Psst, Tesla kopen? Er staat nog een gigantische voorraad Tesla’s ergens.
Aandeelhouders tevreden houden met flinke productieaantallen is één. De auto’s daadwerkelijk verkopen is een tweede. Als dat laatste niet lukt zit jet met een probleem. Dat probleem is nu voor Tesla serieus, want het merk heeft te maken met een gigantische voorraad auto’s.
Meer aanbod dan vraag. De laatste jaren was het vaak andersom in autoland. Dat effect houdt een keer op. Net als dat het trucje van eeuwige prijsverlagingen op een gegeven moment niet meer werkt. Zo’n beetje iedereen die een Tesla wilde hebben heeft er nu wel eentje. De prijsverlagingen van de laatste tijden heeft er niet voor gezorgd dat de Model 3 of Model Y gigantisch in trek blijven.
Voorraad Tesla’s: 50.000 onverkochte auto’s
In de Verenigde Staten zijn er veel meer Tesla’s geproduceerd dan er verkocht worden, daardoor heeft merk een grote ongewenste voorraad opgebouwd. Volgens Sherwood News (via Jalopnik) staan bijna 50.000 onverkochte auto’s te wachten op een eigenaar op het terrein van Tesla van een Gigafactory in Texas. De voorraad is zo groot dat deze te zien is met satellietbeelden vanuit de ruimte.
In het eerste kwartaal van dit jaar produceerde Tesla 433.371 auto’s. Het Amerikaanse automerk heeft deze voertuigen niet allemaal gemaakt op basis van openstaande bestellingen. Een deel werd geproduceerd in hoop dat ze later alsnog verkocht zouden worden. De vraag bleef echter uit, waardoor het merk opgezadeld werd met tienduizenden auto’s. Toch zonde dat die staan te verstoffen op een parkeerplaats. Van de 433.371 geproduceerde auto’s waren er 386.810 daadwerkelijk verkocht.
Wie gaat ze kopen?
De vraag is of Tesla de auto’s gaat kwijtraken. Natuurlijk, met weer een dump in de prijs slijt het merk de auto’s wel. Een Model 3 of Model Y goedkoper aanbieden dan de concurrentie maakt het meteen de aantrekkelijkste elektrische auto. Maar Sinterklaas spelen is er niet bij voor Tesla, er moet wel geld in het laatje komen.
Volgens een woordvoerder van Tesla is het allemaal minder dramatisch dan het lijkt. Vaibhav Taneja, de financiële topman van het merk, zegt dat ze verwachten dat de voorraad in dit kwartaal weer flink afneemt. Tesla heeft er dus wel vertrouwen in dat ze al die auto’s gaan kwijtraken. De satellietbeelden zullen op termijn laten zien of dat inderdaad het geval gaat zijn.
Johanneke zegt
Je kan mijn auto ook zien vanuit de ruimte hoor. Kijk maar eens op google maps.
Trojan zegt
Ik heb net even gekeken en hij staat er inderdaad!
Allison Burgers zegt
Vanuit mijn auto kun je de ruimte zien. Ook vet.
PunicaOase zegt
Wachten er ook niet een hoop op de facelift van de Model Y? Zonde om hem nu te kopen zo vlak voor..
mashell zegt
Als net als bij de 3 de knipperlicht stengel verdwijnt en de prijs na de facelift omhoog gaat zijn er juist ook redenen om nog voor de facelift te kopen. Je kunt voorspellen wat de Model Y facelift gaat zijn en wat ze er ook aan doen een fraaie wagen zal het er niet van worden dus je kunt net zo goed of zelfs beter nu kopen als je een Model Y wilt.
Allison Burgers zegt
De 3 is er echt een heel stuk op vooruit gegaan. Veel hoogwaardiger interieur, stiller, comfortabeler. En ziet er veel beter uit. Ik zou zeker wachten op de Y ‘Juniper’ in plaats van de huidige nog kopen.
Die stengels wen je wel aan. Heb ook nog niemand gehoord die er een Ferrari voor heeft laten staan.
mashell zegt
Maar “hoogwaardiger interieur, stiller, comfortabeler.” is precies wat over de Y gezegd werd toen die op de markt kwam, die was altijd al een stukje beter dan de 3. Het kan dus zijn dat de Juniper update van de Y alleen maar slechtere ergonomie door verdwijnen van de stalk brengt en andere koplampen, maar het is wel Tesla die kunnen er ook zomaar het 1000V net van de Cybertruck inzetten en dat zou de Y Juniper opeens weer zeer interessant maken.
Allison Burgers zegt
Verdiep je even goed in de verschillen tussen de 3 en de 3 Highland, Als de Y dezelfde verbeteringen krijgt, dan is het echt de moeite waard.
Je kunt je natuurlijk ook blindstaren op een stengel…
RutgerK zegt
Ik heb nog even op het Lamborghini forum gekeken en ook daar lees je dat een aantal de Revuelto toch maar niet koopt vanwege het ontbreken van de knipperlichtstengels.
mashell zegt
Het lijkt er op dat de Tesla productie aan of uit is, ze kunnen alleen op volle toeren draaien. De fabriek langzamer laten draaien als de vraag afneemt kunnen ze blijkbaar niet, vandaar de krampachtige prijsverlagingen (die in de winst snijden) en de grote voorraden. Andere fabrikanten lijken niet alleen meer variantie in hun productieproces aan te kunnen maar ook meer flexibiliteit in de snelheid, leerpuntje voor Musk.
harrie zegt
Dat is wellicht een Gigapress dingetje, de cyclustijd daarvan pas je niet even aan zonder de kwaliteit te beinvloeden.
