Een heel bijzondere categorie, maar er zijn mensen die hiermee worstelen. We gaan op zoek naar een hele grote gigantische SUV met zuinig motortje.
Voor sommige mensen is elektrisch rijden niet de oplossing. Daar kan Simon over meepraten, want hij heeft de nodige elektrische auto’s gehad. Uiteraard begon het bij hem met een Outlander, toen een XC90 en vervolgens naar volledig elektrisch met een Jaguar I-Pace tot de Audi e-tron die hij nu heeft (en binnenkort 5 jaar oud is).
Nu was de e-tron prima voor de meeste Nederlandse ritten, maar Simon is in de fortuinlijke positie dat hij minder vaak hoeft te werken en meer vrije tijd heeft. Zijn grote passie is Franse wijnen en hij vind het leuk om geregeld met zijn oude trouwe Volvo V70 uit 2003 die kant op te rijden en flink in te slaan.
De auto begint echter ietsje te oud te worden. Ook zit Simon erover na te denken om het script om te gooien: dat betekent dus een grote elektrische auto inwisselen voor een grote diesel en de grote oude diesel te vervangen voor een kleine EV. Nu is dat laatste al gebeurd. Er is een BMW i3S bijgekomen en de Volvo V70 bleek enorm eenvoudig te verkopen.
Zoektocht gigantische SUV met zuinig motortje
Het probleem is dat Simon geen zin heeft om een hele hoop geld uit te geven, maar ook om een auto te rijden die bijna op is. Het moet een relatief moderne SUV zijn en als het even kan eentje met niet al te veel kilometers. Maximaal rond de 150-160 duizend kilometer. Hij wil er zelf dan nog een ton of twee bij rijden. Uitrusting en leeftijd zijn belangrijker dan prestaties. Sterker nog, het viel Simon op dat er diverse grote SUV’s zijn met viercilinder diesel die véél beter presteren dan zijn oude vijfcilinder diesel. Kortom wat is er mogelijk?
Simon vindt uitstraling toch wel belangrijk, dus liever geen foute merken als BMW, Mercedes of Porsche. Dat worden toch al snel echte foute bakken voor de aanvrager in kwestie en ergens kunnen we dat begrijpen.
De wensen en eisen van Simon voor een gigantische SUV met zuinig motortje kun je hieronder bekijken:
Huidige auto’s / vorige auto’s | Audi e-tron, Volvo XC90, Jaguar I-Pace, Mitsubishi Outlander |
Koop / lease: | Koop |
Budget | € 35 tot 37.000 |
Jaarkilometrage | Zo’n 30.000 per jaar |
Brandstofvoorkeur | Diesel |
Reden aanschaf andere auto | De V70 wordt te oud, EV’s niet geschikt voor reizen door Europa |
Gezinssamenstelling | 2 kinderen zijn de deur uit, maar gaan soms nog mee |
Voorkeursmerken / modellen: | Grote SUV met zuinige motor |
No-go/merken | BMW, Mercedes en Porsche. |
Hier hebben wij de cijfers vandaan:
- Verbruikscijfers via Spritmonitor
- Brandstofprijs via United Consumers: 1,949 per liter
- Motorrijtuigenbelasting via Belastingdienst (provincie Utrecht)
- Verzekering: gemiddelde van diverse aanbieders (10 schadevrije jaren, Utrecht, 40 jaar, Allrisk)
Volvo XC90 D5 AWD Momentum
€ 34.950
2016
150.000 km
Wat is het?
Als je in Nederland niet Duits wil rijden, is Volvo voor velen de logische keuze. Het Zweedse premiummerk heeft met de XC90 een homerun geslagen. De combinatie van het tijdloze koetswerk en schitterende interieur maken de auto nog altijd heel ‘bij de tijd’. De XC90 was destijds de eerste die de nieuwe vormtaal ging voeren. Ook op het gebied van infotainment is de XC90 Mk2 lichtjaren vooruit ten opzichte van zijn voorganger, alsof er een generatie nog tussen heeft gezeten.
Hoe rijdt het?
Zo’n diesel rijdt stiekem een stuk beter dan de hybrides waar je over struikelt, zeker op hogere snelheden. In tegenstelling tot de hybrides heeft de D5 AWD een fysieke as naar achteren, dus je hebt geen spinnend voorwiel meer bij accelereren. De dieselmotor is behoorlijk krachtig, maar de XC90 is een enorme auto. Verwacht dus zeker geen aansprekende prestaties. Zeker niet omdat de viercilinder geen motor is die je graag aan het werk zet, auditief gezien is daar namelijk weinig reden toe.
