De meneer op het plaatje hierboven kan in elk geval vast z’n testament opmaken.
Naar aanleiding van een rapport dat in handen is van NOS kunnen we het vuurtje rondom dieselmotoren nog wat verder oppoken. De Gezondheidsraad stelt namelijk dat personen die lang in dieselrook hebben gewerkt (garagepersoneel, bouwvakkers etc.) eerder sterven door longkanker dan aanvankelijk werd gedacht.
Zo zou het werken in dieselrook tot gevolg hebben dat op elke 10.000 werknemers 689 personen extra komen te overlijden, oftewel ongeveer 7 op de 100 personen. Tot voor kort werd aangenomen dat het ‘slechts’ om één dode per 100 werknemers ging.
Belangrijk: het rapport gaat wel uit van oudere dieselmotoren. Over recentere en dus schonere motoren zijn helaas geen gegevens bekend, maar Dieselgate zal ongetwijfeld een interessant licht op die discussie werpen. Ga ik niet doen, want ik heb er geen zin in.
In totaal zouden zo’n 600.000 personen regelmatig in de dieselrook werken. Denk daarbij aan vuilnismannen, garageboys, havenpersoneel en ga zo maar door. De Gezondheidsraad vindt dan ook dat de grenswaarde op landelijk niveau moet worden vastgesteld. Nu is het nog aan bedrijven en branches zelf om deze waarden te bepalen.
norge zegt
Wil niet zeggen “dat zeg ik al jaren” ,maar ik klaag al sinds dat ik begon te werken over het feit dat arbeiders naast die stinkende diesels moeten werken .Vaak in slecht geventileerde ruimtes ook.Hoop dat ze er wat mee doen ….
opgooier zegt
Ben altijd wel benieuwd hoe ze op die 7 op de 100 personen komen, zelfde geldt voor bijv. asbestonderzoeken.
nord zegt
@opgooier: dat zijn uiteraard getallen uit zorg, ziekenhuizen en dergelijke. Elke patiënt bouwt een track record op.
opgooier zegt
@nord: Dat ligt inderdaad voor de hand, maar wat bijv. met een kettingrokende monteurs etc. Er zijn veel meer factoren die een rol spelen. Bij dit soort nieuwsberichten krijg ik altijd het idee dat ik zelf ook een wetenschappelijk onderbouwd rapport kan schrijven met een andere uitkomst.
henrie zegt
@opgooier: Nou, wat houdt je tegen?
opgooier zegt
@henrie: Voornamelijk gebrek aan tijd en het geld dat ik misloop in die tijd :).
henrie zegt
@opgooier: Oh, dus het was gewoon populistisch gelul? Zeg dat dan meteen… ;-)
aquila2003 zegt
@henrie: juist niet populistisch maar kritisch ;)
henrie zegt
@aquila2003: Kritisch zonder steekhoudende argumenten ja. Dat noemt men ook wel populistisch…
nord zegt
@opgooier: ik denk dat elk medisch rapport per patiënt genoeg kan vertellen over de achtergronden en ontstaan van kwalen/ziektes/doodsoorzaken. Zet je die gegevens af in een database, waarvan ik er van uitga dat het bestaat en functioneert, dan zou daar uit gegevens kunnen rollen waaruit we statistische conclusies kunnen trekken. Ik zeg expres statistische conclusies, of het op feitelijkheden berust is een tweede beoordelende stap.
dieselaer zegt
@opgooier: ja dat is wel bijzonder, ik was er altijd van uitgegaan dat alle 10.000 uiteindelijk komen te overlijden.
autoblaag zegt
@opgooier: ik gooi er even een dooddoener in maar roken monteurs en bouwvakkers niet ook meer dan bijvoorbeeld kantoormedewerkers?
danielj zegt
@autoblaag: Nee, juist niet.
fit4fun zegt
Misschien toch zo gek nog niet van een flink aantal landen om diesel voor personenauto’s te weren….
norge zegt
@fit4fun: probleem ligt meer bij vrachtwagens en bussen , boten en kranen ….
nord zegt
@norge: bussen zijn smerig idd. Staan die dingen te ronken bij een overvolle bushalte..
smoked zegt
Ach, een appel is ook ongezond omdat er zure regen erop is gevallen.
