De nieuwe grote, nee gigantische Porsche SUV is een enorm gevaarte! Maar wel lief voor de bloemetjes en de bijtjes.
Liefhebbers van grote Porsches opgelet! Er komt een nieuwe aan! Vlak na de milleniumwisseling konden we kennis maken met de Porsche Cayenne, een crossover-SUV met een Porsche-badge. De auto was een extreem groot succes, zoals jullie weten. Sterker nog, de Cayenne boorde een nieuw marktsegment aan waar binnenkort zelfs Ferrari zich mee gaat bemoeien.
Dat autofabrikanten zich vervreemden van hun merkwaarden is niet vreemd. Ten eerste zit je met milieuwetgeving die bepaalt welke techniek er onder de kap ligt. Ten tweede heb je te maken met wat de klant wil. Wij, de niet nieuw kopende hyper-kritische puristen, worden helemaal blij van een sportwagen met achterwielaandrijving, een handbak en een atmosferische motor. Echter, de de klant wil gewoon een grote crossover met en sportpakket.
Gigantische Porsche SUV
Tel die twee eisen bij elkaar op en het zal je niet verbazen dat er een gigantische Porsche SUV op komst is. Dat laat Porsche CEO Oliver Bluhme weten. Het gaat om een nieuwe, gigantische Porsche SUV met volledig elektrische aandrijving. De auto gaat gebouwd worden in de fabriek in Leipzig. Het is dus niet een nieuwe Cayenne, die wordt namelijk in Bratislava gemaakt.
Porsche wil met de nieuwe gigantische SUV een nieuwe markt aanboren waarbij de marges nog groter zijn. Het is licht cryptisch omschreven, maar we gaan ervan uit dat deze auto nog een maat groter zal zijn dan de Cayenne. Denk dus aan een auto als de BMW X7, Mercedes-Benz GLS en Range Rover.
Elektrisch
Maar dan wél elektrisch. Om een idee te geven hoe de gigantische Porsche SUV eruit kan zien, hebben we de afbeeldingen van een Cayenne iets uitvergroot.
Met deze auto heeft Porsche kan Porsche hard werken om de volledige modelrange range in 2030 voor 80% elektrisch te krijgen. De opvolgers van de 718 Boxster en Cayman zullen geheel elektrisch zijn.
Ook de volgende Porsche Macan zal geheel elektrisch zijn. Daarbij is er natuurlijk ook een Porsche Taycan. Op deze wijze kunnen de Duitsers de Porsche 911 als laatste voorzien van zo’n generieke zoemdoos met accupakket.
Meer lezen? Check hier onze special over de Porsche Cayenne (955)!
Via: Motor1.com
C220AMG zegt
De marges bij Porsche liggen nu ook al niet bepaald slecht. Ik ben wel benieuwd hoe en vooral ook waar zoiets verkocht gaat worden, Formaatje X7 zie je toch voornamelijk aan de andere kant van de grote plas, daar zit dan meestal ook een soortgelijke verbrander bij. Goed Mercedes-Benz doet het inmiddels ook met de eqs-suv.
992 zegt
Waar en hoe men zoiets verkoopt? Mijn oren waren meteen gespitst. Ik zie Cayenne meer als formaatje RR Sport. Momenteel heb ik de nieuwe RR besteld juist vanwege het formaat en ook om dat de RR Sport te klein is voor mijn wensen. Heb in het verleden zowel RR Sport gehad als een Cayenne dus weet waarover ik praat qua formaat.
Dus ik denk dat ze hier echt een hele mooie aanvulling hebben van de line-up. Zou wel een topmodel bij doen met een dikke V8 natuurlijk gezien het een Porsche is.
pramm zegt
Omdat? Die V8 haalt het qua performance echt niet bij een elektromotor. Natuurlijk komt dan emotie om de hoek kijken (veel gehoord criterium, ook bij de massa met de 1.5 turbo motortjes), maar als je een auto voor het gevoel wil rijden, dan kies je voor een lotus, 911 etc.
992 zegt
Jij snap er niks van. Performance? Snelheid??Lekker gewoon rustig weg borrelen met die V8 wil je. Heerlijk die donkere ordinaire roffel. Heb een 911 en vorige generaties ook gehad dat is nou juist anders. Eerlijk gezegd juist wat rationeler en met mijn verstand die 911’s gekocht. Maar jij zit op een geheel andere planeet dan ik met je gevoel van rijden enzo. 👍
b00st zegt
“Om een idee te geven hoe de gigantische Porsche SUV eruit kan zien, hebben we de afbeeldingen van een Cayenne iets uitvergroot.” Gold!
anthwan zegt
Dus het wordt Porsche “Atlas” maar dan geen ‘Atlas’.
Robert zegt
Al zal z’n VW evenknie waarschijnlijk luisteren naar de poëtische naam ID.8, of ID.9. Of ID.15, of zo. Om maar aan te geven waar deze elektro-mastodont gepositioneerd zal worden.
pindakoning zegt
Zouden er dan ook grotere versies komen van de Urus, Bentayga, Q8…
Richmond zegt
Bentagaya en Q8 zijn al groter dan een Cayenne toch?
utregcity zegt
Nu nog een vrachtwagenrijbewijs.
harrie zegt
BMW heeft al gereageerd en laat weten bezig te zijn met een nog grotere. Bentley laat daarop weer laten weten met een nog grotere op de proppen te komen, waar Porsche weer op regeert door hier nog eens een model boven te plannen.
Deze duurzame SUV schijnt 7m lang en 3m breed te worden, 4 zitplaasten, en gaat inclusief 500kwh accupakket 9,5 ton wegen met een indrukwekkende range van 450km.
Lang leve de vooruitgang!
bierbuik zegt
En ze noemen hem de Porsche Habanero?
Brol zegt
China is een steeds grotere markt voor luxewagens; ze houden van langere/grotere versies en worden eveneens aangemoedigd elektrisch te rijden. Kan dit het antwoord zijn ?
Middenoosten, VS, Rusland,… zijn ook afnemers van dit soort wagens, al vragen die nog steeds een dikke motor (maar hoe lang nog ?)