![GIC Stelvio Quadrifoglio](https://www.autoblog.nl/files/2021/01/gic-stelvio-quadrifoglio-2021-970-009-612x612.jpg)
De GIC Stelvio Quadrifoglio heeft eindelijk kleur van binnen!
In principe zouden we allemaal in een Alfa Romeo Quadrifoglio rondrijden. De Giulia als eerste keuze, maar als je met dingen als tractie, honden en kinderen te maken hebt, is de Stelvio een topkeuze. De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is de ultieme crossover voor mensen die absoluut geen crossover willen (maar toch moeten).
Stelvio
Een groot nadeel van de Stelvio (en Giulia) in de Quadrifoglio-trim is de beperkte mogelijkheid om de auto naar wens aan te kleden. Qua opties zit het wel snor en de meeste hardware krijg je standaard vanaf de fabriek mee. Maar als het gaat om kleurtjes is, is het duidelijk geen Duitse auto (of Alfa 159).
![Standaard](https://www.autoblog.nl/files/2021/01/gic-stelvio-quadrifoglio-2021-970-003-918x612.jpg)
Met het exterieur is het op zich nog redelijk goed voor elkaar. Je kunt kiezen uit twee soorten rood en twee tinten blauw (plus zwart, wit, zilver en grijs). Het gaat fout met de keuze qua interieurkleuren. Ja, er zijn vijf opties, maar dat is allemaal in combinatie met een zwart interieur.
De enige mogelijkheid die je hebt zijn iets andere stiksels of een andere kleur deurpaneel. De stoelen zijn echter altijd zwart. Dit terwijl je in de 156 en 159 de meest wilde kleuren kon uitkiezen. Nu is dat bij de gewone modellen van de Stelvio wél mogelijk, maar niet bij de Quadrifoglio.
![GIC Stelvio Quadrifoglio](https://www.autoblog.nl/files/2021/01/gic-stelvio-quadrifoglio-2021-970-007-612x612.jpg)
GIC Stelvio Quadrifoglio
Anyway, dat is precies waar Garage Italia Customs (GIC) om de hoek komt kijken. Het autoatelier onder leiding van de kleurrijke Lapo Elkann richt zich voornamelijk op cosmetische aanpassingen. Vaak leidt dat tot de meest bijzondere projecten. Dit keer is het eindresultaat verrassend ingetogen en misschien juist daardoor wel erg geslaagd.
Midnight Blue
Voor de GIC Stelvio Quadrifoglio is er gekozen voor de kleur ‘Midnight Blue’. Deze tint is nog donkerder dan Blu Monte Carlo en véél donkerder dan Blu Misano. De donkerblauwe lak wordt vergezeld door de nodige striping. Het is immers een product van Garage Italia Customs. Net uit het midden is een dikke streep in babyblauw en een smalle witte streep. Het is weer eens wat anders dan al die ‘Frozen Magno’-matte lakken met gekke kleurschakeringen.
De remzadels voor en achter zijn nu ook in het lichtblauw uitgevoerd, met een wit Alfa Romeo-opschrift. Heel erg fraai. Alle kleuren zijn afkomstig van BASF en zijn geinspireerd op de Alfa Romeo raceauto’s uit de jaren ’80. De laatste wijziging aan de buitenkant zijn de Akrapoviç uitlaten met koolstofvezel decoratie om de eindpijpen.
![GIC Stelvio Quadrifoglio](https://www.autoblog.nl/files/2021/01/gic-stelvio-quadrifoglio-2021-970-002-612x612.jpg)
Interieur GIC Stelvio Quadrifoglio
Het belangrijkste is wellicht het interieur. Dat is aangepakt met nieuw nappaleder én alcantara. Nu is het leder van een Stelvio al erg fraai, dit nappaleder van Garage Italia Customs moet nog beter, mooier en zachter zijn. De koolstofvezel Sabelt-sportkuipen zijn voorzien van blauw alcantara en zwart leder.