Kosten Volvo XC90
- Verbruik: 1 op 12,22
- Brandstofkosten: € 403
- Gewicht: 1.930 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 219
- Verzekering: € 120
- Totale kosten per maand: € 742
Onderhoudsprognose
Let even op de luchtvering: dat is een enorm comfortverhogende optie, maar na 7 jaar is het niet erg als het er niet op zit. Scheelt toch een hoop kopzorgen. Hetzelfde geldt voor het panoramadak: als dat er niet op zit, kan het ook niet lekken. Let vooral of electronica nog wel functioneert. De automaat is weliswaar van Japanse makelij, maar check of deze goed schakelt. En zo zijn er nog een hoop aandachtspuntjes, zoals je dat kan verwachten bij een Europese premium auto van 1.900 kilogram met een hoge nieuwprijs. Check hieronder het XC90-aankoopadvies:
Afschrijvingsprognose
Volvo is in Nederland altijd een populair merk, ook gebruikt. In veel gevallen hebben de stationwagons de voorkeur voor de handel. Het is een grote auto die nog wel eventjes gaat afschrijven, uiteraard. Dus gewoon lekker oprijden of in elk geval een paar jaar eraan vastknopen om de afschrijving over uit te smeren. Zolang je de auto niet verkoopt, is er geen afschrijving! Wat wel een voordeel is: de dieselmotoren zie je niet heel erg veel en het model oogt nog zeer vers. Dus over een paar jaar is het nog altijd een aantrekkelijke auto.
Land Rover Discovery TD4 HSE Luxury (L462)
€ 36.950 (Land Rover dealer)
2017
155.000 km
Wat is het?
De perfecte auto voor mensen die níet van symmetrie houden. Nu heeft het kenteken van een Land Rover Discovery wel vaker ‘uit het lood’ gestaan, maar dat was vanwege een reservewiel (dat hadden echte SUV’s toen nog). In principe is het een auto die precies kan wat een Range Rover Sport doet, maar dan zonder het imago. Het is een zeer neutrale SUV, met die typische Land Rover-uitstraling. Doelmatig en tijdloos. Qua platform, motoren en transmissies is de Discovery overigens identiek aan de Range Rover en Range Rover Sport.
Hoe rijdt het?
Als een iets minder sportieve Range Rover Sport, eigenlijk. Het is een logge metgezel. Een trouwe lobbes. Een maatje. Een klankbord. Het enorm isolerend comfortabele aspect van een echte Range Rover is ook niet aanwezig. Het is dus niet de meest dynamische auto in zijn klasse, maar zo is de Discovery ook niet bedoeld. Qua terreineigenschappen is het een van de beste auto’s met zelfdragende carrosserie. De motor is behoorlijk rumoerig. Ondanks dat deze op papier ook best krachtig is, komt dat het er niet helemaal uit op asfalt vanwege het formaat en gewicht van de Discovery.
Kosten Land Rover Discovery
- Verbruik: 1 op 11,26
- Brandstofkosten: € 433
- Gewicht: 2.115 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 247
- Verzekering: € 135
- Totale kosten per maand: € 815
Onderhoudsprognose
Een grote Land Rover met een moderne downsize-motor, dat kan wel wat vragen oproepen. Op zich valt het behoorlijk mee. Er zijn de nodige afwerkingsmissers (rubbers!) en kinderziektes, maar de meeste zullen wel achter de rug zijn. Het onderhoud is verder gewoon heel erg duur, want je hebt een enorm grote, luxe en krachtige auto tot je beschikking.
Afschrijvingsprognose
Ja, dit is eigenlijk heel erg makkelijk te voorspellen: blijf er zolang mogelijk mee doorrijden, want dit gaat heel erg afschrijven. Mensen kopen nu massaal alle Range Rover-derviaten, maar echt niemand wil de Discovery. Dat zal gebruikt niet heel veel anders zijn. Als je toch 500-700 per maand kwijt bent aan de auto, dan liever met een Range Rover-badge erop.
Toyota Land Cruiser 3.0 D4-D VX (150)
€ 35.950 (AWD specialist)
2013
145.000 km
Wat is het?
