Ik wil een Alfa Giulia kopen, maar hij is nog te duur. Wat is dan het beste Giulia alternatief?
Als er een auto is waar iedereen naar smacht, dan is het wel de Alfa Romeo Giulia. Dan hebben we het niet over nieuwverkopen. Als je kijkt naar de verkoopcijfers van de Italiaanse sedan, dan kan dat absoluut beter. Nu is het in deze klasse bijzonder lastig opboksen tegen de Duitse concurrenten. Een bijtellingsvriendelijk apparaat helpt, maar ja: die was er niet echt.
Maar er zijn voldoende petrolheads die een keurig gebruikte Giulia wel zien zitten. Omdat er een fanatiek groepje mensen staat te wachten op de eerste lease-auto’s die eraan komen, zijn de prijzen best fors. We zitten nu te wachten op het moment dat de prijs onder de 20 mille terecht komt. Niet alleen @jaapiyo en ondergetekende (die voor het slapen gaan nog even okazie-sites afstruinen), maar ook Erik.
Zijn zoektocht is simpel: hij wil een Alfa Romeo Giulia, maar eigenlijk is deze net nog te duur. Zijn vraag is dus kort: wat zijn de alternatieven als je een jonge achterwielaangedreven sportsedan wenst? Wat is het beste Giulia-alternatief als een Giulia echt niet lukt? Erik heeft een budget van 20 mille, iets meer mag als het heel bijzonder of gaaf is. Maar liever houdt hij wat achter de hand voor onderhoud en een paar eventuele upgrades.
BMW 328i Sport Line (F30)
€ 19.750
2013
130.000 km
De meest logische keuze in de zoektocht naar een waardig Giulia alternatief, zou deze BMW moeten zijn. Het is immers ook een sportsedan met achterwielaandrijving. Het klopt deels. Dit is niet de fijnst generatie qua Dreiers. Het lijkt meer een 5 Serie te zijn qua formaat en gewicht. Iets dat met de facelift wat werd aangepast, maar die vallen buiten het budget. Het aanbod is minder groot dan je zou denken. In Nederland was de 320i in ‘Efficient Dynamics’ uitvoering populair, evenals de diesels. De snelheid is er zeker in deze 245 pk sterke auto, maar enthousiast wordt de auto niet echt.
Het is een beetje lijzig en apathisch. Wellicht dat je met een paar modificaties ‘m iets strakker krijgt, want er zit gewoon te veel beweging in de koets en de bediening is vrij afstandelijk. Niet wat je verwacht bij een BMW. Wel is het een klassebak met een fijne zitpositie, uitstekend infotainment (mits aanwezig) en fijne automaat. Let op: de F30 is standaard bijzonder kaal uitgerust. Tip: importeer ‘m uit Duitsland, dan is er meer keuze en de prijs is een stuk aantrekkelijker, ook met import-kosten en BPM. Nog een groot voordeel: upgrades en onderdelen zijn overal te vinden! Check hier het BMW 3 Serie F30-aankoopadvies.
Infiniti Q50 2.0t Performance (V37)
€ 19.980
2016
95.000 km
Destijds was de Infiniti niet zozeer beter, dan wel anders. De Q50 lijkt een soort luxe Mazda 6 te zijn, maar is het niet. Ook hier heb je de geneugten van achterwielaandrijving! Helaas hebben de chassis-ingenieurs van Infiniti dat potentieel er niet uit weten te halen. De auto is overduidelijk niet afgestemd op de Europese smaak. Wij houden van strak sturende auto’s en dat is de Infiniti niet.
Als occasion is het echter wél een puike koop. Vanuit de VS kun je een hoop over laten vliegen en onderhoud kan vast nog wel bij de meeste Nissan-dealers. En anders zijn er altijd een paar ex-Inifiniti-dealer. Niet dat je ze vaak nodig hebt, want het zijn uiterst degelijke auto’s. Niet de eerste auto waarbij je denkt aan een premium Giulia alternatief.
