BMW krijgt weer gelijk van het kopend publiek. Want iedereen op internet haat de giga grille. Maar ondertussen verkopen de auto’s die ‘m heben als zoete broodjes.
Het is weer de tijd van de verkoopcijfertjes en guitige feitjes die we daar uit kunnen lichten. In het algemeen is het natuurlijk slecht nieuws als we naar Nederland kijken. Ondanks een flinke plus ten opzichte van vorig jaar, worden er in de verste verte niet zoveel nieuwe auto’s meer verkocht als tien, twintig en dertig jaar geleden. Terwijl de bevolking groter in getale is dan ooit. Dat heeft natuurlijk met vanalles en nogwat te maken. Maar niet in de laatste plaats, met het belastingbeleid. Wat bizar genoeg, mogelijk alleen maar erger wordt (tenzij onze nieuwe rechtse overlords wat gaan veranderen).
Enfin, er zijn natuurlijk ook andere landen dan Nederland. En eentje daarvan, is Amerika. In de States zijn er vorig jaar meer BMW’s dan ooit verkocht. Best wel bijzonder eigenlijk. Het laatste kwartaal was met ruim 100.000 verkochte auto’s het beste kwartaal. Maar in totaal werden er 362.244 dikke BMW’s verkocht. Die doorgaans ook echt wat dikker zijn aan de andere kant van de plas. De 1-Serie wordt er bijvoorbeeld überhaupt niet verkocht.
Giga grille gaat groots
Opvallend wordt het als we de verkopen meer specificeren op model. Er wordt namelijk vaak geroepen dat BMW de oerlelijke mega-grille maakt voor China. Maar het blijkt dat de Amerikanen ook nog steeds leven bij bigger is better. De BMW 4-Serie deed vorig jaar maar liefst 50.777 units in ‘Murica. Dat is een stijging van 37,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Ter vergelijking: de decenter begrillede 3-Serie (alleen sedan) doet in de VS 33.997 stuks.
De Medusaësque nieuwe Siebener was goed voor 10.811 units. Dat is maar liefst 80,9 procent meer dan in 2022. Waarbij aangetekend moet worden dat het nieuwe model halverwege 2022 werd geïntroduceerd. Enkele klanten zullen potentieel gewacht hebben op het nieuwe model. Maar laten zich dus ook niet afremmen om die te kopen nu deze zo enorm lelijk blijkt te zijn.
Zegt dit alles?
Nee, natuurlijk niet. Pas aan het einde van de productierun kunnen we wereldwijd de balans opmaken of de Siebener een schot in de roos is of niet. Waarbij we ook dan moeten aantekenen dat de situatie natuurlijk nooit hetzelfde is. We hebben helaas nooit een dubbel blind onderzoek met een tweede aarde waar alles hetzelfde is maar wel een mooie, E38esque 7-Serie gelanceerd is. Maar ja, van alle voorgaande Siebeners werden er tussen de 300.000 en 400.000 units gebouwd. Met uitzondering van de E23, die net niet aan de 300.000 units kwam.
Voor BMW hopen we dat de nieuwe dat ook weer gaat halen. Maar voor onszelf is het eigenlijk de vraag of je dat moet willen. Hebben we dadelijk ruim 300.000 kansen om overal ter wereld dit gevaarte te zien. Brrrrrr…
Oopelkadet zegt
That said, zn directe concurrenten zijn idem grote muil maar gewoon erg mwa, om niet te zeggen lelijk. De S klasse ziet er als een krolse kat uit, hele rare vormen. In niets zie je de 2 ton terug. De Audi A8 heeft een gril van linker tot rechter voorwielkast. Ze doen me vooral denken aan die Gumbahh tiepetjes in de Volkskrant. De 7 is niet mooi maar in ieder geval wel een stuk moderner.
jaapiyo zegt
Gumbahh typetjes in de Volkskrant? Klinkt goed. Heb je foto’s?
