De kleine Britse bouwer van sportauto’s en racewagens, Ginetta, heeft bekend gemaakt dat ze in januari 2010 de kleine G40 op de markt willen brengen. Dit model moet onder de G50 op de markt komen.
Ginetta streeft er naar om de G40 slechts 850 kilo te laten wegen. Onder de motorkap vinden we een 1.8 liter grote viercilinder die afkomstig is van Zetec. De G40 is in eerste instantie ontworpen om mee te racen, zoals in het Ginetta Junior Championship, maar moet ook gebruikt kunnen worden op de openbare weg. Volgens Ginetta is de rolkooi maar liefst 50 keer sterker dan de eisen die de FIA stelt.
In januari zal de productie van start gaan en Ginetta wil in eerste instantie 26 exemplaren bouwen. De prijs is £24.950. Of er ook een elektrische variant komt, zoals bij de G50, is nog niet bekend. (via: ginettacars.com)
Featuring an 1800CC sealed Zetec engine and a proposed weight of 850kg, the G40 will not only serve to elevate the current Junior series with a fresh, modern look but will also be eligible for entry into a variety of competitive racing categories – whilst addressing a vast array of safety issues. Key features of the G40 include:
· Safety cage 50 times stronger than minimum 2009 FIA homologation regulations
· Front and rear crash zones
· Updated side impact bars
· Increased occupant safety and visibility
· Adjustable interfaces to maximise comfort
· Comfortable dual occupancyAlmost two years since it launched the highly successful G50, Ginetta will produce an initial batch of twenty six G40’s in January 2010 with pricing set at £24,950.
autofan zegt
Ben niet zo onder de indruk….
Klassiekerrally zegt
Ik ben alvast aan het sparen. Dit wordt een auto die enorm veel plezier biedt voor je geld.
Sven zegt
Zetec is geen merk maar een motoren serie van Ford…..
Headhunterz zegt
kleiner en lichter? deze word dan 50 kilo zwaarder dan de G50, dus er klopt iets niet?
robbie zegt
@Headhunterz: volgens mij weer een G50 GT4 1.000 kilo:
http://www.ginettacars.com/pdfs/Ginetta_G50_GT4.pdf
@rikkon: dat is natuurlijk onzin! Het gaat er maar om hoe je de verbindingen maakt, als je dat slim doet krijg je een sterke constructie die ook nog eens licht is.
rikkon zegt
Wanneer je rolkooi 50x sterker is dan nodig istie gewoon veel te zwaar…
Eerder een kwestie van lomp ontwerp of dommigheid dan iets om je over op de borst te slaan.
Klassiekerrally zegt
@ rikkon: uhuh… en daardoor weegt de auto ook slechts 850 kilo? ;)
Ik denk inderdaad dat ze heel slim bezig geweest zijn.
Headhunterz zegt
oh wacht eens ff, er staat in de titel kleiner en LICHT, niet lichtER, sorry :oops:
Klassiekerrally zegt
@ Headhunterz: maar hij is wel degelijk lichter. Een G50 in GT4 spec weegt 100 kilo meer dan de G40. Van de straatversie wordt geen gewicht opgegeven. Misschien omdat dat afhankelijk is van de gekozen accessoires?
Jeroen zegt
@Rikkon, t is toch altijd mooi als je een beetje bescherming hebt? Als t kan, waarom niet?
Vincegail zegt
Zetec? Of Zytek?
robbie zegt
@Vincegail: in het persbericht van Ginetta staat toch duidelijk Zetec…
Vincegail zegt
@robbie:
Dan is het dus een Mondeo motor. Beetje jammer. Zytek had leuker geweest. En ook niet helemaal onmogelijk omdat Zytek eigendom van Ginetta is, of Ginetta van Zytek. Maar inderdaad, er staat Zetec. :-(
the_rabbit zegt
Heej, ginetta komt met een z4 kloon!
Ralph zegt
Kijk dit is pas downsizen!!!
Ginetta snapt het tenminste…
O.Z. Superleggera’ eronder en trappen maar met de Ford Zetec motor. Cheap, light buy two! : )
slappehap zegt
Volgens de FIA-regels moet een rolkooi (o.a.) een verticale belasting kunnen verdragen van 7,5 maal het [autogewicht + 150 kg], uitgedrukt in DaN (decanewton), hetgeen neerkomt op een verticale belasting van meer dan 7500 kg.
Vijftig keer de FIA-norm gaat voor de Ginetta richting de vierhonderdduizend kilo. Als je je volgens de FIA-regels moet behelpen met stalen buisjes van 2,5 mm wanddikte hebben Robbie en Wim nog iets uit te leggen aan Rikkon, en anders wel aan mij.
Geweldig leuk autootje, alleen jammer van de verouderde Zetec die al jaren terug is vervangen door een Duratec 1600, 35 kg lichter en meer vermogen.
Klassiekerrally zegt
@ slappehap: In dat geval moet ik mijn reactie inderdaad herzien.
Ik denk -op basis van jouw reactie- nog steeds dat ze slim geweest zijn (het blijft knap om een auto te maken van 850 kg die toch veilig is), maar dat ze de cijfers moeten herzien.
PloegR zegt
Leuke GT!
Ik zou er alleen een Ford Sigma 1.6 met turbo erin willen.
Met zo’n 170pk en 850pk moet dat een hele leuke auto zijn om overdag te beesten (hillclimbs en track days) en om ’s avonds de partner mee op te halen…
Klassiekerrally zegt
Meer nieuws: http://www.klassiekerrally.nl/ginetta-onthult-de-g40-birmingham/