Tegenwoordig is er helemaal niks meer goed voor je, mensen worden onnodig bang gemaakt.
jerommeke zegt
@smoked: nee, een appel is tegenwoordig ongezond om ze zo gemanipuleerd zijn dat er gigaveel suikers in zitten. Dit omdat fabrikanten echt alles zoeter maken om meer te verkopen, aangezien onze hersenen zo geprogrammeerd zijn dat zoet altijd goed is (fruit was in de oertijd wat minder gemakkelijk te krijgen bij de buurtsuper, dus zoet geeft een positieve trigger in je pannetje). Alleen een zure appel als de Granny Smith is nog gezond. Voor meer info, check appelblog.nl.
OT: haha, die foto…
alfablog zegt
@jerommeke: appelblog.nl werkt bij mij niet.
Dat appels ongezond zouden zijn met uitzondering van de Granny Smith, daar zou ik wel wat onderbouwing voor willen lezen.
Check even nutritionfacts.org . Is een ongesponsorde, puur op wetenschap gebaseerde site met info over voeding. Kern, eet “onbewerkt” en “plantaardig”. Wetenschappelijk onderbouwd.
jerommeke zegt
@alfablog: ok, laat ik het enigszins nuanceren; appels zijn niet perse ongezond, maar toch echt een stuk minder gezond dan veelal gedacht. Van “onbewerkt” is geen sprake meer, aangezien ze zodanig zijn gemanipuleerd dat ze veel meer van de stoffen bevatten die wij lekker vinden: o.a. suiker. Laat dat nou net iets zijn (net als zout) waar we veel te veel van binnen krijgen. Filmtip: That Sugar Film. Maar volgens mij dwalen we af.. :)
alfablog zegt
@jerommeke: suiker is goed, je cellen lopen erop. Alleen niet alle suiker is gelijk voor je lichaam. Natuurlijke suiker, in welke appel dan ook, is beter dan de suikervariant in ieder willekeurig industrieel product.
jerommeke zegt
@alfablog: Fruit en vruchten zijn van oorsprong bedoeld om een vetreserve aan te leggen voor de winter. Feit dat we ze het hele jaar door dagelijks eten is slecht en de fructose zorgt ervoor dat je lichaam meer vet opslaat. Dan heb je het nog niet eens over de zoeter gemaakte appels. Maarre, let’s agree to disagree.
OT: jammer dat diesel zo onder vuur ligt, de mijne rijdt zoveel lekkerder dan menig benzineblokje.
alfablog zegt
@jerommeke: je wordt niet dik van fruit, rijst of aardappels. Dat kun jij net zoveel eten tot je geen trek meer hebt. Probleem zit m veelal in het vet (in melk, kaas, vlees enz enz) dat in ons eten zit. Dat wordt door je lichaam rucksichtslos opgeslagen als vet als oerinstinct uit voorzorg voor slechte tijden. Bovendien verhindert vet in je bloed een goede werking van de insuline in je bloed waardoor er nog meer insuline wordt aangemaakt. En voor je het weet heb je weer een diabetes2 geval.
Check de ontwikkeling in China. Met de opkomst van de Westerse eetgewoonte stijgen obesitas en kanker hand in hand daar.
Lees de boeken eens van dr mcdougall, dr neal barnard, dr dean ornish en dr t colin campbell. Laatste vind ik ook interessant omdat hij een experiment deed dat kankergezwellen liet groeien bij ratten bij een dieet met meer dan 20% dierlijk eiwit en die groei stopte bij minder. Al wat ouder rapport en inmiddels is erkend dat vlees kankerverwekkend is.
Samengevat, eet zo veel fruit en groente als je wilt en zo min mogelijk dierlijk.
widodh zegt
Tijd om zo snel mogelijk van diesels af te komen. Schoon zijn ze niet en zullen ze ook nooit worden. Inmiddels zijn we als mensheid slim genoeg om met een oplossing te komen.
Veel kan allang probleemloos elektrisch, zo ook vuilniswagens e.d. Maar ook op de bouwplaats kan het, de wil moet er alleen zijn.
