Het Britse sportautofabrikantje Ginetta heeft het eveneens Britse (en nog kleinere) merk Farbio opgekocht. De pk-monsters van het overgenomen merk worden nu alleen nog ook onder de Ginetta-vlag (en naam) verkocht. Een absolute verrijking van het modellenaanbod.
Het in Leeds gevestigde Ginetta kenden we gisteren vooral van de G40, de G50R en een elektrische variant daarvan: de G50 EV (raceauto’s niet meegeteld). De aanschaf van Farbio voegt daar nu de GTS400 (die er ook als GTS350 en ‘gewoon’ GTS is) aan toe. De nieuwe naam van het beestje is Ginetta F400. Het model blijft gewoon in productie in Bath, waar de Farbio’s tot nu toe ook al van de band rolden met de hand gebouwd werden.
Beide partijen hebben profijt van de overname. Farbio-oprichter Chris March, die zijn projectje nu dus voor de tweede keer van naam ziet veranderen, maar in Bath wel de scepter blijft zwaaien als managing director, vertelt: “Dit is een welkome zet. Het levert ons geld en stabiliteit op. Daarbij zijn de prestaties die we in het verleden van Ginetta zagen gewoon fantastisch!” Hiermee doelt hij op de succesnummers van het merk op het circuit.
En nu is het wachten op een liefdesbaby die het beste van de twee werelden bij elkaar brengt… Dat kan toch bijna niet uitblijven, zou je zeggen?
meneersander zegt
Toch slechte imitatie’s….
Citrofiel zegt
Hoezo een liefdesbaby? Niet nodig. Toch een mooi aanbod zo? Je hebt de circuitracers die voor de weg geschikt zijn gemaakt (de voormalig Ginetta’s) en de wegauto’s die ook op het circuit hun mannetje kunnen staan (de voormalig Farbio’s). Met dank aan KR voor deze overgenomen wijsheid. ;)
EJS zegt
Twee leuke merkjes! Jammer dat ze het samen niet konden overleven, dit betekend toch in feite, dat al zijn nu beide merken nog een klein beetje levend, het nu één iets groter merk is geworden..
integralechubasco zegt
die farbio’s zijn bloedmooi…
Klassiekerrally zegt
@ meneersander: Van wat?
@ Citrofiel: Inderdaad. Het aanbod van beide merken vult elkaar perfect aan. (goed gelezen! ;) )
@ EJS: Ginetta is springlevend man! Eigen raceseries, nieuwe modellen en nu een overname van Farbio (waarvan ik niet weet hoe ‘levend’ het is/was).
EJS zegt
@Klassiekerrally:
Ik weet dat Ginetta springlevend is, één van mijn favo merken;)
In hoeverre Fabrio springlevend was weet ik niet, maar ik vind het wel betreurenswaardig dat Fabrio hiermee op langere termijn ten onder gaat, uiteindelijk zullen namelijk uit die Fabrio-fabriek auto’s rollen die niks meer met Fabrio te maken hebben, maar gewoon Ginetta’s zijn, en dat is zonde van ’t merkje Fabrio;) Hopen maar dat Ginetta er wat leuks mee gaat doen dus..
Camaro zegt
Ik vind dat ding er totaal niet uitzien, maar hij heeft wel wat leuks!
integralechubasco zegt
Zijn er farbio’s op nederlands kenteken? leuk alternatiefje…
Fietsblogger zegt
…of Farnetta :D
atakan zegt
@Fietsblogger: Dat had ik ook net in gedachten!
michael zegt
@vincent
Sorry, beetje beter inlezen voortaan Chris marsh is niet de oprichter dat is Arash Farboud
Humanspectrum zegt
@michael: Heel goed, Michael. Dat was de reactie die ik hoopte te zien en anders zelf had gepost. Ter aanvulling van je goeie reactie (om ‘m nog beter te maken): Farboud was een Marokkaan, die dacht met zijn creatie, de Arash Farboud, wel even dacht Ferrari naar de kroon te steken. Dat mislukte. Daarna kocht Chris Marsh de boel en maakte van de Farboud de Farbio. Marsh is overigens wel een van de oprichters van Marcos. De eerste drie letters van zijn achternaam zijn ook de eerste drie letters van het merk Marcos. (Mar= MARshden).