Misschien wel de beste auto ter wereld. De Land Cruiser is een icoon. De auto wordt in Nederland bijna niet verkocht, want de omstandigheden zijn hier te goed. Deze auto is ontworpen om onder erbarmelijke omstandigheden het over 20 jaar nog steeds te doen. Dat rudimentaire karakter zie je ook wel een beetje terug aan het interieur, dat is iets simpeler qua opzet. Maar over het algemeen zitten alle opties en accessoires die je nodig hebt, er wel op. Plus een lage gearing én tussenbak.
Hoe rijdt het?
Het is overduidelijk een minder verfijnde auto dan de toppers uit dit overzicht. Natuurlijk, het is geen Willys Jeep, maar je ervaart de nadelen van een ladderchassis wel. Qua NVH (noise, vibration, harshness) is de auto minder premium. Ergens is dat bij een Land Cruiser niet erg, want je weet dat het een kleine opoffering is voor superieure offroadkwaliteiten. De besturing is wat indirect, maar omdat het hydraulisch is, is er zowaar wat stuurgevoel. Toegegeven, het is minimaal, maar er zijn stuurinstallaties die kunstmatiger aanvoelen. Als je uit een Jeep Wrangler of originele Discovery komt, is dit overigens extreem verfijnd. Het is allemaal relatief.
Kosten Toyota Land Cruiser
- Verbruik: 1 op 9,1
- Brandstofkosten: € 536
- Gewicht: 2.085 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 247
- Verzekering: € 115
- Totale kosten per maand: € 898
Onderhoudsprognose
Het is een Toyota, dus hij gaat niet kapot! Dus geen onderhoudskosten, toch? Zo simpel ligt dat niet, helaas. Het zijn grote, zware en zeldzame auto’s. Het onderhoud is prijzig en specifieke onderdelen kunnen zeer kostbaar zijn. Dat laatste vergeten we weleens met Japanse auto’s waarvan er niet duizenden per jaar van verkocht worden. Dat gezegd hebbende, alle auto’s in dit overzicht moeten duur onderhoud krijgen en dat is hier niet anders. De betrouwbaarheid staat echter op een compleet ander niveau, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Afschrijvingsprognose
Heel erg gunstig! Toyota Land Cruisers zijn serieus dure auto’s op de occasionmarkt. Gevoelsmatig moet je echt een enorme hoeveelheid geld uitgeven voor een auto die niet de crème de la crème is qua infotainment en veiligheidsassistenten. In het buitenland staan ze te springen om Nederlandse Land Cruisers. Dus ook met 4, 5 of 6 ton zul je ze met gemak kunnen verkopen.
YOLO: Volkswagen Touareg 4.2 TDI 4Motion Higline (7P)
€ 33.500 (particulier)
2015
150.000
Wat is het?
Een beetje een vergeten pareltje. De Volkswagen Touareg van de tweede generatie is een zeer hoogwaardig product. Eentje die je gewoon kunt meten met de andere premiummerken uit Duitsland. Sterker nog, het is gewoon een Porsche Cayenne met tijdlozer exterieur en een fraaier interieur. De 4.2 motor is een beul. Minder exotisch dan de V10 uit de vorige generatie, maar wel betrouwbaarder en krachtiger.
Hoe rijdt het?
Machtig! Het is misschien wel een van de fijnste motoren van de afgelopen 25 jaar, die V8 TDI. Het is een enorme beul die er constant aan blijft sleuren. Je voelt aan alles dat het een motor is die constant vermogen en koppel over heeft. Nu zijn er meer sterke diesels, maar hoe deze V8 zijn vermogen etaleert is indrukwekkend. De prestaties zijn niet alleen goed voor een SUV, ze zijn gewoon goed. Qua wegligging merk je dat de Touareg verwant is aan de Cayenne. Het is ietsje minder strak dan de Porsche en de besturing is wat minder direct, maar verder heb je dat zelfde onoverwinnelijke gevoel. Oh, en niet onbelangrijk, zo’n V8 diesel klinkt beregoed.
Kosten Volkswagen
- Verbruik: 1 op 9,49
- Brandstofkosten: € 514
- Gewicht: 2.297 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 275
- Verzekering: € 145
- Totale kosten per maand: € 934
Onderhoudsprognose
Een hele dikke V8 diesel in een grote SUV. Dat zal altijd heel erg prijzig zijn en dat is het ook. De Touareg heeft een klein beetje last van het Cayenne-complex. Als je dan toch minimaal 5 mille per jaar kwijt bent aan onderhoud, waarom dan niets rijden met een Porsche-badge erop?
