De ‘regels’ van een premiummerk…
De wereld is nog steeds lovend over Volvo. Toen het merk verkocht werd door Ford en overgenomen werd door Geely maakte het min of meer een doorstart. Het nieuwe recept is simpel: de Zweedse identiteit blijft, dus de fabrieken blijven gewoon in Zweden en sinds de nieuwe S60 in de VS. Ook CEO Håkan Samuelsson is een geboren en getogen Zweed. Wat is er wel veranderd? De positionering. Waar Volvo’s degelijke (en ietwat saaie) middenklasse familieauto’s waren, is het nu een full-on premiummerk. De gevreesde nieuwe dreiging voor Audi, BMW en Mercedes.
Dat lukt aardig, maar om volledig premium te worden moet het merk nog wat stappen maken. Zo hebben de eerdergenoemde grote drie er een sport van gemaakt om elke niche op te vullen. Het is heel simpel: kijk naar je modellengamma, constateer dat het compleet is, maar vul toch modellen aan. Volvo lijkt dit compleet te ontwijken: het is kraakhelder. De 40-serie (XC40, de binnenkort aankomende nieuwe V40 en misschien een S40 op basis van de Polestar 2) als instapper, de 60-serie (S60, V60, XC60) als middenklassers en aan de top de 90-serie met de S90, V90 en XC90. Nou is Volvo niet van plan om een coupéversie te maken van de S60 en die als SUV voor veganisten in de markt te zetten, maar toch kijkt Samuelsson naar nieuwe modellen. Wel op het vlak waar Volvo kan verbeteren: instappers.
De echte instapper van Volvo is de ondertussen bejaarde V40. De vanafprijs is 28.495 euro, wat klinkt als een schappelijk bedrag. De V40 wordt echter dit of volgend jaar eindelijk afgelost door een compleet nieuw model, wat het nodige gaat doen met de prijzen, kijkend naar de huidige Volvo’s. De XC40 bijvoorbeeld, daarvoor moet je 40.945 euro meenemen. Veel geld! Kijkend naar het relatieve succes van auto’s als de BMW X1 of Audi Q2 is er één segment lager dan de XC40 het één en ander te halen. Samuelsson wil de ‘premium-kwaliteit’ van een dergelijke instapper benadrukken. Tegen AutoExpress zegt de CEO: “Gewoon omdat een maatpak klein is, betekent niet dat je hem moet maken van polyester”.
Samuelsson ontkent noch bevestigt dat de prioriteit wordt gelegd op een SUV voor de instapreeks. Immers, kleine auto’s blijken nu vrij populair als ze volledig elektrisch zijn en ook daar is Volvo naar aan het kijken. Een rivaal voor de e-208 is dus ook niet ondenkbaar. Lepel daar een benzinemotor in, ga langs bij Polestar en de C30 is terug.
kadett83 zegt
Quote: Kijkend naar het relatieve succes van auto’s als de BMW X1 of Audi Q2 is er één segment lager dan de XC40 het één en ander te halen.
De X1 concurreert direct met de XC40 en de Audi Q3, GLA, Evoque etc. De opgehoogde Polo is een ander verhaal.
bernoulli zegt
@kadett83: Q2 is geen opgehoogde Polo. Is op basis van de A3.
mashell zegt
@bernoulli: de Q2 is inderdaad een A3 afgeleide (en mijn inziens de leukste Audi van het moment) maar het is geen BMW X1 concurrentie, daar heeft Audi de Q3 voor. Deze nieuwe Volvo wordt dus een Q2 concurrent. En weer niet zo compact als de (enige echte opgehoogde Polo) T-cross.
karhengst zegt
@bernoulli: Welke toch allemaal op hetzelfde platform, MQB, staan? Qua afwerking is het wel eerder B- dan C-segment.
bisazza zegt
@kadett83: de CEO van Volvocars zegt het zelf… maargoed Kadett83 weet het natuurlijk beter.
kadett83 zegt
@bisazza: vergelijk de afmetingen en kofferbak volumes maar eens en zeg daarna of ik ongelijk heb.
Gulli zegt
Hmm ik dacht gelezen te hebben dat de V40 geen opvolger zou krijgen omdat de XC40 dat al was. Goed nieuws want de V40 is voor mij een prima maatje maar mag idd wel een update hebben
Gulli zegt
Is overigens voor Jan 2xModaal ook prettig hoor, ik mag toch niet duurder leasen ?
dees zegt
Toen Ford Volvo overnam vond ik al direct dat ze Volvo als premium merk verkocht moest worden. Begrijp nog steeds niet hoe ze bij Ford al die overnames hebben kunnen verknallen, Volvo, Jaguar etc.
Gulli zegt
@dees: verknallen? Nou ja het heeft Ford een hoop geld gekost, maar door van Aston Martin en Jaguar ‘goedkope’ modellen te maken met onderdelen uit het rek heeft het de merken wel de volumes gegeven die ze nodig hadden.