Kolencentrales nog dicht en we maken goede stappen. Kom niet aan zetten met geld, want dat is allemaal lekker relatief. We kunnen genoeg geld hebben maar nog steeds een milieu hebben wat helemaal verpest is. Leuk al die centjes op de bank terwijl je aan longkanker dood gaat.
nord zegt
@widodh: schijnt dat remstof wat van schijfremmen afkomt ook super schadelijk is.
desjonnies zegt
@nord:
Destijds
Lood in de benzine !
Brits onderzoek gaf als uitkomst dat de grootste loodvervuiling bij rotondes aanwezig was.
Het lood dat van banden af was gevlogen bij een aanrijding en in daar het milieu was terecht gekomen.
Dus soms gaat het heel anders dan we denken !
widodh zegt
@nord: Klopt, ook daar wint een elektrische auto vanwege het regeneratief remmen.
henrie zegt
@nord: Dat zou heel goed kunnen. Maar laat je met een elektromotor nou prima op de motor kunnen remmen. Dat doen treinen ook. Er wordt alleen een beetje bijgeremd met de mechanische rem en om het laatste beetje snelheid eruit te halen (om echt tot stilstand te komen). En natuurlijk in het geval van een noodstop, maar dat is een uitzondering. Daarmee zou de hoeveelheid remstof een stuk verminderd kunnen worden t.o.v. auto’s met een verbrandingsmotor. Natuurlijk kun je met een verbrandingsmotor ook wel remmen op de motor, maar veel mensen doen dat niet/weinig en een automatische versnellingsbak doet het ook niet uit zichzelf…
Het mooie van remmen op een elektromotor is ook nog eens dat je de remenergie kunt terugwinnen door het op te slaan in de accu’s (of eventueel condensatoren). Net zoals treinen de remenergie terugleveren aan de bovenleiding. Het gaat dus niet verloren in warmte, zoals bij remmen op een verbrandingsmotor…
BaRa zegt
@henrie: remmen op een mechanische motor is minder efficiënt dan remmen op een elektromotor. Ik vind het alvast een groot verschil in vertraging tussen beide. En ja, ik schakel terug naar de laagst mogelijke versnelling als ik “op de motor” wil remmen, dus daar heeft het niets mee te maken ;)
henrie zegt
@BaRa: Klopt helemaal. Met een elektromotor kun je heel hard remmen. Ik rem ook best veel op de motor, maar alleen als ik ‘m echt in de toeren jaag bij het terugschakelen, remt hij ook echt flink op de motor. In de versnelling laten staan waar je al in rijdt, heeft nauwelijks effect…
Arnoud zegt
@nord:
Dat was vroeger. Toen werden remschoenen en blokken nog van asbest gemaakt. Dat verklaart waarom de remstof zo gevaarlijk was.
desjonnies zegt
@widodh:
REGEL 1
NOOOIT geloven wat ze zeggen, NOOOOIT alle brallers en brulboeien achterna gaan, maar proberen zelf je mening te vormen !
We hebben ons parlement al om de waan van de dag te volgen !
dnadave zegt
@desjonnies: ik vind jou anders ook een braller :p
widodh zegt
@desjonnies: Doe ik ook niet. Ik weet gewoon dat diesel smerig is. In personen auto’s moet je het al helemaal niet willen.
robert110 zegt
@widodh: Elektrisch is echt niet (altijd) de oplossing het werk niet altijd even ideaal. Ik heb zelf een elektrische telehandler (Merlo) mogen uitproberen maar het is echt een te groot verschil met een vergelijkbare dieselvariant, je merkt duidelijk dat je minder kracht tot je beschikking hebt. Dat is opzich niet zo erg als je zaagsel heen en weer aan het duwen bent maar als je echt zwaar werk doet kom je toch echt te kort. Ik heb zelf meer vertrouwen in de methaan techniek van New Holland.
desjonnies zegt
Zolang de HELE auto-industrie alles op het onzinnige idee van ‘snelheid’ zet, meer PK’s, ik ben een sulletje tegenwoordig met mijn ‘slechts’ 150 pk sterke Diesel en wij als consumenten bij de dealert staan te kwijlen bij 1987 pk in een lullige middenklasser ben ik van mening dat er niets zal veranderen.