En je zet hem ook niet zomaar even aan/uit als een las robot, dus wellicht is het dan economisch handiger om maar door te draaien.
mashell zegt
Hoezo niet? Die gigapers is gewoon een pers, het perst een carrosserie. Die geef je opdracht 100 carrosserieën te persen. Is er minder vraag dan pers je er 50 en je zet je het ding uit. Het lijkt me meer dat ze een zeer constante stroom aan onderdelen van hun toeleveranciers hebben afgesproken waar geen flexibiliteit in zit. Als je die onderdelen niet kunt opslaan dan kun je maar beter auto’s van maken want auto’s zijn goed verplaatsbaar.
harrie zegt
Nee, de Giga Press is een aluminium die-casting machine, die gesmolten alu onder hoge druk in een enorme matrijs injecteert. Echt heel wat anders dan een standaard carrosserie plaatwerk pers.
Op zich geen nieuwe techniek, maar door Tesla wel als eerste op dit formaat en in deze markt toegepast 1 van de redenen waarom de marges van Tesla veel hoger zijn dan de concurrentie.
fanboy zegt
@mashell: Die fabrikanten hebben weer iets anders om te leren, namelijk winst maken op hun EVs.
Tesla maakt gewoon winst, en ik verwacht dat als ze deze 50.000 Model Ys verkocht hebben voor veel lagere prijzen, dat ze nog steeds niet of niet veel verlies hebben gemaakt.
Waar anderen nog steeds constant verlies draaien op al hun EVs.
Maarja, het lijkt me ook nuttig om eerder te stoppen met productie.
En er zullen toch wel weer wat prijsverlagingen aankomen.
mashell zegt
Natuurlijk, je zegt over waar Tesla verbeteren kan en het Tesla verdedigingsfront komt in actie…
Eventjes wat feitelijkheid: na de prijsverlagingen zit de marge van Tesla op hetzelfde niveau als de andere fabrikanten, 2023 6%, niet slecht, niet bijzonder goed, gewoon normaal. Ook de andere merken maken gewoon winst op hun EV’s want ze maken namelijk winst op elke auto. Alleen als de ontwikkelingskosten van EV’s toerekent aan de EV’s van nu kom je op verlies maar dat is dom rekenen, de investeringen voor toekomstige technieken en voertuigen moet je aan alle wagens van nu toerekenen, dat was met nieuwe euro normen voor uitstoot al zo dat is voor nieuwe elektrische aandrijflijnen ook zo.
Robert zegt
Ik heb de locatie even opgezocht op Google Maps, hun satellietbeeld is exact gelijk aan die van het commerciële SkyFi Explore, die 38 US$ vraagt voor een gedetailleerde weergave.
mashell zegt
Maar bij Google maps moet je toch altijd afvragen van wanneer is die foto? Soms zijn ze jaren oud.
sanderkomnogeensergens zegt
Tja, een Tesla. Beetje haat liefde verhouding mee. Op zich vond ik het model wel mooi toen het uit kwam. En de techniek natuurlijk ook. Wow zo een acceleratie daar kon je met je middenklasser alleen van dromen. Maar, de arrogantie van de berijders. Ai ai ai. Kwam jaren geleden een keertje bij de tunnel van Calais en daar stond een heel
Clubje te laden. Ben ik de enige die dat heeft?
frederik zegt
Nee
racerx zegt
Nee, Tesla is wat dat betreft het nieuwe audi (en daarvoor BMW).
007 zegt
Ik ben benieuwd wat dat met de auto’s doet, zo onder de 40C brandende zon in Texas.
Allison Burgers zegt
Wie is Jet trouwens? Dat ze met een probleem zit?
iceishistory zegt
Ongelofelijk wat een onzin verhaal is dit, en ook zo gemakkelijk te debunken, Tesla bashen voor dommerikken.
De genoemde 50k was de wereldwijde voorraad, vooral in transit, op schepen dus.
De satellietfoto’s bij Giga Texas tonen voornamelijk de werknemers parkeerplaatsen, dat zijn helemaal geen voorraad auto’s. De plek waar wel net geproduceerde Tesla’s staan is de outbound lot, daar staan ze hooguit een dag te wachten totdat ze opgehaald worden door vrachtwagens.
Volgende keer het artikel beginnen met: van onze bron die bekend staat om hun hele dikke duim hebben wij het volgende sprookje gekopieerd….
bmwadept zegt
Tesla fabriek in Texas heeft 22.777 werknemers. Er staan circa 46.000 Tesla’s. Dus een werknemer bij Tesla heeft gemiddeld twee auto’s?!
THSD zegt
Dikke duim of echt tegen het zere been van tesla fanboys aan dat dit naar buiten gebracht wordt?
bmwadept zegt
Hebben de tegenvallend cijfers niet te maken met het feit dat Hertz groot aantal Tesla’s op de Amerikaanse occasion markt dumpt?