Volvo heeft in ruil voor Smeuiige Vijfcilinders ook een hoop pegels gekregen waarmee ze een aantal modellen hebben kunnen produceren. De C30 bijvoorbeeld had heel veel onderdelen van de Focus en daar hebben ze dus al geen R&D aan hoeven besteden. De S40/V50 hebben daar volgens mij ook wel van geprofiteerd.
De enige die niet echt gegroeid is is Mercury volgens mij, maar dat is ook wel zo’n zeldzaam bedaagd merk dat dat ook niet in de lijn der verwachtingen lag ?
lincoln zegt
@gulli:
Mercury laten afsterven koste Ford een miljard om de dealers tegemoet te komen ..
1.000.000.000,00 dollar !!
lincoln zegt
@dees:
Idd .. lelijkste Aston Martins ooit ever ..
phaeton zegt
@dees: Vergeet niet dat tijdens de crises van 2008 heel Detroit failliet ging maar Ford dankzij dit portfolio op eigen middelen kon terugvallen.
stalensnuitje zegt
@dees: deden ze ook, Volvo viel in de Premier Automotive Group, net als JLR, Lincoln en Aston Martin. Hoe het uitpakte is punt 2,maar de positionering was er dus wel degelijk.
volvaudi zegt
@720 opmerkelijk wat je zegt over een nieuwe V40. Het geluid dat we vanuit Zweden en VCNL krijgen is dat er geen nieuwe komt… hoe zit dat?
Koop maar een link en co als je goedkoper wilt…
Loek zegt
@volvaudi: Tsja, ik denk niet dat Lynk & Co het heel goed gaat doen hier. De enige reden dat Polestar het goed zou gaan doen is het feit dat het een nette EV is voor relatief weinig geld, anders zou Polestar ook dood zijn voor het hier op de markt verschijnt. Lynk & Co verergert het alleen maar, niemand kent het merk, en je moet het altijd gaan uitleggen: ja, het is Volvo, maar dan met een merk wat niemand kan onthouden en uit China.
Kortom: nergens is officieel bevestigd noch ontkend dat er geen V40 meer komt, maar gezien het huidige succes van de V40 en het feit dat de XC40 schrikbarend duur is, lijkt het me onlogisch dat er geen V40 of dergelijk terug komt in de prijslijsten.
Sterker nog: gezien de geluiden omtrent de XC40 als nieuwe ‘instapper’ van Volvo, is de V40 misschien wel de nieuwe Jan Modaalmobiel waar dit artikel over gaat.
mashell zegt
@720s: de Europese markt wordt steeds minder belangrijk voor een merk als Volvo, in China en de VS wordt de winst gemaakt. Ook zonder V40 opvolger kunnen ze het redden. Overigens kun op de reputatie “eigenlijk is het een…” best wel een heel succesvol merk bouwen, denk maar aan Skoda.
Loek zegt
@mashell: als ik aan Skoda denk, denk ik aan een eeuwenoud Tsjechisch merk wat door VW is geadopteerd en als budgetknaller in de markt is gezet. Dat budgetknaller gaat Volvo noch Polestar noch Lynk & Co lukken. Die hele opmars van nieuwe merken lukt volgens mij alleen in China. Hier loopt men er niet echt warm voor.
Gulli zegt
@720s: zag trouwens in Engeland laatst een Lynk&Co rijden, moest ff 3x kijken wat het nou precies was ?
Vond hem niet bizar mooi overigens.
techniekmeneer zegt
Jan Modaal kan geen auto van 30k betalen…
lincoln zegt
@techniekmeneer:
33.000 euro voor de gemiddelde auto in 2018 ..
In maandelijkse termijnen uiteraard ..
fuxhound zegt
Van waar komt de info dat er een v40 opvolger komt? Het laatste dat ik lees en hoor, is dat er geen opvolger komt. Dat er geen fotos zijn van testwagens die dat mogelijk zouden kunnen zijn, bevestigt dit.
sirprize zegt
@fuxhound: als je Googlet op “Volvo V40 2020” zijn er wel hits, incl spyshots en renders die hinten op een kruising tussen een hatchback en SUV. Of ’t allemaal waar is moeten we bezien.
6speed zegt
@sirprize: Die spyshots waar je het over hebt lijken foto’s van een ingepakte lynk&co, maar ik kan het ook fout hebben hoor.
sirprize zegt
@6speed: een rebadge is dan ook niet ondenkbaar
ghost zegt
Zal nooit een Volvo kopen..leuk voor dokters en chirurgen, maar zou er niet dood in gevonden willen worden, laat staan levend.
sirprize zegt
@ghost: een chirurg is toch ook een dokter?
boriske zegt
Volvo is een premiummerk? ik leer weer wat bij
berrychello zegt
Als Volvo toch premium is, kunnen ze toch het merk Geely hier introduceren met een budget lijn, dus Polo en Golf concurrenten? Als ze maar die Volvo identiteit hebben. Een klein maatpak hoef je niet van polyester te maken, maar als je ook een concurrerende prijs erop wil kunnen plakken dan moet je toch wat wol en zijde vervangen door polyester… Dan maar met een ander logootje er op.