Afschrijvingsprognose
Ja, Volkswagen zei ooit dat die Touaregs met V8 diesels een collectors’ item gaan worden. Dat betrof dan weliswaar de laatste generatie, maar toch. Reken er niet op, trouwens. Het is wel heel erg apart en dus zal er altijd wel een liefhebber voor zijn, maar reken er ook hier op dat je ‘m af gaat schrijven. Het is wel zo dat er niets is dat er op lijkt, alles dat je hierna gaat rijden is ineens veel minder.
Conclusie gigantische SUV met klein motortje
Ook als je geen BMW X5, Mercedes-Benz GLE of Porsche Cayenne wenst, zijn er nog heel erg veel opties. De Toyota Land Cruiser lijkt een vreemde eend in de bijt, maar een uiterst betrouwbare auto met rotsvaste restwaarde is zeker een interessante propositie. De Volvo XC90 is modern en heeft een fraai interieur. Ook zijn de gebruikskosten het laagst en als je gaat voor de D4 met voorwielaandrijving, dalen die kosten nog verder. Zeker als je bij een particulier koopt op Marktplaats.
Wel raden we je aan om gewoon eventjes alle verbruikscijfers van de viercilinder modellen te vergelijken met die van de zescilinders (bij de Discovery bijvoorbeeld). In veel gevallen is de winst van een viercilinder namelijk minimaal of – indien je de SUV hard laat werken waarvoor die gebouwd is – negatief als je de auto gaat gebruiken waarvoor die bedoeld is.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
tommycooker zegt
Budget is €7000 en dan aanbevelingen allemaal €35 k of meer? Lijkt me iets mis.
kniesoor zegt
Ook het eerste wat mij opviel. Vermoedelijk is er een cijfertje weggevallen (ik gok : een 3).
Richmond zegt
In de titel staat 35k
Johanneke zegt
Lekker 1 op 11 diesel rijden, zuinig hoor! Ik snap absoluut niet waarom je zo’n gruwelijk hoge en zware auto nodig hebt, zeker als je kinderen de deur uit zijn. Je betaalt je scheel aan diesel en wegenbelasting. En voor wat? Wedden dat zelfs, weet ik veel, een Golf GTD ofzo een fijnere reisauto is dan deze wagens. Dit is alleen maar wind vangen.
Ieder zijn ding, maar als je niet zoveel geld uit wilt geven, zou ik beginnen met iets dat zuiniger is en geen 250 per maand aan MRB kost.
William zegt
Moderne EV’s zijn kleiner en vaak nog zwaarder. Ook een ID4 / Enyaq zit zo op 2200 kg of meer. Een E-Tron weegt 2600 kg. Zo gezien vallen de meeste ICE SUV’s nog meer, zeker gezien de ruimte en veelzijdigheid die ze bieden.
Johanneke zegt
Ik snap niet wat dat te maken heeft met mijn comment.
Stefje zegt
Ga eens lange dtukken rijden. Zeg 50-60k per jaar. Dan ben je echt blij met die SUV. golf is heerlijk, maar ook veel vermoeiender op lange stukken.
detroitv8 zegt
Ik heb in 2 jaar tijd 75.000km op mijn Fiat 500 TwinAir gereden. Ging helemaal prima, ook op de autobahn.
Natuurlijk is een grote zware auto fijner, maar dan wel met wat motor inhoud. Maar is het de meerprijs waard? Vind ik niet
Johanneke zegt
Denk je? Zou je dan niet liever in een 3 of 5 serie zitten? Of een c klasse / e klasse? Lijkt mij fijner dan een XC90, welke zeer log is, en veel harder moet werken.
joki zegt
Neen dit hangt van jezelf af, ik reed lang in “luxewagens”, 5-serie, 3-serie, Arteon, doe nu hetzelfde met een i20N, met volledig aanepaste uitlaat, ik rij nog steeds 1000km op 9 uur met 1 of 2 stops. Kom even fris aan en ben reeds de 50jaar voorbij. Maar ik laat me niet wijsmaken door allerhande marketing en reclame dat als je ouder wordt iets niet meer kan. Ik voel het echter, jammer genoeg, zelf wel. Maar dat je een grote SUV of luxewagen nodig hebt om lange afstanden te overbruggen is je reinste onzin. Wat je wel nodig hebt is een goede cruise control… en een “jonge geest” helpt ook altijd.
