Eerder deze week schreef Dennis over de Corvette Nomad die alsnog in productie gaat, 55 jaar na dato. Een bizar concept natuurlijk: sportwagen meets golden retriever-mobiel. Wat moet je daar nou mee? Maar de heren van Superior Glass Works zijn niet de eersten die een bizarre station bouwen, gebaseerd op een auto die eigenlijk is ontworpen om hard te gaan en mooi te zijn. Mede daarom is het vaak een nogal controversieel gespreksonderwerp. Een echt hate it or love it concept, door de één geliefd, door de ander verafschuwd. Een klein overzichtje van eerdere, vergelijkbare shooting breaks.
Om te beginnen is de Nomad niet de eerste Corvette shooting brake. De Corvette C4 werd ook al eens omgebouwd tot boodschappenkar. Dat is sowieso vaak het geval met dit soort auto’s. De fabrikanten laten het meestal wel uit hun hoofd om zelf een station te bouwen. Vaak is het te danken (of te wijten?) aan coachbuilders of Hobby Bob en zijn Talenten dat er een shooting break op de markt komt.
Een redelijk bekende is de Porsche 944 in besteluitvoering. De Porsche 944 Cargo Turbo stond een tijdje terug nog op Autoblog omdat er één te koop werd aangeboden. Één van mijn favorieten in zijn soort, mede omdat ze nog redelijk bereikbaar zijn. Genoemd exemplaar heeft amper een paar kilometer op de teller en kostte desondanks slechts €25.000. En voor dat geld rijdt u een zeldzame klassieker! Er werden namelijk niet meer dan 7 stuks gebouwd, maar het schijnt dat een bedrijfje in Duitsland de conversie nog steeds aanbied voor een kleine twintigduizend euro.
Een andere, redelijk bekende shooting break is de Ferrari 456 GT Venice. In opdracht gebouwd voor Prins Jeffrey van Brunei, een man met geld teveel en een harem die graag héél veel schoenen koopt maar die niet kwijt kon in de gewone 456. Die heeft dan ook een zeer beperkte bagageruimte. Dus bouwde Pininfarina in opdracht van de prins zeven exemplaren van de 456 om tot stationwagon. De prins besloot overigens vlak voor de oplevering dat hij er toch maar zes wou, de zevende is dus aan iemand anders verkocht. Geschatte straatwaarde? Een miljoen eurootjes. Maar gezien de recessie kunt u vast wel een beetje afdingen.
Om bij het merk uit Maranello te blijven: wat te denken van de 365 GTB/4 Shooting Break? Een V12, een topsnelheid van bijna 280 kilometer per uur, en dat alles voor een nieuwprijs van nog geen twintigduizend dollar. Tegenwoordig moet de auto zo’n vijf ton opbrengen. Maar dan ben je ook de eigenaar van het enige exemplaar ooit gebouwd. Persoonlijk zou ik dan liever wat minder origineel zijn en een ongerepte competizione op de kop tikken. Stukken mooier en ik ben waarschijnlijk nog iets goedkoper uit ook.
De meest bekende Ferrari Shooting Break is waarschijnlijk de 250 Breadvan. Een zeer apart model, voor meer informatie daarover kun je echter beter Michiel zijn column lezen. En deze heerlijke video’s bekijken. Vergeet niet je speakers goed open te zetten…
Een ander merk wat een aantal shooting breaks achter haar naam heeft staan is Aston Martin. Onder meer versies van de DB5, DB6 en de Lagonda werden als shooting break geleverd. Net als je denkt dat een Lagonda niet lelijker kan worden… De DB5 en DB6 waren op zich niet lelijk, maar de coupé’s vond ik toch een stuk fraaier. De 13 gebouwde exemplaren van de DB5 hadden overigens een klein probleem: er werden geen aanpassingen gedaan aan het onderstel. Daardoor kon bij een schuifende lading nog wel eens een riskante glijpartij ontstaan doordat de achterkant zijn eigen pad koos. Van de DB6 werden 7 exemplaren omgebouwd door twee verschillende coachbuilders. Vier stuks door Harold Radford (die ook verantwoordelijk was voor de DB5 shooting breaks) en drie door FLM, welke je kon herkennen aan de in twee delen te openen achterklep.
