



Ghia begon als coachbuilder, maar kreeg begin jaren ’60 de behoefte om onder eigen naam auto’s te gaan bouwen. Deze G230S was één van de eerste pogingen en bepaald geen verkeerde ook. Qua lijnvoering dan, qua bedrijfsvoering viel er het een en ander aan te merken.
Ghia werd opgericht in 1918, maar weet vooral na de Tweede Wereldoorlog naam te maken met prachtige carrosserieën op basis van Chryslers, Plymouth’s, Benzen, Aston-Martin’s Jaguar’s en Ferrari’s. Zelfs van de Kever weten ze iets te maken, veel mooiere auto’s dan de Karmann Ghia hebben ze bij Volkswagen niet meer gebouwd.
Onder eigen naam auto’s bouwen bleef echter de grote wens van het kleine Ghia. In 1960 flopte de schitterende Dual-Ghia keihard en in 1962 probeerde het merk het nog eens met de Ghia 1500 GT, op basis van Fiat techniek. Daar werden er enkele honderden van verkocht en een jaar later presenteerde het merk een grotere coupe, wederom met Fiat-techniek.
Buizenframe en Abarth-power
Deze Ghia G230S heeft de techniek van de Fiat 2300 als basis, maar Ghia liet maar weinig onderdelen ongemoeid. Niemand minder dan Gioacchino Colombo werd aan het werk gezet om een buizenframe te ontwikkelen. Zo’n klus kon je wel aan Colombo overlaten, hij ontwikkelde eerder de magnifieke Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’. Vrijwel alle onderdelen van de Fiat-aandrijflijn werden geüpgraded met producten van Abarth. De 2300cc-grote l6 was uiteindelijk goed voor circa 150 pk.
Ghia ontwierp een bijzondere coupe-body, met kunstig in de carrosserie geïntegreerde bumpers en een wat opmerkelijke grille. Waar anders dan in Turijn kan een auto als deze beter zijn debuut beleven? Twee exemplaren werden er gebouwd, waarvan er één nog steeds bestaat. Ghia’s voornemen tot kleinschalige productie ten spijt, de klanten staan simpelweg niet in de rij voor de G230S.
De reden? De Fiat-techniek waarschijnlijk. Hoewel niet bekend is wat Ghia voor de G230S wilde hebben, zal een met de hand gebouwde auto met buizenframe niet bepaald goedkoop zijn geweest. En mensen met veel geld hebben nu eenmaal liever geen Fiat-motor in hun Italiaanse bolide. In 1966 probeerde Ghia het nog eens, nu met de 450 SS. Deze lijkt sterk op de G230S, met als belangrijkste verschil dat de 450 SS een cabrio is. Onderhuids zijn de verschillen groter, daar gaat een 4,5-liter V8 van Chrysler schuil. Uiteindelijk weet Ghia 52 exemplaren van deze exorbitant dure roadster te slijten.
De Ghia 450 SS leek veel op de G230S, maar was een maatje groter.
Van exclusieve auto’s tot opgedirkte Ford’s
In de jaren ’60 wisselt het bedrijf meermaals van eigenaar, in 1967 is het Alejandro de Tomaso, die van dat automerk ja, die Ghia overneemt. Erg veel geld wordt er op dat moment al niet meer verdiend bij Ghia. Twee jaar later koopt De Tomaso ook concurrent Vignale op, om beide bedrijven in 1973 aan Ford te verkopen. Ford gaat het Ghia-logo vrijwel direct gebruiken voor luxe versies van haar alledaagse auto’s, van het oorspronkelijke bedrijf is op dat moment niets meer over. Na decennia van Ford’s met lelijke houtlook in het dashboard en het Ghia-logo op de C-stijl, heeft Vignale onlangs de functie van topmodel overgenomen bij Ford. Giacinto Ghia en Alfredo Vignale draaien zich om in hun graf…
Iso meets Toyota 2000gt?
@Pallas: Ik ben dus niet de enige die aan de Toyota 2000GT moest denken. Alleen bij het opzoeken van de Toyota, blijken er toch niet zo heel veel gelijkenissen.
@dizono: kloot ik had ook al gekeken. Het was de eerste associatie die ik maakte vreemd genoeg
@pallas: kloot is klopt natuurlijk…. wil geen ruzie…
@Pallas: Nee joh.. die neus is net de eerste generatie Celica. Wat was dat? …ehhh.. de 1970-er of zo?
@Pallas: Iso meets Toyota Celica TA23 / TA28 nagenoeg hetzelfde front.
@Pallas: De Toyota Celica TA23 of TA28 heeft grotere gelijkenis qua grille
Wat een prachtige wagen!
Begrijp best wel waarom die koetsfabrikanten ooit konden bestaan .. Maar om anno 2015 nog steeds te dwepen met die namen die er nu helemaal niet meer toe doen snap ik dan weer niet ..
@lincoln: Nostalgie. En om erin te wrijven dat sommigen onder ons oud (beginnen te) worden…
@e1000bmw523i: ik voel me juist weer jonger bij het horen van die namen…
Jeetje, wat een mooie auto! Vooral die cabrio ziet er fantashtisch uit!
Das toch wel het nadeel van een zelfdragende carrosserie. Al die koetswerkbouwers zijn of gaan failliet. In Italië en Engeland had je er tientallen. Nu is alleen pininfarina nog over als grote naam…. Hoewel groot, zelfs Ferrari s mogen ze niet meer tekenen.
Voorkant doet me ook denken aan een oude Celica, best een geslaagd concept.
Nonsens verhaal over de FIAT motor. De 6 cilinder in lijn is een zeer fijne soepel lopend motor. Uit een tijd dat Audi een walmende 2 takter motor had en BMW met scooter motoren rondreed. Grote FIAT’s uit die tijd zaten goed in elkaar en waren echt niet minder betrouwbaar dan de concurrentie. FIAT heeft ook een lange historie van auto’s die in de hogere klasse gepositioneerd waren en heeft altijd in al die verschillende klasse’s modellen gehad. Lang voor de tijd dat de Duitsers een gelijkwaardig beleid gingen voeren.
@hdla: maar onder aan de streep moest dit ding 2x zoveel kosten als een Buick Rivièra .. Dan mag die best wel 5% beter zijn ..
@lincoln: Nou in dat geval zou ik maar al te graag een 63er Riviera willen. Wat een schoonheid is het! Dit is ook zeker mooi. Maar ik ben gewoon meer van de Amerikanen.
Vraag me af wat een 1e generatie Riviera (al dan niet als Gran Sport) zou kosten
@hdla: Ik schrijf ook nergens dat de Fiat-techniek niet goed zou zijn. Maar in een auto die waarschijnlijk een klein godsvermogen moest kosten, wil je toch liever een dikke V8 dan een Fiat-motor?
@dizono:
Niet dat Fiat geen V8’s kan maken, getuige de FIAT 8V.
Zo dat is een erg mooie auto, jammer dat hij nooit echt gerealiseerd is.
Een eerste generatie Focus Ghia met dat beige leder. Dat blijft toch best een knappe auto.
Als kind kreeg ik eens van een oom een oud boekje (jaren 60) over sportwagens. Daar stond een foto in van een interieur met als bijschrift Ghia G230s. Maar geen foto van de buitenkant. Pas toen ik de groene op de Techno classica zag staan, kwam ik er achter hoe het ding er eigenlijk uitziet. Best mooi eigenlijk.
Als je echt geïnteresseerd bent en 10 krantenwijken per dag fiets staat er hier nog een cabrio voor drie dagen op een veiling: http://bringatrailer.com/listing/1967-ghia-450ss/
Mooie auto hoor!