieuwe 147 en Punto moet prima kunnen.
tenaci zegt
Als het maar echt een sedan (desnoods liftback) wordt en geen hoog op de poten crossover. Die hele SUV/crossoverhype is voor mij een grotere nagel aan de autoliefdedoodskist dan de elektrificatie en verduurzaming ervan.
racerx zegt
Je haalt me de woorden uit de mond, 100% mee eens.
Petrovski zegt
Fantastisch merk met deels een heel mooie historie. Heb met veel plezier 5 jaar in de Giulia 2.0 gereden. Helaas iets te vaak teleurgesteld in dit soort productplanningen en toekomst-bespiegelingen. Komst van een mooie sportauto is meestal een teken aan de wand; het duurt dan nog even voor er echt iets nieuws komt in het normale modelprogramma. Laat je auto keuze niet afhangen van dit soort berichten, maar koop het fantastische product alstublieft wel als het er uiteindelijk is! Dit soort merken houden we alleen samen overeind!
PS en graag weer een mooie en elegante spider!
E34M5Touring zegt
Niks over de nieuwe Dodge Challenger EV?
ttr6 zegt
Mooie plannen, laat die nieuwe Giulia maar komen. Kan ik mijn I4 weer op een Alfa inruilen.
Wel masochistisch artikel: de allermooise, aller begeerlijkste Alfa als 2-e plaatje invoegen: de Tipo 33 stradale. Als ik toch miljoenen te besteden had…….dan ging ik voor mijn normaal vervoer wel met het OV, zou ik er zo voor over hebben.
SpiderIV zegt
Ik lees geen introductie datum. Complimenten aan de Alfa-organisatie voor deze wijsheid. Als die datum wel ergens opduikt realiseer je dan dat je er minimaal 3 jaar bij op moet tellen ;-).
(ooo--V--ooo) zegt
Waarmee de Giulia de nieuwe 75 wordt. “De laatste “échte””.
Helaas zal dit de afschrijving voorlopig nog geen goed doen. Dan nog maar door met de 159. Ook wel “de laatste “échte” station” van ze.