Gebruikt de industrie zijn energie in het zuiniger maken en minder uitstoot veroorzaken zal dat ten koste gaan van de prestaties.
Bijzonder sneu voor de berijders van de gemiddelde auto die of door de stad tuft, gebruikt wordt om boodschappen te doen en door de weeks als forens in de file staat!
autodrome zegt
Heb je wel eens een dieselwolk van een bijvoorbeeld een (veer)boot ingeademd of in het verleden achter de uitlaat van een bus gehangen op de fiets? Dat is dan wel stookolie en bussen moesten aan de roetfilters of rijden op aardgas, maar feit is dat diesels veel meer fijnstof en andere troep uitstoten, werknemers die hieraan blootgesteld worden op regelmatige basis zouden hiertegen beschermd moeten worden …
bergmm zegt
@autodrome: Alleen zeegaande schepen varen op stookolie… en dan ook mag dit alleen “buiten”, binnen draaien ze nog op zo goed als dezelfde gasolie/diesel als aan de personenwagen pomp.
Alternatieven zijn er in deze vermogens nog niet echt, LNG is wel meer in opkomst.
En wanneer de alternatieven gereed zijn, draait niet iedereen hier zomaar op.
Ook het beschermen tegen de uitstoot… dat is helaas veelal papierwerk.
jobberns zegt
Heeft Volkswagen zo meteen eindelijk dieselgate opgelost, kopen mensen hun auto’s niet meer omdat ze schadelijk zijn voor de gezondheid!
nord zegt
@jobberns: dat is natuurlijk ook ‘ the point’ waarom overheden de boetes opleggen.
Dutchdriftking zegt
Is opzich een algemeen gegeven toch? Werken in de omgeving van welke verbrandingsmotor dan ook is schadelijk. En ik werk op Schiphol……
Edge zegt
Dus we krijgen binnenkort ook hybride generatoren en aggregaten?
BaRa zegt
@Edge: lol :D
406_v6 zegt
@Edge: Hybride generatorsets zijn er al even, is niks nieuws.
koeckenbacker zegt
Dit is niet om volkswagen te bashen, maar de diesels van de vw groep zit echt een hele aparte doordringende vervelende geur aan. De ene wat meer dan de andere maar ze zijn erg typisch.
bergmm zegt
@koeckenbacker: Klopt ja, ik heb een PD TDI gehad en die stonk ook best, met name als het kouder werd. Een soort chloor lucht was het.
Heeft met de “laufkultuur” te maken, (geprogrammeerde) afstelling van de inspuiting. De gretigheid onderin de toeren en het nagelende geluid horen ook bij de effecten ;).
dawwg zegt
@bergmm: Is inderdaad een PD diesel kwaal; ook andere merken met diesels uit dezelfde periode (Opel, Ford met name zegt mn neus) hebben het (VW heeft die PDs echter relatief lang nog geleverd terwijl de concurrentie al uitsluitend CR ging doen). Moet je het ding ff flink goed schoon gassen door b.v. in z’n 3 een tijdje bijna tegen de toerenbegrenzer te rijden en daarna nog sprintjes maken van laag naar hoge toeren … scheelt een hoop.
bergmm zegt
@dawwg: veel kwaaltjes had de mijne niet. … roetfilter en egr waren er niet meer, dan blijft hij prima… maarja milieu.. enzo
tjorque zegt
Daarom rijden er in Antwerpen al veel (allemaal?) vuilniswagens op cng…
thefmanl zegt
Waar ik ga wonen rijden ze geen diesels ?
rookoverlast zegt
Heb ook gewerkt in de dieseldampen van de bibliotheekbus. Die reed de garage uit, en de rook bleef daar hangen. Ik kreeg hiervan hoofdpijn klachten. Bij Enexis kwam er dieselrook door de ventilatie systemen. Daarna kreeg ik last van tinnitus ook wel oorsuizen genoemd. Je hoort dan een gigantische pieptoon in je oren. Herkenbaar?