We gaan zeer binnenkort Antonio Giovinazzi weer in een Formule 1-auto zien. Een Haas, om precies te zijn.
Italian Jesus. Je kunt het slechter treffen als het op bijnamen aankomt. Het klinkt in ieder geval een stuk cooler dan ‘Mazespin’. Helaas heeft Giovinazzi die bijnaam niet te danken aan het feit dat hij wonderen verricht op de baan, maar puur aan zijn lange lokken. Afgezien daarvan was hij een tamelijk onopvallende coureur.
Nadat duidelijk werd dat Giovinazzi werd vervangen door Bottas had niemand het idee dat we hem nog terug zouden zien in de Formule 1. Toch moet je nooit nooit zeggen. Eerder dit jaar werd hij bijvoorbeeld genoemd als mogelijke vervanger van Mazepin. Helaas voor de Italiaan koos Haas voor oudgediende K-Mag.
Nu Silly Season weer in volle gang begint de naam Giovinazzi ook weer te vallen. Dit wordt nu gevoed door een mededeling van Haas. Het team laat namelijk weten dat de Italiaanse broer van Jezus in actie zal komen tijdens twee vrije trainingen. Het gaat om de eerste vrije training in Italië en in de VS.
Het afstaan van een zitje tijdens de vrije trainingen is eigenlijk bedoeld voor rookies, maar dat is Giovinazzi natuurlijk niet. De Italiaan heeft er al drie volle seizoenen op zitten.
Dit roept natuurlijk de vraag op: waarom zet Haas Giovinazzi in een Formule 1-auto? Het feit dat hij reserverijder is voor Ferrari is in ieder geval een belangrijke factor. Op deze manier kan hij wat ervaring opdoen met de nieuwe Formule 1-auto. Wel zo handig als hij Leclerc nog eens moet vervangen als die een mentale inzinking krijgt.
Maar misschien zit er meer achter… Het is niet ondenkbaar dat Mick Schumacher volgend jaar naar een ander team verkast. Hij wordt bijvoorbeeld gelinkt aan Alpine. In dat geval moet Haas dus een vervanger vinden. Misschien willen ze daarom even kijken wat Giovinazzi ervan bakt.
Het is trouwens niet de eerste keer dat Giovinazzi een Haas-outfit aantrekt (daarom hebben we ook zo’n mooie headerfoto). In 2017 mocht hij als Ferrari-protegé en reserverijder maar liefst zeven vrije trainingen doen voor het team van Haas.
Edge zegt
Giovinazzi is een prima coureur, en ook echt wel F1 waardig. De echte elite haalt vaak meer uit een auto dan je mag verwachten. Verstappen, Hamilton, Alonso en Leclerc zien we dat met regelmaat wel eens doen. Zo’n type coureur is hij niet. Als de auto goed genoeg is om rond plek 10 te finishen, finisht Giovinazzi rond plek 10. Gewoon een hele solide baseline waarvan je weet wat je aan hem hebt.
Maar of hij een verbetering is ten opzichte van Schumacher? Dat betwijfel ik. Magnussen staat nu op 22 punten, Schumacher op 12. Dat verschil is precies het aantal punten dat Magnussen pakte in Bahrein. Met een beetje creatief boekhouden zou je dus kunnen zeggen dat Schumacher vanaf ronde twee evenveel punten heeft gepakt als Magnussen. Eigenlijk precies zoals je op basis van zijn verleden mag verwachten laat Schumacher een stijgende lijn zien in zijn tweede jaar. Inmiddels doet hij niet onder voor Magnussen en is de Deen al vier races op rij achter Schumacher gefinisht. Ik zou het daarom wel aandurven om hem voor twee jaar vast te leggen. Als dan aan het eind van 2024 Leclerc en Sainz aflopen kan Ferrari altijd kijken of het de moeite waard is om hem naar de Scuderia te halen.
ghini zegt
Ook al vind ik Gio wel een mooie vent, dat hij in de Formule E tot nul punten kwam zegt toch ook wel iets? Weet niet hoe slecht die auto was naar dat feitje verbaasde me wel en zal ook niet helpen met terugkeer naar F1.
mc96 zegt
Ik vind dat Giovanazzi zijn kans wel heeft gehad. Genoeg andere coureurs die ook een kans verdienen. Mbt Schumacher, die zal een heel goede tweede seizoenshelft moeten hebben, anders is de glans er wel een beetje af. Kan me niet voorstellen dat Alpine hem op dit moment zou willen vastleggen. Al was het maar omdat ze dan hun positie mbt het Piastri verhaal verzwakken. Ze kunnen prima wachten tot het einde van het seizoen met het bepalen van een vervanger. Dani Ric heeft geen andere serieuze opties en als ze gaan voor een “opkomend talent”, zijn die er ook genoeg (al steekt er geen enkel ver boven het maaiveld uit).
panam1 zegt
Schumacher heeft het niet, klaar. Volgens mij is alleen rosberg een copy paste van z’n vader geweest, net als gilleneuve , die trouwens extreem veel geluk had in t 1997 seizoen. Verder zijn de zonen van wereldkampioenen vaak mindere goden. Wat wel een mooie statistiek is, is dat de zonen van F1 coureurs die het vaak minder deden / Achterveld reden , het een stuk beter dan hun vaders doen. Verstappen / Magnusson – (Hill – maar niet 100% zeker)
basman147 zegt
Graham Hill was 2-voudig wereldkampioen, 3 × 2e, mr. Monaco (5 maal gewonnen), en de enige coureur die de Triple Crown heeft gewonnen (Le Mans, Indy 500 en afhankelijk van wie je gelooft, Monaco of wereldkampioen F1).
Ik zou Damon Hill geen pannenkoek willen noemen, maar zijn vader heeft duidelijk de betere carrière gehad. 😉
Roadster1976 zegt
Schumacher is een aardige kerel en heeft het al best ver geschopt met het talent dat hij heeft.of niet heeft. Zoals je wilt. Ik zie hem niet bij Ferrari eindigen. Daar is hij te licht voor. Haas is een mooi team voor schumi na Prema en VAR. Allemaal een beetje huiselijke professionele teams. Bij Ferrari verzuipt Schumacher denk ik. Al zou het voor hem mooi zijn als het lukt! En talent heeft hij wel anders kom je niet in de F1. Ik denk alleen niet dat het genoeg is.
fedal zegt
Of Gio nog een kans moet krijgen, daar heb ik mijn twijfels over. Er zijn genoeg andere rijders die “Der Sohn von… ” kunnen vervangen. Ik weet dat ik vele tegen het zere been aantrap maar ik vind Schumacher junior absoluut geen f1 materiaal. Aan zijn F2 kampioenschap zit een stinkend geurtje aan…dat vertrouw ik niet, net zoals ik Wehrlein zijn dtm kampioenschap niet vertrouw.
cloverleaf zegt
Kimi terug in de Alpine of de Haas!!!!!