Jaguar XE 2.0t R-Sport (X760)
€ 22.995
2015
100.000 km
Dat je zelfs met een klinkende naam als Jaguar BMW niet van de troon kunt stoten, bewijst deze XE. Deze compacte sportsedan is een rechtstreekse 3 Serie-killer en waardig Giulia alternatief. En toch wordt het model niet veel verkocht. Dat is op zich heel erg zonde. Die 163 pk dieseltjes zijn verschrikkelijk, maar die 2.0 viercilinder met 200 pk is wel prettig.
De XE heeft een meer dan uitstekend onderstel. Om daar achter te komen is het wel lekker om een beetje vermogen te hebben. Het interieur is niet al te denderend. Net als bij de Giulia is het niet zozeer slecht, maar het kan in deze klasse beter. Veel mensen vinden het kennelijk erg belangrijk, want het lijkt een typisch Duitse discipline.
Lexus IS300 25th Edition (XE30)
€ 19.970
2016
110.000 km
In dit gezelschap wordt de IS300h een beetje overhoop gelopen. Bijna alle auto’s hebben 200-250 pk met potentie voor nog eens 20-30% meer na een software kuurtje. De Lexus heeft amper 200 pk en het zijn ook geen enthousiaste paarden. Dat is zonde, want het onderstel verdient een VEEL betere aandrijflijn. Als je er even voor gaat zitten, merk je dat de motor/bak combinatie slecht gekozen is.
Althans, als je sportief wil rijden. Gaat het juist om comfortabel zoeven, nu je toch maar 100 km/u kan, is de Lexus meer dan voldoende. Dat niet alleen, de aandrijflijn is behoorlijk efficiënt. Als je je best doet is dit Japanse Giulia alternatief erg zuinig. Qua betrouwbaarheid staat de auto op zeldzame hoogte. Bekijk ook het uitermate bondige Lexus IS XE30 aankoopadvies!
Cadillac ATS 2.0T Premium
€ 18.750 (particulier)
2013
24.4509 km
Het houdt niet op met puike auto’s. Want eigenlijk is ook de Cadillac ATS een waardig Giulia-alternatief. Ook de ATS werd in Nederland geen succes. De reden is duidelijk: we vonden het plastic interieur te plastic, de badge niet premium genoeg en er waren geen bijtellingsvriendelijke uitvoeringen. En nu? Nou, het interieur is er niet moderner op geworden.
Wederom is het niet enorm slecht of storend, maar zo gelikt als een complete C-Klasse is het niet. Maar ja, vind maar eens een volle C-Klasse. Het voordeel van de ATS is zijn motor, dat is namelijk altijd een 2.0T met 276 pk. Het chassis is uitermate puik, mede geholpen door het standaard aanwezige sperdifferentieel. Op een BMW 3 Serie was die optie niet mogelijk, maar op een Cadillac is het standaard
Mercedes-Benz C350 AMG-Line (W204)
€ 18.250
2012
115.000 km
Je kan twee kanten op als je een C-Klasse wilt. Je kunt een nieuwer type kopen, de eerste C350e’s vallen namelijk in het budget. Let wel even op de prijzen, want ondanks dat de verkoopsites gericht zijn op consumenten wordt je misleid met 21% aan BTW die er later overheen komt. Daarom lekker laten gaan en een fijne C350 scoren. De W204 is namelijk een gouden generatie geweest van de C-Klasse. Zeker met de ‘350’-motor. Geen astmatische vierpitter, maar een ware Hubraum-motor.
Een 3.5 liter V6 die zonder turbo’s er meer dan 300 pk uitperst. Qua wegligging en stuurgedrag een uitstekende match voor de BMW 3 Series. Sterker nog, zeker met een AMG-sportpakket rijdt zo’n Benz uit de kunst. Het enige nadeel is dat ze bijzonder lastig te vinden zijn. We kwamen er eentje tegen, de meeste zijn C250’s met een 1.8 motortje. Check hier het Mercedes C-Klasse W204 aankoopadvies.