Echter is meneer misschien gewoon op zoek naar een wagen met een hoog trekgewicht en dan geef ik hem wel gelijk om dit soort wagens te zoeken.
Nu voor mij mag iedereen zich hierin statig voortbewegen, ik zie dit als rijdende chicanes…
David zegt
Ik snap niet wat het gewicht van EV’s met dit artikel te maken heeft.
De voorgestelde autos hebben allemaal een dieselmotor die het hele voordeel van een dieselmotor niet hebben (want hartstikke onzuinig).
Bij het gestelde budget zou ik er een paar duizend bij doen en een bijna nieuwe 3-serie touring kopen. De benzine versie doet in praktijk met gemak 1:15 en 1:16 als je rijdt als een boomer. Die auto rijdt waarschijnlijk nog een stuk lekkerder ook.
Alle voorgestelde autos in dit artikel zijn oude troep waarbij de reparatiekosten net moeten gaan beginnen. Daarnaast nog eens zeer onzuinig en met hoge MRB. De enige reden om zoiets te willen kopen zal zijn dat je een gebrek aan 20 zentimeter moet compenseren
M3 comp. zegt
Doe mij toch ook maar de Duitse premium. Heb zelf voor de lange afstanden een D5S aangeschaft. Kan me haast geen betere auto voorstellen. Even buiten de aanschafwaarde gesteld, een respectabele 1:17,5 bij normale snelheid en niet onder de 1:13 te krijgen op de Duitse autobahn met gemiddelde snelheden. De hogere wegenbelasting neem ik op de koop toe. Moet toch WAT voor luxe over hebben 🤷♂️
krisp zegt
Er staat een (op het oog) prachtige XC70 D4 uit 2016 op Autotrack. Minder kilometers, zuiniger, goedkoper in aanschaf en onderhoud en eveneens een stoer uiterlijk. Ik wist het wel.
anthwan zegt
Van alle bovenstaande (als ik dan toch moest kiezen) de V8 Toureg wie wil er nou een grasmaaier motor in een vrachtboot?
En qua verbruik maken ze elkaar niet veel.
Svenska II zegt
Simon
DeWitteCondor zegt
Snap dat het soms lastig is om deze categorie nog te vullen maar wie gaat er in vredesnaam met zo’n beperkt (no disrespect) budget zo’n auto rijden. Allemaal met 150k+ kms. En dan nog twee ton erbij willen zetten: dan pak je EN hoge onderhoudskosten EN nog een pittig stuk afschrijving want niemand zit hierop te wachten met 3 ton op de teller dus dat ding is straks niks meer waard. Dit moet je gewoon niet willen. Als je ruimte wil en economisch wil rijden, koop een station diesel. Met dit budget kun je een leuke 5 serie vinden met veel minder kms.
tmenges zegt
Die beste man rijdt nu Volvo dus weet niet beter dan dat er zonder grote kosten 4+ ton op de teller te halen is.
rogerzz zegt
Er was laatst nog een v70 rijder die hem hier ook wegdeed voor de erg hoge kosten. Ook een Volvo gaat kapot en heeft onderhoud nodig. Dat de meeste Boomers met een Volvo dat overslaan betekent niet dat het een Volvo goed is.
De man in kwestie rijdt trouwens ook een V70, als die gewoon goed onderhouden was kon die nog wel even mee, maar dat is die dus niet. Want een Volvo uit 2003, die moet toch nog minimaal 20 jaar op zijn sloffen er bij aan kunnen plakken?
pitapita zegt
Tsja, dit schreeuwt om een A6 Allroad of een E-klasse All Terrain. Of gewoon een 520d touring als het simpel en zuinig moet zijn.
kennone zegt
Ik zou een X5 diesel pakken.
rogerzz zegt
Kan iemand Simon uitleggen dat een SUV en zuinig hetzelfde is als Peter Gilles en sportief? Krijg je als je de leeftijdsgrens van 60 bent gepasseerd een brief van de ANWB dat je een SUV moet? Ongelofelijk wat een verbruik hebben die dingen hier toch, en in de praktijk zal het vast nog een nóg hoger verbruik zijn. Of zijn de wegen zo slecht in Frankrijk bij de favoriete wijnboeren dat echt wat meer bodemspeling benodigd is?
