Weet je nog, die urban B-segmenter die Opel en Peugeot-Citroën samen gingen maken? Die komt er niet.
Voor de neutrale toeschouwer lijkt het er op dat de koers van het GM-PSA samenwerkingsverband meer zwalkt dan een oostblok-voetballer (of Russische diplomaat) met 10 wodka in zijn mik op een willekeurige avond.
Het laatste nieuws van de gelegenheidscoalitie is dat er automotive abortus is gepleegd op hun gezamenlijke model in het (urban) B-segment. We zagen het al aankomen, en nu hebben beide partijen de figuurlijke kleerhanger/breinaald ter hand genomen en het prille project voortijdig onklaar gemaakt.
Hiermee samenhangend: ook de gezamenlijk te ontwikkelen kleine benzinemotor komt er niet. Dit allemaal na ‘een gedetailleerde evaluatie’. Zeg, prutsers, als je nou die evaluatie eens doet voordat je van alles publiekelijk aankondigt, dan scheelt dat weer gezichtsverlies. ’t is maar een ideetje.
De gezamenlijke B-MPV multi-purpose vehicle en C-CUV crossover-utility vehicle gaan echter nog wel door. Ook heeft minderheidsaandeelhouder (7%) GM groen licht gegeven voor een PSA-deal met het Chinese Dongfeng. Dit concern kan en wil kennelijk een fiks deel (20%) van PSA voor een prikkie kopen. Niet geheel zonder risico, maar het kan goed uitpakken. Kijk maar naar wat Sergio Marchionne bij Chrysler voor elkaar heeft gekregen.
Als de Dongfeng-deal, waarbij ook de Franse staat een deel van PSA in handen krijgt/houdt, doorgaat, dan is PSA na Volvo en MG-Rover het volgende traditioneel Europese autoconcern waar een Chinese partij een vinger in de pap krijgt.
Ook aardig om te vermelden: de CEO’s van beide moederconcerns, Dan Akerson en Philippe Varin, stappen binnen afzienbare tijd op (l’histoire se répète?). Het is aan hun opvolgers, Mary Barra en de gevallen Renault-engel Carlos Tavares (die eigenlijk op Barra’s baantje aasde), om de samenwerking verder gestalte te geven.
apos1 zegt
Saab is toch ook in min of meer chinese handen?
Esprit_de_Flandre zegt
@apos1: ‘Saab’, zijnde het autobedrijf dat jij bedoelt, bestaat niet meer. Enkele Chinese bedrijven heeft een paar restjes ervan opgekocht (oude modellen, oude chassis’, oude gebouwen,…). Dat is het enige wat ze in handen hebben…
rob68 zegt
Denk dat ik ook maar eens een autoconcern CEO word, lekker brabbelen en domme foutjes maken en er dan ook nog geld mee verdienen.
autoinfo zegt
@rob68: Foutjes maken we allemaal, maar bij de één is het fataler dan bij andere.
Toch zou ik ook wel een CEO van Opel willen zijn hoor! Heerlijk baantje
bmwe46csl zegt
Was dat een soort landwind geworden?