YOLO: Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm Aut. (952)
€ 19.950
125.000 km
2016
Tsja, een eenvoudige diesel Yolo. Je kunt ook kiezen voor een diesel-Giulia. Die zijn namelijk wel verkrijgbaar voor minder dan 20.000 euro. Heel veel keuze is er niet echt, maar er zitten genoeg ‘Business Super’-uitvoeringen tussen met mooi leer, leuke wielen en redelijke infotainment. Alle 2.2 diesels zijn identiek, dus je kan de zwakste oppikken en die bij een gerenommeerde specialist laten opwaarderen. Dan ga je ineens van 136 pk naar 240 pk. Meer dan voldoende lijkt ons. Let er dan wel op dat je gaat voor een automaat, want die kunnen aanzienlijk meer koppel verwerken dan de handbak.
Ondanks dat een handbak ‘puristisch’ klinkt, is het niet de fijnste transmissie. De bediening is wat hakerig. Zo’n achttraps automaat past veel beter bij het dieselkarakter en is écht bijzonder goed. Qua rijden staat de Giulia op behoorlijk eenzame hoogte. De Alfa rijdt een beetje zoals BMW het belooft in de folder: scherp, fijne balans erg stabiel. Dit alles zonder dat het oncomfortabel wordt. Andere yolo-tip: importeer er eentje uit Italië. Met een trailer, envelop en een woordenschat die zich beperkt tot culinaire onderwerpen, kan er natuurlijk niets mis gaan.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
thjvanvlerken zegt
Guilia, zou er graag een kopen een veloce. Maar helaas ik moet de hond kwijt kunnen… jammer dat er geen station is. Mijn advies voor nu gewoon een goedkoop ding kopen wat waarde vast is en of makkelijk in te ruilen. Even door sparen en dan in een mooie dikke guilia veloce stappen, een rode met bruin leer en gele rem klauwen.
meetsysteem zegt
Je kunt ook de hond wegdoen*
*Hier maak ik geen vrienden mee.
thjvanvlerken zegt
@meetsysteem: hahaha, of gewoon consessies maken in praktisch gebruik, het is gewoon een gave wagen.
meetsysteem zegt
Een Škoda Superb combi met 4wd in een mooie kleur, kun je ook nog een tweede hond aanschaffen! Of een E-klasse Estate, in groen metallic, lekker hoor.
bluebird zegt
@thjvanvlerken: “Alfa Giulia / GiuliettaRear Seat Protector / Cover” https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulia/Interior/Alfa-Giulia-Giulietta-159-Rear-Seat-Protector-Cover::9229.html
rollingstoned zegt
Zou kiezen voor de Jag of de Giulia diesel :)
hanse1one zegt
Gewoon een Giulia
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/alfa-romeo-giulia-1300-ti-in-volledige-nieuwstaat-benzine-groen-a8672830-6bf5-4ac5-a040-b271200d5a68?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 19.995,-
Kilometerstand: 52.318 km
Bouwjaar: 01/1968
supertjeduc zegt
@hanse1one: verlagen zodat de carterplug net de grond niet raakt , tweeliter erin met hoge compressie zuigers en hete nokkenas , paar gele koni’s en gaan als een dolle ( ongeveer 10 jaar in zo’n ding gereden , met mijn stomme kop verkocht )
golf1985 zegt
@supertjeduc: dit klinkt heel goed! Lijkt me leuker als een nieuwe!
thearchitect zegt
Ik smacht niet naar Guilia, kan dat ook?
Hubert zegt
Komt vanzelf.
SpiderIV zegt
Nog even geduld
Robert zegt
C350. At any day.
meetsysteem zegt
Ja, toch wel hè…
escort77 zegt
En een late, heel mooie 159? Met een setje mooie velgen, ti-pakket, mooi leer. In de juiste uitvoering blijft dit een mooi model.
cloverleaf zegt
@escort77: absoluut prachtig maar rijdt als een vectra
r525 zegt
“Als er een auto is waar iedereen naar smacht, dan is het wel de Alfa Romeo Giulia.”
Ja, dat is wat die paar Giulia fans zeggen, maar verder smacht er helemaal niemand naar. Het feit dat er geen bijtellingsvriendelijke uitvoeringen waren doet er niet toe, want in het buitenland is het nou ook niet bepaald een succes.