Met een Skoda Superb of Volkswagen Passat (geen SUV, wel een betere auto) heb je mogelijk meer ruimte en ga je met de rijstijl van de omschreven persoon ongetwijfeld de 1:20 halen met een simpele 2.0tdi. Ik denk dat je daar makkelijk 6 wijndozen ( van 6 stuks) in de lengte naast elkaar kan zetten, 4 of 5 diep, zonder te stapelen en de achterbank weg hoeft te klappen. Dus zo richting de 180 flesjes, kun je (afhankelijk van hoeveel er nog gewerkt wordt) toch weer een halfjaartje of jaartje mee verder :)
Johanneke zegt
Denk dat het nogal tussen de oren zit bij mensen. Mijn ouders hebben dik 15 jaar in een Mitsubishi Space Wagon gereden. Loeigrote MPV. En daar zit je hoger in. Toen gingen wij het huis uit, nieuwe auto, ja wil toch die hoge zit, dus een c segment crossover gekocht, zoals ongeveer iedere 60 plusser. Maar laatst hadden ze een weekje mijn auto (d segment sedan) want ze pasten op de kinderen, stoeltjes enzo. Vraag ik wat ze er van vonden, ja dikke prima. Eigenlijk de hoge instap niet een moment gemist.
Ik zal het zelfs zo stellen: als ik een crossover nodig heb om in te stappen stap ik uit het leven. Want dan ben ik schijnbaar zo obesitas of fragiel geworden dat ik toch geen kut meer kan in het leven.
Richmond zegt
De space wagon was toch niet zo groot, wel de grandis
Johanneke zegt
Grandis was de opvolger van. Space Wagon vaak zat met 7 volwassenen in gezeten. En met verhuizen, stoelen eruit, het was net een bestelbus. Ding was echt groot hoor. Zat voortreffelijk.
Audi E-tron van mijn broer is overigens net zo lang, maar uiteraard veel krapper van binnen.
Jurgen zegt
Vrij kansloze combi dit, redenen zijn inmiddels wel gegeven. Zuinig en SUV combineren gewoon niet. Net als supersnel en zuinig ook niet kan (nee, ook de EV niet, die verbruikt ook veel meer bij snelle rijstijlen).
William zegt
Een rare stap van zo’n gare oude V70 II naar een SUV van 35K, maar soit. Een van de beste ontbreekt nog, de Q7 Ultra 3.0 V6 TDI met 218 pk en 500 nm.
pitapita zegt
Simon vindt uitstraling toch wel belangrijk. Nou dan moet je hier in Frankrijk zeker niet met zo’n lompe SUV aankomen, want die zijn veel patseriger dan een “gewone” BMW of Mercedes.
Als je een beetje sympathiek wil overkomen kom je eigenlijk niet om een Berlingo of Kangoo heen. Of – beter nog – een C15D. Die dingen blijven maar doorrijden en afschrijven doen ze ook niet meer.
Robert zegt
De aanvrager vraagt om een (relatief) zuinige SUV met dieselmotor. Die XC90 kan ik nog wel enigszins plaatsen, maar die Toyota Land cruiser? En als ‘yolo’ adviseren jullie een dorstige 4.2l V8 TDI? Kom op, zeg.
In het genre is ‘rationele keuze’ misschien niet direct een voor de hand liggende overweging, maar dit komt stukken dichter in de buurt bij de behoefte:
Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-line PANO | LEER | AUT | TREKHA 2016 130dkm
€ 29.999,00
https://link.marktplaats.nl/m2072847448?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Hier rij je nog makkelijk 2 ton bij op èn je loopt niet helemaal leeg op de brandstofkosten èn als je de afschrijving met 30k/jaar uitsmeert over 7 jaar is dat ook nog wel te behappen.
David zegt
Die Toyota is de enige keuze nog enigszins logisch is, maar enkel als je veel off road moet rijden. Al die andere voorstellen hebben enkel nut om mee te patsen. Verder zijn het onlogische keuzes, want oud, duur en onzuinig.
tmon zegt
Mooi om wat perspectief te brengen aan de land cruiser levensduur en onderhoudskosten.
Laatst een monteur die bij de lexus variant de dempers ging vervangen.
Eerste keer dat die dempers aan vervangen toe waren, was na 250.000 km. en kosten 800 per stuk.