Oopelkadet zegt
https://www.volkskrant.nl/cartoons/gummbah~b91c34a2/#&gid=1&pid=21
https://www.volkskrant.nl/cartoons/gummbah~b91c34a2/#&gid=1&pid=48
Zoiets? Maar echt, ik had geen idee dat de laatste A8 zo ongelooflijk lelijk is. 3x deze 7-serie muil.
mashell zegt
Het probleem met de 7 serie is niet alleen de muil want zoals je al zegt dat heeft de concurrentie ook en daar zijn we er al aan gewend. Het grote probleem van de 7 serie is de lompheid. De motorkap ligt heel erg hoog en het dak ook. Het is eigenlijk gewoon een SUV met een kofferbak er achteraan geplakt. 0.0% elegantie in een klasse waar er juist elegantie nodig is.
moveyourmind zegt
Meesterwerk Jaapiyo, deze artist impressie van een bijzonder stijlvolle uiterst smaakvolle en ingetogen BMW coupé. Ben trots dat wij op Autoblog een echte topontwerper hebben.
Zou je ons kunnen vertellen hoe je de unieke typische merkkenmerkende stijlelementen zo mooi hebt kunnen verenigen met de subtiele down the road graphics.
rob5nismo zegt
Bober koerva
Snelle zegt
Toen Lexus met die grote gril kwam viel iedereen er over op dit forum. Nu dat Audi en BMW er mee komen zijn er opeens veel meer positieve reacties, wel grappig om te constateren
SanderB zegt
U leest iets anders dan ik, want ik zie toch echt hoofdzakelijk negatieve reacties over de grille van BMW’s
flyerbunch zegt
Wanneer gaat men eindelijk nog eens de Europeanen bedienen ipv de Chinezen te plezieren. Probably never again!
rollingstoned zegt
“Giga grille van BMW verkoopt als zoete broodjes”
Onlangs nog op Autoblog, ze verkopen niet.
https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-geeft-toe-fout-gemaakt-met-de-xm-3590144
rwdftw zegt
Het grootste deel van de verkopen zal gerealiseerd zijn onder het kopje “status”. Het zal een deel van de kopers echt worst zijn hoe die eruit ziet. Net als dat de huidige 1 serie en de 2 Avondrood Tourer ook verkopen ondanks dat BMW achterwielaandrijving heeft opgegeven. Het enige dat telt is het BMW logo. De auto die hebberig maakt, de auto die je niet mag leasen omdat BMW verkeerd overkomt bij de klanten etc.
Daar komt in de USA nog iets bij. Die kennen modeljaren die per jaar net iets verschillen. Zo herken je of dezelfde auto van de buren net een jaartje ouder is dan de jouwe. Dus als BMW met een nieuwe 7 komt dan wacht je even. Want die wil je hebben.
Om dezelfde reden kijken BMW rijders jaloers naar een Giulia. Die zouden ze ook graag willen hebben maar Alfa wordt (onterecht) nog altijd bestempeld als een snel afschrijvend, roestend, olie zuipend onbetrouwbaar stuk Italiaans design. Dus kiezen ze veilig: BMW. Dan hoef je niks uit te leggen. Dan ben je er.
ouwedibbes83 zegt
@jaapiyo, hou je met het vergelijken van die totale productie van 300.000 – 400.000 stuks ook rekening met de tijd dat het model in productie is geweest. Want de levensloop van een model wordt dacht ik steeds iets korter.
jaapiyo zegt
Klopt maar zoals vermeld het is alleen een grove maatstaf. Er zijn nu ook veel meer (rijke) mensen, markten en gedeeltelijk misschien ook concurrenten…
drtim zegt
Gaan we Amerikanen nu beschuldigen van goede dan wel ingetogen smaak? Kijk naar wat ze zelf op de weg zetten en je weet genoeg. Naast een F350 super duty is zo’n 7 serie neus opeen het toonbeeld van subtiliteit. Dat de grote varkensneuzen daar aanslaan bevestigt voor mij dat ze het bij BMW kwijt zijn..
erics zegt
Ben dan wel benieuwd hoe de verkopen van de 7 serie (die net die neus…) zich verhouden tot de S klasse. Zowel global als VS en in NL. Dit geeft mi beetje verschil in pu link aan….