Persoonlijk zou ik sowieso voor de ATS gaan. Nee, het interieur is niet veel. Maar ik vind het nu niet echt onderdoen voor een F30, dat heeft ook helemaal niks met ‘premium’ te maken.
Paul58 zegt
@r525: in mijn omgeving en vriendenkring zeker wel hoor. Zit zelf in de Automotive dus genoeg mensen om mij heen die autoliefhebber zijn. Ook op dit forum of andere auto forums komt dit naar voren. Jij bent misschien een van de weinige die géén goed sturende rdw sedan kan waarderen;) Ieder zn ding! Voor mij in ieder geval de absolute benchmarkt voor een sportieve sedan (mag ook wel na het grote gat met de laatste rdw Giulia)
r525 zegt
Ja maar een kleine schare autofans is verder totaal niet representatief voor ‘iedereen’.
Ik vind het overigens best een leuke auto hoor. Zou er ook niks op tegen hebben als ik hem vaker tegen zou komen. Maar smachten? Nee dat niet. In dit segment maak ik andere keuzes.
dper4mance zegt
Zo’n Lexus IS kreeg je in Duitsland en andere Europese landen ook als IS200T met een 235pk/350nm 4 pitter turbo of als IS250 met 2.5 V6 met 208pk/252nm. De 200T is de sportiefste, de V6 wat meer op comfort gericht, maar loopt wel heel mooi. Loont de moeite om te importeren. Staan er inmiddels in Nederland ook wel een paar.
keecee zegt
De lexus IS 300h heeft 224pk. Enkel de benzine heelt 181pk. Heerlijke auto, maar ondanks de betrouwbaarheid, kijk ik nu ook naar een Gulia. Mis bij de Lexus net een beetje genot.
tinnemans zegt
Lang, lang geleden had ik een Chrysler Stratus 2.5 LE. Ik heb daar 6 jaar met heel veel plezier in rondgereden, tot de auto er moe begon te worden; ik had alle deurrubbers al 2 keer vervangen, waardoor de voorraad bij de sloperijen in Nederland opraakten, de automaat moest vervangen worden, de airco had het al begeven, de vering en schokdemperswaren aan de beurt etc, etc.
Na lang zoeken kwam ik uiteindelijk thuis met een BMW E39 530i, die nota bene een jaar ouder was, maar die nog helemaal fris en fruitig was. Als je alleen naar leeftijd kijkt, doe je jezelf dus te kort.
Ik wil niet zeggen dat Alfa’s slechte auto’s zijn, ik heb er nooit een gehad, maar de kans bestaat dat een goed onderhouden BMW die een tikje ouder is, net zo jeugdig aanvoelt. Ik zou dus 2 of 3 jaar ouder gaan zoeken, en iets van een 330i of 335i oid met sportonderstel proberen te vinden. Het leuke is dat dure opties, zoals leer, navi etc, na een paar jaar weinig meer uitmaken en een volledig volgehangen auto kost dus ongeveer net zoveel als z’n kalere broertje.
Dit advies is heel erg imho en ymmv.
alcantara zegt
“Dit is niet de fijnst generatie qua Dreiers.” Welke is dat dan wel? Volgens Autoblog review destijds voelde de 328i compact en scherp sturend aan vergeleken met de E90. Dus de E90 is nog rampzaliger. E46 dan? Maar die is veel te oud en de G20 is nog te nieuw/duur. Is de 3-serie dan überhaupt nog wel een lekker rijdende auto of heeft het enkel de naam mee? Zelf ook in een F30 gereden en uiteindelijk voor een F20 1-serie gegaan(M-Sport), de F30 voelde voor mij te log/groot aan en de F20 veel compacter/wendbaarder. Bovendien vind ik een hatchback veel praktischer dan een sedan.
lekkerlinksrijden zegt
@alcantara: de best rijdende BMW is de 2 serie, u weet wel welke ik bedoel
alcantara zegt
Rijdt een F22 2 serie heel anders dan een F20 1 serie? In de basis niet veel verschil dacht ik, maar heb nooit in een 2 gereden.
tinnemans zegt
Ik vond persoonlijk de E90 325i met het standaardonderstel wel heel erg deinerig. Ik heb een keer een proefrit gemaakt met een 335i met het bijbehorende sportonderstel en die was echt vreselijk strak. Bij de E9x is het onderstel erg van invloed imho.
