Het klinkt als een Ford Escort, maar het is toch echt Giugiaro’s laatste creatie: de Clipper, een voorloper op een volledig elektrisch VAG-model op het MQB-platform?
Enkele jaren geleden kocht de Volkswagen-groep Italdesign Giugiaro, en sindsdien wordt de carrosseriebouwer voornamelijk gebruikt als aangever van leuke conceptjes waar al dan niet binnen de groep op voortgeborduurd wordt.
We weten niet precies hoe het met de volledig elektrische aspiraties zit, het beleid daaromtrent zwalkte nogal de laatste jaren (hoi, Audi R8 e-tron!), maar deze Clipper, die rolt op het MQB-platform, kon nog wel eens de opmaat zijn naar een dergelijk model.
Hij is uitgerust met schaardeuren aan de voorzijde, en vleugeldeuren achter. Hij zit vol met touchscreens en connectiviteit, maar bovenal met twee elektromotoren, elk afzonderlijk goed voor 149 pk (110 kW). Gecombineerd zitten we dus op een kleine 300 pk, die over alle vier de wielen verdeeld worden.
De 1.800 kg zware MPV kan hiermee een top van 204 km/u halen, en heeft een theoretische range van 540 km. Hiermee is het een Tesla Model X-tegenstrever in de dop, hoewel dat natuurlijk toekomstmuziek is.
mashell zegt
Een VW met Audi achterkant en erg onhandige deuren heet dus Clipper. Meneer, kunt u dat nog een keer uitleggen?
Edge zegt
Beetje zonde dat ze de prachtige naam Giugiaro tegenwoordig gebruiken voor een concept dat gewoon een inspiratieloze VW met vleugeldeurtjes is.
benzinehoofd zegt
@Edge: zou je je prettiger voelen als ze die prachtige naam, geheel historisch verantwoord, zouden gebruiken voor een concept dat gewoon een (al of niet inspiratieloze) VW met twee deuren en een kofferdeksel is, zoals destijds bij de door Giugiaro ontworpen Golf?
Edge zegt
@benzinehoofd: Destijds was Giugiaro nog geen eigendom van VW en heeft Giugiaro ook echt de auto ontworpen, dus daar heb ik totaal geen problemen mee. Wat mij nu een beetje dwars zit is dat VW een concept maakt, denkt “Nah, die vleugeldeuren zijn toch iets too much voor ons beoogde publiek” en er dan maar een Giugiaro badge op plakt omdat het zonde is die concept de shredder in te gooien. Het heeft gewoon weinig meer te maken met het fameuze designhuis van vroeger.
Esprit_de_Flandre zegt
Gaan we nu nooit nog iets anders zien van Giugiaro dan Volkswagens en Co… ?
Das wel jammer…
Orichy zegt
Dit zou prima zo als een Seat geproduceerd kunnen worden, alleen nog even een “gewone” produktie versie ervan maken en dan heeft Seat weer een beetje smoel en een prima verkoopbaar model erbij, een nieuwe Altea/Altea XL, of zo…