Nee, toyota/lexus gaat zelden kapot. Omdat ’t extreem goed gebouwd is. Gaat ’t wel kapot, dan kost ’t goed geld.
prachtspul
sabrerator zegt
Dit is het beste bewijs dat SUV’s totaal onzinnig zijn. Met een klein dieseltje op zijn best 1:12 rijden….
Mijn V6 2.7d Jaguar S-Type doet gemiddeld 1:13,5.
Alles hierboven sluit ik me bij aan. Neem een lekkere stationcar!
Staat een mooie XF Sportbrake 3.0d uit 2017 met 143300km op Marktplaats. En nog zat met de viercilinder diesels.
Ik zou het wel weten.
rvonl zegt
Ik mis de Alfa Romeo Stelvio ook rond de Euro 35/k en 150/k km te vinden met leuke Dieselmotoren.
Zelf zou ik voor een XC70 D5 gaan.
Richmond zegt
Xc70 is geen suv.
cloverleaf zegt
Wel gaaf dat jullie een Landcruiser aanraden. Ik wist niet dat ze in de Sahara wijngaarden hebben. Libië is ooit een Italiaanse kolonie geweest dus wellicht zou het zo kunnen zijn. Al zou ik dan wel een gepantserde nemen.
Ik zou zelf een stukje kleiner gaan. Een XC90 is best mooi maar man, het rijdt echt als een Boeing 747 en aangezien ik die zelf vlieg weet ik enigszins waar ik over praat. Eén maatje kleiner en je hebt in dat segment veel meer keuze. Wil je persé een hoge instap kies dan voor een mooie Stelvio 2.2 in Veloce trim. Rijdt heerlijk, je zit de komende 10 jaar nog in het “nieuwste” model en je komt sympathiek over. Jaguar F-pace of equivalent van Land Rover ook nog een optie.
ukbob zegt
Bij grote maar zuinige diesel zou ik eerder denken aan een goed uitgeruste Passat variant TDI of Skoda Superb..
Of als het weer een Volvo moet/mag zijn, dan een mooie V90.
Snap namelijk niet waarom je zuinig zou proberen te gaan doen met een auto met de luchtweerstand van een caravan..?
camber24 zegt
Simon heeft toch wel een vrij stevig drankprobleem als hij een dergelijk grote SUV nodig heeft om flessen wijn in te slaan. Ik kan niet zo goed volgen waarom een XC60/Tiguan niet afdoende zouden zijn. Zijn een stuk zuiniger, hetgeen hij zoekt. En die 100L verschil in bagageruimte, tja. Even langs de jellinek? ;-)
Overigens zou ik de SUV volledig links laten liggen als je vaak naar Frankrijk gaat. Parkeren in Parijs kan je er niet meer mee. Onbetaalbaar. Geen ondenkbare situatie dat dit zich uit zal breiden naar andere Franse gebieden. Ga gewoon voor een leuke stationwagon, een mooie 508 of Talisman (zee van kofferruimte!). Of neem een iets kleinere SUV waarbij je vooral op het gewicht versus nieuwe parkeer regels Parijs let (ik dacht max 1600 kilo).
Jurgen zegt
Parkeren met een SUV of zo’n grote station die jij noemt maakt geen verschil, lengte/ breedte zijn ongeveer gelijk, verschil zit vooral in de hoogte.
camber24 zegt
Het gaat niet om formaat bij die nieuwe regelgeving in Parijs. Heb het even nagekeken, het gaat om gewicht. 1600 kilo of meer betekent drie keer zoveel betalen. Zit je dus goed met een Tiguan, 508, of Talisman (afhankelijk van aandrijflijn, wat het gewicht er weer boven kan duwen).
Jurgen zegt
Ahh, ok, op die manier, nou vond ik parkeren in Parijs toch al geen top idee, ga liever met de metro het centrum in, tikkie relaxter vind ik.
stekkerkoning zegt
Parkeren in Parijs tegen opgehoogd tarief geldt alleen langs de straat, garages vallen niet binnen de invloedssfeer van de gemeente.
camber24 zegt
En die garages zullen hun tarieven ook niet omhoog gooien denk je?
grandmasterb zegt
Dat zou mooi zijn, maar die parkeergarages daar zijn alleen geschikt voor kleine auto’s door de smalle vakken en vaak ook smalle entree.
stekkerkoning zegt
Lijkt me veel leuker om te gaan voor iets originelers. Niet per se een hoge zit. Maar kan alsnog wel.