Omdat smaken verschillen rij ik nu in een E65 rond. Ik denk dat je die ook een tikje te groot zal vinden. ;)
ouwedibbes83 zegt
@tinnemans: rij zelf een E92 met t sportonderstel, vooral de runflat banden in 19” versterken het strakke gevoel. Op de winterset in non-runflat is t al stukken meer comfortabel. Er zijn trouwens best wat smaakjes qua onderstel, dacht dat je standaard, sport, M-sport en adaptief hebt.
tinnemans zegt
@ouwedibbes83;
Ik heb geen idee meer wat de bandenmaat bij die proefrit is geweest. Dat kan ook best 19″ zijn geweest. Als dat zo is, dan had ik de auto misschien wel gekocht als er 18″ met gewone banden onder had gezeten, het was mij een beetje teveel van het goede. Het reed wel fantastisch. Voor langere ritten vond ik het alleen te oncomfortabel.
Ik zou eigenlijk weleens alle verschillende onderstellen naast elkaar willen proberen, het is verbazingwekkend hoeveel dat uitmaakt.
Ik heb die 325i 4 jaar gehad en er zwaardere stabilisatorstangen en zwaardere dempers onder laten zetten. Het veercomfort bleef, de auto werd wel strakker en vooral in korte bochten was de auto erg goed bij de les. In hele lange snelle bochten ging hij toch wel flink overhellen.
M’n E65 heeft 17″ velgen met heeeeel veel rubber (245R17/55) en adaptieve dempers. Ik rij daarmee normaal in ‘sport’, alleen bij een heel slecht wegdek ga ik in Citroën-modus. M’n auto is natuurlijk veel minder sportief dan de jouwe, maar is wel duidelijk meer Freude Am Fahren dan een 3 met standaard onderstel. En ik kan de familie erin kwijt, dat is ook wel prettig. ;)
Alles natuurlijk imho en ymmv.
civicfk3 zegt
@ouwedibbes83: adaptief was er niet op de e9x serie, het sport onderstel en m-onderstel is het beestje met dezelfde naam. Ik heb met beide gereden en met het sport onderstel is prima te leven en je kan er echt hard mee door de bocht, vooral met een breedset.
ouwedibbes83 zegt
@civicfk3: idd, de breedset zorgt voor een goed te plaatsen kont die zich prettig laat zetten in een (lange) bocht. Ik dacht dat op de M3 een adaptief onderstel leverbaar is en dat de onderdeelnummers / optiecodes afwijken van t sport en m-sport onderstel.
alfa147ti zegt
Ik rij nu drie en half jaar met de Giulia en ik kan alleen maar zeggen, top heeft veel minder ruimte dan mijn vorige 159 SW,
Maar wat een genot om mee te rijden na het uit stappen nog een keer achterom te kijken, ik ben blij dat ik sinds Maandag weer op mijn werk mag werken dat betekent dat ik weer kilometers mag maken met deze mooi auto , die heel veel mensen prachtig vinden maar die hem niet nieuw durven te kopen, er staat nu een nieuwe groene bij Prins te koop als ik het geld had was die al verkocht aan mij.
dunhozzie zegt
Ik zou liever voor de XF gaan:
https://www.autotrack.nl/a/jaguar-xf-benzine-2010-51261340?btwprijs=true
XE, Benz, Cadillac
camber24 zegt
Neem een goedkopere en hopelijk ook jongere 320iA. Kan je door de betere tunert makkelijk meer uit peuren dan de standaard peekaas van de 328i.
povel zegt
@camber24: Ja die motoren zijn dan ook gelijk op de zuigers na.
povel zegt
Ik heb 2 keer een week met een xe door Duitsland gereden en die auto viel mij zo zwaar tegen. 3 serie killer m’n reet! Ik had hoge verwachtingen en gehoopt dat het een leuke lekkere auto was, heb zelf meerdere jaguars gehad en draag het merk dan ook een warm hart toe. De Xe is gewoon een nerveuze ongebalanceerde auto, ik snap echt niet dat het steeds maar met een 3 serie vergeleken wordt. Ja jaguar heeft geprobeerd de auto sportief te maken, maar dat is totaal mislukt.