Is er in deze tijd nog een shooting break te krijgen? Jazeker! Een recenter model is de Maserati Bellagio. Een tijdje terug nog gespot op een trailer in Nederland. Gebouwd door Carrozzeria Touring en ook zeer exclusief want er worden er slechts 25 van gebouwd. Hopelijk blijft het daar ook bij, want ik vind het origineel echt een stuk mooier. Om niet te zeggen dat ik de Bellagio lelijk vind.
joejojo zegt
Vind die Ferrari wel geslaagd!
Ik mis die ene Aston…
Stammes zegt
Altijd leuk, die shootingbreaks!
LM zegt
Die Maserati stond enkele maanden geleden op de beurs in Essen en hij is inderdaad niet lelijk, integendeel zelfs
#Lennard zegt
Shooting brakes ftw!
de sjonnies zegt
Die Ferrari 456 Gt Venice is wel heel erg een Jensen Interceptor look-alike
amstel-hotel zegt
zeker mooi.
alleen vraag ik mij af of de labrador niet verbrand in die ferrari 250.
en of hij wel met zijn kop uit het raam kan bij 250km/u.
Sander070 zegt
Uiteraard hoort de volgende eigenlijk ook thuis in dit rijtje
Tijmen zegt
Ik vind de shooting brake een fantastisch concept; sportief en praktisch tegelijk. Het is ook nog lekker onderscheidend, wat altijd wel goed is in deze tijden waarin de massa rondrijdt in Audi’s en BMW’s.
Even voor de duidelijkheid: de Maserati is geen shooting break, maar een station. Een shooting brake heeft namelijk 3 deuren, geen 5.
Mathias zegt
De Jaguar XJS Shooting Break zijn jullie nog vergeten! :)
JPM zegt
De 456 GT Venice is eigenlijk prachtig!
jorn_v_v zegt
die corvette is geen C4, moet C3 zijn ;)
bas zegt
Behoort de BMW Z3 M Coupe ook niet tot de catogorie “shooting break”
Ziet van achter uit als een break
Van voren als een sportwagen
Loopt begrensd toch ook al 250km/h
Golden retriever past erin
J. zegt
Die Venice is prachtig, en wat is die lagonda lelijk zeg haha.
Benz.. zegt
Vooral de Maserati Bellagio en de Ferrari 456 Shooting Brake zien er fantastisch mooi uit. Prachtig design!
MDA zegt
Ik vraag me altijd af: als je een auto wil die snel en praktisch is… waarom neem je dan niet gewoon een M5 Touring? Of een E63 AMG estate? Of een RS6? Waarom maak je een gedrocht van een bestaande sportwagen?
Dat hoeft toch niet? Er zijn toch al voldoende opties voorhanden…
Oh ja…
We missen nog de Volvo P1800 ES shooting break!
mr. zagato zegt
In Belgie staat nog een leuk exemplaar te koop, voor weinig als er echt maar tien van zijn gebouwd. Klik maar door.
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=153607078
Alleen praat de verkoper over 7 stuks ooit gefabriceerd.
AlwinH zegt
Is het nu Shooting Break or Shooting Brake?
Wiki zegt Brake :
http://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_brake
Maar Michiel zegt Break:
http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=41
Volgens mij is het toch “Shooting Brake”. Dat geeft ook de meeste Google results.
C6 zegt
Die Corvette is toch een C3 die als shooting break geleverd was.
Er staat er eentje bij Andre Boer in Wezep.
http://www.autobedrijfandreboer.nl
Goed op de foto’s kijken dan zie je hem staan. Het is een witte.
