
Onze landgenoot is het ZAT de speelbal van de Zwitserse geldwolven te zijn, en eist zijn racestoeltje op in Melbourne.
Genoeg is genoeg: Giedo van der Garde zit al een hele tijd in de wachtrij bij Sauber, maar in 2015 leek zijn grote kans te komen. ‘Leek’, want de renstal fietste hem doodleuk voorbij, en tekende Felipe Nasr, puur omdat die een grotere zak vol Braziliaanse bank-reals voor hun neus liet bungelen.
Wat echter het geval schijnt te zijn is dat Giedo toen al een contract had getekend, en daarom spant hij met zijn management een kort geding aan, dat aanstaande maandag dient. En gelijk heeft ‘ie: geduld is een schone zaak, maar op een gegeven moment moet je niet meer met je laten sollen en maar slikken dat je tweede viool speelt.
De mogelijke uitkomsten zijn simpel:
1) Giedo wint, en zal in Australië naast Max Verstappen als tweede Nederlander aan de start verschijnen.
2) Giedo verliest, en zal spoedig zijn biezen (moeten) pakken.
Hoe het ook zij, soms is het niet verkeerd een breekijzer in te zetten. Één ding is zeker: ongeacht de uitkomst doet deze kwestie de verhoudingen tussen Giedo en Sauber weinig goed.
En dan volledig het snot voor de ogen worden gereden door Max… Weet niet of dat nou zo leuk is.
@swaffelaer: Is niet zo boeiend. Zolang-ie z’n teamgenoot maar verslaat.
Dit gaat niet lukken lijkt me. Volgens mij is mevrouw Kaltenborn een jurist die veel van contracten en de bijbehorende ‘kleine lettertjes’ weet. De beslissing om guido niet te laten rijden zal ze niet zomaar genomen hebben.
@Lennaert: Toch komt het niet zelden voor dat een Formule 1 team een geldig contract voor de neus van een coureur doormidden scheurt, zonder dat het verder gevolgen heeft. Daar hebben ze verder geen kleine lettertjes voor nodig.
Hoop dat Giedo dit wint (of dat een racezitje of een aardige schadevergoeding oplevert maakt mij niet uit) en dat teams een leren een contract te respecteren.
@motoragent: Volgens mij zijn dat soort praktijken en het er niet goed mee om kunnen gaan ook een beetje de teloorgang van Verstappen senior geweest. Altijd zijn gelijk willen halen in een wereld die als het op geld aankomt gewoon niet eerlijk is. Dit alles met het wel of niet genoeg hebben van talent buiten beschouwing gelaten.
Juridische stappen ondernemen is volgens mij het domste wat je kunt doen in de F1 contracten wereld. Ook al win je op papier, in werkelijkheid zal je zien dat je het toch verliest of het nu kort of lang duurt. Teams zij nou eenmaal niet gecharmeerd van coureurs die dit soort dingen doen. Al helemaal niet als je geen top 5 rijder bent zoals Guido die ik persoonlijk meer als veldvulling zie.
@KUYL: Klopt, maar ik denk dat Giedo op dit moment niet zo gek veel te verliezen heeft wat betreft Formule 1. Hij is de jongste niet meer, dus zonder racezitje dit jaar acht ik de kans dat hij volgend jaar weer aan de bak komt heel klein. Het is letterlijk nu of nooit.
Bovendien denk ik dat Monisha er ook van uit ging dat Giedo (net als Sutil) geen stappen zouden ondernemen tegen Sauber, ook al hadden ze er alle recht toe. Ze weet goed dat je als coureur je reputatie niet op het spel wil zetten. In Giedo heeft ze echter de verkeerde getroffen.
@lennaert: daarentegen zal ook Guido juridisch advies hebben ingewonnen. We zien maandag wel wat er gebeurt.
In Zwitserland is er via arbitrage al aangegeven dat Sauber zijn coureurs niet mocht wijzigen in een zaak tussen Sauber en Giedo.
Ze hebben toch officieel nu Nasr en “hoe-heet-die-andere-ook-weer” als coureurs aangemeld voor Melbourne.
Met de Zwitserse uitspraak op zak heeft Giedo legally recht op dat zitje. Sauber zal met hem aan tafel moeten, hoe dan ook. Ga er maar vanuit dat Australie zichzelf OF onbevoegd verklaard OF Giedo gelijk geeft (in een of andere zin).
De relatie tussen de montuers van Sauber en Giedo, dat ligt in de handen van het management (Monisha). Als zij aangeeft dat ze het recht respecteren, dan nemen de Sauber-medewerkers Giedo gewoon voor volwaardig coureur aan. Ook al is dat geforceerd door een rechter.