Renault Avantime dCi: staat er eentje te koop met een respectabele kilometerstand, kom je natuurlijk geen milieuzone mee in, wellicht nog wat onderhoud nodig, maar potentieel blijft er een lekker bedragje over om wijn voor te halen. En ze zullen er vast aan weten te sleutelen in de Franse binnenlanden, voor het geval dat.
Range Rover Evoque Cabrio: tegelijk cabrio, suv, diesel en premium merkbadge! Helemaal top lijkt me.
Hyundai Ioniq 5: groot, ruim en comfortabel. Rijbereik van 200 tot 300 kilometer met de kleinste accu, die van 58 kWh. Vraag is hoeveel dat uitmaakt op de snoepreisjes naar het zuiden, wordt natuurlijk wel in stevige mate een oefening in onthaasting.
Peugeot 508 SW: eentje van de huidige generatie met de kop eraf. Het motoraanbod lijkt te bestaan uit kleine turboblokjes. Schitterende auto (als je het mij zou hebben gevraagd). Weet alleen niet of deze net zo onaangenaam licht stuurt als een Peugeot e-208 (vind ik niet veel soeps).
tenaci zegt
Als ik dan toch zo stom zou zijn als ik lomp groot wil dieselen zonder marktkoopman te zijn of een paardentrailer te hebben: Dan de Landcruiser. Ondanks dat het misschien wat archaïscher is: dit is toch een legende!
Elk land ter wereld dat te corrupt of terroristisch is om echt wapentuig te mogen inkopen maar wel lekker oorlogje wil spelen leunt hierop. Dat zegt wel iets. Oh ja, de VN ook…..
alassad zegt
Peugeot 5008 2.0 HDI? Automaat en 180pk.
Citroen C5 aircross kan ook
Of nieuwer, en weliswaar benzine:
Citroen C5X
Peugeot 408.
sizedoesmatter zegt
Hyundai Santa Fe, iemand?
Errrg betrouwbaar en ook geen ukkie. De diesel lijkt mij ook prima.
detroitv8 zegt
Stap één treden terug. Alfa Stelvio, Volvo XC60, dat soort spul. Drink de €2-300 die je per maand bespaart op aan een lekkere wijn.
Bedank me later.
mattr zegt
Een ML250 CDI?
JelmerS zegt
Een Jaguar F-pace kan je ook prima krijgen binnen dit budget, en vrij lage km-standen. Of je neemt een met meer ervaring en geld in de knip voor wat duur onderhoud.
Huib zegt
Ik mis toch wel de Lexus RX450H (eventueel RX450H L) in deze opsomming. Extreem betrouwbaar, zuinig (rijd er zelf bij rustig rijgedrag 1:15 mee op de snelweg; en nee dat is niet met 90km/u achter een vrachtwagen), bijzondere looks, acceptabele TCO gezien formaat, luxe en hoog afwerkingsniveau, extreem stil, geen gedoe met verstopte roetfilters of milieuzones waar je straks niet meer in mag. Kortom een betere keuze dan die zware diesels.
HansS500 zegt
Gewoon een mercedes GLK OF GLC met een decennia beproefde CDI 200 of 220 verbruik 1 op 20 diesel gebruikt, aanschaffen.
Zijn gebruik vanaf € 9000 te koop en gaan nog vele jaren mee, afschrijving max € 1000 per jaar.
Kom zelf van een V8 S klasse W221 af maar moest naar een hoge instap, prima alternatief voor deze tijd.
wes12 zegt
En een Skoda Kodiaq 1.5 tsi?
Zeer ruim, hoge zit, loopt met gemak 1:14 en zijn stuk jonger met minder km’s. Ok, het is geen rijders auto, maar dat zijn de genoemde opties ook zeker niet. Qua maandlasten een stuk gunstiger lijkt me.
jensoffbutton zegt
Koop toch gewoon een volvo XC60 van deze generatie..
Voor 35K heb je er al rond de 50.000km”s
Ga gewoon een keertje meer naar Frankrijk. Ik veronderstel dat die frequentie toch rond 4 keer per jaar of meer ligt. Als je dan nog al de wijn niet in de koffer krijgt, dan zou ik toch eens wat minderen met de alcohol ;).
Een touareg Diesel zou ik nooit kopen. Sjoemeldieseltjes.
grandmasterb zegt
Die parkeergarages in Parijs zijn alleen geschikt voor kleine auto’s door de smalle vakken en vaak ook smalle entree.