Bas zegt
ik vind ze allemaal vet, maar misschien is dat vanwege het feit dat ik de meeste ‘bestel’versies van modellen boven de sedan verkies.
Jochempie zegt
Volgens mij is het ook Brake..
911GT2 zegt
Euhm en deze dan:
928 station special gebouwd voor de verjaardag Van Ferry Porsche
Ben zegt
@MDA: Je bedoelt de Volvo 1800 ES
456 Venice is prachtig, 944 vind ik persoonlijk iets minder.
Offtopic: AanbiedT
DSDS zegt
http://www.shooting-brake.com
Voor al uw uitzonderlijke uitzonderingen. Is wel het bekijken waard!
Fortuna zegt
@ AlwinH
’t is een break, een brake is een rem.
RA999 zegt
@ AlwinH
Volgens mij kan het allebei. Hoewel break is meer Frans is volgens dat wikiartikel…
@ Fortuna
Jep, en een break is een pauze of een breuk…
VivelaFRANCE zegt
Die Maserati is wel erg mooi vergeleken met de rest :) !
BoudyZz zegt
hej das mijn foto van die Ferrari :)
3.0 CSL zegt
bertone jet2?
The Honda Spirit zegt
weet je, dit brengt mij weer op het idiote idee om iets vreselijk raars met mijn 15 jaar oude Honda Prelude BB4 te doen. Ik heb nl. een aantal jaren geleden ook een Volvo 480 Turbo gehad en was bezeten van de Accord Aerodeck type 1 (87er model).
Aangezien mijn oude beestje net 100.000 km op de klok heeft staan lijkt me dit nog een goede basis voor zo’n project.
Iemand suggesties?
de sjonnies zegt
Het is shooting brake en het komt uit de tijd dat er nog geen auto’s waren, het is een bepaald type koetsje dat voor de uitsluitend voor de jacht werd gebruikt.
De term shooting brake is door Aston Martin als een van de eerste gebruikt en de bedoeling is dat ‘mijnheer’voor de jacht wat rommel en de honden in de Aston kan meenemen
De Franse term break (spreek uit Breque) komt uit dezelfde hoek (het jagen) en werd gebruikt voor een Break de Chasse (chasse = jacht) dus ook een koetsje waar je je jachtrommel in kon meenemen.
Wat auto’s betreft kan dit wel kloppen, de duurdere uitvoering vanPeugeot’s werden altijd Breaks genoemd en de kalere Commerciale (voor loodgieters dus)
AlwinH zegt
@de sjonnies: Thanks! Dat is interessante info.
Michiel_vd_Brink zegt
En dan is er natuurlijk nog een andere column van mij “The return of the Shooting Break”: http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/13/the-return-of-the-shooting-break
Break en Brake zijn beide correct.
Eckmeister zegt
@Michiel 6 June 2009 om 17:34
Moest meteen aan je ontwerpen denken grappig dat je zelf al hebt gepost!
Keep up the good works!!
Citrofiel zegt
Aparte en leuke auto’s, die shooting brakes. De foutjes die ik nu aan wilde stippen zijn al genoemd door Tijmen en Jorn_v_v.
@ C6; Gevonden!
sjorsx87 zegt
Oké somigge lijken op lijkenwagens, maar de meeste shootingbreaks vind ik erg vermakelijk en mooi om te zien. Is weer is wat anders als een 4-deurs station auto! Het Mercedes CLK shooting brake concept vind ik overigens ook erg mooi!
LJ zegt
volgens mij zit er een foutje in de tekst:
” Daardoor kon bij een schuifende lading nog wel eens een riskante glijpartij ontstaan doordat de achterkant zijn eigen pad koos.”
Moet daar niet schuivende ipv schuifende staan?
TMNL zegt
nog twee leuke plaatjes:
En dan wil ik gelijk de Maserati nomineren voor verwijdering omdat dit het enige model in deze lijst is op basis van een 4deurs model is. De 456 is trouwens ook geen shooting brake