Ik ben benieuwd wat er werkelijk gaat gebeuren…
3) Giedo wordt afgekocht en kan met een zak geld zijn heil ergens anders zoeken
@w0o0dy: Maybe so. De sponsers achter Ericsson en Nasr zullen ook niet accepteren dat hun rijder(s) niet aan de start staat als Giedo het stoeltje overneemt. Maar kijk, Giedo heeft wel veel betaald aan Sauber en dus ook bijgedragen aan hun ability om van een slecht 2014 een goed 2015 te maken. Daar moet iets tegen over staan.
@presic: Als we ervan uitgaan dat het contract van Ericsson eerder getekend is (aangezien hij ook enkele dagen voor Nasr werd bevestigd) is Nasr degene die hierdoor in de problemen kan komen. Nou weet ik niet hoe het juridisch allemaal in elkaar steekt en of Sauber het contract nietig kan verklaren. Maar Banco do Brasil zijn geen kleine jongens, dus als die achter Sauber aangaan, het sponsorgeld terugeisen en ook nog een schadevergoeding willen, vrees ik dat Sauber dermate in de financiële problemen komt dat Giedo wellicht alsnog geen zitje heeft omdat Sauber dan helemaal niet kan racen.
@w0o0dy: Misschien wel de beste oplossing.
@w0o0dy: Als ie de zaak wint, is dat inderdaad wat ik ook denk. Anyway, niet geschoten is altijd mis.
Lijkt me toch dat ze hem dan zullen uitkopen, in plaats van een van de huidige rijders eruit knikkeren en hem z’n stoeltje geven. Moet Guido ook niet willen denk ik om opeens een week voor de eerste race alsnog achter het stuur te kruipen. Beter flink cashen en ergens anders een leuk stoeltje zoeken.
@trustmeiamanengineer: Dit inderdaad, dan kan hij met een leuke zak geld bij Manor aankoppen. (wie weet…)
Grootste probleem is denk ik dat ze vorig jaar aardig wat geld in sponsoring hebben gestoken met de garantie op een racezitje in 2015. Nu dat racezitje niet door gaat willen ze natuurlijk hun sponsorgeld terug, wat ik begrijpelijk vind.
Ik vraag me af of hij zou willen rijden voor een team die hem eigenlijk niet wilt. Het lijkt me niet dat het team dan z’n best gaat doen voor hem.
@str8six: die monteurs zullen echt wel 100% geven hoor, ze in een noodlijdend team niet iemand expres lopen sarren. ze hebben elke punt namelijk verschrikkelijk hard nodig.
@lambo4all: Op de race engineer na zal het die monteurs een zorg zijn of Van der Garde, Ericsson of Nasr in die auto zit. Die hebben gewoon een passie voor hun vak en vinden het geweldig om zo’n auto op te bouwen en pitstops te doen, onafhankelijk van de coureur.
@Edge: ik zou als monteur liever van der garde hebben dan die koekenbakker van een ericsson, die heeft zijn gehele carriere nog geen deuk in een finishvlag gereden.
http://m.foxsports.com.au/motor-sport/formula-one/australian-formula-one-grand-prix-driver-giedo-van-der-garde-demands-start/story-e6frf3zl-1227249857089 hier is wat meer informatie te vinden over wat er zich afspeelt
Volgens mij is het probleem meer dat alle F1 rijders in principe vrijwel even hard kunnen rijden tegenwoordig, maar dat alles van de auto afhangt.. Dus ja, als je een rijder vindt die meer geld meebrengt, ligt daar de prioriteit..
@jochempie: ik denk niet dat alle coureurs ongeveer even hard kunnen rijden. Natuurlijk is er veel verschil tussen auto’s maar de coureurs maken ook zeker nog het verschil!
@mrrallycross: nee de coureurs maken NIET HET verschil. Een halve tot een hele seconde tussen de toppers en de “kneuzen die achteraan rijden” veel meer voegt ook de beste coureur niet toe. Wat wel scheelt is hoe zuinig je bent met je banden terwijl je nette rondetijden rijdt. En hoe constant je blijft tijdens een race.En het echte verschil zit in het inhalen. DAAR maakt een topper verschillen.
Verder is de auto key voor de plek in de ranglijsten. Snelle auto dus bovenin, langzame is onderin. Ook voor Vertel of Raikonen
@w0o0dy: je spreekt jezelf wel een beetje tegen.
De courreur is toch verantwoordelijk voor het bandenbehoud en constant rijden/presteren! Dus daar zit wel het verschil. Daarnaast is inderdaad de auto het meest bepalend.