vaakbenjetebang zegt
Heel simpel. Als je eigenlijk een Giulia wilt, moet je een Giulia kopen. Vind je ze nu nog te duur, wacht dan een tijdje en koop eventueel een rijdende pedaalemmer van 1000 euro om de tijd mee door te komen. Want als je 20k (toch wel ‘echt’ geld) aan een auto uit gaat geven en het is eigenlijk niet wat je wilt, ga je een ernstige hekel aan het ding krijgen, en de afschrijving gaat gewoon door. Doe jezelf een lol en oefen geduld.
bischero zegt
@vaakbenjetebang: dat dus. Of private Lease een occasion voor 12 maanden. Niet de goedkoopste optie, maar wel iets waarvan je weet dat je geen verrassingen hebt in de periode dat je lekker aan het doorsparen bent.
kniesoor zegt
@vaakbenjetebang: Verreweg het beste van de hier gegeven adviezen wat mij betreft. Het vergt enige discipline, maar de beloning is des te groter 👍🏽
geelbarrel zegt
@amghans: helrmaal mee eens. Droom intussen je ideale uitrusting bij elkaar (ga altijd minimaal voor veloce stoelen) . Zo heb ik anderhalf jaar op mn lip gebeten en ben zeeeeer blij met mn Juul. Breedsetje Q wielen, squadra massimo chip 319pk. Nu nog loeren naar een zeldzaam Q2 sperdifferentieel
lithiumion zegt
@vaakbenjetebang: Resumé: de schrijver heeft met al zijn passie en kennis een blog in elkaar geschreven en dan maak jij eigenlijk met je verhelderende samenvatting, waar niks op af valt te dingen, zijn gedetailleerde opsomming van eventuele alternatieven, van de eerste hoofdletter, tot de laatste punt, gewoon ronduit overbodig…
vaakbenjetebang zegt
@lithiumion: nee, juist niet overbodig! Het lijstje met alternatieven bevestigt alleen maar dat de aanvrager beter eventjes geduld kan hebben. De spoeling is gewoon erg dun.
lithiumion zegt
@vaakbenjetebang: dat jan ook!
tinnemans zegt
@vaakbenjetebang; Eigenlijk geen speld tussen te krijgen. 👍
vespinie zegt
Zoals ook hier boven al benoemd. Sparen gaat lastig als je aan de andere kant zuur verdiende centen aan afschrijving door het putje ziet verdwijnen. Gewoon een solide auto om voor de tijd van a naar b te komen die zodra je droom alfa te koop staat ook meteen kan weg schieten. De verkopende partij van de alfa zit waarschijnlijk niet te wachten op je huidige auto en je wilt ook snel kunnen schakelen. Is het niet handig om nog een “dure” inruiler te hebben staan die je nog kwijt moet aan een particulier of iets. Dubbele lasten en gedoe van de verkoop. Ik had het wel geweten gewoon z.s.m butget bij elkaar harken en geduld hebben en wachten op je droom auto.
David zegt
Ik herken me helemaal in dit probleem, zelfs met een budget dat een stukje hoger ligt. €25.000 + inruil van mijn huidige 320i (F30), of €35.000 zonder inruil.
Naar de Giulia zoek ik niet eens meer, al had die mijn voorkeur. Die zijn tweedehands nog duurder dan de BMW 3-serie en een jong gebruikte Giulia vinden met minimaal een veloce interieur én exterieur pakket is al helemaal een speld in een hooiberg zoeken.
En ja, voor onder de €35.000 is echt wel wat te vinden, maar ik vind dat ik voor zo’n smak geld ook best wat eisen mag hebben.
– gaaf interieur (minimaal veloce, of leer + sportstoelen bij BMW (en dan niet in zwart!))
– jong, max 2 jaar, en niet erg veel kilometers en benzine uiteraard!
– zwarte hemelbekleding uiteraard.
alper zegt
Even nog door sparen: https://instagram.com/kasaprestaurant?utm_medium=copy_link