In de hoofdsteunen van de GIC Stelvio Quadrifoglio zien we rode stiksels, die keurig matchen met de rode gordels. Meer kleur dan mogelijk is dan bij de standaard Stelvio Quadrifoglio, maar een iets afwijkende kleur had van ons wel gemogen. Stel je voor, cognac-bruin leder in zijn donkerblauwe Stelvio moet wel poep-chic staan. Als je genoeg geld meebrengt, zullen ze bij Garage Italia er geen probleem van maken.
Het leer in de quadrifoglio is helemaal niet zo mooi, het is dat gekookte leervlokken spul op rol wat makkelijk afwasbaar is en door de gehele auto-industrie wordt gebruikt omdat het niet kraakt.
Kijk eens naar de poltrona frau of zegna leer in de Maserati. Dat is echt leer.
@nord: het is natuurlijk wat je referentie is. Als je het vergelijkt met het plastic leer in een Tesla of het knaken-standaad leer in een BMW, is het bijzonder fraai ;-).
Poltrona en Zegna is inderdaad bijzonder fraai! Zo’n Ghibli heeft een matig interieur, maar het mooie leer maakt alles goed ;-).
Man, het leer is fake in de quadrifoglio. Dat is duidelijk. Hoef je geen referentiekader voor te hebben. Het interieur is op bespaard in de Q. Ik heb er geen probleem mee, ik zit er zelfs elke dag in. Maar het is gewoon niet zo dat het mooi leer is.
Trouwens het leer in jouw generatie bmw was echt veel beter.. ook het leer in de 159ti was van betere kwaliteit. Ook al was dat ook leer op rol. Wat dat betreft is Maserati echt een stand-out. Missschien dat Bentley of bmw individual ook echt leer gebruiken. Leuk om daar eens in te verdiepen..
@nord:
het leer in de E91 is echt niet bijzonder. Heel Duits, heel strak en te hard en te glad. De kwaliteit van het leer in mijn 159 was aanzienlijk mooier.
Qua verdeling:
Bij bijna alle merken heb je eerst nepleer/twinleer/mono.pur leer/eco-leer et cetera. ALS er al echt leer op zit, zijn het alleen de zittingen, de zijkanten zijn dan sowieso nep. Zie je heel goed bij oude Saabs.
OP Audi, BMW en Mercedessen kun je echt leer krijgen, maar is vaak ook nog vrij strak en hard. Bij Individual, Exclusive of Designo heb je keuze uit de fraaie (echte) leersoorten.
Bij Maserati moet je het Zegne Pelletessuta-leer overigens wel bestellen. Standaard heb je dat niet. Wel krijg je dan meteen het dashboard in leer bekleed (kunnen mensen ook niet meer zeuren om plastiekerig dashboard ;-))
Inderdaad weleens leuk om wat mee te doen, thanks!
Wel zonde dan, want Poltrona Frau-leer was voorheen wel leverbaar (o.a. op de MiTo, Giulietta, 159, Brera/Spider, etc.)
Zwart? De foto’s laten toch echt blauw alcantara maar OOK blauw leder zien.
Ik vind het een prachtige combo samen met de buitenkant.
Ziet er goed uit alleen jammer dat je deze auto’s veel te weinig in Nederland ziet.
Goh, zwart leer met donkerblauw alcantara. Dat had ik in mijn passat in 1998. Nooit begrepen waarom zo’n prachtige kleurencombi jarenlang nergens mogelijk was.
Wat blijft t toch een lelijk verouderd hok op stelten. Met of zonder striping…
@vroom11: in mijn ogen dus de omschrijving van een SUV in het algemeen. Ik snap dat gewoon niet. Het rijdt minder strak, vind het lelijk, onlogisch en qua ruimte ook niet echt significant meer dan een station of ruime sedan. Als ik dan toch een SUV moet kiezen dan lijkt me de stelvio wel een van de betere keuzes. Voor een SUV kan je hier nog best leuk mee kunt sturen. Het liefste natuurlijk een Urus, maar onbetaalbaar (voor mij althans).
@kevin1989: amen!
Zo jammer dat er geen Giulia Wagon is. Op deze manier worden liefhebbers met praktische problemen opgedrongen met cross-overs.