@reactief: precies, de auto bepaald het meest en banden sparen en constant rijden helpt in de race maar snelheid tijdens qualificeren is belangrijk omdat inhalen vaak lastig is. De bovensye of onderste helft van de grid wordt voor 3/4 door de auto bepaald. Sta je verder achteraan dan moet je meer doen om naar voren te komen en gaan de banden eerder “off”.
@w0o0dy: Inderdaad, maar in heel zeldzame gevallen maakt de coureur wel het verschil. Kijk maar eens naar Alonso in zijn Ferrari-jaren. Toen de auto subtop was, deed hij gewoon mee om de titel en toen de auto gewoon middelmaat was, kreeg hij het voor elkaar om consistent in de subtop te finishen. Dat zie ik zo’n kneus (in hoeverre je daarvan kunt spreken, want ik neem het ze niet kwalijk dat ze hun kans grijpen) als Ericsson niet doen.
@w0o0dy: een halve seconde maal ongeveer 60 is toch nog altijd 30 sec in een wedstrijd ,dit maal 200 km/u is ongeveer 1 kilometer . Maakt toch nog wat verschil vind ik
Zal je nog lekker in die auto rijden als je er op deze manier in die auto mag rijden?
Stoeltje zal hij sowieso wel niet krijgen. Zou ook raar zijn als je daarin nog gaat schuiven een paar dagen voordat het seizoen begint. Misschien nog een handje euro’s als het blijkt te kloppen dat hij er recht op had en dan heeft hij nog niet wat hij eigenlijk wil.
Jammer voor Guido, maar dit gaat ‘m echt niet worden. Ervan uitgaande dat hij gewoon recht heeft op dit stoeltje is de arbeidsrelatie behoorlijk verstoord. Ik vermoed dat team van der Garde genoegen zal nemen met een redelijke schadevergoeding en een nieuwe uitdaging gaan zoeken. Maar een rechtszaak zet je natuurlijk maximaal in en begin je natuurlijk niet met een compromis.
Is het overigens een coureur wel eens gelukt om via een rechtszaak daadwerkelijk aan een GP deel te nemen?
giedo wie…?
Misschien een rare theorie, maar Giedo is ook in beeld bij Manor. Zou het niet kunnen dat hij deze rechtszaak aanspant om een schadevergoeding te regelen, welke hij vervolgens bij zijn sponsorgeld kan leggen en dus meer geld kan betalen voor het Manor-zitje?
@Edge: geen gek idee. Maar wat heeft het voor zin om achteraan te sluiten met een team waarvan de auto het misschien gaat halen naar australie, maar zeker nog geen cm getest heeft.
@Lennaert: Als hij bij Sauber zou kunnen instappen, zal dat (alleen al vanwege de manier waarop hij het zitje alsnog heeft bemachtigd) niet in goede aarde vallen bij Kaltenborn en zal zijn F1-avontuur hoogstwaarschijnlijk na één jaartje weer voorbij zijn. Bij Manor heeft hij meer perspectief op een meerjarig contract. En als ze daar de boel een beetje op de rit krijgen, kunnen ze volgend jaar gewoon op het niveau van Sauber meedoen.
@Edge: Ze krijgen daar de boel niet op de rit met de huidige mensen die er achter zitten. Het schijnt dat de nieuwe eigenaar zo’n 40 miljoen heeft om uit te geven aan de F1…bij lange na niet voldoende om op een goed niveau mee te doen dus. En dikke sponsors vinden daar zijn Force India, Sauber en Lotus ook al jaren mee bezig ;). Zelfs McLaren slaagt er niet in om een grote multinational aan zich te binden voorlopig.
Bij UPS zoeken ze ook nog een coureur..
Als Giedo wint, en die kans lijkt vrij groot te zijn zal Sauber zijn contract af moeten kopen en vergoeding voor de geleden schaden moeten betalen.
Wil je daar dan nog werken als je tegen je eigen werkgever dan een rechtzaak aangespand hebt?
De FIA heeft toch ook een eigen contract recognition board…Is ‘ie daar al geweest?
Herinner me nog dat gedoe met Button toen hij een contract had getekend bij Williams en bij BAR. Uiteindelijk heeft ‘ie toen Williams een paar milli moeten betalen om het contract af te kopen.
En Giedo zelf is ook al eens getekend geweest door twee teams terug in de dag. Hij was toen opeens derde rijder van zowel Spyker als Super Aguri, maar dat ging uiteraard niet door uiteindelijk.
De opties zijn eigenlijk ; Verliezen en nooit meer terug komen…..Of, winnen en nooit meer terug komen….Vast en zeker in de F1 die niet van rechtszaak coureurtjes houdt…
Optie 2 met een zak geld en wat leukers gaan doen! F1 is toch al lang niet wat het was….