@Fietsblogger: Farnetta, mooie merknaam voor een sportwagen, maar ik zou het niet slim vinden van ze om een nieuwe naam te gaan voeren.
XJ220 zegt
@Humanspectrum:
Niet helemaal correct. Arash Farboud is een Iranier (of correcter van Iraanse afkomst). Arash is ook een typisch iraanse naam.Hij heeft eerst de Farboud gemaakt. En daarna doorverkocht en ging daarna bezig met zijn eigen supersportauto de AF-8, die zoveel op de Enzo lijkt. Deze dus (http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/23/wederom-een-engelse-supercar-arash-af-8)
Hij begon trouwens met het maken van auto’s omdat hij geen Enzo ‘mocht’ kopen van Ferrari (ja klopt, echt arrogant van Ferrari)
RB zegt
Wel echte Britse namen…
spykerboy zegt
HARD!! vond het altijd opzich wel vette autos!! maar een combo is ook mooi:)
Vincent_van_B zegt
@ michael: Maar dan toch wel samen met March, check in hun eigen persbericht eerste zin van derde alinea maar… http://www.farbiosportscars.com/Ginetta_Farbio_Announcement.asp
michael zegt
@vincent
Ja, propaganda ;-) Farboud had de cash (farmaceutisch familiebedrijf verkocht) en hij haalde Marsh erbij omdat hij wel diepe zakken had maar geen ingenieur was.
Ok, mede-oprichter dan, deal?
Vincent_van_B zegt
@ michael: Aha, jij weet van de hoed en de rand. Pfoeh, kom ik nog goed weg ;-)… Ik zeg: deal!
Dimglor zegt
Die linkse ziet er mooi uit, maar die rechtse vind ik minder…
trigger565 zegt
@Dimglor: die linkse is een Farbio gts, de rechtse een computermodel van een Ginetta met slechte kwaliteit ;)
Hupke zegt
@Dimglor:
Ginnetta lelijk en Farbio mooi dus.
Farbio was me niet echt bekend en dat ginetta leven is kan niemand ontkennen. Of het bedrijf gezond is dat zou ik wle niet kunnen zeggen.
En ik heb er nog nooit ingereden of iemand gehoord die erin gereden heeft maar ze zien er in ieder geval zalig uit.
Nu bristol en jensen of mischien toch liever Ascari en Noble (zijn zo wat levendiger) in het concern krijgen en dan zit zowat alle lekers erin.
Esprit_de_Flandre zegt
Vreemd, zo’n kleine merkjes die elkaar overnemen. Of zijn ze zich aan het groeperen om dan overgenomen te worden door VW?
Zapp zegt
M’n tip is aangekomen veronderstel ik. :P
Spiderman zegt
Ik keek vanavond weer eens naar de film Bruce Almighty. Dacht al dat de superauto die daar in meedoet ook een Farbio was, maar het is een Saleen S7; ook niet echt een auto die je hier tegenkomt…
JamesBond007 zegt
@Spiderman:
die saleen is eerder gebasseerd op een mclaren f1 dan een farbio.
ik hoop dat de designers het model van farbio doorzetten want die is een stuk mooier dan productie’s van ginetta.
Klassiekerrally zegt
@ Humanspectrum: Niet helemaal correct. Jem Marsh is een van de oprichters van Marcos. Chris Marsh is zijn zoon.
Klassiekerrally zegt
Meer foto’s van de F400: http://www.klassiekerrally.nl/ginetta-timmert-flink-aan-de-weg-farbio-ingelijfd/